KVALITET I SKOLEN
Læreren i tet
Målstyring Målstyring innført som styringssystem med Stortingsmelding nr. 37 (1990-91): Om organisering og styring i utdanningssektoren.
Målstyring Desentralisering Avprofesjonalisering Mål-, middel-pedagogikk
Styring gjennom mål Overordnede mål Resultatene (stat) analyseres Operasjonalisering (skole) Målene realiseres Kontroll
Individrettet målstyring kan føre til konflikt privat - offentlig
Nasjonale prøver Prøv å bli fortalt hva du er hvordan du er hvordan du gjør det til enhver tid
Skolens manglende tilpasning Everyone is a genius. But if you judge a fish on its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid. (A Einstein)
Er elevene et mål eller et middel? Er elevene redusert til et middel i forhold til å oppnå gode resultater som skoler/kommuner kan sole seg i?
Andre styringsredskaper Ledelse Økonomi Lover og forskrifter Opplæring Oppsigelse
Kvalitet Standard Ønsket / Bestemt
Kvalitet i skolen Strukturkvalitet Prosesskvalitet Resultatkvalitet
Subjektive kriterier Objektive kriterier
Kvalitet Sortering Kvalitet Økonomi Kvalitet Subjektivt Kvalitet Objektivt
Dimensjoner ved kvalitetsbegrepet Trygghet og sikkerhet Involverer og gir innflytelse Samordnet og skaper kontinuitet Effektivitet Ressursutnytting Tilgjengelig og rettferdig fordelt Virkningsfullt
Den autonome og profesjonelle lærer Fokus på det faglige arbeidet i skolen Profesjonselementene synliggjøres via: fagkunnskap profesjonskunnskap praktisk kunnskap
Hva er kunnskap? ”We’re so well informed that we’ve lost all sense of meaning. –We know the price of everything, but we’ve lost all sense of value.” (Bruce Sterling)
Er skolen blitt for komplisert? Mangfoldet av medier, opplysninger, beskjeder, aktiviteter etc som ungene skal være delaktige i, er blitt større enn Atlanteren. Er svaret mer, mer, mer ”Kunnskap”? Hvorfor sliter så mange i skolen med oppmerksomhetsvansker?
Hva er kunnskap? Kopiert kunnskap? Lært kunnskap? Skapt kunnskap? Kan kunnskap måles? Hva skaper konkurransekraft?
Hest om vinteren og lærer om sommeren? ”Om alle verdsettes etter det arbeidet de gjør, så ville jo en hest være mer verdt enn et menneske (…) Hesten trekker lasset og holder til og med kjeft” (Tyven Peppel i Maxim Gorkij’s bok ”På bunnen”) Gå hjem og spring fortere!