Kap. 4 Scaffolding Referanserammer i fremmedspråk Inger Langseth

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
L'adjectif Hva er et adjektiv?.
Advertisements

Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Velkommen til kurs i Noch Einmal 1 – 3
Lesing og lesestrategier
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Muntlig vurdering Inger Langseth Program for Lærerutdanning, NTNU.
Weitblick Presentasjon av oppgavestoffet
Informasjon til minoritetsspråklige elever og foresatte
NTNU Program for lærerutdanning Etterutdanning region nord Forsøk med fremmedspråk på barnetrinnet Etterutda nning.
Faginformasjon om programfagene for
Pedagogisk bruk av Språkpermen
L'adjectif Hva er et adjektiv?.
Gjør rede for relevante språklæringsteorier
Stasjon lesing Inger Langseth.
Hvordan lage setninger på fransk?
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
Veiledet lesing Mørkved skole
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO-2010.
Muntlig eksamen i fremmedspråk
PRONOMEN.
Strategier og kompetanse
Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
Samling 1, HiØ 20. og 21. sept Fagspesifikk del 1, Etterutdanningskurs for lærere Tysk på barnetrinnet.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Hva er lesing? Lesing som grunnleggende ferdighet
Vurdering for læring i Kunnskapsløftet en Europeisk dimensjon Inger Langseth Program for Lærerutdanning 1.
ARBEIDSLIVSFAGET Hensyn til variasjon mellom elevene Bedre motivasjon til flere 5 kommuner 2009/10 –Imponerende evne og vilje til å bidra i nybrottsarbeid.
Inger Langseth Rita Riksaasen Martin Meland Program for Lærerutdanning PP-tjenesten Fosen.
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO
Comment choisir la bonne prép. ?
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: IKT integrert i allmennlærerutdanninga IKT’s rolle i lærerutdanningen, og spesifikt om IKT-faget Studiebesøk fra Göteborg.
Norsk som andrespråk Kontrastiv grammatikk LUB
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
INTRO GRAMMATIKK A1A/B
Une ville Que vois-tu ?. Der er mange hus i byen Il y a beaucoup de maisons au centre-ville Midt i Au milieu Midt i sentrum er der en havn Au milieu du.
MON PETIT MONDE -bruke grunnleggende språklige strukturer : 1) - adjektiv og 2) adjektivets plassering, -Forstå og bruke et ordforråd som dekker dagligdagse.
Chapitre 2 Mål : Læreplanmål: Å kunne bruke grunnleggende språklige strukturer og former for tekstbinding - Å kunne de bestemte artiklene - Å kunne oversette.
Raconter sa journée au présent Vocabulaire: - l`heure Les verbes:
ELEVPRESENTASJON 7. TRINN Rådgivere –Thomas Kvalvik og Siri Myhren Petersen Emne: Nye fag på 8. trinn.
LESEOPPLÆRINGEN Hva er lesing?  Å lese innebærer at eleven må kunne:  avkode tekst  forstå teksten.
Rita Gjørven ILS UiO 2008 Å utvikle innsikt i læring og undervisning gjennom å lære og undervise i fremmedspråk Rita Gjørven ILS, UiO.
Å jobbe med en eksamensoppgave. Før lesing Forside-bildet Tekst-info Oppgaver – hvor mange, hva slags? Bilder og tekste(er) – sjanger? Eksamensinfo –
Lesing som grunnleggende ferdighet og kulturell kompetanse.
Fritidsaktiviteter. LES INSTRUMENTS: La trompette.
Mon petit monde bruke grunnleggende språklige strukturer : 1) - adjektiv og 2) adjektivets plassering, Forstå og bruke et ordforråd som dekker dagligdagse.
Mitt opphold i Frankrike
Chapitre 2 Mål : Læreplanmål: Å kunne bruke grunnleggende språklige strukturer og former for tekstbinding Å kunne de bestemte artiklene Å kunne oversette.
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
SPRÅKPRODUKSJON I FRANSK VGS
Abandon d’animaux domestiques
MON PETIT MONDE Mon passe – temps, l`école, écrire une lettre
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik Siri Myhren Petersen
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Læreplan for forsøk med fremmedspråk på 6. og 7. trinn
Innføringsprosjektet Therese Einvik & Torill Simonsen
Vurderingskriterier enkel versjon
Å forstå muntlig tekst på fremmedspråk
Innføringsprosjektet
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Kastellet skole. Implementeringsplan Bruk av barnepermen Den Europeiske språkpermen Kastellet skole.
Utskrift av presentasjonen:

Kap. 4 Scaffolding Referanserammer i fremmedspråk Inger Langseth Program for Lærerutdanning, NTNU T felles begrepsapparat for log vurdering - læring Utgangspunktet for vurdering er hentet fra arbeidet med OTH prosjekt i engelsk Lærerne ville bli bedre lærere og få bedre resultat ved å øke motivasjonen i faget Mestring ble nøkkelordet. Scaffolding er derfor et tiltak for å skape mestring

Lev Vygotsky Soner Scaffolding Kritisk Literacy Kjedsomhet Utvikling Mismot Scaffolding Kritisk Literacy Påvirkning Tolke det som skjer i klasserommet opp mot sonene til Vygotsky Scaffolding: hentet fra yrkesfagsdidaktikk kognitiv mesterlære, basert på Vygotsky Utviklingssonen: Påvirkning – Tolkningsmonopol – kritisk literacy : Refleksjon i fremmedspråk Lavt språklig nivå – høyere refleksjonsnivå? Hva gjør læreren med dette?

Kognitiv Mesterlære web Brown, Collins, & Newman 1990, s. 453 Teoretisk bakteppe for scaffolding: Sosialkonstruktivisme: læring skjer i fellesskap med andre og i refleksjon i forhold til oppgaver som skal løses. http://projects.coe.uga.edu/epltt/index.php?title=Cognitive_Apprenticeship Brown, Collins, & Newman 1990, s. 453

Vurderingspraksis i skolen Hvordan snakker lærere om vurdering? Innhold Språk Struktur oppgaven, undervisning grammatisk kompetanse/setning ”rød tråd”, tekstbinding, sjanger Forsøk på å bruke hovedområdene i læreplanen i vurderingsveiledningene fra UDIR Språklæring Kommunikasjon Kultur, samfunn og litteratur Lite hensiktsmessig inndeling i forhold til begrep som kan brukes sammen med elevene Hovedområder

Innhold Språk Struktur Innhold Scaffolding i den nærmeste utviklingssonen Språk Struktur Innhold Språklæring LK06 Læreplan for engelsk Læreplan for fremmedspråk Min artikkel forsøker å si noe om disse tre begrepene og hvordan det kan bygges scaffloding rundt elevenes begrepsforståelse Noen sentrale spørsmål som artikkelen besvarer er disse? Mest interessant er synet på grammatikkundervisning, tekster og deres innhold: lærerens tolkingsmonopol. Hvordan avkodes en tekst? Hvordan utvikler eleven kritisk lesing og kritisk literacy? Hvilke ord brukes for å snakke om elevens språkferdighet? Hvordan utvikler eleven språkforståelse på setningsnivå? Hva kjennetegner sjangeren? Hvordan bygger læreren sjangerforståelse?

Et felles begrepsapparat Det er essensielt at eleven forstår språket læreren bruker, og at elevene har tilstrekkelig forkunnskap, knagger informasjonen kan henges på, slik at han eller hun ser mulighetene til videre læring og utvikling (Kari Smith i Dobson, Eggen og Smith 2009 s.31).

Scaffolding på makronivå Hva forventes av deg og er du villig til å arbeide for å nå målet? Fransk Nivå 1 = skrive1 side tekst, 7 min presentasjon, samtale 10 minutter, lese tekst 3/4 side, lytte tekst 5 minutter Fransk nivå 2 = skrive 1,5 sider med tekst, 10 minutter presentasjon, samtale 15 minutter, lese tekst 1 side, lytte teskt 4-5 minutter Engelsk vg1 = skrive 2-4 sider tekst, 10 min presentasjon, samtale 15 minutter, lese tekst 1-2 sider, lytte til tekst 4-5 minutter. Wells (1999)

Scaffolding på mikronivå Språk meningsbærende uttrykk- setninger-grammatikk Struktur skriverammer - sjanger Innhold avkoding-kritisk lesing-kritisk tolking Diskurs og dialog Utvikle lokale delmål Utvikle vurderingkriterier Apprenticeship – felles aktiviteter: undervisning, gruppearbeid,åpne spørsmål, anekdoter etc Guided particiation – samtale om elevens arbeid, spontane, avtalte samtaler Appropriation – overføring av kunnskap til andre områder, virkelighetsnære oppgaver Barbara Rogoff(1990)

