Www.nifustep.no NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Norske erfarenheter av Bolognaprocessen Agnete Vabø.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Reaksjoner på og tilpasninger til resultatbasert finansiering av universiteter.
Tone B. Rosenberg, Høgskolen i Akershus
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
Page 1 Hvilke faktorer påvirker tid til forskning? Bjørn Stensaker.
HIT -UiA Visjoner og mål: Hva kan vi få til sammen? Identitet og kvalitet. Rune Nilsen Styreleder HIT.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Humaniora og næringsutvikling Dekan Kathrine Skretting Det humanistiske fakultet NTNU.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Eierskap og styring i høyere utdanning
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
Styring av utdanning – fra global forståelse til ”New Local Governance” Faglige og politiske utviklingsverksted for aktive skoleeiere.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Høgskolen i Oslo Studiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap – i lys av bolognaprosessen og kvalitetsreformen Liv Gjestrum Høgskolen i Oslo Avdeling.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Veksten i høyere utdanning. Styrt av arbeidslivets behov eller individenes preferanser?
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
1Internasjonalisering April Internasjonale mål Delta i det europeiske utdannings-, forsknings- og innovasjonsområdet Samarbeide med kinesiske.
Studietilbudet til Høgskolen i Østfold
Page 1 Realfagsutdanning mot 2010 Hva bør et realfaglig fakultet ta hensyn til? Per O. Aamodt NIFU STEP.
Internasjonalisering Rapport fra et høgskoleperspektiv ved Jørn Wroldsen, rektor HiG.
STRATEGISKE UTFORDRINGER - SETT FRA UMB FELLES STYRESEMINAR 4. SEPTEMBER 2008 KNUT HOVE REKTOR.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Den nye studiehverdagen: virkninger av Kvalitetsreformen Innlegg på nasjonalt studieveilederseminar.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Fremtidens kompetanse- behov eller døgnfluer? Trender innen nye studieprogram Inger.
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Utdanning & Forskning i Norge - Gullslottet som henger i luften? Betyr veivalgene for norsk utdanning & forskning egentlig så mye.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Page 1 Utviklingstrekk i høyere utdanning Bjørn Stensaker.
Nærings-ph.d Lise V. Sund ” Vilje til forskning ” …Samspillet mellom bedrifter og forskningsinstitusjoner skal styrkes gjennom etableringen.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Resultatbasert omfordeling (RBO)
Det norske institusjonslandskapet Svein Kyvik NIFU STEP.
NOKUT fagseminar Thon Hotel Gardermoen 3. november 2009 Internasjonalisering og samarbeid Jens P. Tøndel Divisjonsdirektør Handelshøyskolen BI.
Framtida er internasjonal Tora Aasland statsråd for forskning og høyere utdanning Oslo, 8. mars 2012.
Oppfølging av samarbeidsavtaler med India innen Forskning og utdanning
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Hvordan løse rekrutteringsproblemene i sektoren? Og hvordan få studentene til å bli?
EVALUERING AV KVALITETSREFORMEN HOVEDPUNKTER Fagpolitiske foreninger Fung.generalsekretær Sigrid Lem.
1 Struktur og kvalitet i norsk forsker- utdanning sammenliknet med andre land. Hva er et godt doktorgradsmiljø? Rektor Torbjørn Digernes, NTNU Leder av.
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
PhD- utdanningen ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet. Halvdagsseminar 7 mars - 06 Prodekanus Anne Marit Blokhus.
Terje P. Hagen Avdeling for helseledelse og helseøkonomi
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Å studere etter Kvalitetsreformen Per Olaf Aamodt.
Økonomisk geografi master - introduksjon Bjørnar Sæther V-2007.
Smart spesialisering Møte med politisk samordningsgruppe (PSG) Regionplan Agder 20. November 2014 Roger Normann og Ann Camilla Schulze-Krogh VRI = Virkemidler.
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
1 Statsbudsjettet Hovedmål og fokus for sektoren Hovedmål: Universiteter og høyskoler skal: gi utdanning av høy internasjonal kvalitet oppnå resultater.
Møte i NFE-HS Tor Rynning Torp
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
Signaler fra Kunnskapsdeparte mentet  Universiteter og høgskoler må utvikle en faglig og strategisk profil  Regjeringen vil slå sammen en rekke institusjoner.
Kenneth Ruud Prorektor forskning og utvikling UiT 2020: Drivkraft i nord Foto: Geir Gotaas.
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
Kvalitetsreformen: et nytt kunnskapsregime i norsk høyere utdanning? Svein Michelsen og Per O. Aamodt Oslo, 22. september 2006.
1 ForVei April 2012 Kunnskap for en bedre verden NTNUs visjon: Kunnskap for en bedre verden Legge premisser for kunnskapsutviklingen Skape.
Evaluering av samfunnsvitenskap Hvem skal med? Informasjonsmøte 19. februar Jon Holm.
Kvalifikasjonsrammeverket
Handlingsplaner Utdanning - Status 2017
Dekanskolen- utfordringer til sektoren i dag
Overordnet strategi SV-fakultetet
PhD kandidat og Post Doc i matematiske fag
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Hvordan jobber FBA med internasjonalisering?
Endringer i masterprogrammene ved Helsam
Noragric studier (de rare engelske studiene)
Utskrift av presentasjonen:

