Biblioteket som læringsarena i et eBorgersamfunn

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Logg inn med ditt brukernavn og passord. Glemt passord?
Forskning og utvikling
Nasjonalforeningen for folkehelsen Datakurs og dataklubber
Dialogmøte med biblioteksjefene februar – mai 2011 Oppsummerte fokusområder.
Larvik Og Omegn MS Foreningen sin PC opplæring høsten 2005 Dette undervisningsmaterielle er laget av Ole Andreas Hvatum oktober 2005.
NESOs Formannskole klasse / 2014
(Noen endringer er gjort av Kari Skibenes, ABM Vest-Agder)
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
Eddie Pedersen Vox eBorger og bibliotek Eddie Pedersen Vox
ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Powerpoint presentasjon i nettbruk & Etikk
Treningsleir på Stiklestad Hotell - Forbedringsarbeid i egen bedrift
VI ER I OMSTILLING – HVA NÅ?
Kompetansekartlegging
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
D ATASIKKERHET For foreldre med barn og unge som bruker datamaskin og internett - Hvilke trusler står vi ovenfor, og hvordan kan vi avverge disse?
Utekontakten i Bergen kommune /UTE ETTER NYE MULIGHETER/
Velkommen til opplæring- en ny start!
Veiledet lesing Mørkved skole
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Levanger kommune - Levanger bibliotek – Driftskomiteen Folkebiblioteket anno 2008 Hva er det?
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
IN320 Statoil Hjemmekontor Gruppe1 1 Statoil Hjemmekontor -Ett Lite Skritt Videre.
Del 2: Sjangre – e-post, hjemmesider og tekstmeldinger
UTVIKLING AV ET GODT LÆRINGSMILJØ -
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
Erfaringer med leseopplæring for voksne
VEIEN VIDERE FOR DIGITAL KOMPETANSE? 1.Kultur for læring 2. Forutsetninger for endring 3. Hva er oppnådd?
Sammensatte tekster.
Høgskolen i Oslo Litt om LMS. Hva er et LMS? l Et internettbasert, brukeravgrenset system for elektronisk kommunikasjon, publisering av elektroniske filer.
Opplæring: Digital Diktering
Frogn videregående skole
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet august Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på ditt studium Epost Studentweb Its learning.
Kommunikasjon Ordet stammer fra det latinske ordet communicare som betyr å gjøre felles/ gjøre sammen Nettsider = enveiskommunikasjon Sosiale medier =
23. MAI GRATULERER MED DAGEN, ULF!.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Malverk intern produktopplæring
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Evaluering av fagbibliotek Torill Redse seniorrådgiver ABM-utvikling.
Kildekritikk Vibeke Bjarnø, avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier.
Masterstudium IKT og læring Arbeidsseminar PUS 12/2 03.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
ECAR Study of Undergraduate Students and Information Technology, 2013 Educause Center for Analysis and Research.
Hvorfor er skolebibliotek viktig?
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Bibliotek i forandring Oppsummert spørreundersøkelse Gjennomført i desember 2010.
NAP : norsk arkitekturportal Et spennende samarbeid Foredrag ved NFF/T-seminaret Kjersti Lie.
Spillbasert læring Hugo Nordseth.
MUSEUM OG MOBIL INF5261 – Utvikling av Mobile Infomasjonssystemer.
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen 1 DRI 1001 Digital forvaltning Hva skal dere få vite i dag Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmennlærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Vibeke.
Praktiske erfaringer fra DN Bruk av kommunikasjonsverktøy som læringsarena Utviklingssjef Magnus Blegen
Førskoledag 15. juni Hordvik skole
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS september 2015 Velkommen til nytt barnehageår! Dette månedsbrevet kommer seint, men som man sier: Bedre seint enn aldri Først av.
Det digitale skolebiblioteket om å utvikle digitale bibliotektjenester til elever og lærere i grunnskolen.
Johannes Læringssenter  Barnehage  Grunnskole barn/ungdom  Grunnskole voksne  Spesialundervisning  Norskopplæring  Introduksjonsprogram  Undervisning.
Lær å opprette den elektroniske ID-en MinID
Koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering
PERSONVERN Er en menneskerett Handler om menneskeverd Og om integritet
«Bare bok gjør ingen klok»
PTØ Kari Hapnes, Fagsjef PTØ
Koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering
Bygdøy skole Skolens plan for bruk av Skoleplattform Oslo og krav til minimumskompetanse.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Digihjelpen – Levanger kommune
SØLVBERGET MAKERSPACE
Prosjekt Digisos Hvordan få flere til å søke digitalt? L
Utskrift av presentasjonen:

Biblioteket som læringsarena i et eBorgersamfunn Eddie Pedersen

En analyse av den norske befolkningens digitale kompetanse Borger og bruker En analyse av den norske befolkningens digitale kompetanse

Digital kompetanse Erfaring = Kompetanse Kommunikasjon og formidling å sende/motta epost å sende vedlagte dokumenter (filer) med e-post å sende/motta sms fra en mobiltelefon å bruke chatterom på nettet å delta i samarbeids- og prosjektgrupper over nettet å bruke e-post/kalendersystemer for å organisere/avtale møter å kjøpe eller selge varer via norske nettsider å kjøpe eller selge varer via ikke-norskspråklige nettsider å taste inn opplysninger til det offentlige, for eksempel ved å bruke en mal som ligger på nettet, selvangivelse, strømavlesning etc. å bestille/kjøpe billetter over Internett å bruke digital signatur Erfaring = Kompetanse 0= Ingen erfaring 1= Begrenset erfaring 2= En viss erfaring 3= Stor erfaring

Nordmenns digitale kompetanse 36 % 37 % 17 % 27 % 10 %

Nivåbeskrivelser av digital kompetanse Nivå 1: Forholder seg til digital informasjon og tar i bruk enkle digitale verktøy Nivå 2: Forholder seg aktivt til digital informasjon, digitale tjenester og verktøy. Bearbeider informasjonen og tjenestene og kan bruke kunnskapen i nye situasjoner Nivå 3: Forstår og bruker sammensatte digitale verktøy og tjenester og bruker disse selvstendig. Velger mellom ulike verktøy til forskjellige situasjoner

Biblioteket som digital læringsarena Biblioteket er en sosial møteplass Digitalisering av innhold ALLE må kunne bruke digitale verktøy og tjenester Bibliotek er godt egnet som digital læringsarena Hva er motivasjonsfaktoren for digital kompetanse (Handel, e-post og surfing) Minoritetsspråklige brukere

Biblioteket som digital læringsarena Samarbeid lokale aktører Mer enn seniorsurf Servicekontor, frivillighetssentraler, Røde kors, skoler med mer. Eldste kan minst, men er på vei Ungdom er helt på jordet Yngre voksne er enda verre

Fordeler for bibliotek Digitalisering krever kunnskap som bibliotekarene har ”Alle” MÅ etter- og videreutdanne seg Økt bruk gir økte ressurser Nye brukergrupper Mer spennende arbeidsoppgaver Synliggjøring, gøy og moro Økt bruk av bibliotekets digitale ressurser

Veiledningspedagogikk Ikke noe hokus pokus Bruk sunn fornuft Bibliotekarene har erfaring

Bibliotekets situasjon Kartlegging av personalet Kartlegging av egne ressurser Opplæringa av eget personale Alle trenger oppfrisking Voksne vs barn vs ungdom

Opplæring av bibliotekarene

Bibliotekaren som veileder Bibliotekarene kan mer enn de tror Service er alt Behøver ikke være verdensmester Lærer ved å lære bort Avtal tid for besøk – oppfølging Bruk Laaaaaaaaang tid på nybegynnere Nivå 2 og 3 kan andre ta seg av ?

Hvordan drive opplæring i digital kompetanse Motivasjon Veiledning på riktig nivå Tilpasset tid – utstyr – veilederressurser Kartlegging Nytteorientert – trygt Ulike læringsmåter Still spørsmål underveis Læringsatmosfære – også kalt miljø

Bibliotekets målgrupper Eldre Barn og unge Foreldre og barn Utenfor arbeidslivet Minoritetsspråklige En til en Gruppe Løsing av konkrete problem før kurs

Digitale pedagogiske prinsipper Ikke rør Hefte Ressurser Tid Øvelser er helt nødvendig Ikke læring uten øving ikke øving uten gjentakelser

Læringspyramiden Hvor mye husker vi? Forelesning 10 % Lese selv 30 % Diskutere 50 % Gruppearbeid 70 % Undervise andre 90%

Mål Innhold Deltakerfor- utsetninger Indre rammer Metode Ytre rammer Evaluering Personlig stil og væremåte

Bibliotekets kjerneområder E-post Søk Kjøp og salg på nettet Offentlig informasjon Kildekritikk Digitale bilder

Tips til ressurser ”kjekt å ha” http://www.edbpa123.no/ http://www.abcpc.no/ http://www.vox.no/ada/ www.vox.no/kjoppclurt It-barometer http://nettbank-pilot.edb.com/2811/demo/