Hvordan sikre erfaringsutveksling mellom kursdeltakerne? Foreleser: Torgrim Frøland
Om meg Jobber som regionalt verneombud i Fellesforbundet i Oslo/Akershus – ansatt høsten 1999 Utdannet rørlegger – CM Mathiesen & CO A/S 1990-1998 Vært tillitsvalgt/verneombud i bedriften, fagforeningen og i Fellesforbundet i Oslo Arbeidet på engasjement fra høsten 98 – høsten 99, Rørleggernes Fagforening i Oslo
Kursvirksomheten Regionale verneombud innenfor bygg arrangerer: 40 timers grunnkurs i arbeidsmiljø Asbestsaneringskurs (ikke avholdt i Oslo) PCB kurs
Mitt erfaringsgrunnlag Avholdt 23 grunnkurs i arbeidsmiljø, hvorav 7 bedriftsinterne 348 kursdeltakere fra ca 150 virksomheter har pr sommeren 2005 gjennomført den bransjerettede grunnopplæringen i arbeidsmiljø Snitt 15 deltakere pr kurs – minimum 12
Hvem deltar på kursene? Verneombud og medlemmer av AMU Daglige ledere, verneledere,prosjektledere, konsulenter, timelønte Kursene er åpne for alle aktører innenfor byggenæringen – uavhengig av organisasjonstilknytning
FOF – bilag 11 Rammeavtale om grunnopplæring i verne- og miljøarbeid for byggfag Bransjerettet grunnopplæring Kurset er lagt opp iht retningslinjene i bransjeavtalen – fagspesifikk opplæring
Krav til kursdeltakerne Ta ansvar for egen læring! Selv arbeide aktivt med stoffet Utveksle tanker og meninger med andre Bruker og bygger videre på egne erfaringer Knytter nytt lærestoff til egen hverdag Sier fra om dine behov for veiledning Er tilstede under hele kurset fordi kursdagene bygger på hverandre
Kursets innhold Få grunnleggende kunnskaper om AMLs intensjoner og bruke loven som redskap og oppslagsverk Kjenne sin rolle i verneapparatet og være aktiv innenfor HMS-arbeidet Få god oversikt over lover og forskrifter som gjelder på arbeidsplassen Kunne bidra til å identifisere, løse og forebygge problemer i HMS-saker
Erfaringsutveksling Prinsipp – lære av hverandre! Skape trygghet i gruppa, tørre ta ordet. Få en god start på kurset! (presentasjon – målgjennomgang) Kommunikasjon – stille ”riktige” spørsmål. Eksempler fra egen hverdag! Humor – bruke bygningsarbeidernes eget ”språk”
Veileder må stille spørsmål som stimulerer kursdeltakeren til å reflektere over forhold i egen hverdag
Veilederens utfordringer Skape engasjement – få tilbakemeldinger Åpenhet – få spørsmål og tilbakemeldinger Deltakere i forskjellige roller i bedriftene/bransjen Kursdeltakerne skal ”kjenne seg igjen” i stoffet Omsette §§ til interessant lærestoff Få med de passive kursdeltakerne Velge riktig metode – god kursplanlegging!
Metodevalg Rein forelesning – foredrag Veiledning – toveiskommunikasjon! Bruk av eksterne forelesere/veiledere Gruppeoppgaver Hjemmeoppgaver Kartlegging i egen virksomhet Praktisk vernerunde på byggeplass
Hva skaper godt læremiljø? Trivsel i kurset Engasjerte veiledere og kursdeltakere Interessante forelesere/veiledere med solid fagkunnskap og som bruker riktige pedagogiske metoder for sitt stoff Gode lokaliteter Kaffe og god mat!
Bedriftsinternt grunnkurs Meget gode erfaringer: Kurset tilpasses bedriftens interne forhold Representanter fra ledelse og ansatte, verneombud/tillitsvalgte drøfter bedriftens arbeidsmiljøutfordringer Bedriftens B.H.T. kan delta Felles forståelse
Skap engasjement! Veileder/foreleser må så langt det er mulig unngå å bli ”paragrafryttere” Spør deltakerne om hvordan de opplever egen hverdag, bruk gjerne tavla til notater Praktiske hverdagseksempler kan bidra til gode diskusjoner i gruppe og plenum Sett i gang drøftingsprosesser i gruppene