Deg De andre Og Bjørnar Allgot

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Eldri Steen Sykepleier, veileder, helsepedagog, Dr. polit
Advertisements

Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
”Når livet setter seg i kroppen…” Livsstyrketrening som en del av Arbeidsrettet rehabilitering Liv Haugli ASVL 5 feb.08.
Lærings – og mestringssenteret i sykehuset Innlandet.
Teknologi i klasserommet
Tidlig Innsats Early Years 1. – 4. årstrinn
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Utfordringene sett fra brukerne Foreningen for Muskelsyke Leder Bjørn Moen,
Møteplass for etisk refleksjon
Fra prøving og feiling til
Motivasjon.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Hverdagsrehabilitering
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Hva er aktivitet og deltakelse?
Tema 4: BEDRIFTEN SOM LÆRESTED Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere.
Mestring og forebygging av depresjon
Selvdialysesenteret Sykepleier Elisabeth S. Hoel
Veiledning Lovverket Arbeidsfordeling og rutiner
NFF Nordland Årsmøte Tanker og erfaringer fra arbeidet ved revmatologisk avdeling Nordlandssykehuset Bodø 4. mars 2005.
Antonovsky`s salutogenesemodell
Hva fremmer læring i pasientsamtaler?
Snuoperasjoner Bedre psykisk helse
Opplæring – i et helsepolitisk perspektiv
Hvilken stress utfordringer byr toppidretten på?
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Aktivitet på Mestringssenteret
H VERDAGSREHABILITE RING Opplæring for ressurspersoner Del 2 Samarbeidsprosjekt mellom: Froland, Arendal, Risør, Grimstad, Åmli, Tvedestrand og Vegårshei.
Undervisning om Joyce Travelbee
Forelesning Kurs 1.1 Litteratur, se undervisningsplanen
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Veiledning Lovverket Arbeidsfordeling og rutiner
UTVIKLING AV ET GODT LÆRINGSMILJØ -
LÆR DEM Å LEDE. LÆR DEM Å LEDE MARIA Det kan virke som om Maria er en rolig innadvendt person. Hun er stille. Hun liker å lytte til Jesus. Hun.
Impulsuka 2013 Kristiansand
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Pedagogisk ledelse i Den gode Akershusskolen
SYKEHUSSOSIONOMEN GRÅTEKONE ELLER PROFESJONELL PROBLEMLØSER?
Barn som pårørende.
Evaluering av helsereformen Momenter Bjørnar Allgot Norges Diabetesforbund.
12 Reflekterende lesing.
Muskelsykdommer = sjeldne sykdommer
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Empowerment – teoretiske perspektiver
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
OTH – Åfjord 30.april. 2 faktorer som er kritiske for motivasjonen, og som læreren kan påvirke:
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Barn som pårørende.
Bjørnar Allgot generalsekretær
En mini-presentasjon for å vise Diabetesforbundets syn på at kommunen bør ha et Lærings- og mestringssenter og en Frisklivssentral, og at de bør samarbeide.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Er jeg min kropp. Er jeg mine tanker. Er jeg mine følelser
Finsk skole møter svesk
Fritid med Bistand.
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Dag Eggesvik, høgskolelektor Høyskolen i Oslo.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
Å mestre livet med en alvorlig sykdom Seminar om myelomatose 5. oktober 2015 v/ Karianne Enger Psykologspesialist v/ St. Olavs Hospital.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Samvalg i målavklaringsprosessen under rehabiliteringen Sykehuset Innlandet HF, Divisjon Habilitering og rehabilitering Fagråd 2011.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Meiningsfull læring skjer gjennom:
Agenda Hva er helsefremmende arbeid
Relasjonskompetanse Bærebjelkene
Måltidsvenn Kurs for frivillige.
Utskrift av presentasjonen:

Deg De andre Og Bjørnar Allgot 03.04.2017 Helsepedagogikk Deg De andre Og Bjørnar Allgot

Litt om meg selv… Utdannet lærer Videreutdanning i personaladministrasjon og organisasjonsutvikling Undervist i skolen Generalsekretær i Norges Diabetesforbund Initiativtaker til Lærings og mestringssentra i Norge Leder av referansegruppe for nasjonalt kompetansesenter for læring og mestring Leder av kontaktforum for brukere av spesialisthelsetjenesten (Nasjonalt utvalg oppnevnt av Helse og omsorgsdepartementet) Aktiv i internasjonalt arbeid Bjørnar Allgot

