Identifisere og tydeliggjøre kompetanse

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

Solidaritet i praksis for Zimbabwe. ”Vi oppfordrer alle organisasjonsledd i NTL til å støtte Norsk Folkehjelps prosjekter i Zimbabwe. Dere kan bidra til.
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Music: Nightengale Serenade
Fra ord til liv Mars 2011.
Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Deltaking, inkludering og velferd
Det hele mennesket griper gleden i bevegelsen
Veiledning av elever / lærlinger
Trender i europeisk bilindustri. Vil dette skje i Norge?
Mestring og forebygging av depresjon
Målbilde for min halvtime • Se instruktørrolle med litt nye øyne • Øke interessen for egne medarbeidere/ lærlinger • Noen tips og råd for hvordan du kan.
Å VÆRE KIRKENS ANSIKT UTAD
Samfunnskunnskap - Makt
Trenerrollen og motivasjon
Selvfølelse vs selvtillit
- Hovedrolle eller birolle
Det gode Det rette Det rettferdige
Mestring.
Omstilling uten nedbemanning
Hva er aktivitet og deltakelse?
Mestring og forebygging av depresjon
Frontlinjeserivce
Inspirert, motivert og kompetent i jobben – hva er nøkkelen?
Startkurs rådgivere 30 min. om Karrieresenter Telemark:
LÆRING Grunnleggende prosesser
LÅNGTIDSFRISK MENING HELSEEFFEKTIVITET LØNNSOMHET LANGTIDSFRISK.
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Coaching En innføring i begrep og metodikk
7. Motivasjon i organisasjoner
Hvordan få til endringer? Johan Grieg Alberts 7. Oktober 2004
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
TROSOPPLÆRINGSPLAN FOR RØNVIK MENIGHET
CIP - karriereveiledningsmodell
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
SATS PÅ DE ANSATTE! LA DEM FÅ BRUKE SINE FERDIGHETER!
PÅRØRENDE EN RESSURS Hvordan kan vi hjelpe tjenesteapparatet ? AKB-Pårørende en ressurs.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
OTH – Åfjord 30.april. 2 faktorer som er kritiske for motivasjonen, og som læreren kan påvirke:
I dag snakker vi om psykiske problem:
… som skulle arrangere en løpekonkurranse.
Den bevisste opplevelsen av seg selv som menneske
Forelesningsnotat nr. 3 Kapittel 6
Min erfaring som leder og FO`er
Lederstil og Motivasjon.
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
PERSONLIG UTVIKLING - COACHING/VEILDNING
Bokollektivet Målgruppe:
Forhold til ledelse/styrer Hvor fornøyd/misfornøyd er du med: Styrer som personalleder? Styrer som administrativ leder? Styrer som leder for den pedagogiske.
Personalsamarbeid Psykososialt arbeidsmiljø
Fritid med Bistand.
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Hva kjennetegner god ansvarsgruppe jobbing Rakkestad 19 mars 2015
Samling 4, Klasse 19Tromsø januar 2015
Personlighet Meg Holdning Interesser Selvbilde Frustrasjon Konflikter
Kjære forelder/ foresatt
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Jeg – en merkevare ? Refleksjoner og bevisstgjøring om sluttpakker og jobbsøking/CV ECONA Petter A. Knudsen.
Foto: Bjørn Erik Olsen Medarbeiderplattform. Lederplattform og medarbeiderplattform Verdigrunnlaget i Nordland fylkeskommune –Åpenhet, tillit og lojalitet.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Det er en realitet at ledere er forbilder for de ungdommene de er ledere for, og for hverandre. Det er viktig å ha gode forbilder. Det å være et forbilde.
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Selvbilde Start med å forklare begrepet selvbilde. Les gjerne opp fra teksten i kursmateriellet om hva den amerikanske psykologen Wigfield fant ut i studie.
7. Motivasjon i organisasjoner
7. Motivasjon i organisasjoner
Utskrift av presentasjonen:

Identifisere og tydeliggjøre kompetanse Hva gjør jeg nå ? Identifisere og tydeliggjøre kompetanse Petter Hoff Copyright Naviga

Hovedbudskap: Se enkeltmennesket Hovedbudskap: Se enkeltmennesket! Et individ fokus er nøkkelen til utvikling i et stadig mer kunnskapsintensivt samfunn Copyright Naviga

