Dette er min master Anbefaler Hivolda

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kjønn og likestilling- menn i barnehagen
Advertisements

Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Forskning og utvikling
Prosjekt ”Kompetansetillitsvalgtes rolle og kompetanseprofil” Fellesforbundet, konferanse om fag- og yrkesopplæring 30.november 2010.
Strategisk plan for pasient- og pårørendeopplæring i Helse Nord
Samorganisering av sjeldenfeltet- hvilke muligheter gir dette for FOU? FOU- dag Frambu 5.april 2013 Odd Bakken og Terje Rootwelt Kvinne- og barneklinikken.
Webmarkedsføring som virker FRIundersøkelsen 2012 Spørreundersøkelse pr. epost ved skoleslutt skoleåret Til alle lærere med klasser.
De regionale helseforetakenes samarbeid om kvalitetsregistre Olav Røise Leder av Styringsgruppen for nasjonale kvalitetsregistre.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Dine sterke sider – slik andre ser dem
Resultat spørreundersøkelse, april 2009 IKT-utvikling i kommunene i Sør-Trøndelag.
Spørreundersøkelse 2013 Einar Laukli Fagnettverk 2013.
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
Prosjektet er støttet av Norges forskningsråd og NFK gjennom programmet Virkemidler for regional FoU og innovasjon – VRI VRI: Nullpunktanalyse Innovasjonsundersøkelse.
Brukermedvirkning i LHL
En nasjonal kompetansetjeneste •Etablert 2000 •5,2 fast ansatte •Forskning •Utvikling •Kompetansespredning.
Statssekretær Roger Ingebrigtsen Helse- og omsorgsdepartementet Norsk Dagkirurgisk forum, 8. januar 2010 Samhandling mellom primærhelsetjenesten og dagkururgiske.
Sør-Afrika KFUM Tensing
Økonomisk kriminalitet: mediabildet og klipp fra nyere undersøkelser
Levanger kommune Driftskomiteen Medarbeiderundersøkelsa 2009 – Øystein Lunnan DK Orientering DK Medarbeiderundersøkelsa 2009.
Evaluering av J&Ds kommunikasjon mot målgruppa. Problemstilling Gruppen skal evaluere dagens kommunikasjon mellom Jenter og Data og mulige søkere i den.
1. Metatema: Analyse av skolen som organisasjonen
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Hvordan lykkes med et prosjekt?
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport – praktisk bistand fra kommunal.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport – hjemmesykepleie fra kommunal.
Helseinfo via folkebibliotek Forprosjekt : fra idé til første sving.
Fagmedisinsk forening - nye muligheter for norske barneleger. Bjarne Riis Strøm Fagdirektør Soria Moria,
Individuell bevisstgjøring Dine styrker – slik andre ser dem
Kvalitetssystemet Kvalitetslosen – 4 moduler
© Synovate Gjennomført av Synovate 21.august 2008 Catibus uke 33 Norsk Fysioterapeutforbund.
IPT - Telemark Kartleggingsprosjekt IPT Paul Alfsen Njål Myrseth.
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nord-Trøndelag 23. Jan 2008.
Tilbud til pasienter med tinnitus UNN, 27. og 28. sept 2007.
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Samhandling Tilbudet til barn og unge Seksjon for habilitering v/ seksjonsleiar Solveig Glærum.
Harald Sørgaard Djupvik, TNS Gallup april 2013 Norsk Journalistlag og Norsk Redaktørforening Den store kvalitetsundersøkelsen 2013 (Redaktørdelen)
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
SATS PÅ DE ANSATTE! LA DEM FÅ BRUKE SINE FERDIGHETER!
Brukerforum voksenpsykiatri
SFO I hvor stor grad er du fornøyd med : trivselen til barnet ditt? 4,8 tryggheten til barnet ditt? 4,7 4,64,7 personalets omsorg.
Opplæring for pasienter og pårørende Samlet oversikt over tilbud.
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Landsmøte i Medisinsk teknisk forening april 2006 Stavanger Rådgiver Bård Skage Informasjon fra Nasjonal kompetansegruppe for behandlingshjelpemidler.
Tilbudskonferanse 23. april 2014 Nytt båttilbud Aker brygge - Fornebu Gylve Aftret-Sandal Analysesjef Ruter.
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Inspirasjon, nytt, veien videre Olav Thorsen Praksiskoordinator Stavanger Universitetssykehus.
GODE RÅD TIL STYRELEDER Birgitte Brekke, Frivillighet Norge.
SMIL – styrket mestring i livet Oslo,
HISTORIKK  Stiftet i 1996  Initiativtakere, tidligere rusmisbrukere  Drevet av tidligere rusmisbrukere  Partipolitisk og religiøst uavhengig  Landsdekkende.
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Elektronisk faktura i offentlig sektor - slik det ser ut akkurat nå e2b Forum Ole Willy Sandbekk Avdeling for IKT og fornying, FAD.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport – praktisk bistand fra kommunal.
LVSH Konferanse 8-9 april 2010 For styret i LVSH Anita Ihle Steen
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Skolen som lærende organisasjon – utopi eller mulighet?
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
Cafédialog – elevmedvirkning
Trivselsundersøkelse 2014 Brukerundersøkelse høst 2014 (utdrag) Skoler som ble kontaktet Alle 882 trivselsskolene som var aktive høsten Besvart av.
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Barnevernet i Norge – et oversiktsbilde Nina Hjertø Ingebrigtsen, Anne Jensen og Mette Smedstad KS Myndighetskontakt.
Evaluering av utbruddsvarslingssystemet Berit Tafjord Heier Avdeling for infeksjonsovervåking, FHI Smitteverndagene 2007.
Hva kjennetegner god ansvarsgruppe jobbing Rakkestad 19 mars 2015
Tittel på ditt foredrag Sted, dato Foredragsholder Stillingstittel.
Brukermedvirkning i helseforskning
Hva skjer når læringsmålene for del 2 og 3 kommer?
Utskrift av presentasjonen:

