NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Norske erfarenheter av Bolognaprocessen Agnete Vabø
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU STEP Uavhengig forskningsinstitutt Studier av innovasjon, forskning og utdanning Studier av grunnopplæring Studier av høyere utdanning Studier av forskning og innovasjon Statistikk og indikatorer Handlingsorientert og policyrelatert forskning Sentral premissleverandør for norsk utdannings- og forskningspolitikk Oppdragsgivere: Norges forskningsråd, departementer og underliggende enheter, arbeidstaker-, arbeidsgiver- og interesseorganisasjoner, utdanningsinstitusjoner, fylkeskommuner Europeiske og nordiske prosjekter 86 ansatte, 75 forskere
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Høyere utdanning i Norden Mange likhetstrekk mellom nordiske velferdsstater, sosialt, politisk, institusjonelt og kulturelt Som region har Norden et vel utviklet system for høyere utdanning Bolognaprosessen har generelt vært viktig men særegne nasjonale trekk og dynamikker vil prege utfallet av prosessene Systemperspektivet (samordning fra overnasjonale organ som EU) Akademiske tradisjoner og disipliner er drivkraft Institusjonene Statlige reguleringer og politikker
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Sverige og Norge: Ulike akademiske tradisjoner I Norge var Bolognaprosessen en unik anledning til å iverksette reformer som lenge hadde vært ønsket hos sentrale myndigheter. (Bachelor, Master, Ph.d) Reformeringen av det svenske gradssystemet i 1977 gav Sverige et annet utgangspunkt for Bolognaprosessen. Lillemor Kim (2002) Lika olika: en jämförande studie av högre utbildning og forskning i de nordiska länderna. Stockholm: Högskoleverket
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning “Å gjøre Norge til en ledende kunnskapsnasjon” Kvalitetsreformen implementert høsten 2003 Økt autonomi Styrke faglig ledelse Insentivbasert finansieringssystem Internasjonalisering Ny gradsstruktur Pedagogiske reformer Kvalitetssikring Kriterier for oppgradering til universitet
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Gradsreform og pedagogisk reform (fra høsten 2003) Bologna prosessen (3+2+3) = forkorte cand.mag graden med ett år Tettere oppfølging av studentene (nye lærings- og evalueringsformer) Modulisering = fleksibilitet Internasjonalisering – studiemobilitet Kvalitetssikring
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Kritikk av Kvalitetsreformen. Universitet = ”pølsefabrikk” Modulisering – vs. fordypning i disiplinen Oppfølging vs.kritiske selvstendige intellekt Forkorting av studietiden Det Humboldske universitetsideal Nedsettelse av et eget ”Dannelsesutvalget” Intern sensurering vs. studentenes rettigheter Organiserte utenlandsopphold vs. klassisk dannelse Protester fra fremstående intellektuelle i Norge; krever eksempelvis at fireårig laveregrad gjeninnføres, restaurasjon av examen philosophicum, økning av budsjettene med mer.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Noen positive effekter av Kvalitetsreformen Evaluering av Kvalitetsreformen ved NIFU STEP og Rokkansenteret ( ) konkluderte: Nye kreative (gjerne) tverrfaglige studietilbud Studentene får bedre oppfølging Det produseres flere studiepoeng Det publiseres mer forskning
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Men…………….. Frafallet gjennom og etter det første studieår har endret seg lite Studieinnsatsen har ikke økt Studiereformen går dessuten på bekostning av fagpersonalets sammenhengende tid til forskning. Tidsbruksundersøkelse skal gjennomføres ved universiteter og høgskoler i 2011.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning For tidlig å vurdere hvorvidt reformen har påvirket kandidaters muligheter på arbeidsmarkedet, men… Innholdsmessig Undervises på engelsk Tematisk gjerne orientert mot internasjonale problemområder (geografiske studier, utviklingsarbeid, eks Gender and Development) Organisatorisk Tilbys i samarbeid med utenlandske institusjoner Opprettet for å tiltrekke utenlandske studenter Tverrfaglighet (Eks:Naturressursforvaltning NTNU) Fag koples på nye måter Subdisipliner (”Development Geography”) Profesjonalisering/Vitenskapeliggjøring (Master i Journalistikk)
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Kompetanseprofiler Tematisk mangesidig, men noen cluster Kultursektoren Entreprenørskap/innovasjon Helse Utdanning/læring Ledelse IT Områdestudier Utviklingsstudier Ny teknologi Økologi
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Kompetansebehov; eksempler Nye løsninger på nye problem (globale) Respons på kompetansebehov i nye industrier/næringer Nye løsninger på gamle problem (ledelse) Master i psykologi Health Economics, Policy and Management Water Resources and Coastal Management Helseledelse og økonomi Science Project Management Teknologiledelse (diverse Marin bedriftsledelse) Endringsledelse Strategi og kompetanseledelse Innovation Management Utdanningsledelse
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Samfunnsmessig utvikling som aktualiserer utdanningsreform Behovene i en kunnskapsbasert økonomi Generelle ferdigheter Livslang læring Kompleks/omskiftelig yrkesstruktur/kompetansebehov Globalisert massekultur Demokratisering Fokus på individets behov for mening og (selv) realisering Sosial ingeniørkunst på internasjonalt nivå Samspillet med de interne akademiske og strategiske interessene Interessentenes makt Program
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Masse vs. Elite: Et vedvarende spenningsforhold Hvordan produsere forskning (og forskere) av høy kvalitet innenfor masseutdanningssystemet? ”Excellence” – eliteforskning (eliteuniversitet) forskerskoler Forholdet mellom de globale, nasjonale og regionale systemene Kjøpe studieplasser hos de beste ute? Innføre studieavgift? Skarpere skille mellom lange forskningsrettede og kortere yrkesrettede studier Øke budsjettene Bolognaprosessen: Ingen endelig løsning på et vedvarende spenningsforhold mellom masse og elite!
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Noen aktuelle referanser Kehm, Barbara, Michelsen, Svein & Vabø, Agnete 2010 “Towards the Two-cycle Degree Structure: Bologna reform and Path Dependency in German and Norwegian Universities”, Higher Education Policy Vol. 23, 2 Palgrave Vabø, Agnete and Per Olaf Aamodt (2008) ”Nordic Higher Education in Transition” in Structuring Mass Higher Education. The Role of Elite Institutions. Palfreyman, D. & T, Tapper (eds.) New York: Routledge Vabø, Agnete (2007) ”Den norske kvalitetsreformen og universitetene som masseinstitusjon”. i Askling, B., R.F. Lindblad & G. Wärvik (2007) Expansion och kontraktion. Vetenskapsrådets rapportserie 9:2007. Stockholm: Vetenskapsrådet