Hvor og hvordan forankrer vi MRS? Jan Bye Nasjonalt folkehelseinstitutt Sept. 2007.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fagoppgave Justert formulering
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
De dårige følelsene. Veiene ut..
Mål- og resultatstyring i Hedmark fylkeskommune
Prosjekt ”Kompetansetillitsvalgtes rolle og kompetanseprofil” Fellesforbundet, konferanse om fag- og yrkesopplæring 30.november 2010.
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Vurdering for læring.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Fra prøving og feiling til
Pedagogisk analyse.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Å VÆRE KIRKENS ANSIKT UTAD
Internkontroll i kommuner
ABC – D el 2 Styringspakken
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
Et bilde av en offentlig leder..
Private høyskolers rapportering til departementet
LÆRING Grunnleggende prosesser
11. Legitimitet og makt Påstandene:
8 Mål og strategier Påstandene:
Teambygging og fasilitering
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Kapittel 11 Oppfølging Fred Wenstøp.
Ot prp nr 79 ( ) - ny lov om universiteter og høyskoler 1 Lovens fellesbestemmelser (I) Lovens formål og virkeområde - Institusjonenes virksomhet.
Intensjonsavtalen – Evaluering 2005  Evaluering forankret i koordineringsgruppen: Arbeids- og sosialdepartementet Moderniseringsdepartementet Rikstrygdeverket.
Demokratisk fornyelse Lokale praktiske erfaringer og mulig implementering i nasjonal politikk. Tone Tellevik Dahl-bydelsutvalgsleder Morten Nordlie-kultur-
Region øst. Region sør Region vest Region midt.
Oppsummering av FOU - prosjekt
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
OPERAPROSJEKTET. Den pedagogiske lederrollen Hvordan operaprosjektet kan påvirke den Må ta ansvar og kunne deligere ansvar Gruppeprosesser og samarbeid.
Definere og velge hovedmål og delmål
En virtuell organisasjon, tuftet på et samarbeid mellom Institutt for samfunnsforskning (ISF) og Rokkansenteret/UiB, finansiert av Kultur – og kirkedepartementet,
SLT Samordning av lokale kriminalitetsforebyggende tiltak blant barn og unge.
SAK IS 35/13: Orienterings- og diskusjonssak- status for arbeid med (forsknings)strategisk plan om status for arbeidet med forskningsstrategisk plan og.
Departementets styring og styrenes rolle
Prosjektoppgave eGovernment NTNU 2008 Innføring av elektroniske tjenester i Halden kommune - et delprosjekt i ”Det Døgnåpne Østfold” Prosjektoppgaven er.
Styre og bli styrt Hvordan praktisere god etatsstyring? Hvordan kan virksomhetene utnytte sitt handlingsrom og fullmakter i styring og ledelse? Marianne.
HMS petroleum Kompetanseprosjekter
Introduksjon til Lean og Lean ledelse
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Omdømmebygging Hans Antonsen.
Forelesning i mikroøkonomi.
Vedlegg 1 kompetanseveileder
Ue.no Mål og målstyring Ungdomsbedrifter FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
«Fra planer til gode mål og tiltak»
Velkommen til språkseminaret «Ut med språket» #utmedspråket.
”What you measure is what you get” Gardermoen 31. Januar 2002
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
Breaking the Circle: which ways out of poverty? Veien videre for styrking av norsk forskning på fattigdomsreduksjon i utviklingsland Alf Morten Jerve,
Fra ordførerstol til undervisningsareal – pålagt kvalitetsvurdering blir til forankret kvalitetsutvikling i Malvik kommunes grunnskoler Lasse.
Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen
IMDi Integrerings- og mangfoldsdirektoratet, Gjøvik
” Alle mennesker sosialiseres inn i en kultur, som skaper orden, forutsigbarhet og mening for den enkelte” (Jacobsen og Thorsvik, 2002:118).
Samarbeidsdrevet innovasjon Gjennom å samarbeide med eksterne aktører kan organisasjoner få tilgang til nye ressurser: Alternative perspektiver, kompetanse,
Personalutvalet i Bø kommune Mandag 26. april 2010.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Mer vei for pengene?!... Peter Gjørup NCC Construction AS Policymøte SVV Onsdag 14. oktober 2009.
Diktatur I diktaturer er det viljen til én person eller en liten gruppe som bestemmer politikken. Et slikt fåmannsstyre kaller vi ofte for oligarki. Når.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Dialogkonferanse Behovene
Oppsummering av FOU - prosjekt
Et prosjekt finansiert av KS for Bergen bystyre
RIS-metoden for prosessforbedring
Samarbeid og medbestemmelse
hvordan kan det gjennomføres?
Samarbeid og medbestemmelse
Oppsummering av FOU - prosjekt
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Danning og voksenrollen i barnehagen
Utskrift av presentasjonen:

Hvor og hvordan forankrer vi MRS? Jan Bye Nasjonalt folkehelseinstitutt Sept. 2007

