Biblioteket som læringsarena i et eBorgersamfunn Eddie Pedersen
En analyse av den norske befolkningens digitale kompetanse Borger og bruker En analyse av den norske befolkningens digitale kompetanse
Digital kompetanse Erfaring = Kompetanse Kommunikasjon og formidling å sende/motta epost å sende vedlagte dokumenter (filer) med e-post å sende/motta sms fra en mobiltelefon å bruke chatterom på nettet å delta i samarbeids- og prosjektgrupper over nettet å bruke e-post/kalendersystemer for å organisere/avtale møter å kjøpe eller selge varer via norske nettsider å kjøpe eller selge varer via ikke-norskspråklige nettsider å taste inn opplysninger til det offentlige, for eksempel ved å bruke en mal som ligger på nettet, selvangivelse, strømavlesning etc. å bestille/kjøpe billetter over Internett å bruke digital signatur Erfaring = Kompetanse 0= Ingen erfaring 1= Begrenset erfaring 2= En viss erfaring 3= Stor erfaring
Nordmenns digitale kompetanse 36 % 37 % 17 % 27 % 10 %
Nivåbeskrivelser av digital kompetanse Nivå 1: Forholder seg til digital informasjon og tar i bruk enkle digitale verktøy Nivå 2: Forholder seg aktivt til digital informasjon, digitale tjenester og verktøy. Bearbeider informasjonen og tjenestene og kan bruke kunnskapen i nye situasjoner Nivå 3: Forstår og bruker sammensatte digitale verktøy og tjenester og bruker disse selvstendig. Velger mellom ulike verktøy til forskjellige situasjoner
Biblioteket som digital læringsarena Biblioteket er en sosial møteplass Digitalisering av innhold ALLE må kunne bruke digitale verktøy og tjenester Bibliotek er godt egnet som digital læringsarena Hva er motivasjonsfaktoren for digital kompetanse (Handel, e-post og surfing) Minoritetsspråklige brukere
Biblioteket som digital læringsarena Samarbeid lokale aktører Mer enn seniorsurf Servicekontor, frivillighetssentraler, Røde kors, skoler med mer. Eldste kan minst, men er på vei Ungdom er helt på jordet Yngre voksne er enda verre
Fordeler for bibliotek Digitalisering krever kunnskap som bibliotekarene har ”Alle” MÅ etter- og videreutdanne seg Økt bruk gir økte ressurser Nye brukergrupper Mer spennende arbeidsoppgaver Synliggjøring, gøy og moro Økt bruk av bibliotekets digitale ressurser
Veiledningspedagogikk Ikke noe hokus pokus Bruk sunn fornuft Bibliotekarene har erfaring
Bibliotekets situasjon Kartlegging av personalet Kartlegging av egne ressurser Opplæringa av eget personale Alle trenger oppfrisking Voksne vs barn vs ungdom
Opplæring av bibliotekarene
Bibliotekaren som veileder Bibliotekarene kan mer enn de tror Service er alt Behøver ikke være verdensmester Lærer ved å lære bort Avtal tid for besøk – oppfølging Bruk Laaaaaaaaang tid på nybegynnere Nivå 2 og 3 kan andre ta seg av ?
Hvordan drive opplæring i digital kompetanse Motivasjon Veiledning på riktig nivå Tilpasset tid – utstyr – veilederressurser Kartlegging Nytteorientert – trygt Ulike læringsmåter Still spørsmål underveis Læringsatmosfære – også kalt miljø
Bibliotekets målgrupper Eldre Barn og unge Foreldre og barn Utenfor arbeidslivet Minoritetsspråklige En til en Gruppe Løsing av konkrete problem før kurs
Digitale pedagogiske prinsipper Ikke rør Hefte Ressurser Tid Øvelser er helt nødvendig Ikke læring uten øving ikke øving uten gjentakelser
Læringspyramiden Hvor mye husker vi? Forelesning 10 % Lese selv 30 % Diskutere 50 % Gruppearbeid 70 % Undervise andre 90%
Mål Innhold Deltakerfor- utsetninger Indre rammer Metode Ytre rammer Evaluering Personlig stil og væremåte
Bibliotekets kjerneområder E-post Søk Kjøp og salg på nettet Offentlig informasjon Kildekritikk Digitale bilder
Tips til ressurser ”kjekt å ha” http://www.edbpa123.no/ http://www.abcpc.no/ http://www.vox.no/ada/ www.vox.no/kjoppclurt It-barometer http://nettbank-pilot.edb.com/2811/demo/