Dette er min master Anbefaler Hivolda De som ønsker det kan ta kontakt med meg i etterkant og få oppgaven elektronisk eller papir.

Disposisjon: Kort presentasjon av Standard metode som arbeidsmåte i lærings- og mestringssentere. Hvordan kan man forstå Standard metode teoretisk (som populær organisasjonsoppskrift) Hvordan oppgir de som bruker metoden at de bruker den.. Konklusjoner…. To tilnærminger: En teoretisk dokumentanalyse som setter teori til arbeidsmodellen En undersøkelse av alle LMS i Norge pr 1.1.11

Utgangspunktet, er standard metode et anker på land?

Standard metode: Arbeidsmåten i lærings- og mestringssentrene Nasjonal standard Utviklet i prosjekt for landets første LMS på Aker i 1999 Hovedbestanddeler: Brukermedvirkning Kvalitetssikring Dialog

Standard metode som populær organisasjonsoppskrift Kjell Arne Røvik, dr. philos Hovedtrender på 1990-tallet: kvalitetskonsepter og empowerment Større trender i organisasjonslivet som brytes ned i mindre oppskrifter St met er kvalitetskonsept i form av kvalitetssirkelen og empowerment i form av brukermedvirkning

Definisjon: En legitimert oppskrift på hvordan man bør utforme utsnitt eller elementer av en organisasjon. En oppskrift som fenger og og som har fått en forbilledlig status for flere organisasjoner. Insitusjonalisert/populær innebærer at oppskriften i et tidsrom oppfattes som hensiktsmessig organisering og drift. Multistandardorganisasjonen – en egnet arena for oppskriftene. Syv kjennetegn for oppskrifters potensielle spredbarhet. Eksempler: LEAN, flat struktur, mindfullness, samfunnsansvar, endringsledelse, teambasert ledelse, kompetansekartlegging, medarbeidersamtaler, målstyring, total kvalitetsledelse.

Multistandardorganisasjonen: Større og moderne virksomhet, f. eks. et sykehus, kommune, flyselskap osv.som har tatt inn over seg mange institusjonaliserte organisasjonsoppskrifter over tid. Fem kjennetegn: Høy inntakskapasitet Høy dekoplingskapasitet Høy oversettelseskapasitet Høy uttakskapasitet Høy lagrings- og reaktiveringskapasitet Inntakskapasitet: oppsøke og ta inn oppskrifter Dekoplingskapasitet: Skjule inkonsistens og overlapp mellom oppskriftene Oversettelseskapasitet: Oversette til mer tilpasset form (Lean fra Toyota til UNN) Uttakskapasitet: Kvitte seg med eller lagre Lagrings- og reaktiveringskapasitet: Meditasjon til mindfullness

Syv kjennetegn.…som påvirker en oppskrifts spredbarhet i positiv retning: Sosial autorisering Teoretisering Produktivering Tidsmarkering Harmonisering Dramatisering Individualisering Sosial autorisering - Formidles av autoriteter (Hernes) NK LMS Teoretisering – Universalmiddel for alle typer pas- og pårørendeopplæring Produktivering – Fremstår som et lett kommuniserbart budskap, lett tilgjengelig. (CD). Tidsmarkering – Svarer på utfordringer som er i tiden Harmonisering – Diplomatisk måte, nøytral mht gruppeinteresser (Bruker fagfolk) Dramatisering – formidles som historier (bøye 90 grader i hoften) Individualisering – Tilbud om vekst, utvikling tidsbesparelse for den enkelte (Fagfolk sparer tid på 1:12)