Innhold og metoder Behov for læring Helse og læring Læringsmetoder 03.04.2017 Innhold og metoder Behov for læring Helse og læring Læringsmetoder Mesrting Motivasjon Deltakelse Interaktivitet Øvelser Artikulering Refleksjon Visualisering Variasjon Bjørnar Allgot

03.04.2017 Maybe we together can find some keys and open the doors to the exiting world of the diabetes minds. At least I hope to unlock your minds, to open the lock and maybe we can open the door together Bjørnar Allgot

Hva er helsepedagogikk?

03.04.2017 Bjørnar Allgot

03.04.2017 Bjørnar Allgot

Alternativ tilnærming til medisinens sykdoms- og risikofokusering 03.04.2017 Alternativ tilnærming til medisinens sykdoms- og risikofokusering Radikale strøminger på 70-tallet: Økende kritikk mot medisinens ensidige risikofokusering (patogensen) Ivan Illich: ”Risikofokusering skaper uhelse” ”Medisinen gjør folk hjelpeløs og avhengig” Aron Antonovsky: Salutogenese Anne: Innenfor medisin – tradisjonelt sterik risikofokusering - Jeg vil her presentere en alternativ tilnærming til den tradisjonelle meidisinske tilnærming Økende kritikk mot patogenesen – Illich – Antonovsky Møtte motstande i medisinske kretser. Man må ha fokus på risiko, men når det handler om opplæring av personer som skal leve med kronisk sykdom så handler dette i stor grad om motivasjon, mestring og det å se muligheter. Bjørnar Allgot

Aron Antonovsky Salutogenese: Salut = sunnhet Genesis = opprinnelse 03.04.2017 Aron Antonovsky Salutogenese: Salut = sunnhet Genesis = opprinnelse Fokus på muligheter og mestringsressurser Fokus på forhold som fremmer helse og velvære Anne Aron Antonovskys salutogenese begrep Sykdom og helse sees ikke som en dikotomi – syk eller frisk - som kontinium (bla om) Bjørnar Allgot

Sykdom/helse - dikotomi eller kontinium? 03.04.2017 Sykdom/helse - dikotomi eller kontinium? Kontinium (Antonovsky) x Uhelse/sykdom Helse Anne Man beveger seg frem og tilbake på dette kontinium Det salutogene perspektiv fokuserer på de forhold som kan gi bevegelse mot helsepolen / det friske. Bjørnar Allgot

Mestring Forståelse Hånterbarhet Mening 03.04.2017 Mestring Forståelse Hånterbarhet Mening Ref: Aaron Antonovsky (1987). Helbredets mysterium, Hans Reitzels Forlag, København Anne Antonosky nevner spesielt tre forhold som er av vesentlig betydning for mestring Forståelse av situasjonen Opplevelse av håndterbarhet Opplevelse av mening i å gjøre noe med situasjonen Åse: Kommentarer. Mestringsforventing. Bjørnar Allgot

Utvikling Patogenese Lydighet Sykdomsfokus Risikofokus 03.04.2017 Utvikling Patogenese Lydighet Sykdomsfokus Risikofokus Styring og kontroll Objekt Pasient Brikke Salutogenese Selvstendighet Helsefokus Mestringsfokus ”Empowerment” Subjekt Person Aktør Bjørnar: Bjørnar Allgot

Akutt sykdom Kronisk sykdom 03.04.2017 Akutt sykdom Kronisk sykdom Mål: Å ikke bli syk(ere) Varer resten av livet Stor oppmerksomhet i starten (avtar) Mestring av livet med sykdommen Må akseptere sykdommen Må lære seg å ta ansvaret selv og «behandle» seg selv Livsstilsendring ofte nødvendig Livslangt behov for opplæring og informasjon Mål: Å bli frisk Går over Stor oppmerksomhet fra omgivelsene Kortvarig situasjon/smerte/behandling Sykdommen bekjempes Kan overlate ansvaret og behandlingen til helsepersonell Livsstilsendring som regel ikke nødvendig Kortvarig informasjonsbehov Bjørnar Allgot

03.04.2017 Læring Læring Formålet med læringen er å gjøre personene med sykdom mindre avhengige av helsetjenesten og mer selvstendige Bjørnar Allgot

