Dialogtorg i Kristiansand

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Advertisements

Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
hva betyr universell utforming i utvikling av gode lokalsamfunn?
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
UU og Fylkesmannens rolle
Fylkesmannen i Buskerud Study trip Estonian municipalities Hvordan arbeider vi med universell utforming hos Fylkesmannen i Buskerud? Ved rådgiver.
BankID i Vital Forsikring ASA
Handlingsplan for tilgjengelighetsprogrammet BRA – tiltak og virkemidler.
Samfunnsutvikling, funksjonshemming, universell utforming og lovverk.
BOLIGER - eget hjem for mennesker med funksjonsnedsettelser
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
NYTT REGJERINGSKVARTAL - VI MÅ SAMLE OSS OM DENNE UNIKE MULIGHETEN 1 Foto: Statsbygg.
Forum for Sandnes som sunn by 10. juni Rogaland arboret Sakliste: •Referat fra møte •Ny plan for integrering og inkludering •Kort pause.
Universell utforming – kommunens behov for samarbeid og bistand fra fylkesnivået. v/ Hilde Nygaard, UU-prosjektleder i Kongsvinger kommune.
Sentrum og byutvikling: balansens dilemma
ROM som kollektivknutepunktutvikler En moderne skysstasjon, samarbeid, organisering, tilrettelegging og utforming Øyer, 6 september 2011.
Framtidsbygda Å skape et sted Evje 17. april 2008 Rådmannskontoret.
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
BookNorway – adm. dir. Roy Jacobsen, BookNorway
BERGEN NOVEMBER 2008 SIDE 1/21 Senter for Byøkologi © 2008 Asylmottak som nærmiljø Bente Beckstrøm Fuglseth Kari Anne K. Drangsland.
Presentasjon for Drammen formannskap 7. juni 2011
Samarbeidsvtale mellom Jernbaneverket, ROM eiendom, NSB og Drammen kommune Mål: Partene har som felles målsetting å legge til rette for økt kollektivtrafikk.
Påvirkningsfaktorer i kunnskapsgrunnlaget
Brit Kyrkjebø, antikvar
Revisjon Enklere i bruk Bedre redigeringsmuligheter. Tilpassing til egne behov Ståstedsanalysen sammen med resten av verktøyene i Skoleporten utgjør et.
Bygg og funksjon – å bestille et bygg – roller i en byggeprosess
Hvorfor Kulturplan? Vedtak oppfølging Forny ”Kulturstrategier for Levanger kommune”. Behovet for å lage Levanger kommunes første kulturplan. Behovet.
Veien videre for 9K Presentasjon i på Laholmenseminar 14. mars 2003 Harald Haug Andersen.
Resultater fra en undersøkelse i 7 kommuner med vekt på uteområder Rapport august Kostnader ved universell utforming i kommunene.
Universell utforming Drammen
Veien videre 16 pilotkommuner og 1 ressurskommune Visjon om at pilotkommuner for UU gir lokalsamfunn med god tilgjengelighet, likeverd, deltaking og valgfrihet.
Universell Utforming – pilotkommunesatsingen Velkommen til samling 5, Ullensaker april 2008.
Handlingsplan for økt tilgjengelighet gjennom universell utforming Satsingen på pilotkommuner (tiltak BU 31) Forventninger til pilotkommunene Ekspedisjonssjef.
Pilotfylkesamling Innledning Gardermoen 11. juni 2009 Einar Lund, Miljøverndepartementet.
Konseptvalgutredning m.m. Jernbane-, gods-, transportsystem Drammen Oppsummering av ordførers møter: Ny jernbanedirektør – utfordringer i Drammen Konseptvalgutredning.
Nordnorsk Kompetansesenter-Rus
Aina Tjosås, seniorrådgiver 28. oktober 2011
Husbanken -statens sentrale organ for gjennomføring av boligpolitikken Regjeringens visjon er: "alle skal kunne bo godt og trygt". For å nå denne visjonen.
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Oslo – flest utfordringer – størst oppmerksomhet
Christian Grorud
Haugalandet Regional strategiutvikling Prosjektmøte Innspill til samtalen senseNet® Stedsutvikling er et interaktivt strategi- og.
Samdata 2012 Somatikk.
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
Universell utforming i offentlige anskaffelser
Samarbeid mellom Frosta, Levanger og Verdal kommuner.
Refleksjoner over funn i ARK
Beskrivelse av gjennomføringsprosessen
Hva er lokalpolitikernes største utfordring for å styrke læringskulturen ? Utsiktspunktet er som lokal skolepolitiker i Ullensaker kommune. Atle Forbord.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Forum for Sandnes som sunn by Gramstad 11. November 2014.
Økonomi og behovsprofil Overhalla kommune Av seniorrådgiver Helge Holthe Overhalla
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Mosseregionkonferansen Ellen Grepperud, sekretariatsleder
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Hvem er Aksjon helsefagarbeider? Hvorfor? Hva gjør vi?
”What you measure is what you get” Gardermoen 31. Januar 2002
Bedre byrom der mennesker møtes Rune Breivik – Ski- et attraktivt knutepunkt, intro til diskusjon , Ski rådhusteater, Rune Breivik.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Kulturlov Norsk kulturforum 21. April Norsk Kulturforum - NOKU Synliggjør kulturområdet. Representerer hele kulturfeltet. Har innflytelse på kulturpolitikk.
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Jernbanen som planinstrument En liten historie om Jærbanen og Vossebanen………… og litt til! Lars Chr Stendal Regional Strategidirektør sør og vest Jernbaneverket.
Universell utforming i Nasjonal transportplan Partnerforum: Universell utforming og statsforvaltningen Blindern, Trine Hagen Vegdirektoratet.
1. Muligheter og utfordringer på Furuset og i Bydel Alna
Sari Wallberg, Vegdirektoratet,
Utskrift av presentasjonen:

