FORSVARETS KJØPEKRAFT ER HALVERT SIDEN 1990! FORSVARET MÅ REDDES FRA AVVIKLING NORGES FORSVARSFORENING KJØRER VERVEKAMPANJE FOR ØKT INNFLYTELSE GJENNOM.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Retningslinjer for informasjons- og mediehåndtering Sentralstyremøtet Norsk Psykologforening
Advertisements

Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Solidaritet i praksis for Zimbabwe. ”Vi oppfordrer alle organisasjonsledd i NTL til å støtte Norsk Folkehjelps prosjekter i Zimbabwe. Dere kan bidra til.
IKKE BLAND ROLLENE – Om militær maktanvendelse og sivil bistand
Strategi for Kom vekst AS og Kom vekst
Framtidens kommune – kriterier for politisk oppslutning KS FoU NIBR 2013.
Fagforeningens arbeid for mangfold
Sosiale medier - utfordringer for tillitsvalgte. Facebook større enn VG.
Vi får Norge til å gro! Fornying av Norges Bondelag – på hugget Uttalelse fra Nordland.
Alkohol | fotball.
LANDSORGANISASJONEN I NORGE
1 Klubbens lederplan Anbefalt administrativ struktur for rotaryklubber i D2260. Implementeres senest 1. juli 2007.
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
”Prosjekt selvbestemmelse” Nordmøre og Romsdal
1. Holdninger til NATO Oktober 2008 Ansvarlig konsulent Opinion: Erling JB Eriksen.
Den ideelle kommunesammenslåing
3 års rullerende verveplan Skøyen Rotaryklubb 2009/ /2012.
LINK Ringerike 5. juni 2012 Stamvegutvalget. Ringerike og Jevnaker kan håndtere betydelig større vekst – og ønsker det.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
februar 2007 Mandat, hovedproblemstillinger og arbeid.
Prosjektet ”samhandling mellom kommunene i Sør-Trøndelag” Styringsgruppens konklusjoner og anbefalinger Orientering på KS høstkonferanse Røros, 5. november.
TITLE KLUBBENS MÅL OG PLANER PETS D
Informasjonsarbeid i NFF Introduksjon til EZ publish Ved informasjonsleder Harald Nyquist IT-ansvarlig Kaare Øystein Trædal og avdelingsleder Oslo, Henrietta.
Presentasjon av NTL NAV
Regionskontorenes historie… 1 av 6 norske regionskontorer i Brussel - Stavangerregionens Europakontor Midt Norges Europakontor Nord Norges.
Diabeteskonferansen 2010 Vekst og verving. Vekst i alt vi gjør Det er ikke målet som er veien, men veien som går til målet. 2 Vi ønsker en medlemsmasse.
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Legg strategi for å vinne en miljøsak Tid: 30 minutter For mer info om foredraget kontakt: Andre relevante foredrag.
PDGI Sverre Bjønnes PETS, 14. mars Mangfold: Medlemskap og medlemskapsutvikling Hva ligger det i dette da? Mangfold?
PETS ROTARY INTERNATIONAL, DISTRIKT 2305 Ja, jeg aksepterer oppdraget som DG for !
1 Klubbens lederplan Anbefalt administrativ struktur for rotaryklubber,
SEMINAR FOR KLUBBSEKRETÆRER LIONSÅRET VELKOMMEN TIL SEMINAR FOR SEKRETÆRER.
<Sted>, <Anledning>
RYLA SOM REKRUTTERINGSBASE Bjørnar Nyborg, Halden RK Leder RYLA
HORDALAND MUSIKKRÅD Konferanse for lokale musikkråd Bergen, 12. – 13. mars 2010.
KNUTEPUNKT SØRLANDET: FORSTUDIE SAMARBEID INNEN OMSORG, HELSE OG SOSIAL Styret KnS
Strategiplan
Presidentkandidat Ove Bråland Sætre med...
Forsvaret - Tverrpolitisk Utvalg
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Norwegian Institute of International Affairs Norsk Utenrikspolitisk Institutt Kurs i internasjonal politikk Oslo, Fanehallen, 26. november 2010 Dr. Nina.
PETS DISTRIKT 2290 ROTARY ÅRET MÅL OG STATEGIER.
Dette velger Distrikt 2275 å satse på. Visjon Service Above Self Det betyr at vi skal tjene andre.
Rotary lys langs kanalen. Hva skal til for å lykkes?
Samfunnsviterne - hvem er vi?
FOKUSKLUBB november 2008 SEH
Oppdraget  Initiativtakere: Oslo kommune og samarbeidsalliansen Osloregionen  Prosjektarbeidet startet fur jul i fjor.  Arbeidet utføres av Osloregionens.
Sjømilitære Samfund (SMS) Orientering for Stortingets Forsvarskomite - 21 Mars 2001 SKJOLD-Klasse MTB i Nye Forsvarsstruktur Ketil Olsen Medlem.
Lions Club Sandefjord/Sandar – en klubb for fremtiden? - Klubber mister medlemmer (artikkel i Aftenposten ) - ”Utfordring til endring” (oppfordring.
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Godt lokalvalg hva må til? -erfaringer
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Informasjonsmøte i Ytrebygda barnehage
Idrettsrådets ansvar og rolle
Medlemsutvikling på klubbplan er en av våre viktigste oppgaver fremover! Kommunikasjon er en nødvendighet i dagens strabasiøse dagligliv! Omdømmet gjenspeiler.
Dette velger Distrikt 2275 å satse på. Visjon Service Above Self Det betyr at vi skal tjene andre.
Strategi- og aktivitetsplan
TITLE STERKE KLUBBER: VÅR UTFORDRING PETS D2250 – Førde ARC Fred Schwabe-Hansen.
Politisk påvirkning.
IMDi Integrerings- og mangfoldsdirektoratet, Gjøvik
Rapport fra Verveutvalget Ledersamling – Tyrifjord Turisthotell 24. september 2015.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Kommune-og fylkestingvalg høsten 2007 – hva gjør vi? generalsekretær Harald Tronvik FRIFO.
Hedmark fylkes flerkulturelle råd HFFR
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Verving Thorbjørnrud
Regional plan for internasjonalisering i Nordland
Status og utfordringer i Forsvaret FST HR 2018
Utskrift av presentasjonen:

FORSVARETS KJØPEKRAFT ER HALVERT SIDEN 1990! FORSVARET MÅ REDDES FRA AVVIKLING NORGES FORSVARSFORENING KJØRER VERVEKAMPANJE FOR ØKT INNFLYTELSE GJENNOM STYRKE

•Forsvaret står ved et veiskille: –Troverdig forsvar i samsvar med pålagte oppgaver, eller –Styrt avvikling •Et troverdig forsvar er et politisk ansvar •Norges Forsvarsforening sier derfor: –Ja til et troverdig forsvar •Som har en styrket operativ struktur og •Som er utrustet, bemannet og trent for oppgavene de er pålagt –Nei til en styrt avvikling av vårt militære forsvar •Norges Forsvarsforening har innflytelse, består av samfunnsbevisste og engasjerte mennesker som kan utgjøre en forskjell!! •Norges Forsvarsforening trenger deg! •Bli medlem i dag!!! Norges Forsvarsforening - Forsvarssak er Fredssak

Vervekampanje 07/08 Med målet i sikte Verv medlemmer til Norges Forsvarsforening nå. Det er nå det gjelder!

Hovedmomenter •Målsetting: –En betydelig økning av medlemstallet i løpet av ett år •Varighet: –Oktober 2007 – juni 2008 –FS 07 – Stortingsdebatt med vedtak •Målgrupper: –Personell i tjeneste i Forsvaret –Vernepliktige ved dimisjon –Mannskaper som dimitteres fra int ops –HV personell –Sivilt tilsatte i Forsvaret –Reserveoffiserer –Sivile i områder hvor Forsvaret vil være over tid –Samfunnsinteresserte mennesker i næringsliv og offentlige organer –De ”brede lag av folket” med vekt på yngre, men alle er velkomne

Hovedmomenter Vedtatte/planlagte fora for påvirkning/verving (ref bl a Arbeidsprogrammet) Overtale familie og venner til å bli medlem Åpne arrangementer og deltakelse på stands Egen stands på gaten med utdeling av løpesedler Publisering av Norge Forsvar i november 2007 Hjemmesiden (NB! Kritisk) Eventuell SMS kampanje (juridisk avklaring nødvendig) Linderudseminaret 29 og 30 oktober Andre foreninger f eks: •DNAK •Folk og Forsvar •NROF •OMS