Tilpassede helsetjenester 03.04.2017 Tilpassede helsetjenester “Den viktigste delen av helsetjenesten er hjemme hos folk!” Bjørnar Allgot

03.04.2017 Opplæring Lov om spesialisthelsetjenesten gir sykehusene i oppgave å drive opplæring av personer med kroniske sykdommer og deres nære Bjørnar Allgot

Læringmetodikk

Spørsmål Hva tror du selv at du lærer av? 03.04.2017 Spørsmål Hva tror du selv at du lærer av? Hva hindrer (kan hindre) læring? Bjørnar Allgot

03.04.2017 Læring? Undervisning = Læring Bjørnar Allgot

03.04.2017 Tegneinstruksjon Øvelsen skal illustrere enveiskommunikasjon og karakterisere (karikere?) gammeldags undervisning/instruksjon/foredrag Bjørnar Allgot

03.04.2017 Bjørnar Allgot

03.04.2017 Helse ? Bjørnar Allgot

Ulik kunnskap Behandlerne: Teoretisk/medisinsk kunnskap 03.04.2017 Ulik kunnskap Behandlerne: Teoretisk/medisinsk kunnskap Personer: Hverdagskunnskap Kunnskap om seg selv Bjørnar Allgot

03.04.2017 Helse! Bjørnar Allgot

03.04.2017 Læringsmetoder Tradisjonell opplæring med aktiv “lærer og passive “elever” fører ofte til at “elevene” lærer passivitet. Aktiv læring – med basis i “eleven”- stimulerer til aktivitet og selvstendighet gjennom deltakelse. Bjørnar Allgot 15 15 16 10

Knowledge-Attitude-Practise 03.04.2017 Knowledge-Attitude-Practise Bjørnar Allgot

Practise-Attitude-Knowledge 03.04.2017 Practise-Attitude-Knowledge If we can make theory from practise instead of practising theories…... It is important to find the right questions instead of giving the right answers Bjørnar Allgot

Metoder - fra KAP til PAK 03.04.2017 Metoder - fra KAP til PAK Fra K(nowledge) A(ttitudes) P(ractise) Til P(ractise) A(ttitudes) K(nowledge) Usually we think that if we put knowledge into a person, she or he will change attitudes and finally change practise. “If you know what is right - you do the right things”. We all know that life is more complicated than this. But we can use another strategy, an interactive strategy and create an empowering process: If we start with practise and if we seek this situations systematically, we can discuss the experience and then add the knowledge needed to understand what happened. By doing this we can add useful knowledge and that is often the type of knowledge people use in daily life. Bjørnar Allgot 21 21 7 21 21 21 21

03.04.2017 Læringsnøkler Læring er en individuell prosess som foregår i hvert enkelt menneskes hode. Læring foregår i en interaksjon mellom egne erfaringer og ny kunnskap. I dette ligger at ingen kan lære for oss. Vi må gjøre det selv. Bjørnar Allgot

03.04.2017 Læringsnøkler Den beste og mest vedvarende læring finner sted når man står overfor et problem som må løses, når man er aktiv i situasjonen, tar medansvar og opplever at læringsstoffet er relevant i forhold til en selv og egne behov Bjørnar Allgot

En god start? Erfaringsløs? Skyld/skam? Emosjonell? 03.04.2017 En god start? Erfaringsløs? Skyld/skam? Emosjonell? Individuelle ulikheter Bjørnar Allgot

I samme båt? Lyttende og empatisk Ikke-autoritet Erfaringsutveksling 03.04.2017 I samme båt? Å treffe andre i samme situasjon er viktig: Lyttende og empatisk Ikke-autoritet Erfaringsutveksling Men kan gjerne seile sin egen sjø…..hvis man vil! …men gjerne i samme båt! Bjørnar Allgot

03.04.2017 Fra start til mål? Ansvar /Mestring Tid Bjørnar Allgot

Læringsnøkler Refleksjon Fra erfaring til læring 03.04.2017 Bjørnar Allgot

03.04.2017 Læringsnøkler Aktivitet og deltakelse Bjørnar Allgot

03.04.2017 Læringsnøkler Relevans Bjørnar Allgot

Læringsnøkler Medeierskap/medansvar/medinnflytelse 03.04.2017 Bjørnar Allgot

Læringsnøkler Artikulering (formulere skriftlig og muntlig) 03.04.2017 Bjørnar Allgot

