Lis Byberg Forelesning BoS3 2005 Myteperspektivet Lis Byberg Forelesning BoS3 2005
Hva er myter? (1) Sosialt skapte normer i omgivelsene Ofte motebetont Overbevisninger om at ett virkemiddel er det mest effektive for å oppnå et spesielt organisasjonsmål
Hva er myter? (2) I økende grad brukt som teoretiske referanser i reformprosessen i offentlig sektor Har ofte karakter av oppskrifter
Tema og innhold i oppskriftene: Ledelse Formelle strukturer Personalpolitiske løsninger (human resource management) Organisasjonskultur – arbeidsmiljø Organisering av arbeidsprosesser Virksomhet- og økonomistyring Mest populært i dag: NPM
New Public Mangement (1): et forsøk på å reorganisere den offentlige sektor slik at den ligner mer på den private. Noen sentrale begreper: Modernisering Desentralisering Reformering Markedsstyring
NPM (2): Privatisering Konkurranse Forbrukervalg Personal- og lederutvikling
Eksempler på aktører som bidrar til å utvikle og spre myter: OECD, EU, FN, Det internasjonale Pengefondet, Verdensbanken Moderniseringsdepartementet, Statskonsult, Kommunenes sentralforbund (KS) Konsulentselskaper Multinasjonelle selskaper