Hovedmomenter •Sentrale aktører i kampanjen: –Lokale forsvareforeninger mot •Sivile, samfunnsengasjerte mennesker •Innen sine naturlige geografiske områder –Utvalgte foreninger: •Regionalt ansvar i områder med store forsvarsgarnisoner •Oppfølging over kampanjens varighet viktig •Samhandling og gjensidig støtte mellom foreninger i regionen særdeles viktig –Presidentskap og sekretariat: •Sikrer de rette argumenter •Støttespiller for fremtidens forsvar og fokus på helhet •Støtter alle foreninger med foredragsholdere og kampanjeunderlag

Hovedmomenter •Deltakelse i utvalgte arrangementer og debatter: –NFF blir en synlig aktør i forsvarsdebatten –NFFs syn gjøres kjent –NFF syn blir referansegrunnlag i vervekampanjen –Viktig at sentrale personer viser seg frem (President, presidentskapsmedlemmer, lokale foreningsledere, generalsekretær) (Liste over arrangementer inkludert i ”pakken”)

Hovedmomenter •Budskap/argumenter i denne kampanjen: –Helhet •Modernisering gjennomført •Vedtatt struktur under minimum •Strukturen må fullføres •Strukturen bemannes for full operasjonsdyktighet – utholdenhet og seighet –Forsvaret ved et veiskille: •Troverdig forsvar ved fullfinansiering av investeringer og drift, eller •Styrt avvikling på 20 år –NFF med drahjelp til Forsvaret •Medlemmer i sentrale posisjoner samfunnslivet •Innflytelse •Synlig og aktiv deltakelse i debatten gir troverdighet –Sikkerhetspolitikk viktig (Russland – EU – NATO): •Forsvarsbehov en konsekvens av sikkerhetspolitisk inntretning •Nordområder og internasjonal solidaritet er en del av dette •Vår sikkerhetspolitiske troverdighet må ha et troverdig militært maktapparat og troverdige allianser •Det militære maktapparat kun troverdig ved –Moderne, balansert struktur som er bemannet, øvet og trent for de oppgaver som skal løses

Hovedmomenter •Budskap/argumenter (fortsatt): –Fullfinansiering av Forsvarets struktur nødvendig –Prosessen bør fokuseres helheten –Synsing bør avstås fra –Sikkerhetspolitikk, forsvarspolitikk og derved Forsvarets fremtid i vårt demokrati er ditt ansvar! –Ansvarliggjør våre politikere, husk de er dine tillitsvalgte.

Hovedmomenter •Hvorfor bli medlem av NFF? –Delta Tilstede over hele landet –Ingen særinteresser –Gir støtte til et troverdig forsvar –Har innflytelse i politiske beslutningsprosesser –Kan utgjøre en forskjell! •Det blir derfor viktig å: –Synliggjøre NFF i forsvarsdebatten det kommende år –Samordne et overordnet og helhetlig syn – helhet viktigere enn enkeltsaker lokalt –Delta i viktige debattfora – NFFs syn hevdes og blir kjent –Gjennomføre egne møter med inviterte gjester –på andres møter med et synlig og tydelig NFF i debatten

Hovedmomenter •Gjennomføring: –NFFs hjemmeside og Norges Forsvar må til enhver tid ha hovedbudskapet liggende fremme! –Det positive er viktigere enn det negative –Enkelt budskap som gjentas ofte –En klar budskapsplattform på NFFs hjemmeside som alle kan bruke og sendes til alle foreninger på faks og e-post

Hovedmomenter •Norges Forsvarsforening sier: –Ja til et troverdig forsvar gjennom umiddelbart å •Fullfinansiere vedtatt struktur hvor også •Bemanning, trening og øving er i samsvar med de pålagte oppgaver –Ja til et troverdig forsvar gjennom •En langsiktig politisk forpliktelse i alle partier til å fastsette et årlig forsvarsbudsjett lik 2% av bruttonasjonalbudsjett (BNP –Ja til et troverdig forsvar gjennom •Å reversere nedbyggingen av den operative struktur –Ja til et troverdig forsvar gjennom •Alliansesamarbeid og •Internasjonal solidaritet –Nei til styrt avvikling av Forsvaret