Publikumsutvikling og litterære arrangementer i biblioteket

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
DEOR – hva? “process of disseminating and exploiting the results of projects with a view to optimising their value, strengthening their impact, transferring.
Advertisements

Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Elever som ressurs i kulturarbeidet på Kolnes skole
Initiativ fra Norsk Bibliotekforening og LO Oppfølging av Bibliotekmeldinga og Språkmeldinga = HELHETLIG LESEPOLITIKK? Kulturdepartementet ”avsender”;
”Et felles løft for breddeidretten i Stavanger”
Skole – hjem samarbeid.
Erfaringer med studiearbeid Nord Trøndelag Anne-Lise R. Arntsen april 2004.
Aktivitetsdagen for ditt nærområde
FRISPARK Du, jeg, fysioterapien – og det bortenfor…
KOMMUNIKASJONS- STRATEGI
4. Formidlingsparaplyen Et Litteraturhus-tiltak i regi av bibliotekene og fylkesbiblioteket i Hedmark.
Bibliotekmøte på Hamar Marit Egaas LITTERATURHUS OG BIBLIOTEKENES ROLLE.
Mesna Rotary 14. mai 2012 Marit Borkenhagen, festivalsjef
LESER SØKER BOK LESEÅRET Samarbeid med 220 bibliotek BOK TIL ALLE-NETTVERKET AV BIBLIOTEK I NORGE:
Svømmingens Dag Lørdag 8.mai 2010 Svømmingens Dag Aktivitetsdagen for ditt nærområde.
Kompetansekartlegging
3 års rullerende verveplan Skøyen Rotaryklubb 2009/ /2012.
Hvordan spre budskapet gjennom PR?
Levanger kommune - Levanger bibliotek – Driftskomiteen Folkebiblioteket anno 2008 Hva er det?
v/ Merethe Skaug Sørensen
1 Pilotsamling, Oslo november 2009 Formidlingsplan: BIT Reiseliv generelt og Nasjonal Booking spesielt.
Hvordan lykkes med et prosjekt?
Innkjøpsordningene og e-bøker Bibliotekmøte i Stavanger,
Tysktilbudet ved HVO Fra et tradisjonelt grunnfag innen humanoria
Kommunikasjon Ordet stammer fra det latinske ordet communicare som betyr å gjøre felles/ gjøre sammen Nettsider = enveiskommunikasjon Sosiale medier =
Markedsføring og pressearbeid Modul 4 Praktisk pressearbeid Få saken på trykk! 1 Studentliv - Kurs i Markedsføring og pressearbeid- Modul 4.
Markedsføring og pressearbeid Modul 5 Avslutning 1 Studentliv - Kurs i Markedsføring og pressearbeid- Modul 5.
Larvik – der det gode liv lever!
B for bibliotek Status og drøftinger på bibliotekledermøte 13. oktober 2011 Østfold fylkesbibliotek.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Rotary lys langs kanalen. Hva skal til for å lykkes?
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Litteraturhus Vestfold Prosjekteier: Vestfold fylkesbibliotek Støttet av: Nasjonalbiblioteket.
ETABLERING AV LOKALT SN-FORUM/GRUPPE. Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening Mål for første møte Bli enig om: Å sammen ta initiativ til lokal SN-forum.
Valgfag på Kastellet skole
Side 1 Hvor er vi… … og hvor vil vi Nytt bibliotek i Krona UKO
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Innledning NJFF lang erfaring med utdanning av instruktører og kursledere Kursheftet utarbeidet for å gi deg informasjon og kunnskap om det å utøve veilederrollen.
Forfatter: Aarsand, Sverre Åpen hall – tar ”løkka” tilbake til idrettshallen (T) Folkehelsekonferansen 2013.
Erfaringssamling Forskningsbasert Kompetansemegling Planlegging av bedriftsbesøk Erfaringer fra TEFT v/Kjell Molven RF - Rogalandsforskning.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Fritid med Bistand.
Østre Toten folkebibliotek Globale Døråpnere 2 - Storytelling.
SAMLINGSUTVIKLING FOR SKOLEBIBLIOTEKARER Drammensbiblioteket
Litteraturhus Nord-Trøndelag -Arrangørerfaring fra små og mellomstore bibliotek Kari Hortman, Nord-Trøndelag fylkesbibliotek.
Fokusgrupper Komité Helse og omsorg 25. februar 2015.
Kjør debatt - Hva? Hvem? Hvordan? Berit Strømshoved, Lillehammer bibliotek Litteraturhus Lillehammer.
Estetisk kompetanse og skapende virksomhet
Ny barnehage – ny førskolelærerrolle?
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Logo/kommunenavnMeny Søk i våre sider Søk etter bøker, filmer, musikk m.m. Mine lån Forny dine lån Bestille materiale Se hva du har lånt Logg inn Åpningstider.
Tilbudskonferanse Kjøp av bistand til åpningsmarkering Ring 3-prosjektet Rv. 150 Ring 3 Ulven–Sinsen «Rotunden» - åpen rundkjøring på Ulvenveien.
Vårt hundreårsjubileum Der det er behov er det Lions.
Fra industristeder til kultursteder Kulturbasert stedsutvikling Ragnhild Skogheim Norsk institutt for by- og regionplanlegging.
Nøkkel til Norge – biblioteket som integreringsarena Spesialgruppen for flerkulturelle bibliotektjenester (FlerKult)
BUSKERUDVERKSTEDET FØRSTE SAMLING, 12. JANUAR 2016.
Opplevelse – Budskap - Medlemmer. Hvorfor arrangere konsert? Tre hovedmål o Skape gode opplevelser o Formidle FIVHs budskap på en positiv måte - synliggjøre.
Ungdomssatsinga til Nordland fylkeskommune. UNG i Nordland Hva? Hvem? Hvor? Hvorfor? Hvordan?
Kaite Stover Leder Lesersørvisavdelingen Kansas City Offentlige Bibliotek.
ALLEMED Drammen ALLEMED FILM - Utstyr.
« Små scener « Presentasjon biblioteksjefmøte Stjørdal
Felles jubileumsdag for Lions Norge
Gruppe- og bedriftssalg
Komité for teknikk, kultur og fritid
Engebråten tilbyr følgende valgfag på 10. trinn:
Samarbeid og medbestemmelse
Fordypningsemnet i norsk, vg3 2017
SØLVBERGET MAKERSPACE
Utskrift av presentasjonen:

Publikumsutvikling og litterære arrangementer i biblioteket Marit Borkenhagen, festivalsjef Norsk Litteraturfestival

Min bakgrunn Leser og publikum Litteraturviter fra UiO Redaktør og informasjonssjef Bokklubben Festivalsjef Norsk Litteraturfestival

I løpet av dagen skal vi gjennom Trender og utvikling Bibliotekets rolle Forutsetninger for å lykkes Publikumsutvikling Programmering Praktisk tilrettelegging

Sterk vekst innen litteraturarrangementer Litteraturfestivaler Bokhandel Bokbransjen for øvrig Skole Litteraturhus Bibliotek

Bibliotekets rolle Lov om folkebibliotek: Folkebibliotekene skal ha til oppgave å fremme opplysning, utdanning og annen kulturell virksomhet, gjennom aktiv formidling og ved å stille bøker og andre medier gratis til disposisjon for alle som bor i landet. Folkebibliotekene skal være en uavhengig møte-plass og arena for offentlig samtale og debatt. Det enkelte bibliotek skal i sine tilbud til barn og voksne legge vekt på kvalitet, allsidig-het og aktualitet. Bibliotekenes innhold og tjenester skal gjøres kjent. Folkebibliotekene er ledd i et nasjonalt biblioteksystem.

Biblioteket har gode forutsetninger Bredt utvalg litteratur i hyllene En kjerne av faste brukere Aktivitet året rundt Innarbeidet møteplass for lesere Bredt publikum Kompetente medarbeidere Unntatt fra kommersielle krav

Arrangementer bidrar til Utvikle biblioteket som attraktiv møteplass Nå et bredt publikum Variasjon i tilbudet Intern glød og stolthet

«I by etter by er erfaringene de samme: Når bøkene får nye biblioteker rundt seg, eksploderer både besøk og utlån.» Aftenposten 12.10.12

Biblioteket som debattarena

Suksesskriterier ‒ hva er tegn på et vellykket arrangement? Størrelsen på publikum Gode tilbakemeldinger fra publikum Evnen til å trekke nye publikumsgrupper Dyktig forfatter/medvirkende Omtale i mediene Oppmerksomhet i sosiale medier Et godt arrangement/god egenevaluering etc

Arrangementer er ressurskrevende ‒ hvorfor viktig? Leserne Publikumsutvikling Geografisk spredning Forfatterne Mediene/PR Internt

Gleden ved å oppleve litteratur sammen med andre

Forutsetninger for å lykkes Forankring Ressurser Kontinuitet Lokaler Annet?

Biblioteket som litteraturhus Hva mangler biblioteket som litteraturhus har? Mer begrenset åpningstid i helger og på kvelder, boksalg, kafé, prestisje Hva mangler litteraturhus som biblioteket har? Når bredere, litteraturen er tilgjengelig og gratis på samme sted. En posisjon biblioteket kan og bør ta!

Programmering Hvilke forfattere? Hvilke bøker? Hvilke tema? Programleder Rammen rundt arrangementet, tidspunkt etc

Tenk kreativt! Tematisk overbygning God match mellom programleder og forfatter Overraskende kobling Barnearrangementer: formidleren er ekstremt viktig – MÅ kunne kommunisere med barn! Timing Formidler vs fatter. Hvem kan gjøre boka interessant? Lokale ressurser Temaer av lokal interesse Invitere skoleklasser til å samarbeide om programutvikling Kontrollspørsmål: Hvorfor skal forfatteren være med på dette? Hvorfor skal publikum være interessert?

