1 Prosjekt 2004 Nye grenser – muligheter og trusler Lillestrøm 7 Oktober 2004 Petter Eiken, Skanska Norge.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Advertisements

Samiskopplæring i Nordland
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Fremtidens IKT-løsninger i plan og byggeprosessen en demonstrasjon.
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
1. 2 Vi er selskapet som går nye veier Vi bygger og vedlikeholder veier og infrastruktur 2011 etablerte vi Svevia Norge AS Vi er den største entreprenøren.
Norwegian Ministry of Labour and Government Administration Omstilling og inkluderende arbeidsliv Eirik Lae Solberg statssekretær Sørmarka
We are all in the same boat together We are all in the same boat together! We have a policy to lessen the differnces between our white collar and.
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Levanger kommune rådmannen Dialogseminar Åre 15. – Rådmannen Ola Stene - Status og hovedutfordringer 1 Status og hovedutfordringer pr 16. februar.
Organisering av PTF Vg1RM
”Jobbmulighetskoden” Broen mellom arbeidssøker og arbeidsgiver:
Utfordringer i spesialisthelsetjenesten
Skanskas agenda for bærekraft og hva hindrer oss
Menighetsutvikling – hva og hvordan?
Markeder med asymmetrisk informasjon
Teknologiledelse 1 Hvordan utvikle produkter med høy designfokus Kristine Holbø SINTEF Teknologiledelse.
Styrearbeid i Norwegian
EForvaltningskonferansen 2013 Kan dette meget ambisiøse digitaliseringsprogrammet lykkes? Peter Hidas seniorkonsulent Gartner Consulting
1 March, 2004 Kommentar til Forskningsmeldingen NHO’s forskningspolitiske konferanse, 7.april 2005 Per Ola Ulseth Direktør Teknikk, Skanska Norge AS.
Norges Bank Investment Management Filname Eierskapsutøvelse og stemmegivning Perspektiver fra Statens pensjonsfond – Utland / Norges Bank Investment Management.
Kompetanse og kompetanseutvikling blant seniorer Seminar om etter- og videreutdanning for seniorer i arbeidslivet 14. oktober 2008 Anna Hagen.
Smart Grønn Vekst Paul Chaffey, Abelia. Smart Grønn vekst •Samlet 48 toppledere fra ulike bransjer i 24 timer •Skulle jobbe fram kommersialiserbare forretningsideer.
Ue.no Enterprise without Borders Videregående opplæring FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
DI Fødevarer årsdag 7. november 2012 Jan Ove Rivenes Orkla Brands Nordic Fødevarebranchen FREMTIDENS VINDERHOLD Multinasjonal spiller på dansk bane - hvordan.
1 Hvem har plyndret Tanzania for gull, og hvor er det gjemt?
VOFO, Frokostmøte 26. november 2008
Bredbånd og modernisering av offentlig sektor Karasjok 02. november 2004 statssekretær Eirik Lae Solberg 2005.
IN320 Statoil Hjemmekontor Gruppe1 1 Statoil Hjemmekontor -Ett Lite Skritt Videre.
Internasjonalt perspektiv Oslo, Audun Lågøyr Næringspolitisk direktør Byggenæringens Landsforening.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Samkommunestyret – Grete Ludvigsen 1 Orientering til samkommunestyret Samkommuneplan.
Hvorfor Fellesforbundet er opptatt av produktiviteten i byggebransjen. Halvor Langseth forbundssekretær Fokus på PRODUKTIVITETEN I BYGGEBRANSJEN Konferanse.
Workshop om Norges Omdømme 17. juni 2003 ”Merkevaren” Norge Hvorfor og hvordan Innlegg ved NHOs adm. dir. Finn Bergesen jr.
1 Norge Hva slags byggherre ønsker bygg- og anleggsnæringen i Norge? Adm. dir. Petter Eiken.
Bransje – og kontaktmøte Vegdirektoratet 4. mars 2005 Åpning, forholdet til bransjen Olav Søfteland.
NYTT FRA POLICY GRUPPA SAMHANDLINGSSEMINAR 15. JUNI 2010 BJØRN ERIK SELNES.
Markedssituasjonen for drift og vedlikehold, funksjonskontrakter
Jeg heter Yasmin Meralli Jeg er invitert hit på grunn av mine erfaringer som Konsernsjef for mangfold og likestilling i et av Canadas største finanskonsern,
Kjell Stamnes Konsernsjef Glamox ASA
Fra strategi til prosjekt – og prosjekt til innovasjon
Drammen 20.september 2009 NAV Drammen – Mangfold og omdømme Elisabeth G. Holen NAV – leder Drammen.
BAKGRUNN OG MÅL ARBEIDSGRUPPE SAMHANDLING (SYSTEMATISK SAMARBEID) OPPSTARTMØTE 8. JANUAR 2010 BJØRN ERIK SELNES.
Innledning ved BioHus konferansen
Foreldreutvalget for grunnskolen i Levanger ( FGIL ) * FGIL er valgt for å være et koordinerende og felles ledd for alle Foreldre arbeidsutvalgene (FAU`ene)
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
Lederstil og Motivasjon.
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
Eller: hvem skal bygge landet? Gode valg i utdanningssystemet.
Fagforbundets Internasjonale Trepartssamarbeid Arbeidsseminar august 2014 Anne K Grimsrud.
Lokal tjenesteyting og kommunale omstillingstiltak Statssekretær Frank Jensen Solstrand oktober 2003.
Norsk nettverk for Forskning om Funksjonshemming 3. nasjonale forskningskonferanse Bergen, Oktober, 2008 Samhandling i klassen Dolva,
EFFEKTIVISERING EN KONFLIKT MED KILE? VED Per Kaggestad Buskerud Kraftnett AS LTE
Per Schjølberg-Henriksen Oslo 27. oktober 2004 Forskningsbasert kompetansemegling Erfaringer fra TEFT og IRC Forskningsbasert kompetansemegling Metoder.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Ansattes perspektiv på endring & omstilling
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
"Verdier fra havet - Norges framtid"
EU - nye markeder - Aquacity/Innovasjon Høstkonferansen i Stavanger 12. oktober 2004 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Kommunal- og regionalminister Erna Solberg ”Norsk velferd på ny måte
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
1 Kap. 57 – Cloud Computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo ORGANIZATIONS AND KNOWLEDGE TIK ESST Module 4 Jon Vatnaland.
Leverandørmøter - EPJ Én til én-møte - april 2016.
Går digitaliseringen av offentlig sektor raskt nok? - fordeler ved å ligge langt framme i utviklingen av en moderne og brukervennlig offentlig sektor Paul.
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Rekommunalisering eller en entreprise?
Utskrift av presentasjonen:

1 Prosjekt 2004 Nye grenser – muligheter og trusler Lillestrøm 7 Oktober 2004 Petter Eiken, Skanska Norge

2 Facts about Skanska AB •Skanska is the world's leading company in construction services and project development •Revenue 2003: SEK 133 billion in 2002 •4 000 recurring customers • employees •Eleven primary markets 2

3 Local market – global strength

5 Entreprenørers erfaring i utlandet •Norsk perspektiv: Økonomisk hadde det vært billigere å sende de ansatte ut med Tjæreborg…. •Noe har vært økonomisk meget bra, men innimellom har vi hatt katastrofer •Skanska International Project •Suksess gjennom mange år •Stor variasjon i enkeltprosjekter •Hva kreves av kompetanse ? •Designkompetanse •Utførelseskompetanse •Ressurser og erfaring •Forretningskompetanse •Forståelse for den lokale forretningskultur

6 Skanskas strategi •Vi har trukket oss ut av områder hvor vår Code of Conduct er vanskelig å gjennomføre •Vi gjennomfører bare prosjekter i land hvor vi har en lokal etablering •Erfaring har vist at det er uhyre krevende å forstå den lokale forretningskultur. •Center of excellence gjør at prøver å bruke lokal spisskompetanse i et ”globalt nettverk” •Norge •Arbeider i hardt fjell •Marine arbeider

7 Forutsetninger for å delta internasjonalt •Vi må være best hjemme før vi kan gå ut. •Vi må ha rammebetingelser hjemme som setter oss i stand til å bidra internasjonalt. •Vi må ha tilstrekkelig nettverk og kompetanse til å gå ut

