Hvordan sikre erfaringsutveksling mellom kursdeltakerne?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeidsmiljøutvalget (AMU)
Advertisements

Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
”Når livet setter seg i kroppen…” Livsstyrketrening som en del av Arbeidsrettet rehabilitering Liv Haugli ASVL 5 feb.08.
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Vurdering for læring.
Medvirkning til utvikling Anja Kildal Gabrielsen, LO www. fellestiltak
«TRYGG PÅ JOBB « Startbilde. Et hyggelig «hvilebilde» når du har gjort klart til visning. Det er relativt mange bilder/powerpointer i denne visningen.
Hege Rismoen Kort om Elverum kommune  innbyggere  implementerte system for IP 2005  alle fagavdelinger har et ansvar  systemkoordinator.
 Arbeidsgiver skal sørge for at BHT bistår med planlegging og gjennomføring av fysiske og organisatoriske endringer i virksomheten, herunder etablering,
NESOs Formannskole klasse / 2014
DU HAR INFLYTELSE SOM KLASSEKONTAKT SOM FAU-REPRESENTANT
KURS I PRESENTASJONSTEKNIKK
Veiledning av elever / lærlinger
”Jobbmulighetskoden” Broen mellom arbeidssøker og arbeidsgiver:
Arbeidstakermedvirkning i HMS-styring
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
LO - NHO - staten «Gevinsten ligger i åpenheten» 1.
1 Etterutdanningstilbud ved PLU Organisering av arbeidet •Prosjektgruppen for elev- og lærlingevurdering ved PLU •Planen ble utarbeidet av fagansvarlig/i.
Studielederopplæringen så langt og utfordringer videre Erfaringer fra gjennomføring av 4 kurs i perioden juni 2003 – april 2005 Øivind Eriksen-Vik.
eksempler på HMS-faktorer:
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
13. – 15. oktober Hva er RYLA? RYLA (Rotary Youth Leadership Award) er et seminar om ledelse. RYLA arrangeres av Rotary og er et tilbud til unge.
Jeg er verneombud i HFK.
Bokpresentasjon Oslo.
ET LØFT FOR FORPLEINING OPPSUMMERING. Oljeindustriens Landsforening OPPSTART-FREMDRIFT PROSJEKTET STARTET HØSTEN 2001 FERDIGSTILLT VED RAPPORT.
Påmeldingskupong Firma: Kontaktperson: Deltaker: Fødselsdato (For ferjeselskapet) : Adresse: Postnr./sted: Tlf.:Faks: E-post: Hotellbestilling: Skal bo.
Rakkestad ungdomsskole Entreprenørskap Hva er så bra med faget? Entreprenørskap skaper en praktisk hverdag for elevene som de kan styre og legge.
Samhandling leder/verneombud
Organisering og arbeidet i kommunene
Resultater etter KBLs opplæring i husleieloven og forvaltningsloven
Utfordringer i arbeidet med å nå flest mulig med riktig HMS-opplæring. Fagnemnda for grunnopplæring i HMS i byggenæringen.
 Sosialtjenestens ansvar etter LOST § 6-1 og § den sier at det koordinerende arbeid i forhold til rusmisbrukere er tillagt sosialtjenesten. - §
Global Dignity Day Klikk for film:.
AKAN PRISEN 2005 AKAN I LARVIK KOMMUNE Larvik kommune Ca innbyggere Ca ansatte (2.200 årsverk) AKAN siden 1993 Vitalisert 2004/2005.
Emne: Hva er HMS? Økt 1: Innføring i HMS
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
De ansatte opplever å bli hørt og anerkjent, og føler dermed trygghet og lojalitet. Bedriften får utnyttet unik kompetanse. Økt bevissthet til HMS-arbeidet.
Innledning NJFF lang erfaring med utdanning av instruktører og kursledere Kursheftet utarbeidet for å gi deg informasjon og kunnskap om det å utøve veilederrollen.
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Et samarbeidsprosjekt mellom: Norges Basketballforbund Norges Svømmeforbund Norges Rugbyforbund.
FORELDREMØTE Hommelvik, Grønberg, og Mostadmark barnehage
Personalsamarbeid Psykososialt arbeidsmiljø
Hovedverneombud samling
N Ta hensyn til virksomhetens økonomi n Ikke gå på akkord mht. HMS n Hjelpe ledelsen i å prioritere n Påpeke/ anbefale - ikke pålegge n Skriftlig dokumentasjon.
Veiledning av nyutdannede i videregående skole Noen tanker med utgangspunkt i gruppeveiledning.
1 Intro kartlegging Matematikk LUB Fredag Elise Klaveness.
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Kurs høsten 2015 Praktiske opplysninger om kurset: Kurset blir ledet av godkjente kursledere. Kurset går over ganger og varer i 2 ½ time. Det er.
Hossein Banitalebi Lege Oslo Akutten bedriftshelsetjeneste.
Introduksjon til systematisk HMS- arbeid Presentasjon
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!. Hovedpunkter Hva er et Studieforbund? Hva er Funkis? Betydningen av samarbeid Felles kurs og kompetanse.
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!. Hva er et studieforbund? Nesten alle organisasjoner og lag driver kurs og opplæring for sine medlemmer.
Håndbok for psykososialt arbeidsmiljø / årlig kartlegging i Vest-Agder fylkeskommune Oslo,
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Verktøy for å kartlegge holdninger
Intern opplæring for nye tillitsvalgte i bedriften
Tilbakemeldinger fra deltakere på
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
HMS-modul 2 Onsdag
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Mall_Foto Samarbeid om HMS-opplæring- hva innebærer det?
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Midtveisvurdering IA-avtalen 2016
Kurs for NTF medlemmer Tema: Arbeidsmiljøloven og HMS. Kursdeltakerne deles inn i 4 grupper som sammen skal løse en oppgave (2-3 sider) Kurset blir avholdt.
Lekpregede læringsaktiviteter B – Samarbeid
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan sikre erfaringsutveksling mellom kursdeltakerne? Foreleser: Torgrim Frøland

