09.00-10.25 Nye strukturer i UH-sektoren: Samarbeid, arbeidsfordeling og konsentrasjon Nye strukturer i UH-sektoren: Samarbeid, arbeidsfordeling og konsentrasjon.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Når kunnskap blir handling
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Forskerforbundet Steinar Stjernø.
Fra universitetsbibliotekar til førstebibliotekar
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
1 UiS Utfordringer for UH-sektoren: Neddimensjonering og sammenslåing, eller nye, mer offensive grep? Elin Nesje Vestli Rektor, prof. i tysk.
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
UH-nett Vest og Profesjonalisering gjennom internasjonalisering Det 72. norske bibliotekmøte på Hamar Lene Bakke.
Biblioteket som støtte for forskning og utdanning Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Europakommisjonens delegasjon til Norge og Island Fremtidens samarbeid mellom utdanning og arbeidsliv i EU- perspektiv Holmenkollen Park Hotel Rica 10.
Toppskolering AOFs tilbud.
Indikatorer til nytte og besvær Test nasjonale indikatorer for uh-bibliotek Bente Saxrud, Handelshøyskolen BI.
1 Ny struktur i høyere utdanning? Studieveiledersamling UMB Steinar Stjernø.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Fylkesutvalgene Telemark, Aust-Agder og Vest-Agder 24. januar 2013.
Strategi for digitale læringsressurser i UH-sektoren forslag Dag Rune Ramstad Norgesuniversitetet NVU-konferansen 2005.
1 Noen utfordringer for fagbevegelsen – særlig i instituttsektoren Espen Løken, Fafo Innledning for NTL Forskningsinstituttene 24. september 2008.
Eierskap og styring i høyere utdanning
Spansk: Voksesmerter i populært språkfag
Utfordringer til UH-sektoren: Hvordan finner vi tonen? Statssekretær Kyrre Lekve UHRs dekanskole 3. februar 2010.
Strategi og politikk for utvikling av det digitale fag- og forskningsbibliotek ved egen institusjon av Lars Egeland, Høgskolen i Vestfold Innledning på.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Læreren Rollen og utdannningen St. meld. nr. 11 ( ) kunnskap gir vekst
Folkehelse i Plan 29. august 2007 Lillehammer INTRODUKSJON TIL DRØFTING Asle Moltumyr HOD/MD/SHdir.
Forskningsstøtte Forskningsbasert undervisning, studentaktiv forskning, forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) krever tilpassede bibliotektjenester. Forskningsbiblioteket.
Steinar Gjerde -lærer ved Fagskolen i Gjøvik
Levanger kommune - Levanger bibliotek – Driftskomiteen Folkebiblioteket anno 2008 Hva er det?
1 Kvalitetsreformen og UHR-B Status Fra Bologna til Hammerfest - kvalitetsreformen i UH-bibliotekene, HiO. 6. april 2006.
Hvordan satse på e-læring og fleksibilisering av studier? Innledning til debatt Julie Feilberg, Styreleder, Norgesuniversitetet.
Norsk høyere utdannings og forsknings framtid? En kommentar fra landsdel Sør-Vest Torunn Lauvdal, Universitetet i Agder.
Sats på nettet Av Lars Egeland. Hvorfor satse på nettet ? zRask informasjon og kommunikasjon zMiljøvennlig zStor uavhengighet av tid og sted zFramtidas.
En ny modell for regionale lisenser?
Presentasjon ved Knut Hove på allmøte
HVA BETYR STJERNØUTVALGETS FORSLAG I FORHOLD TIL FUSJONSPROSESSEN MED NVH? Terje Holsen.
Handelshøgskolen ved UMB Lars Mørk. UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Handelshøgskolen ved UMB 2 Velkommen til Universitetet for miljø.
Samkommunestyret – Økonomienheten v/Meir Hallan ØKONOMI- ISK Innherred samkommune.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Bakgrunnen er brev fra HOD av :
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
Oppland og Hedmark: I hovedsak felles høringsuttalelse fra fylketingene og høgskolene Mål: Universitet i Innlandet – søknad i 2012 –Grunnlag: 9000 studenter/
Folkebibliotekene vil: - være omstillingsdyktige - gi bedre tjenester til alle innbyggerne - demokrati -sosial utjevning.
1 Kommentar til statsbudsjettet: Et sykere Norge Kjetil Bjorvatn Institutt for samfunnsøkonomi NHH 10. oktober, 2006.
Anne Line Wold NPHs nettverkskonferanse 2009
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid Lagt fram 19. juni 2009.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Presentasjonens tittelwww.forskerforbundet.no 16. jul.1 Innst. S. 354 & SAK, biblioteksektoren UiO, 8. juni 2010 Hilde Trygstad kunnskap gir vekst
FAPs strategiseminar april. Forskerforbundet og de fagpolitiske foreningene -Utfordringer og muligheter -Skal vi bestå?
Mjøs-utvalget om IKTs betydning Oppsummering til LUs fagdag 2000 Leikny Øgrim og Monica Johannesen.
UNIVERSITETSBIBLIOTEKET I BERGEN Læringssenter – form eller innhold? Fagreferentseminar i Stavanger 25.april 2002 Innledning ved Anne Sissel Vedvik Tonning.
Samarbeid, arbeidsdeling og konsentrasjon (SAK) Sverre Rustad OU-kurs Forskerforbundet
Fornyelse mot høyere kvalitet vil kreve mer samarbeid Dekan Ole-Gunnar Søgnen Konferanse om norsk ingeniørutdanning.
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Profet i eget land Arr. 16 Å få forståelse for biblioteket i egen institusjon Foredragsholder: Lars Egeland, Læringssenterdirektør, Høgskolen.
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Samhandlingsreformen fra et forskningsperspektiv Lederkonferanse om samhandlingsreformen Simon Neby, PhD Seniorforsker Uni Rokkansenteret.
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Kommunesammenslåing og bibliotek Utfordringer og mulighet for bibliotekene i nye, sammenslåtte kommuner v/ nestleder i Norsk bibliotekforening Lars Egeland.
EVU i samarbeid mellom arbeidsliv og høyere utdanning Seniorrådgiver Helge Halvorsen NHO Avdeling arbeidsliv Miniseminar NRØA.
Lærerutdanning Spesialisering, arbeidsdeling og samarbeid Frode Hauge.
KS Arbeidsgiverutvikling 2009
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Digitalisering for kvalitet: Hva må.
Mandat og rammeverk for evalueringen
Selskapskontroll og eierskapsforvaltning
Utskrift av presentasjonen:

Nye strukturer i UH-sektoren: Samarbeid, arbeidsfordeling og konsentrasjon Nye strukturer i UH-sektoren: Samarbeid, arbeidsfordeling og konsentrasjon Lars Egeland, bibliotekdirektør, Høgskolen i Oslo Arrangører: UHRs Bibliotekutvalg og Forskerforbundets bibliotekforening

 Hvordan påvirker SAK bibliotektjenestene i norske universitet og høgskoler?  Hvordan kan SAK bli et redskap for bibliotekene til bedre økonomisk og personalmessig ressursutnyttelse?  Kan SAK brukes som forhandlingskort overfor de store internasjonale database- og tidsskriftagentene?  SAK som redskap for å bedre kvaliteten i uh-bibliotekene?

Stjernøutvalget er dødt, men lever  Ingen reform med sammenslåing  Men frivillige sammenslåingsprosesser:  Uni Tromsø – høgskolen  Oslofjordalliansen  Innlandsuniversitetet  Høgskolen i Oslo og Akershus .. Og flere prosesser

Innst. S. nr. 354 (2008–2009) Innstilling til Stortinget fra kirke-, utdannings- og forskningskomiteen St.meld. nr. 30 (2008–2009)  ”Departementet vil stimulere til en struktur med faglig sterkere miljøer og bedre utdanninger i universitets- og høyskolesektoren. Prosesser som fører til konsentrasjon av den faglige aktiviteten og til arbeidsdeling, skal støttes med økonomiske insentiver og andre virkemidler.”