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Norske erfarenheter av Bolognaprocessen Agnete Vabø

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU STEP Uavhengig forskningsinstitutt  Studier av innovasjon, forskning og utdanning  Studier av grunnopplæring  Studier av høyere utdanning  Studier av forskning og innovasjon  Statistikk og indikatorer  Handlingsorientert og policyrelatert forskning  Sentral premissleverandør for norsk utdannings- og forskningspolitikk  Oppdragsgivere: Norges forskningsråd, departementer og underliggende enheter, arbeidstaker-, arbeidsgiver- og interesseorganisasjoner, utdanningsinstitusjoner, fylkeskommuner  Europeiske og nordiske prosjekter  86 ansatte, 75 forskere

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Høyere utdanning i Norden  Mange likhetstrekk mellom nordiske velferdsstater, sosialt, politisk, institusjonelt og kulturelt  Som region har Norden et vel utviklet system for høyere utdanning  Bolognaprosessen har generelt vært viktig men særegne nasjonale trekk og dynamikker vil prege utfallet av prosessene  Systemperspektivet (samordning fra overnasjonale organ som EU)  Akademiske tradisjoner og disipliner er drivkraft  Institusjonene  Statlige reguleringer og politikker

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Sverige og Norge: Ulike akademiske tradisjoner  I Norge var Bolognaprosessen en unik anledning til å iverksette reformer som lenge hadde vært ønsket hos sentrale myndigheter. (Bachelor, Master, Ph.d)  Reformeringen av det svenske gradssystemet i 1977 gav Sverige et annet utgangspunkt for Bolognaprosessen.  Lillemor Kim (2002) Lika olika: en jämförande studie av högre utbildning og forskning i de nordiska länderna. Stockholm: Högskoleverket

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning “Å gjøre Norge til en ledende kunnskapsnasjon” Kvalitetsreformen implementert høsten 2003  Økt autonomi  Styrke faglig ledelse  Insentivbasert finansieringssystem  Internasjonalisering  Ny gradsstruktur  Pedagogiske reformer  Kvalitetssikring  Kriterier for oppgradering til universitet

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Gradsreform og pedagogisk reform (fra høsten 2003)  Bologna prosessen (3+2+3) = forkorte cand.mag graden med ett år  Tettere oppfølging av studentene (nye lærings- og evalueringsformer)  Modulisering = fleksibilitet  Internasjonalisering – studiemobilitet  Kvalitetssikring

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Kritikk av Kvalitetsreformen. Universitet = ”pølsefabrikk”  Modulisering – vs. fordypning i disiplinen  Oppfølging vs.kritiske selvstendige intellekt  Forkorting av studietiden  Det Humboldske universitetsideal  Nedsettelse av et eget ”Dannelsesutvalget”  Intern sensurering vs. studentenes rettigheter  Organiserte utenlandsopphold vs. klassisk dannelse  Protester fra fremstående intellektuelle i Norge; krever eksempelvis at fireårig laveregrad gjeninnføres, restaurasjon av examen philosophicum, økning av budsjettene med mer.

