BILKØ TIL EVIG TID? Naturvernforbundet 05.09.11 Eddie Westad Statens vegvesen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Agenda Innledning og status Spørreundersøkelse
Advertisements

Forus næringsområde og boligsoneparkering i Stavanger
Areal- og transportplan for Buskerudbyen
Overordnede føringer – arealplan Innspill fra næringslivet i Sarpsborg • Sunn vekst Nærings- og arbeidsplassutvikling må være fokus og drivkraft også i.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Parkeringspolitikk i Bergen •Disposisjon –Om Bergen –Parkeringspolitikk –Bergen Parkeringsselskap KF sin rolle i parkeringspolitikken –Om Bergen Parkeringsselskap.
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
STAVANGER KOMMUNE Agenda ■ Innledning og status ■ Organisering.
Den store parkeringskonferansen Mai 2013
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
50 millioner til etablering av ladestasjoner i 2009 Camilla Nørbech
Lyses planer for fjernvarmeutbygging fram mot 2020
Maria Wirkola Plansjef
UTVIKLINGSPROSJEKT LANGS KONGSVINGERBANEN Senterpartiene i Sørum, Nes, Fet og Aurskog-Høland kommune.
Seminar januar 2012 Geir Berg
Flere reiser med Ruter God trafikkvekst og økt markedsandel :
Miljøpakken for transport i Trondheim
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
Innhold Resultat fra holdningsundersøkelse om bomringen og Oslopakke PROSAM-rapport 120.
Innbyggerundersøkelsen. Formål Mer kunnskap om..innbyggernes inntrykk av sin kommune..brukeres tilfredshet med tjenester og myndighetsorganer Utvikling.
Fossumdiagonalen, Trondheimsveien
Kommunal planlegging Vi er her nå.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Vestfolds fortrinn Klima og natur, kulturhistorie Urbant Variert arbeidsmarked Kort vei til Oslo.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Tilbudskonferanse 23. april 2014 Nytt båttilbud Aker brygge - Fornebu Gylve Aftret-Sandal Analysesjef Ruter.
Bilkø til evig tid. Stavanger, 5
Sykkelundersøkelsen Stavanger kommune Formålet med undersøkelsen er å kartlegge holdning, adferd (handlinger, vaner) og intensjoner i forhold til.
NTNU TBA4853 Landsby nr. 21 Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen Eksperter i team 2011.
Kontaktutvalget for Velforeninger i Oslo
Hvordan mener du fordelingen av pensjonsfondet ideelt sett burde vært?
Gjennomgående kollektivfelt i Trondheim
Bærekraftig bompengeregime Erfaringer fra Oslopakke 3 Fylkesordfører Anette Solli.
Overordnet mål og sluttprodukt
Handlingsplan for parkering Trenger byen en P-politikk?
Strategi for biltrafikkreduserende tiltak i Buskerudbyen
Storbyundersøkelse 2011 Næringslivets utfordringer.
Jo Viljam Drivdal Leder - bymiljøavtale
Fra regional flyplass til global aktør
Seniorrådgiver Øyvind Aarvig Avdeling for regional planlegging Seksjon for byutvikling, regional-, areal- og transportpolitikk Framtidens.
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
Nyttekostnadsanalyse: Kollektivtilbudet i storbyer Av Steinar Strøm, Universitetet i Torino.
KVU for kryssing av Oslofjorden
Rv. 23 Oslofjordforbindelsen – byggetrinn 2
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Punktlighet på Jærbanen
Riksveg 23 i bru eller tunnel? Ikke-prissatte konsekvenser
Sykkelplanlegging Bypakke Kristiansund Bente Kjøll Øverbø
Klimavennlig areal- og transportutvikling i Buskerudbyen Bård Norheim.
Alternativ finansiering av transport i by Samfunnsøkonomisk evaluering av alternative ”spleiselag” for Oslo, Stavanger, Bergen og Trondheim.
Kollektivtransport Hallgeir H. Langeland LO Kommune Rogaland 18. oktober 2009.
Næringsliv Fokusgruppemøte 9. mai Utfordringer E16 – ferdig stamveg – arealplanlegging står på vent Markedsmessig betydning er liten, økes ved større.
Samferdselsutvalet 21/ Ordførar Oddvar Grøthe Rv 52 Hemsedalsfjellet.
Kortere reisetid - hvilke effekter kan vi forvente for Hamarregionen? Atle Hauge, ex ØF nå HiL.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Bymiljøpakke, Trondheim Pressekonferanse 12. februar.
Tenke nytt? Arve B. Nyland – kommunalsjef Sola kommune Innovativt og spennende – eller ubehagelig? Sola kommune - Ansvar for hverandre.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther Gyldendal Akademisk Produktvalg © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Bompenger som et virkemiddel til å realisere politiske mål – erfaringer fra bergen øivind hauge støle byrådsavdeling for byutvikling 25. oktober 2016.
Petter Christiansen Bisek 13. september
Bestemmelser om prestenes reiser
Kollektivtrafikk, veiutbygging eller kaos
Kommunemøter RPBA - om RTP
Presis – Ofte – Behagelig
Presis, ofte og behagelig
Presis, ofte og behagelig
Bilkø til evig tid? Debattmøte Naturvernforbundet 5. september 2011
Bypakkane i Møre og Romsdal Status i prosessen og prosjektoversikt
– samling for sekretariat i bypakker, Hans Kringstad
Handlingsprogram
Utskrift av presentasjonen:

