Styrearbeid i Norwegian

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
IT-Ledelse , 4.februar Dagens: forts. “Dagens Situasjon” i Y-modellen
Advertisements

Velkommen til Bevola Bevola har markedets bredeste produktplattform til oppbygging av lastebiler, hengere og trailere. Våre løsninger skapes gjennom egne.
SALG AV EL-FORRETNINGEN Statoil selger El-forretningen til LOS AS (Agder Energi) Classification:Status:
Kontraktsoppfølging mv.
Presentasjon for Byggevareindustrien
Velkommen til Fortel.
4Q00 / År  Driftsinntekter MNOK 67,4 (64,7)  Driftsresultat MNOK 0,4 (2,7)  Årsresultat MNOK 0,2 (1,9) Resultat 2000 (99 i parentes)
Copyright Mercell AS 1 Oslo,13. April 2007 Bergen,13. April 2007 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Hvem skal oppdra selgerne?
BEDRIFTSANALYSEN DELES I EN INTERN OG EN EKSTERN DEL
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Furutangen Aktivitetssenter AS
Det nye mobilmarkedet John Olve Andersen
Nordnorske Suksesshistorier Kan suksess læres?
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Gauldalskonferansen 2011 Skal små og mellomstore bedrifter lykkes i årene som kommer må de skoleres innen ledelse, strategisk planlegging og innovasjon.
Anvendelse av verktøyene
DI Fødevarer årsdag 7. november 2012 Jan Ove Rivenes Orkla Brands Nordic Fødevarebranchen FREMTIDENS VINDERHOLD Multinasjonal spiller på dansk bane - hvordan.
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
…å få ting gjort… via Vassli… Underveisevaluering av Forny 2001 – Levanger kommune – – Oddbjørn Vassli Underveisevaluering av Forny 2001 – Levanger.
Östfold, utmaningar och möjligheter … men resten blir på norsk Kjell Arne Græsdal Daglig leder.
Folketrygdfondets bidrag til næringslivet – eierskapsutøvelse og kapital DNB 27. januar 2014 Olaug Svarva 1.
- vi vil mer SPAREBANKEN PLUSS Hvorfor velge alliansefrihet? Fordeler og ulemper ved dette valg. Adm.dir Stein Hannevik.
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
En utbyggers perspektiv
Lønnsom og bærekraftig vareproduksjon i framtidens Norge Innovasjon i vareproduserende industri - hvilken rolle skal forskningen spille? Eirik Normann,
10 målindikatorer 1.En strategi for utvikling og forbedring av organisasjonens prestasjonsevne er klart definert og forstått 2.Læring og utvikling blir.
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
© SørgardKonkurransestrategi1 Sekvensielle trekk: Norwegians etableringsstrategi Lars Sørgard Kilde: Hjemmeside til Konkurransestrategi (2003), Fagbokforlaget.
Viktige prestasjonsmål for produksjonen
Markedssituasjonen for drift og vedlikehold, funksjonskontrakter
Kjell Stamnes Konsernsjef Glamox ASA
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
1 Professor Bjarne A. Foss Gassteknisk Senter NTNU – SINTEF.
Organisering av IKT området
Hands ASA Delårsrapport - 1. kvartal april, 2004 Arild Lund Adm. dir.
Copyright Mercell AS 1 Oslo,30. August 2006 Bergen,31. August 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
EDB BUSINESS PARTNER ASA
Norwegian Ministry of Modernisation Fornyelse av velferdssamfunnet Morten Andreas Meyer Moderniseringsminister YS-konferansen oktober, 2004.
”Alle folk i Norge skal ha råd til å fly”
Heidi Skaaret Konserndirektør, Group COO Heidi Storruste
/1 AVINOR - KRISTIANSAND LUFTHAVN Politisk samordningsgruppe RTP 12.Juni 2014.
Verdiskaping i SMB-sektor: Kan regnskapsføreren bli en utviklingspartner for SMB? Enhanced value creation in the SME-sector: Strengthening the impact of.
Eierstyring og lønnsomhet: Ny innsikt fra store norske selskaper Øyvind Bøhren Bernt Arne Ødegaard Institutt for finansiell økonomi Handelshøyskolen BI.
Per Schjølberg-Henriksen Oslo 27. oktober 2004 Forskningsbasert kompetansemegling Erfaringer fra TEFT og IRC Forskningsbasert kompetansemegling Metoder.
NTE Allianse ADCom as Etablert 1987 Eid 100% av NTE 30 ansatte
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Dynamic Capabilities William Lazonick and Andrea Prencipe The Innovative Firm William Lazonick.
FUTURUM DAGENS SITUASJON Nedgang I omsetning med ca.10% Nedgang I markedet med ca. 10% Strategisk valg av kunder Omstrukturering I januar.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Et konkurransedyktig grønt næringsliv NFD Innspillskonferanse Gisle Løhre Johansen Konserndirektør FoU og Forretningsutvikling.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Leverandørmøter - EPJ Én til én-møte - april 2016.
Lars Holden Styreleder Forskningsinstituttenes fellesarena, FFA, adm. dir., Norsk Regnesentral NHO Oslo, 4. mars 2016 Forskning og innovasjon for omstilling.
© 2003 KPMG AS, the Norwegian member firm of KPMG International, a Swiss non operating association. All rights reserved. NTLF Bergen Supply Chain Management.
Bonus systemer/ prestasjonsbasert lønn. Litt om meg selv  Siviløkonom  48 år  Siste 10 år ledet mellomstore handelsselskaper ► Erfaring med ulike bonussystemer,
M&L2 Kap. 3 Konkurrent- analyse Oslo, sept Hvem er konkurrenter? Mange bedriftsledere vet ikke hvem deres konkurrenter er Forskjellige bransjer.
1 Langsiktig verdiskapning- styrets rolle Polyteknisk Forening 26. April 2007 Finn Jebsen.
Spørreundersøkelse om Haugesund Lufthavn, Karmøy blant næringslivet i Haugesundregionen August 2015.
FREMTIDENS VINDERHOLD
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
Trender i norsk og internasjonal forskning fra indikatorrapporten
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Kapittel 4: Effekter av merkeverdi for bedriftene
VEIKARTET FOR EN SIRKULÆR ØKONOMI
- og strategier for å ta tjenestene tilbake
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Strategisk hierarki Regnskap AS.
Utskrift av presentasjonen:

Styrearbeid i Norwegian Langsiktig eierskap

Styrearbeid som verdiskapning Aktivt og kompetent styre en forutsetning for en fremgangsrik investering Detaljert og effektivt rammeverk for godt styrearbeid Dokumentasjon: form og innhold Møte og temaplan minimum 12 mnd frem i tid.

Styrearbeid som verdiskapning 3. Grunnlag for verdiskapning og dermed styrearbeid: Strategisk agenda Operasjonelle forbedringer KPI – kritisk performance indicator Finansielle mål Kontroll og rutiner

Eierskap

”Alle folk i Norge skal ha råd til å fly” Vår forretningside: Gjennom effektiv drift og lave priser gi folk som bor i Norge muligheten til å reise med fly. Det vil: Bidra til bedre privatøkonomi og ”sosialt liv” for folk flest Bidra til et mer konkurransedyktig / kostnadseffektivt norsk næringsliv Stimulere til en positiv samfunnsutvikling Vår ambisjon: Bli den foretrukne leverandøren av flyreiser til folk som bor i Norge gjennom: Et konkurransedyktig rutetilbud i utvalgte markeder Lavere priser på flyreiser enn konkurrenter Høy relevans og kvalitet i leveransen

I 2002 oppstod en mulighet til å etablere en lav-pris aktør innenlands i Norge Erfaring Timing Strategi Skandinavia’s største marked SAS monopolist, men sårbar Bonus programmer ble forbudt av myndighetene for å flate ut konkurranse arenaen Høye priser, liten konkurranse Norge godt tilpasset for en lav-pris aktør Nordmenn flyr mer enn noen andre skandinaver Majoriteten av reisene er point to point Høy internett penetrasjon Kjøpers marked i fly industrien Stort tilbud av kapasitet førte til gunstige lease og leverandør avtaler Overskudd av dyktige personer med lokal fly erfaring

Vi startet med 4 ruter for litt over 3 år siden…

Nå flyr Norwegian 74 ruter

Hvordan har vi fått det til ? Sterk tilstedeværelse på alle hovedruter innenlands Prisene på innenlands markedet har blitt redusert. Mindre attraktivt for nye lav-pris aktører Aggressiv ekspansjon av rutenettverk for å øke utnyttelse og optimalisere bidraget til faste kostnader Ekstrem fokus på lave kostnader og høy utnyttelse for å skape permanente kostnadsfordeler

Varige konkurransefortrinn får vi til gjennom dyktige medarbeidere! Våre kjerneverdier er Direkte, Enkelt og Relevant Fokus på bygging av ferdigheter som gir lave kostnader og høy effektivitet i innsatsen, eksempelvis digitaliserte prosesser Effektive på bakken, fly på bakken er bare utgifter Motiverte medarbeidere. De ansatte bygger selskapet, de utøver strategien - alle bør ha eierskap til ”bunnlinja” ”Walk the talk” Ledelsen må ”leve, snakke og drømme low-cost”

Kostnader må reduseres Effektiv utnyttelse av personell og fly Gode IT systemer Lave distribusjons- kostnader

Slik at prisene forblir lave Priser på innlandsreiser er 5 % lavere I Q405 enn i Q404 Priser på utenlandsreiser er 8 % lavere i Q405 enn i Q405 Norwegian's average ticket price - index (Q1 03 = 100)

Det tok tre år å nå kritisk masse EBITDA of 55 MNOK in 2005 Positive earnings after tax 27 MNOK in 2005 196 MNOK in improved earnings

Norwegian har opplevd stor internasjonal vekst Omsetning på utenlandsruter har økt med 143 % siden 2004 Omsetning innenlands økt med 26 % siden 2004 Revenue

Eierskap og styring i Norwegian Må tilpasses marked, kunde og konkurransesituasjon

Styrearbeid i Norwegian Langsiktig eierskap = fornøyde kunder