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Noen positive effekter av Kvalitetsreformen  Evaluering av Kvalitetsreformen ved NIFU STEP og Rokkansenteret ( ) konkluderte:  Nye kreative (gjerne) tverrfaglige studietilbud  Studentene får bedre oppfølging  Det produseres flere studiepoeng  Det publiseres mer forskning

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Men……………..  Frafallet gjennom og etter det første studieår har endret seg lite  Studieinnsatsen har ikke økt  Studiereformen går dessuten på bekostning av fagpersonalets sammenhengende tid til forskning. Tidsbruksundersøkelse skal gjennomføres ved universiteter og høgskoler i 2011.

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning For tidlig å vurdere hvorvidt reformen har påvirket kandidaters muligheter på arbeidsmarkedet, men…  Innholdsmessig  Undervises på engelsk  Tematisk gjerne orientert mot internasjonale problemområder (geografiske studier, utviklingsarbeid, eks Gender and Development)  Organisatorisk  Tilbys i samarbeid med utenlandske institusjoner  Opprettet for å tiltrekke utenlandske studenter  Tverrfaglighet (Eks:Naturressursforvaltning NTNU)  Fag koples på nye måter  Subdisipliner (”Development Geography”)  Profesjonalisering/Vitenskapeliggjøring (Master i Journalistikk)

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Kompetanseprofiler  Tematisk mangesidig, men noen cluster  Kultursektoren  Entreprenørskap/innovasjon  Helse  Utdanning/læring  Ledelse  IT  Områdestudier  Utviklingsstudier  Ny teknologi  Økologi

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Kompetansebehov; eksempler  Nye løsninger på nye problem (globale)  Respons på kompetansebehov i nye industrier/næringer  Nye løsninger på gamle problem (ledelse)  Master i psykologi  Health Economics, Policy and Management  Water Resources and Coastal Management  Helseledelse og økonomi  Science Project Management  Teknologiledelse (diverse Marin bedriftsledelse)  Endringsledelse  Strategi og kompetanseledelse  Innovation Management  Utdanningsledelse

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Samfunnsmessig utvikling som aktualiserer utdanningsreform  Behovene i en kunnskapsbasert økonomi  Generelle ferdigheter  Livslang læring  Kompleks/omskiftelig yrkesstruktur/kompetansebehov  Globalisert massekultur  Demokratisering  Fokus på individets behov for mening og (selv) realisering  Sosial ingeniørkunst på internasjonalt nivå  Samspillet med de interne akademiske og strategiske interessene  Interessentenes makt  Program

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Masse vs. Elite: Et vedvarende spenningsforhold  Hvordan produsere forskning (og forskere) av høy kvalitet innenfor masseutdanningssystemet?  ”Excellence” – eliteforskning (eliteuniversitet) forskerskoler  Forholdet mellom de globale, nasjonale og regionale systemene  Kjøpe studieplasser hos de beste ute?  Innføre studieavgift?  Skarpere skille mellom lange forskningsrettede og kortere yrkesrettede studier  Øke budsjettene Bolognaprosessen: Ingen endelig løsning på et vedvarende spenningsforhold mellom masse og elite!

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Noen aktuelle referanser  Kehm, Barbara, Michelsen, Svein & Vabø, Agnete 2010 “Towards the Two-cycle Degree Structure: Bologna reform and Path Dependency in German and Norwegian Universities”, Higher Education Policy Vol. 23, 2 Palgrave  Vabø, Agnete and Per Olaf Aamodt (2008) ”Nordic Higher Education in Transition” in Structuring Mass Higher Education. The Role of Elite Institutions. Palfreyman, D. & T, Tapper (eds.) New York: Routledge  Vabø, Agnete (2007) ”Den norske kvalitetsreformen og universitetene som masseinstitusjon”. i Askling, B., R.F. Lindblad & G. Wärvik (2007) Expansion och kontraktion. Vetenskapsrådets rapportserie 9:2007. Stockholm: Vetenskapsrådet