To spredningsteorier: Diffusjonsmodellen (eneste kraft er fra sentrum, energi avtar utover) Oversettelsesmodellen (ny energi tilføres av alle ledd i spredningskjeden, alle ledd bearbeider oppskriften aktivt.) Diffusjonsmodellen, rimelig mht finnmark f. Eks. Men slik er jo befolkningen for øvrig også spredt… Oversettelsesmodellen: Rimer med kommunenes satsning.

Standard metode og veien videre? Følger oversettelsesmodellen i forhold til kommunale lærings- og mestringsprosjekter. (har nå ny ”sprengning” ut i kommunene som aktivt oversetter og bearbeider.) Antar nye og moderne former (ny versjon av Standard metode) Mindre synlig i Helse- og omsorgsdepartementets oppdragsdokument til de regionale helseforetakene, har stått eksplisitt siden 2003, to av flere mulige årsaker til dette. Utfasing? Så implementert at det ikke lengre sies eksplisitt? Kommunal lms-virksomhet skulle tilsi økt fokus i oppdragsdokument. Kanskje diffusjonsmodellen først og oversettelsesmodellen deretter?

Konklusjon: Arbeidsmodellen Standard metode kan forstås som en populær organisasjons-oppskrift.

Undersøkelsen: Elektronisk spørreundersøkelse sendt ut via QuestBack til alle landets ledere/stedlig ansvarlige i lærings- og mestringssentre årsskiftet -10/-11. 60 av 60 svar Åpne og lukkede spørsmål.

Resultater fra landsundersøkelsen 90 % plassert i hoveddelen av sykehuset eller i egne lokaler i tilknytning til sykehuset. 93% svarer at de bidrar til at helsepersonell kan bli bedre til å lære i fra seg. 92% Har brukerrepresentanter med i alle arbeidsgrupper 85% av fagansatte deltar under hele eller deler av gjennomføringen av tilbud. Her er det stor ”enighet”

.. Flere resultater.. 73% har brukerinnlegg på alle tilbudene og 27 % oppgir at de har det på nesten alle tilbudene. 78% skriver referat fra arbeidsgruppemøtene og 22% gjør ikke alltid dette. 90% evaluerer tilbudene skriftlig. 85% oppgir at de arbeider etter Standard metode. Siste 15% har svart ”Vet ikke”, ”Nei”, eller ikke svart. Stor enighet her også…

Andre resultater(ulike): Det brukes fra 1-20 timer planlegging før første gjennomføring av tilbud, 4 timer og 45 min er gjennomsnittstid. 70% har informasjonssenter. Ulikt hvordan man velger ut og ivaretar brukerrepresentantene. Her er mer ulike resultater.

Slik jeg ser det, er Standard metode ikke et anker på land, men en fyrlykt som hjelper sentrene å manøvrere i ulikt farvann langs en broket kyst.

Innvending: Ulikt kan se ut som likt. Mangfold forsvinner ved identifisering i en oppskrift og komplekse fysiske materielle mangfold transformeres til noe som oppfattes som oversiktlig, sammenlignbart og likt.

Aurelius Augustin: Fasthet i det sentrale, frihet i det perifere, kjærlighet i alt. Fasthet i det sentrale: Stor enighet om de ”viktige” tingene som jeg mener er brukermedvirkning, kvalitetssikring og dialog. Frihet i det perifere: Hvordan ivareta br. Repr. Hvor mange timer planlegging før første gjennomføring. Kjærlighet i alt: Alle svarer på us. 35% påpeker feil i skjemaet. Utfyllende svar.

Veien videre. Her er de tre damene: LMS i Spesialisthelsetjenesten, LMS i kommunehelsetjenesten og Frisklivssentraler. De ser i samme retning. Det som er viktig fremover er at de tar vare på det sentrale: brukermedvirkning, kvalitetssikring og dialog.

Kilder: Røvik, Kjell Arne (1998) Moderne organisasjoner. Trender i organisasjonstenkningen i ved tusenårsskiftet. Bergen: Fagbokforlaget. Røvik, Kjell Arne (2007) Trender og translasjoner. Ideer som former det 21. århundrets organisasjon. Oslo: Universitetsforlaget. HM Kong Harald V (2010) Kongens nyttårstale 2010. Hentet 1. April 2011 på: http://tinyurl.com/44o8ndq

Kontakt: renate.remlo@unn.no