Styrearbeid i Norwegian Langsiktig eierskap
Styrearbeid som verdiskapning Aktivt og kompetent styre en forutsetning for en fremgangsrik investering Detaljert og effektivt rammeverk for godt styrearbeid Dokumentasjon: form og innhold Møte og temaplan minimum 12 mnd frem i tid.
Styrearbeid som verdiskapning 3. Grunnlag for verdiskapning og dermed styrearbeid: Strategisk agenda Operasjonelle forbedringer KPI – kritisk performance indicator Finansielle mål Kontroll og rutiner
Eierskap
”Alle folk i Norge skal ha råd til å fly” Vår forretningside: Gjennom effektiv drift og lave priser gi folk som bor i Norge muligheten til å reise med fly. Det vil: Bidra til bedre privatøkonomi og ”sosialt liv” for folk flest Bidra til et mer konkurransedyktig / kostnadseffektivt norsk næringsliv Stimulere til en positiv samfunnsutvikling Vår ambisjon: Bli den foretrukne leverandøren av flyreiser til folk som bor i Norge gjennom: Et konkurransedyktig rutetilbud i utvalgte markeder Lavere priser på flyreiser enn konkurrenter Høy relevans og kvalitet i leveransen
I 2002 oppstod en mulighet til å etablere en lav-pris aktør innenlands i Norge Erfaring Timing Strategi Skandinavia’s største marked SAS monopolist, men sårbar Bonus programmer ble forbudt av myndighetene for å flate ut konkurranse arenaen Høye priser, liten konkurranse Norge godt tilpasset for en lav-pris aktør Nordmenn flyr mer enn noen andre skandinaver Majoriteten av reisene er point to point Høy internett penetrasjon Kjøpers marked i fly industrien Stort tilbud av kapasitet førte til gunstige lease og leverandør avtaler Overskudd av dyktige personer med lokal fly erfaring
Vi startet med 4 ruter for litt over 3 år siden…
Nå flyr Norwegian 74 ruter
Hvordan har vi fått det til ? Sterk tilstedeværelse på alle hovedruter innenlands Prisene på innenlands markedet har blitt redusert. Mindre attraktivt for nye lav-pris aktører Aggressiv ekspansjon av rutenettverk for å øke utnyttelse og optimalisere bidraget til faste kostnader Ekstrem fokus på lave kostnader og høy utnyttelse for å skape permanente kostnadsfordeler
Varige konkurransefortrinn får vi til gjennom dyktige medarbeidere! Våre kjerneverdier er Direkte, Enkelt og Relevant Fokus på bygging av ferdigheter som gir lave kostnader og høy effektivitet i innsatsen, eksempelvis digitaliserte prosesser Effektive på bakken, fly på bakken er bare utgifter Motiverte medarbeidere. De ansatte bygger selskapet, de utøver strategien - alle bør ha eierskap til ”bunnlinja” ”Walk the talk” Ledelsen må ”leve, snakke og drømme low-cost”
Kostnader må reduseres Effektiv utnyttelse av personell og fly Gode IT systemer Lave distribusjons- kostnader
Slik at prisene forblir lave Priser på innlandsreiser er 5 % lavere I Q405 enn i Q404 Priser på utenlandsreiser er 8 % lavere i Q405 enn i Q405 Norwegian's average ticket price - index (Q1 03 = 100)
Det tok tre år å nå kritisk masse EBITDA of 55 MNOK in 2005 Positive earnings after tax 27 MNOK in 2005 196 MNOK in improved earnings
Norwegian har opplevd stor internasjonal vekst Omsetning på utenlandsruter har økt med 143 % siden 2004 Omsetning innenlands økt med 26 % siden 2004 Revenue
Eierskap og styring i Norwegian Må tilpasses marked, kunde og konkurransesituasjon
Styrearbeid i Norwegian Langsiktig eierskap = fornøyde kunder