KVALITET I SKOLEN.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Advertisements

Forventninger og videre arbeid…...
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Innfall (svinkler) og sammenhenger Lokal kultur administrasjon – finnes den? Kultur aktiviteter – hva er det? Kultur og ………… – bindestreksatsinger.
Nivå og kvalitet i utdanningen(e) i relasjon til studentgrunnlag og “krav” til gjennomstrømning Konferanse om norsk ingeniørutdanning, 23./24. oktober.
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Muntlig vurdering Inger Langseth Program for Lærerutdanning, NTNU.
Universell utforming Kirsten Ribu HiO Evaluering av datasystemer Analyse av systemegenskaper Kirsten Ribu
Det er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det!?
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Kapittel 9: Utdanning i Norge
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Kvalitetsarbeid i bærumsskolen Suksessfaktorer, dilemmaer og utfordringer Storbynettverk 2012.
Veiledet matematikk.
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
ASSS og KOSTRA Disposisjon ASSS prosjektet
God oppvekst – styrket satsing på barn og unge i Sande og Vestfold
NASJONAL GODKJENNINGSORDNING FOR INN PÅ TUNET – slik kvalitetssikrer vi tjenestene. Steinkjer 1.mars 2013.
Endring gjennom ledelse. Politisk styring Vekst og utvikling for barn, unge og familier Politisk styring, gjennom budsjett, lovverk, styringsbrev.
Bufdirkonferansen Før – stue bort - På høy tid at barna selv blir spurt ”Jeg har satt meg fore å endre på at voksne diskuterer hva som er best.
Mari Trommald Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet
24. mars 2009Stokmarkneswww.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G Lærende nettverk og nasjonale.
Pedagogisk ledelse i Den gode Akershusskolen
Det regionale helseforetaket sin kvalitetsstrategi - Helse Vest RHF
KVALITET I HØYERE UTDANNING
Produkeierrollen i Scrum
Vurdering – hva og hvorfor?
Inger Langseth Program for Lærerutdanning Knyttet til Ny bok om vurdering i alle fag, red. Dobson, Engh.
Vurdering for læring i Kunnskapsløftet en Europeisk dimensjon Inger Langseth Program for Lærerutdanning 1.
Tester i norsk skole Øystese ØKF. Ideologi eller pedagogisk nyvinning? Konkurranse Rangering Belønning Øket læringstrykk Endret ledelse Ytre.
1 May Thorseth Professor Filosofisk institutt og daglig leder Program for anvendt etikk, NTNU
Kvalitet i skolen: blikk på Stortingsmelding nr. 31
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
Drammen | Sosial- og helsedirektoratets rolle Et fagdirektorat underlagt HOD og AID  Fagdirektoratsrollen Følge utviklingen og samle inn kunnskap.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
Fra ordførerstol til undervisningsareal – pålagt kvalitetsvurdering blir til forankret kvalitetsutvikling i Malvik kommunes grunnskoler Lasse.
DIGITALE Hvorfra kom Big Data?
Misjon – å krysse grenser
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
Enhet skole Hemnes kommune Strategisk plan
19-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Bergen 9.mars.
Erin Nordal Studentsentrert læring + utdanningskvalitet = sant Vi flyttar fram positionerna! UKÄ-konferens 2015 Stockholm 24. November.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Lover, forskrifter, stortingsmeldinger, handlingsplaner, strategier Barnehageloven – rett til barnehageplass fra Rammeplan for barnehagen.
® MonikaKorra.org Copyright © All rights reserved. ® DET HANDLER OM Å BESTEMME SEG Monika Kørra.
Driftsstyrets rolle i arbeidet med kvalitetsvurdering og skoleutvikling.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Bruk av kriterier i vurdering LUT VÅREN 2011 Line Wittek
Bærekraftige produktvalg
Kompetanseplan oppvekst
Find Fraud B4 it Finds You!
Oppfriskning av engelskferdigheter
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Hole ungdomsskole Visjon: TRYGG, KREATIV OG UTVIKLENDE FOR ALLE.
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Kartlegging av tilretteleggingsfeltet ved UiO
Kartlegging av tilretteleggingsfeltet ved UiO
Faste - på vei mot påske Luk Faste - på vei mot påske Luk
Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd?
Relevant questions for the Reference Group
Using nursery rhymes and songs
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
Hvorfor har byggnæringen et press på seg?
Misjon – å krysse grenser
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Hva er intensjonene bak KE, sett fra et overordnet faglig perspektiv?
Utskrift av presentasjonen:

KVALITET I SKOLEN

Læreren i tet

Målstyring Målstyring innført som styringssystem med Stortingsmelding nr. 37 (1990-91): Om organisering og styring i utdanningssektoren.

Målstyring Desentralisering Avprofesjonalisering Mål-, middel-pedagogikk

Styring gjennom mål Overordnede mål Resultatene (stat) analyseres Operasjonalisering (skole) Målene realiseres Kontroll

Individrettet målstyring kan føre til konflikt privat - offentlig

Nasjonale prøver Prøv å bli fortalt hva du er hvordan du er hvordan du gjør det til enhver tid

Skolens manglende tilpasning Everyone is a genius. But if you judge a fish on its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid. (A Einstein)

Er elevene et mål eller et middel? Er elevene redusert til et middel i forhold til å oppnå gode resultater som skoler/kommuner kan sole seg i?

Andre styringsredskaper Ledelse Økonomi Lover og forskrifter Opplæring Oppsigelse

Kvalitet Standard Ønsket / Bestemt

Kvalitet i skolen Strukturkvalitet Prosesskvalitet Resultatkvalitet

Subjektive kriterier Objektive kriterier

Kvalitet Sortering Kvalitet Økonomi Kvalitet Subjektivt Kvalitet Objektivt

Dimensjoner ved kvalitetsbegrepet Trygghet og sikkerhet Involverer og gir innflytelse Samordnet og skaper kontinuitet Effektivitet Ressursutnytting Tilgjengelig og rettferdig fordelt Virkningsfullt

Den autonome og profesjonelle lærer Fokus på det faglige arbeidet i skolen Profesjonselementene synliggjøres via: fagkunnskap profesjonskunnskap praktisk kunnskap

Hva er kunnskap? ”We’re so well informed that we’ve lost all sense of meaning. –We know the price of everything, but we’ve lost all sense of value.” (Bruce Sterling)

Er skolen blitt for komplisert? Mangfoldet av medier, opplysninger, beskjeder, aktiviteter etc som ungene skal være delaktige i, er blitt større enn Atlanteren. Er svaret mer, mer, mer ”Kunnskap”? Hvorfor sliter så mange i skolen med oppmerksomhetsvansker?

Hva er kunnskap? Kopiert kunnskap? Lært kunnskap? Skapt kunnskap? Kan kunnskap måles? Hva skaper konkurransekraft?

Hest om vinteren og lærer om sommeren? ”Om alle verdsettes etter det arbeidet de gjør, så ville jo en hest være mer verdt enn et menneske (…) Hesten trekker lasset og holder til og med kjeft” (Tyven Peppel i Maxim Gorkij’s bok ”På bunnen”) Gå hjem og spring fortere!