Arrangementer som egner seg på biblioteket Lesesirkel Anbefalinger/høstslipp el Eventyrstund/fortellerstund Babysang, bok og baby Bokbad Foredrag Opplesning Debatt/folkemøte Forestilling Verksted Film og bok Politikerbenk/ordførerens time Etc – bare fantasien setter grenser

Hvordan lykkes i planleggingen? Kombinasjon av kreativitet og god struktur God planlegging med vekt på detaljer Kvalitetssikring Positiv og imøtekommende Profesjonalitet

Fra booking til gjennomføring Idé Henvendelse Tydelig kommunisert tilbud, gjerne åpent mht dato med mer Honorar og øk i henhold til Norsk Forfattersentrums satser Skriftlig avtale/kontrakt. Norsk Forfattersentrum kan bistå Tilrettelegging, bestilling av reise, overnatting el Avtale oppmøte Møte forfatter, legge til rette for forfatterens behov Teste lyd/bilde i god tid Introdusere programposten Vann på scenen Takke for opptreden og se deltakere vel hjem Honorar utbetales straks etter arr el så snart skatteopplysninger el faktura er mottatt Skriftlig takk til deltakere i etterkant (inkl interne og eventuelle frivillige) Henvendelse Kontrakt Oppfølging Avvikling Honorering

Markedsføring ‒ kanaler Nettsider, kalender Plakat Flyer Nyhetsbrev «Hva skjer» Annonsering Redaksjonell omtale Sosiale medier Intranett Samarbeidspartneres nettsider

Pressearbeid Opparbeid gode kontakter Vær oppsøkende, skap nyhetene Legg til rette – tilby bilder, intervjuavtaler etc Vær tilgjengelig og respekter journalistens tid Inngå gjerne avtaler og vær åpen og ærlig Pressemeldinger som oppfølging av samtale, til nettsider etc

Teknikk og utstyr - sjekkliste Sjekk på forhånd hva forfatter/artist trenger Stoler Bord Scene Vann Lyd: mikrofoner og høyttalere Bilde: pc, projektor og lerret Klokke Teknisk kompetanse Lydprøve i god tid

Økonomi Honorarer Kostnader til reise, mat og eventuelt overnatting Antall innleide deltakere vs interne ressurser Kostnader til lokaler, teknikk, renhold el Kostnader til servering Inngangspenger Norsk Forfattersentrum - normalsats Gjeldende satser for honorering av forfattere på oppdrag utenom skoleverket, gyldig fra 01.01.2014. Alle satser er minstesatser. Reise og diett i henhold til statens satser kommer i tillegg. Opplesning o.a. opp til 30 minutter kr. 2 100 Opplesing o.a. over 30 min. kr. 3 100 Paneldebatt deltager kr. 2 200 Paneldebatt leder kr. 3 700 Bokbad (1) kr. 3 700 Litterær samtale (2) kr. 3 700 Litterær samtale med fordypning i forfatterskap (3) kr. 4 700 Litterær samtale med dypdykk - kun etter avtale (4) kr. 7 500 Innleder/vert kr. 2 000 Konferansier (5) kr. 3 700 Konferansier med fordypning i forfatterskap (6) kr. 4 700 Kåseri kr. 4 000 Foredrag - original (7) kr. 7 500 Foredrag - gjennbruk kr. 4 000 Tillegg for lang reise, kun etter avtale med oppdragsgiver kr. 2 000 Skrivekurs Kurs á 2 timer kr. 3 000 Pr. ekstra time kr. 1 000

Samarbeidspartnere Bokhandel Skole, barnehager Interesseorganisasjoner Lokale forfattere og kunstnere Frivillig sektor Biblioteker i regionen Andre?

Frivillige Festivaler er avhengige av frivillige Et potensiale også for biblioteker å knytte til seg et antall interesserte frivillige som bidrar med: -rigging av stoler -vertskap under arr -nedrigg -kaffe el annen servering -billetter el -ideer og bidrag til innhold, markedsføring el.

Hvor kan man søke støtte til arrangementer? Fritt Ord – bibliotekstipender Norsk Kulturråd Fylkesbiblioteket Nasjonalbiblioteket Biblioteksentralen Stiftelser Forlag Næringsliv for øvrig

Publikumsutvikling Biblioteket skal reflektere det samfunnet vi lever i. Ansvar for mangfold i utvalg, uttrykk og målgruppe Hvem når man ikke i dag som det er viktig å nå? Må tåle at ikke alt er like populært

Publikumsutvikling: ulike målgrupper Barn Ungdom Storlesere Voksne med lesevansker Innvandrere og fremmedspråklige Eldre Samfunnsengasjerte Lokalhistorisk interessert publikum Andre?

Publikumsutvikling omfatter Aktiviteter for å møte behovene til eksisterende og nye publikumsgrupper Markedsføring Programmering Publikumspleie Formidling Prispolitikk etc

Hvor mye skal man gape over? Tilbudet skal være bredt, men viktig å prioritere for å jobbe målrettet og se resultater Metode: opprettholde bredde gjennom å videreføre det man allerede er god på + velge én gruppe man har lyst til å bli bedre på (barn, innvandrere, voksne med lesevansker el) og jobbe fokusert med denne en lengre periode.

Lykke til og velkommen til Norsk Litteraturfestival! 26.-31. mai 2015