Om meg Jobber som regionalt verneombud i Fellesforbundet i Oslo/Akershus – ansatt høsten 1999 Utdannet rørlegger – CM Mathiesen & CO A/S 1990-1998 Vært tillitsvalgt/verneombud i bedriften, fagforeningen og i Fellesforbundet i Oslo Arbeidet på engasjement fra høsten 98 – høsten 99, Rørleggernes Fagforening i Oslo

Kursvirksomheten Regionale verneombud innenfor bygg arrangerer: 40 timers grunnkurs i arbeidsmiljø Asbestsaneringskurs (ikke avholdt i Oslo) PCB kurs

Mitt erfaringsgrunnlag Avholdt 23 grunnkurs i arbeidsmiljø, hvorav 7 bedriftsinterne 348 kursdeltakere fra ca 150 virksomheter har pr sommeren 2005 gjennomført den bransjerettede grunnopplæringen i arbeidsmiljø Snitt 15 deltakere pr kurs – minimum 12

Hvem deltar på kursene? Verneombud og medlemmer av AMU Daglige ledere, verneledere,prosjektledere, konsulenter, timelønte Kursene er åpne for alle aktører innenfor byggenæringen – uavhengig av organisasjonstilknytning

FOF – bilag 11 Rammeavtale om grunnopplæring i verne- og miljøarbeid for byggfag Bransjerettet grunnopplæring Kurset er lagt opp iht retningslinjene i bransjeavtalen – fagspesifikk opplæring

Krav til kursdeltakerne Ta ansvar for egen læring! Selv arbeide aktivt med stoffet Utveksle tanker og meninger med andre Bruker og bygger videre på egne erfaringer Knytter nytt lærestoff til egen hverdag Sier fra om dine behov for veiledning Er tilstede under hele kurset fordi kursdagene bygger på hverandre

Kursets innhold Få grunnleggende kunnskaper om AMLs intensjoner og bruke loven som redskap og oppslagsverk Kjenne sin rolle i verneapparatet og være aktiv innenfor HMS-arbeidet Få god oversikt over lover og forskrifter som gjelder på arbeidsplassen Kunne bidra til å identifisere, løse og forebygge problemer i HMS-saker

Erfaringsutveksling Prinsipp – lære av hverandre! Skape trygghet i gruppa, tørre ta ordet. Få en god start på kurset! (presentasjon – målgjennomgang) Kommunikasjon – stille ”riktige” spørsmål. Eksempler fra egen hverdag! Humor – bruke bygningsarbeidernes eget ”språk”

Veileder må stille spørsmål som stimulerer kursdeltakeren til å reflektere over forhold i egen hverdag

Veilederens utfordringer Skape engasjement – få tilbakemeldinger Åpenhet – få spørsmål og tilbakemeldinger Deltakere i forskjellige roller i bedriftene/bransjen Kursdeltakerne skal ”kjenne seg igjen” i stoffet Omsette §§ til interessant lærestoff Få med de passive kursdeltakerne Velge riktig metode – god kursplanlegging!

Metodevalg Rein forelesning – foredrag Veiledning – toveiskommunikasjon! Bruk av eksterne forelesere/veiledere Gruppeoppgaver Hjemmeoppgaver Kartlegging i egen virksomhet Praktisk vernerunde på byggeplass

Hva skaper godt læremiljø? Trivsel i kurset Engasjerte veiledere og kursdeltakere Interessante forelesere/veiledere med solid fagkunnskap og som bruker riktige pedagogiske metoder for sitt stoff Gode lokaliteter Kaffe og god mat!

Bedriftsinternt grunnkurs Meget gode erfaringer: Kurset tilpasses bedriftens interne forhold Representanter fra ledelse og ansatte, verneombud/tillitsvalgte drøfter bedriftens arbeidsmiljøutfordringer Bedriftens B.H.T. kan delta Felles forståelse

Skap engasjement! Veileder/foreleser må så langt det er mulig unngå å bli ”paragrafryttere” Spør deltakerne om hvordan de opplever egen hverdag, bruk gjerne tavla til notater Praktiske hverdagseksempler kan bidra til gode diskusjoner i gruppe og plenum Sett i gang drøftingsprosesser i gruppene