8 Eksempel på ”gjenbrukbar kompetanse” •PFI UK – (Private Financed Initiative) •Engelske myndigheter har utviklet bransjen ved stadig å dele ut større oppgaver – denne prosessen har pågått i 20 år •Bygging – vedlikehold – og tjenesteyting (og eierskap) •Infrastruktur •Sykehus •Fengsler •Andre offentlige bygg •Vi utnytter nå denne kompetansen i Norden •Marine arbeider •Arbeid med offshoreindustrien på en lang Norsk kyst har utviklet kompetanse som har vært anvendt i hele verden

9 Uddevalla - Sverige

10 Cooper River - USA

11 Import av varer og tjenester •Arbeidsmoralen i Polen er høy •Sikkerhetsfokus er høy (H-verdi 7,5) •Timelønnen er lav for håndverkere •40-50 kr/time •Lønnsnivået for ledelse er ikke vesentlig forskjellig •Norge er et lite land med en upraktisk beliggenhet •Aktivitetsnivået i Polen er på vei opp. •Landene i Baltikum har ikke en arbeidsstokk som kan ”revolusjonere” de nordiske markeder •Russland er noe helt annet….

12 Hva kan vi forvente oss fra Øst •Noe import av arbeidskraft •Men vi må ha vårt norske håndverk intakt når dette tar slutt. •Import av tjenesteproduksjon •Spesialprodukter •Import av byggevarer – der hvor eksisterende konkurranse er for lav •Økende grad av modulproduksjon

13 ”Trusselen fra øst” er mindre enn hva mange frykter Vi bør søke løsninger i øst for å redusere kostnader Dette skaper et press på produktivitetsutvikling her hjemme

14 Hvordan bli bedre hjemme? •Utfordringer: •Innovasjon •Kompetanse Krever nye samarbeidsformer i verdikjeden

15 Produktivitetsutfordring Utviklingen i produktiviteten pr. sysselsatt i byggevirksomheten og samlet for privat næringsvirksomhet i Norge Indekser, 1988=1

16 Hvorfor synker produktiviteten ? •Mangel på kontinuitet og erfaring •I Norge forsvant fra bransjen på 3 år… •Fragmentert verdikjede •Lite læring fra prosjekt til prosjekt •Vanskelige grensesnitt mellom kontrakter •Kunnskapen forsvinner når prosjektet er avsluttet •Kontraktene inviterer ikke til innovasjon •Kreativitet belønnes ikke, særlig i offentlige kontrakter

17 Dialogutfordringen Eller – hvordan stimulere hverandre til å bli bedre….

18 Vi ønsker oss kunder – ikke byggherrer Fordi vi i et kunde – leverandørforhold vil utvikle tilbud og etterspørsel basert på rasjonelle valg uten for mange regler for samliv

19 Den ideelle kunde •Stimulerer til innovasjon •Deler ut oppgaver som stimulerer kreativitet •Tar sikkerhet på alvor •Motivasjon, ikke straff •Er opptatt av samspill •Fokuserer på sluttkost, ikke anbudskost •Verdsetter gjennomføringsevne •Bruker aktivt tidligere erfaringer med leverandør •Setter etikk i høysetet •Både hos seg selv og hos sine samarbeidspartnere •Tenker langsiktig •Bruker erfaring på nytt

20 Den ideelle leverandør •Bruker tiden sammen med kundene •Lærer •Forteller kunden hva som skal til for å utvikle leverandøren •Skaffer seg fortrinn i forhold til konkurrentene •Finner nisjer •Finner samarbeidspartnere •Bygger spesialkompetanse •Premierer innovasjon hos sine leverandører

21 Hva trenger vi ? (1) •”Bestiller-kompetanse” og dialog i verdikjeden •Adferd som stimulerer læring og utvikling •Motivasjons – kontrakter •Men også konsekvens ved manglende innfrielse av forventning •Clustersamarbeid •Gjenbruk av relasjoner •Samtidig som konkurransen er tilstede •Kundefokus fra leverandørene

22 Hva trenger vi ? (2) •Kulturendringer •Bryt ned de autoritære hierarkiene •Motiver for læring •Bygg opp organisasjoner med bred kompetanse •Utdannelse •Personsammensetning •Vi er enda preget av ”machokultur” – som frastøter ny kompetanse

23