Kort om handelsanalyser og nytten av prosjektet for Framtidens byer Orientering 25.august 2009 Koordineringsmøte Hovedkontaktene
Bysenter Lokalsenter Bransje- senter Ekstern- senter Avlastnings- senter Storbutikk Kompliserte senterstrukturer Ulike konsept: • Senter og enkelt- stående butikker • Varierende omland som følge av geografi, utvalg og pris • Trender og tilpasninger (eks. kafé, bank) Er kommunene i stand til å planlegge handelsutviklingen bedre enn markedets aktører? I dag:
Handelsmodellen • Dagens metodikk (balansering): – Hvor kjøpekraften finnes (boliger og arbeidsplasser) – Hvor handelstilbudet finnes (omsetning) – Innkjøpsreisenes følsomhet for avstand (”reisemotstand”) • Dagens praksis: – For kommunalt rettede analyser – Kun gjennomsnittlig vekst (reelt sett feil) • Utviklingsbehov: – Mer kunnskap om reisevaner ifb handling – Koplingen omsetning og reisevaner må forbedres (omsetning per handletur gir antall turer) – Omsetningstall per arealenhet – Reisemotstand som funksjon av reisekostnad