Kunnskap Det jeg vet jeg kan Det jeg ikke vet, jeg kan Eksplisitt Taus Det jeg vet, at jeg ikke kan Det jeg ikke vet, jeg ikke Eksplisitt kan Taus Copyright Naviga

Kunnskap Det kollektive Taus Eksplisitt kunnskap kunnskap Det individuelle Copyright Naviga

Hva er kompetanse? kunnskaper ferdigheter evner holdninger interesser verdier motivasjon Med bruksverdi i arbeidslivet. Copyright Naviga

Utdannelse Personlighet Erfaring Resultater De fire suksessfaktorer 60 % Personlighet Erfaring 40 % Resultater Utdannelse Copyright Naviga

Utfordringen er å få til kopling: Liker Kan Interesser Motivasjon Personlighet Utdanning Erfaring Kvalifikasjoner Stillingens Krav og behov Copyright Naviga

Kompetansetrappen M Feedback I N A D Krav og F forventninger E R informasjon Mine Bidrag Kan Liker

Noen påstander: De faktorene som mest påvirker ansattes motivasjon og trivsel har lederen og organisasjonen kontroll over. Enhver virksomhet kan ”vinne” kampen om arbeidstagerne - bare de vet hva de gjør. Det er få som har forstått det faktum at kunnskap er blitt den viktigste ressurs og læring den viktigste prosess Ingen organisasjoner kan ikke lenger tilby ansettelsestrygghet Copyright Naviga

Jobberikelse Folk blir beriket av ulike ting - start med å spørre! Vet du hvordan din jobb er viktig for vår virksomhet? Hvilke ferdigheter bruker du i jobben? Hvilke ferdigheter har du som du ikke får brukt for? Hva er det med denne jobben som du finner utfordrende og som gir deg belønning? På hvilke områder vil du ha mer, mindre eller annerledes ansvar? Hva ville du like å gjøre de neste tre til fire årene? DU MÅ VÆRE FORBEREDT PÅ SPØRSMÅL SOM GÅR PÅ: større autonomi, mer tilbakemeldinger, mulighet for teamarbeid, nye utfordringer og læringsmuligheter. Copyright Naviga

Hvordan få til jobberikelse? -noen innspill! Endringer kan skje både på form og på innhold Kombinere oppgaver på nye måter Utvikle team og bruk prosjektarbeid Kontinuerlig tilbakemeldinger Oppmuntring og treningsmuligheter Utfordre den enkelte på egne mål for berikelse Involvering og bred deltakelse Oppfordre til kreativitet gi de ansatte mulighet for kundekontakt Copyright Naviga

Gode spørsmål: Hva er det du virkelig har lyst til - nå eller senere? Opplever du at du blir utfordret i ditt daglige arbeid? Hva skulle til for at du blir mer utfordret? Hva ville gjort ditt liv bedre for deg? får du tilstrekkelig tilbakemeldinger på det arbeidet du gjør? Er det noe annet jeg kan gjøre Hva skal til for at du skal være her? Hva er det som ”lokke” deg bort? Her kan vi vise til flere undersøkelser som viser hva folk generelt sett legger vekt på, eksempelvis mer fleksibilitet (YS), avhenger av livssituasjon, kjønn?, Copyright Naviga

Flere spørsmål? Hvem har ansvaret for medarbeidernes faglige og personlig utvikling? Hva er det som faktisk påvirker om folk trives i arbeidslivet? Hva er organisasjoners suksesskriterier i dag? Hva kan eller bør organisasjoner tilby sine ansatte? Hva er lojalitet i dagens arbeidsmarked? Hva er det som påvirker individers motivasjon? Copyright Naviga

Selvtillit Idealbilder Selvbilde Hva andre tror, og sier om deg Copyright Naviga

I en situasjon du tror du ikke kan mestre Selvtillit I en situasjon du tror du ikke kan mestre Selvbilde Idealbilder Hva andre tror, og sier om deg Copyright Naviga

Selvtillit I en jobb du kan godt Selvbilde Idealbilder Hva andre tror, og sier om deg Copyright Naviga

Øvre prestasjonsgrense Jobb Økonomi Samboer Barn familie Venner Negativt Øvre prestasjonsgrense Nedre prestasjonsgrense Copyright Naviga

Øvre prestasjonsgrense Jobb Økonomi Samboer Barn familie Venner Positivt Nedre prestasjonsgrense Copyright Naviga