Trenerrollen og motivasjon
Autonomistøtte fra treneren er avgjørende for motivasjonen til utøverne.
A-ha opplevelse Hvorfor har ikke trenerne mine lest dette?
Motivasjon Bevegelsesenergi som fører til fysiologisk bevegelse Den viktigste faktoren for utvikling og læring
Motivasjon er nært knytet til trivsel og glede Opplevelsen av at idretten er gøy!
Self –Determination Theory (SDT) En av de mest anerkjente motivasjonsteoriene Sitert i mer en 50 000 vitenskapelige artikler www.selfdeterminationtheory.org
Motivasjon Autonom Kontroll Indre indre Ytre Identifisert Integrert Ytre regulert introjected
Kontrollerende trenere har vært den største utfordringen for idrettsgleden/motivasjonen min! Kan dette være et problem for andre idrettsutøvere også??
Autonom motivasjon - handlinger utføres av egen fri vilje de er selvregulerte Indre motivasjon avhenger av autonomistøtte til de grunnleggende behovene: autonomi, mestring og tilhørighet Identifisert motivasjon – ser verdien av å gjøre det som skal til for å nå sine mål. Det er viktig for deg.
Autonomi
Mestring
Tilhørighet
Identifisert motivasjon Du gjør det som kreves for å oppnå det som er viktig for deg. Verdier og mening Tar tid å utvikle
Autonomistøtte Motarbeidelse av de grunnleggende behovene Ikke-kontrollerende språk Komme med en god forklaring Valg – muligheter Anerkjenne følelser Positive tilbakemeldinger innvirker på indre motivasjon bare når utøveren føler seg ansvarlig for utførelsen Relasjonsbygging Optimal struktur Frihet fra avvisning, indikatorer på inkompetanse og utstrakt press Kontrollerende språk Ingen forklaring på forventet handling Ingen valg, men trusler Ignorere følelser Negative tilbakemeldinger Bryr seg ikke For streng struktur Utstrakt press, evaluering, og deadlines.
Måloppnåelsesteorien Mål skaper retning og driv i organismen
Et godt læringsmiljø Mestringsmiljø Prestasjonsmiljø Mestringsorienterte utøvere. Sammenlikner prestasjoner med seg selv. Resultatorienterte utøvere. Sammenlikner seg med andre. Fokus på læring Fokus på å være best Mestringsmål Resultatmål Er ikke redd for utfordrende oppgave. Forbindes med prestasjonsangst. Treneren roser utvikling og innsats Treneren roser for resultat Indre motiverte utøvere Ytre motiverte utøvere
Spørsmål som fremmer mestringsorientering Læringsfokus Har du lært noe nytt i dag? Hva har dere lært i dag? Hva har dere gjort på trening i dag? Fokus på innsats Har du gjort så godt du kan på treningen i dag/rennet? Hvordan var innsatsen din i dag? Fokus på glede, opplevelse og mestring Hvordan hadde du det på trening/renn i dag? Har du hatt det gøy? Opplevde du noe spennende i dag? Klarte du noe av det du har trent på i det siste?
Resultatorienterte trenere har vært en utfordring i forhold til idrettsgleden/den indre motivasjonen min Ble stresset, mistet tilliten Begynte med mer kontroll
Achivement Motivation Theory (AMT) Individuell tilpasning i tillegg til miljøfaktorene Brieferne – de med tilnærmingsmotiv som gleder seg De engstelige – de med unngåelsesmotiv som gruer seg
Er det en myte at idrettsutøvere må presses og kontrolleres for å bli gode?
Ja I henhold til disse teoriene og min formel: Motivasjon= idrettsglede3 fysisk smerte + psykisk smerte