03.04.2017 Læringsnøkler Feedback - feedforward Bjørnar Allgot

03.04.2017 Læringsnøkler Variasjon Bjørnar Allgot

03.04.2017 Kunnskap Vi får ikke kunnskap. Kunnskap må vi oppdage på en reise som ingen kan gjøre for oss og ingen kan spare oss for Bjørnar Allgot

Sviktende mestring Å ikke mestre (“mislykkes”) kan føre til 03.04.2017 Sviktende mestring Å ikke mestre (“mislykkes”) kan føre til Inaktivitet Isolasjon Forsinkende initiativ “Passivt offer” Bjørnar Allgot

Mestring Mestring forbindes ofte med seier og overvinnelse 03.04.2017 Mestring Mestring forbindes ofte med seier og overvinnelse Mestring er ”å gjøre seg til mester”, å beherske , greie, få til Mestring er handle klokt ”å vinne” Bjørnar Allgot

Mestring Et relativt begrep? 03.04.2017 Mestring Et relativt begrep? Står i relasjon til et mål eller en forventning (eget eller andres) Objektivt: At andre ser, mener og bekrefter at man mestrer Subjektivt: At man selv erfarer og opplever at man mestrer Man vet ikke at man mestrer før man gjør det og opplever det Bjørnar Allgot

Mestring Mestring er å få det til å føle at man får det til 03.04.2017 Mestring Mestring er å få det til å føle at man får det til å vite at man får det til å lykkes? Bjørnar Allgot

Mestring Mestring (er også - i “forsvar”) Avledning Bagatellisering 03.04.2017 Mestring Mestring (er også - i “forsvar”) Avledning Bagatellisering Sammenlikning Unngåelse Ønsketenkning Redefinisjon Bjørnar Allgot

Be en elefant og en ape å klatre opp i et tre 03.04.2017 Be en elefant og en ape å klatre opp i et tre Bjørnar Allgot

Mestringsmetoder Gi mulige oppgaver Rask tilbakemelding, nye oppgaver 03.04.2017 Mestringsmetoder Gi mulige oppgaver Rask tilbakemelding, nye oppgaver Korte og individuelle mål Variasjon i metodene Bjørnar Allgot

Mestringsmetoder Avklare forventninger 03.04.2017 Mestringsmetoder Avklare forventninger Avtale kortsiktige og oppnåelige mål 1,2 mange - 1,2 vane “Dyrke” mestringsfølelsen Erfaring overvinner som regel overbevisning Bjørnar Allgot

Mestringsmetoder Fra prøving og feiling til prøving og mestring 03.04.2017 Mestringsmetoder Fra prøving og feiling til prøving og mestring Bjørnar Allgot

Hvordan stimulere til adferdsendring? 03.04.2017 Hvordan stimulere til adferdsendring? Bjørnar Allgot

Kan stimulere motivasjonen Kan motvirke motivasjonen 03.04.2017 Kan stimulere motivasjonen Kan motvirke motivasjonen Lyst Behov Høy mestringsforventning Moderat konflikt mellom oppgaven og den enkeltes forutsetninger Nysgjerrighet Nyheter Spørsmål Aktivitet Deltakelse Forskning/prøving Stillhet Endrete rammer/Rollebytte Ulyst Manglende behov eller behovs-ubevissthet Lav mestringsforventning Ekstrem eller ingen konflikt mellom oppgaven og den enkeltes forutsetninger Selvfølgelighet Samme ”gamle” Svar og fasit Passivitet En bestemmer alt Mas Enetale Faste rammer og roller Bjørnar Allgot

Litteratur Hiim og Hippe: Læring gjennom opplevelse, forståelse og handling; Universitetsforlaget 1998 Ålvik: Undervisningslære; Gyldendal 1972 Manen: Pedagogisk takt; Caspar forlag 2001 Christensen og Jensen: Pedagogikk og pasientutdanning; Akribe 2003 Fra lydighet til selvstendighet, Norges Diabetesforbund 2000 Barra: Vektøy og teknikker i resultatrettet teamarbeid, Resultatgruppen 1988 Evenshaug og Hallen: Barne og ungdomspsykologi Gyldendal 2001 Allgot:Personer med diabetes - fra brikker til aktører? Tidsskriftet 22/2000 Bjørnar Allgot