Dialogtorg i Kristiansand 26.09.2006 Gardermoen Oslo

Etter at vi fikk flyplassen har vi fått en framtid i endring Med honningkrukka på bordet, men også biene som kan stikke Flyplassen er mye mer enn støy – gir positive ringvirkninger - 5.500 nye innbyggere siden 2000 - 25.500 idag - 2.500 nye boliger eller leiligheter siden 2000 - Snart mer enn 20.000 arbeidsplasser - Kommunesenteret Jessheim og Kløfta utvikler seg til småbyer - Vi laget Byplan Jessheim

Tilhørighet

Mangfold

Kultur

Gjennom dette grepet var veien til universell utforming enklere Helse for alle Gjennom dette grepet var veien til universell utforming enklere

Miljø

Areal og transport

Vårt hovedmål ”Universell utforming skal bidra til å utvikle et velfungerende lokalsamfunn, der alle innbyggerne sikres en likeverdig mulighet for aktiv deltakelse på alle samfunnsområder.”

De beste løsningene er de som ikke synes! Kvalitet De beste løsningene er de som ikke synes!

Likeverdig

Enkelt

Alltid…

”Midt i Jessheim”

..og så vet vi at alle har ulike behov… Hva har vi? En stasjonsbygning fra 1907 som er fredet Buss, tog, taxi, bilister, syklister, gående En ledelinje som leder til intet Økende biltrafikk inn til sentrum 1000 nye boliger på østsiden av jernbanen Et storsenter ved stasjonen på 25 000 m² og som planlegges med nye 16 000 m² En park som oppleves utrygg og lite vakker Områder som er lite trafikksikre Ungdom som savner et sted å være ..og så vet vi at alle har ulike behov…

Sentrale avklaringer Oversikt, funksjon og kvalitet Jernbanens trafikkgrunnlag på lang og kort sikt Terminal og –funksjoner med jernbane, buss og taxi Barriereeffekter ved jernbane, veier og ny bydel øst for jernbanen Byrommet som møteplass Bebyggelsen Parkeringsbehov – og løsninger Rammer for gjennomføring; økonomi og tid

Vi står foran et krevende samarbeid… Hvordan kan vi skape motivasjon og engasjement? Ullensaker kommune, Akershus fylkeskommune, NSB, Kommunalt råd for funksjonshemmede, ROM eiendom, Jernbaneverket, Jessheim storsenter, private interesser, Statens vegvesen, buss og taxi

Målet er universell utforming.. Hvilke erfaringer har dere med samarbeid på tvers av interesser og sektorer? Hvordan kan en skape felles engasjement for å fremme uu i slike prosjekter? Hvordan skal en kvalitetssikre løsningene som velges i slike prosjekter?

Å gjøre alle til lags… Handling er i seg selv viktig Konkrete resultater blir lagt merke til Vi må ta oss tid til å finne løsninger som har god kvalitet Samarbeid på tvers Brukermedvirkning Rådet for funksjonshemmede Kunnskap og kompetanse Økonomi Integrere uu i eksisterende prosesser