Trenerrollen og motivasjon

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
IDRETT ER FOREBYGGENDE BARNEVERN ”En åpen og inkluderende idrett” Hovedmål •Gi flere barn, ungdom og voksne et bedre tilbud •Prioritere grupper som ikke.
Advertisements

Når resultatene uteblir
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
Barneidretten under press - idrettsglede vs. talentjakt?
Idrettens barnerettigheter og Bestemmelser om barneidrett
Bestemmelser om barneidrett og Idrettens barnerettigheter
Motivasjon.
Hva er Oppvarming? Treningslære Jim-Cato Johnsen 06/07
Mestring og forebygging av depresjon
KLASSELEDELSE.
Selvfølelse vs selvtillit
- Hovedrolle eller birolle
Identifisere og tydeliggjøre kompetanse
Omstilling uten nedbemanning
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
UNGDOMMEN OG KROPPSØVINGSFAGET I MODERNE TID
Motivasjonsklima Mestringsorientert – vektlegger innsats, utfordringer, personlig fremgang, alle er like mye verdt Prestasjonsorientert – vekt på sosial.
DOMMEREN KRAV OG FORVENTNINGER I TOPPFOTBALL. Ryddig og “representativ”
Mestring og forebygging av depresjon
Tankens kraft Vi blir det vi tenker!.
Hvilken stress utfordringer byr toppidretten på?
LÆRING Grunnleggende prosesser
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Aktivitet på Mestringssenteret
7. Motivasjon i organisasjoner
Dialektisk relasjonsteori
«Å bygge mestringstro
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Impulsuka 2013 Kristiansand
Barns læring, voksnes ansvar!
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
ROLLEN SOM TILRETTELEGGER
OTH – Åfjord 30.april. 2 faktorer som er kritiske for motivasjonen, og som læreren kan påvirke:
Ulikheter og variasjoner
Gunn Imsen: Elevens verden, innføring i pedagogisk psykologi Del IV
Er jeg min kropp. Er jeg mine tanker. Er jeg mine følelser
DEL 2: Praktisk treningsøkt - 2 timer
Kvalitetsklubb – NFF regi
Lederstil og Motivasjon.
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Motivasjon i arbeidsforhold
SPØRREUNDERSØKELSE JENTER BAKGRUNN FOR UNDERSØKELSEN: ØNSKE Å INNVOLVERE FORELDRE MULIGHET FOR AT TRENERE KAN FÅ MER SYSTEMATISK TILBAKEMELDING.
Motivasjon Din motivasjon
IKT som verktøy i lærerutdanningen Gevinster og utfordringer Eli Kari Høihilder Høgskolen i Vestfold KVALITETSVURDERING FOR LÆRING OG UTVIKLING Hafjell,
Personalsamarbeid Psykososialt arbeidsmiljø
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Gunn Imsen: Elevens verden, innføring i pedagogisk psykologi Del IV
PEL eksamen Av Sindre Gusfre Berge Lærerrollen - motivasjon
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
VURDERING I KUNNSKAPSLØFTET
Oppsartsmøte Byåsen IL. ALLSIDIG TRENING, HVA ER DET? Finnes ingen regler Treningen i seg selv er lite forutsigbar Må være motiverende og utfordrende.
Trond Haukedal AS Hordaland Fylkeskommune - LO - NHO Læreplasskonferansen 2016 Bergen den 11.
Foto: Bjørn Erik Olsen Medarbeiderplattform. Lederplattform og medarbeiderplattform Verdigrunnlaget i Nordland fylkeskommune –Åpenhet, tillit og lojalitet.
Å stimulere til læring. Læring Læring er en aktiv prosess der mennesker gjennom trening og erfaring lærer seg nye ferdigheter i samspill med andre.
Valg av verdier bilde. Våren 2015 SSK fotball ønsket å bli mer bevisst på hva vi vil og hvordan vi vil ha det. Alle lag ble bedt om å diskutere verdier.
KLUBBEN FOR ALLE. VÅR VISJON FL Fart – «klubben for alle på og utenfor banen» Fart jobber bevisst med holdningsskapende arbeid, og tenker Fair Play på.
Elverum Håndball Yngres - Visjon ”Ekte idrettsglede i et mestringsorientert læringsmiljø!”
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
PSYKOSOSIALT ARBEIDSMILJØ Hilde Myren Bedriftslege i Statoil.
Motivasjonsmiljø i ungdomsidretten
FORELDREVETTREGLER Respekter klubbens arbeid. Det er frivillig å være medlem av Oppegård IL , men er du med følger du vårt verdigrunnlag : «OI – der.
Pedagogisk basiskompetanse RESULT 2017
7. Motivasjon i organisasjoner
7. Motivasjon i organisasjoner
Men hvordan gjør vi det…?
Tidlig innsats og utfordrende atferd
Utskrift av presentasjonen:

Trenerrollen og motivasjon

Autonomistøtte fra treneren er avgjørende for motivasjonen til utøverne.

A-ha opplevelse Hvorfor har ikke trenerne mine lest dette?

Motivasjon Bevegelsesenergi som fører til fysiologisk bevegelse Den viktigste faktoren for utvikling og læring

Motivasjon er nært knytet til trivsel og glede Opplevelsen av at idretten er gøy!

Self –Determination Theory (SDT) En av de mest anerkjente motivasjonsteoriene Sitert i mer en 50 000 vitenskapelige artikler www.selfdeterminationtheory.org

Motivasjon Autonom Kontroll Indre indre Ytre Identifisert Integrert Ytre regulert introjected  

Kontrollerende trenere har vært den største utfordringen for idrettsgleden/motivasjonen min! Kan dette være et problem for andre idrettsutøvere også??

Autonom motivasjon - handlinger utføres av egen fri vilje de er selvregulerte Indre motivasjon avhenger av autonomistøtte til de grunnleggende behovene: autonomi, mestring og tilhørighet Identifisert motivasjon – ser verdien av å gjøre det som skal til for å nå sine mål. Det er viktig for deg.

Autonomi

Mestring

Tilhørighet

Identifisert motivasjon Du gjør det som kreves for å oppnå det som er viktig for deg. Verdier og mening Tar tid å utvikle

Autonomistøtte Motarbeidelse av de grunnleggende behovene Ikke-kontrollerende språk Komme med en god forklaring Valg – muligheter Anerkjenne følelser Positive tilbakemeldinger innvirker på indre motivasjon bare når utøveren føler seg ansvarlig for utførelsen Relasjonsbygging Optimal struktur Frihet fra avvisning, indikatorer på inkompetanse og utstrakt press Kontrollerende språk Ingen forklaring på forventet handling Ingen valg, men trusler Ignorere følelser Negative tilbakemeldinger Bryr seg ikke For streng struktur Utstrakt press, evaluering, og deadlines.

Måloppnåelsesteorien Mål skaper retning og driv i organismen

Et godt læringsmiljø Mestringsmiljø Prestasjonsmiljø Mestringsorienterte utøvere. Sammenlikner prestasjoner med seg selv. Resultatorienterte utøvere. Sammenlikner seg med andre. Fokus på læring Fokus på å være best Mestringsmål Resultatmål Er ikke redd for utfordrende oppgave. Forbindes med prestasjonsangst. Treneren roser utvikling og innsats Treneren roser for resultat Indre motiverte utøvere Ytre motiverte utøvere

Spørsmål som fremmer mestringsorientering Læringsfokus Har du lært noe nytt i dag? Hva har dere lært i dag? Hva har dere gjort på trening i dag?   Fokus på innsats Har du gjort så godt du kan på treningen i dag/rennet? Hvordan var innsatsen din i dag? Fokus på glede, opplevelse og mestring Hvordan hadde du det på trening/renn i dag? Har du hatt det gøy? Opplevde du noe spennende i dag? Klarte du noe av det du har trent på i det siste?

Resultatorienterte trenere har vært en utfordring i forhold til idrettsgleden/den indre motivasjonen min Ble stresset, mistet tilliten Begynte med mer kontroll

Achivement Motivation Theory (AMT) Individuell tilpasning i tillegg til miljøfaktorene Brieferne – de med tilnærmingsmotiv som gleder seg De engstelige – de med unngåelsesmotiv som gruer seg

Er det en myte at idrettsutøvere må presses og kontrolleres for å bli gode?

Ja I henhold til disse teoriene og min formel: Motivasjon= idrettsglede3 fysisk smerte + psykisk smerte