•”Fravær av prestasjonsmåling (PM- performance measurement) i offentlig sektor er en trussel mot demokratiet, fordi PM motvirker ulik tilgang på beslutningsinformasjon på forskjellige organisatoriske nivå (asymmetrisk informasjon).” •”Så lenge den fjerde statsmakt konsentrerer seg om enkelthendelser og skandalejakt, vil statsetatenes egentlige anliggende slumre i fred, nemlig produksjon av resultater som kan måles og synliggjøres.” •”Fravær av PM kan uttrykke en etats manglende vilje til å la seg styre av overordnet nivå, som til syvende og sist er befolkningen gjennom valgte politikere.” •”Er det slik at 9 av 10 statsetater, som hevder de driver med MRS eller å ha utviklet en måltavle, KPI e.l, ikke driver med mål og resultatstyring men med aktivitetsstyring?” •” Å kalle egen planlagt aktivitet for KPI (key performance indicator) er logisk selvmål.” •” En indikator kan indikere hva som helst. Bruken av indikatorer i offentlig etater indikerer ofte ikke noe annet enn at vi er på jobb og driver med noe”.

Fugl Fønix

Hovedperspektiv ved forankring av MRS •Rammebetingelser •Kommunikasjonsløsninger og begrepsbruk •Innhold: Målbare objekt •Bedriftskultur –Styring/ledelse •Læringsmiljø

•I. Rammebetingelser: –Fravær av krav til økonomisk overskudd –Komplekse målstrukturer –Manglende eierinteresse –Fravær av konkurranse –Fravær av egentlig strategi –…………

•II. System og kommunikasjonsløsning –Presentasjonsløsning –Rapporterings- og korreksjonsrutiner –Begrepsbruk: ”Definisjon av begrepsinnhold er avgjørende for metodebruken” •Mål versus Formål •Indikator versus Aktivitet ”En måltavle eller resultatplan er ikke det samme som en aktivitets -sjekkliste.”

•III. Innhold: Mangel på målbare objekt –Kostnader ved datafangst til måling –Verdier som ikke er kvantifiserbare –Effekter/resultater som etaten ikke påvirker alene –Korte rapporteringsperioder med innsats og resultat i forskjellige perioder. (diskontinuitet) –…. Ofte bak argumentene: ”Målstyring er skummelt fordi det innebærer å ta en risiko”

IV. Kultur •Livet er som en golfball, slag på slag inntil du ender i et hull i jorden” •Dette kunne også vært sagt om arbeidet med MRS, men det ender i skuffen

Slag 1: Definisjon av ledelse •Ledelse som ivaretakelse av omdømme –Representasjon –Mediahåndtering –Symbolhandlinger for legitimitet utad •Medarbeiderundersøkelser og andre analyser •Strategidokument •MRS…. •Ledelse som intern styring? ”Forskere lar seg ikke styre”

Slag 2: Valg av styringsmodell •Detaljstyring •Prosess-styring (KS/ISO/EFQM) •Aktivitetsstyring •MRS •Verdistyring ”MRS er en antikvitert modell som ikke passer hos oss, moderne organisasjoner styres i dag etter helt andre modeller”

Slag 3: Å gi MRS vekstmuligheter •”Planer og rapporter er unødvendig byråkrati, for det er ingen som bryr seg om hva vi gjør”

”Ofte er det fraværet av læringsmiljø i bedriftskulturen som kveler fremveksten av MRS” •Læringsmiljø: –Evaluerer beslutninger og prosesser –Omsetter erkjennelse i handling og tiltak –Åpent for kritikk og tilbakemeldinger –Fokuserer på læringsmulighet, ikke syndebukk

Hva preger et læringsmiljø? •Et læringsmiljø preges av ansatte og ledere som ikke er redd for å gi tilbakemeldinger og som vet hvordan de skal gi konstruktive tilbakemeldinger •Et læringsmiljø preges av ledere og ansatte som i ord og handling viser at de ønsker å motta tilbakemeldinger og som bruker tilbakemeldingene konstruktivt.

Negative drivere hos mottaker av tilbakemeldinger •Fortielse •Bagatellisering •Motangrep •Represalier

Negative drivere hos avgiver av tilbakemeldinger •Personfokusert kritikk •Følelsesstyrt •Årsaksfokusert •Forskjellsbehandling •Mobbing

Veien ut av en læringshemmet kultur •Verdier med nulltoleranse •Bruk av mottatte tilbakemeldinger •Informasjon tilbake til avgiver og org. •Ny informasjonsinnhenting •……

Den evige konflikten •Feil avgitt kritikk eller •Feil mottatt kritikk Erkjennelsen av denne underliggende konflikten kan dreie fokus mot læring i stedet for å ”få rett”.

•” Å ta til ordet for konstruktiv håndtering av kritikk, kan strande på at det oppfattes som kritikk”