BILKØ TIL EVIG TID? Naturvernforbundet Eddie Westad Statens vegvesen

Hvorfor har vi bilkøer? For mange reiser ift kapasiteten –(retning/lengde/tidspunkt) For mange reiser med bil For få personer i hver bil

Problemtilnærming 1.Status / Problem / Utviklingstrekk 2.Mål og delmål 3.Mulige tiltak 4.Konsekvensvurdering / grad av måloppnåelse 5.Valg av tiltak, handlingsplan

Mål i transportpolitikken Overordna mål –Forurensning/ressursbruk •Produksjon av biler •Bruk av bil –Arealbruk •P-plasser •Veier –Næringslivets transportkostnader

Mål i transportpolitikken Delmål –Begrense totalt trafikkarbeid –Overføre trafikk fra bil til sykkel/kollektiv –Redusere rushtrafikken –Redusere/begrense næringslivets kostnader

Hvordan tenker trafikanten? Tidsbruk Fleksibilitet Pris reise Pris parkering Trimeffekt Komfort Status Etc. Hva må til for at trafikantens valg underbygger de overordna mål?

Virkemidler Arealbrukspolitikk Parkeringspolitikk Styrke sykkeltilbudet Styrke kollektivtilbudet Tidsdifferensierte bompenger Begrense kapasitet for bil

Arealpolitikk Fortetting langs viktige kollektivtraseer Fortetting i/nær sentrum Kontorarbeidsplasser i bysentrum eller langs hovedkollektivtraseer Boliger i gang- og sykkelavstand til Forus Unngå spredt boligbygging

Parkeringspolitikk Antall Pris Tidsbegrensning Avstand

Sykkel Tilbudet må tilpasses målgruppen Reisetid/fart Sikkerhet Fokus på ”hele pakken” –Garderobeforhold –Sykkelparkering –Servicemuligheter –Premiere sykkelbruk –Spandere/subsidiere sykkel

Kollektiv Kollektivfelt –Hvor er forsinkelsene størst? –Hvor kommer etableringene? –Prioritering/bevilgning •Fv. 44 Stavanger – Sandnes •Rv. 509 Stavanger – Risavika – Sømmevågen •Reguleringsplaner på vent •Det haster (trafikkvekst/vaner) –Trafikkstyring

Tidsdifferensierte bompenger Kan justeres slik at en oppnår flyt i rushperiodene Behøver ikke bety økt avgift totalt sett Samfunnsøkonomisk meget lønnsomt Vil gi en viss overføring til andre transportformer Lokalpolitisk motstand

Solasplitten Rv. 44

Problemstillinger Forus Sterk vekst – arbeidsplasser i dag, planlagt i 2040 Stor andel kontorarbeidsplasser Utflytende Liberal p-politikk (tre kommuner) Ikke bomavgift nordfra Ikke tidsdifferensiert bomavgift

Er følgende konsistent med målene? Tilnærmet ubegrenset antall gratis p-plasser nær inngangsdøra til bedriftene Økt bilkapasitet (mange roper på det) Tunnel under Hafrsfjord Utbedre flaskehalser for bil Boligbygging Sandnes øst Gandfjord bru for biltrafikk Etablering av kontorbygg sørvest på Forus Flat bompengeavgift Bomfrihet Stavanger – Forus Økning av billettprisene på buss Kollektivfelt  Sambruksfelt

Skal bilkøene holdes på dagens nivå, må all trafikkvekst håndteres på andre måter enn via flere biler. Bilen har mange fortrinn (for brukeren) Endring av vaner er vanskelig og forutsetter at: –Politikere og andre viser fasthet og opptrer konsistent i forhold til målene –Politikere og andre må tåle kritikk (og forklare sammenhengene)

Takk for meg!