UNIVERSITETS- OG HØYSKOLEBIBLIOTEK  Komi t e e n viser til viktigheten av universitetsbibliotekene som kunnskapsbase og møtested. Det må være et mål at universitetsbibliotekene til enhver tid har et fullverdig utvalg og på denne måten kan fungere som de kunnskapsbasene de er intendert å være. Komi t e e n har merket seg redegjørelsen vedrørende universitets- og høyskolebibliotek i St.meld.nr. 23 (2008–2009), og at bibliotekene har gjennomgått store endringer de siste årene. Komiteen merkerseg særlig den store veksten i digitale abonnementerved disse institusjonene, og behovet for tilfredsstillende statlig finansiering i denne sammenheng.  Komi teen legger til grunn at departementet vil komme til Stortinget med en egen sak om hvordan universitets- og høyskolebibliotekene kan utvikles videre på en best mulig måte, og at man sikrer ressurstilgangen for disse bibliotekene i tråd med nye og endrede oppgaver og forutsetninger.

Reformen i 1994  Høyere utdanning som massefenomen  Ny teknologi og ny pedagogikk  Ansvar for egen læring  Større og mer slagkraftige biblioteksenheter  Bibliotekene mer synlige i institusjonene  Biblioteksbruken økte enormt

Framover  En ny ungdomsbølge er på vei  Endringer i behov for kompetanse i arbeidslivet  Behov for færre med utdanning på grunnskolenivå  Behov for flere med fagbrev  Behov for at 30 % av arbeidsstokken har utdanning på bachelor- nivå  Økt behov for arbeidstakere med master og doktorgrad  Men først og fremst behov for kompetanse innen velferdsstatens yrker, samt ingeniører.

Trender for bibliotekene  Økt behov for kunnskapskilder – fortrinnsvis digitalt  Læring i det digitale rommet: Endring av pedagogikk – integrering av kunnskapskilder, egen kunnskapsproduksjon,  Digitalisering skaper dype endringer i samfunnsøkonomiens produktive kapasitet og struktur. Da oppstår det spenninger i forhold til etablert vane, forestillinger og organisasjons- og maktforhold.  Biblioteket viktig som et læringssenter – møtet mellom det fysiske og det digitale – arbeidsrommet i den digitale tidsalder  Bibliotekaren som pedagog

Fra høgskolebibliotek til universitetsbibliotek  1994: Læringssenteret  De nye universitetsbibliotekene kan ikke bli som de gamle  Annen økonomi  Andre forskningstradisjoner  Større mulighet til å tenke nytt  Endringer med mer vekt på master og doktorstudier – økt forskning og utvikling

Større enheter  Stordriftsfordeler er omstridt  Bredere kompetanse  Mer mulighet til ”bærekraftige fagmiljøer”  Samtidig kan små institusjoner spisse sine spesialiteter eks nanoteknologi  Gir mulighet til å møte krav om bedre veiledning og tjenester  Muligheten til å spare penger på abonnementstjenester vil trolig være forbigående, men det blir dyrt for de minste..

Bibliotekenes mulighet  En tid med skifte betyr muligheter og farer. Begge deler er mulig. Større enheter betyr i seg sjøl ikke noe negativt eller positivt for bibliotekene.  Fra nærbutikk til supermarked til kjedebutikker..  Endring av læring i en digital tid: Store muligheter hvis bibliotekene griper oppgaven, hvis ikke..  En ny mulighet til å overbevise institusjonen om våre kvaliteter.

Omstillingskostnad  Omstillingskostnaden i fungerende organisasjoner undervurderes ofte  Heller kort og brutalt enn i langdrag  Bibliotekene har tradisjon for samarbeid.  De fleste tjenestene er brukerorienterte og dermed stedbundne.  Innsparingsmulighetene er beskjedne.

 Foreløpig takk!