Språk Lytting – input ( naturlig tempo, autentisk) Lesing – input ( scanning, skimming, close reading) Undervisning – modellering Læreren underviser ved å modellere begrepet substantivuttrykk

Tilsvarende grammatiske termer Språk Substantivuttrykk - scaffolding Tilsvarende grammatiske termer Fransk ELLE Substantiv i hunkjønn, entall Ubestemt artikkel Bestemt artikkel Spørrepronomen Påpekende pronomen Eiendomspronomen Adjektiv Subjekt, Objekt, indir. Objekt, Preposisjonsuttrykk Une La Quelle Cette Ma Ta Sa Notre Votre Leur petite grande jolie belle jeune fille française norvégienne extraordinaire élégante moche etc Personlig pronomen elle TA UTGANGSPUBKT I EN MUNTLIG TRADISJON Bruke fremmedspråket – 5000 ytringer pr. dag Substantivuttrykk, preposisjonsuttrykk, verbaluttrykk Spørsmål, ordre, fortellende setninger Undervisningen tar utgangspunkt i muntlige sjangere, som ikke har hele setninger, men strukturer o de automatiseres. Dette går imot Chomskys teorier om et grunnlegende språksystem ved fødselen. Språket utvikles Utvikles i fellesskap ( Tomasello 2006) sosialt.

Språk Verbaluttrykk – scaffloding Å være noe… Je suis Preposisjonsuttrykk En +land À + by Pour + noe Contre + noe Avec + noen En retard Dans + sted Etc ----- Eksempler Je suis en France. Je suis à Paris. Je suis pour l’euro. Je suis contre l’euro. Je suis avec ma famille. - Est-ce que je suis dans une impasse? Soyez le bienvenue !

Språk Vurderingsamtale - coaching Preposisjonsuttrykk : Je m'appelle Hanne. Je habite en Norvège avec ma famille. J'ai dix-sept ans. Je vais au lycée à Trondheim. Au lycée j'ai ces matières: le norvégien, les mathématiques, le dessin, le français, l'éducation physique, l'histoire, le géographique, les sciences. Je m'intéresse beaucoup au sport aussi, surtout à l'handball. Je commence à jouer à l'handball au deuxième ………Pendant mon passe-temps, je joue à l' handball, je m'entraine avec mes amis .La semaine je reste avec mes amis, je me repose et fais les devoirs………. Substantivuttrykk : Je m'intéresse beaucoup à Vinnie, mon chat. Elle a quatre ans. Elle est grise et blanche, assez grosse et jolie. Vinnie est un chat prudent, elle a peur des autres chats dans notre rue. Elle aime chasser des bogues et des oiseaux, dormir et jouer. Læreren går i dialog med eleven om elevens tekst

Språk Vurderingssamtale - egenvurdering Vi startet seint med å gå spesifikt inn på grammatikken, men det har vært greit fordi vi startet ganske tidlig med å produsere tekster uten å kunne grammatikk. Dette tror jeg førte til at vi lærte litt grammatikk underveis uten at vi viste det. Aurora http://auroraa.wikispaces.com/Evaluering

Språk Metodisk sett handler språk om hvordan og i hvilken rekkefølge vi bygger stillas rundt elevens teoretiske og praktiske språklæring. Grunnskolen skal legge til rette både for akademiske språkstudier og mellommenneskelig kommunikasjon

Språk på nett/ på gata Elevene skriver lengre tekster Elevene snakker mer De er villige til å ta i bruk språket Norwenglish 2009-2010 Spansk Norwenglish 2008-2009 Engelsk, fransk

Dersom dette er interessant, kan du lese videre!

Innhold Figur 5 : utsnitt fra websiden Critical Literacy i English Language Teaching http://www.criticalliteracy.org.uk/elt/

Språklæring Hovedområdet språklæring omfatter innsikt i egen språklæring og språkbruk. Å utvikle evnen til å bruke hensiktsmessige læringsstrategier, som å definere egne læringsbehov, ­formulere mål, velge arbeidsmåter, bruke hjelpemidler og vurdere arbeidsprosess og mål­oppnåelse individuelt og i samarbeid med andre, vil kunne øke læringsutbyttet i faget. (Læreplan for fremmedspråk LK06). Innhold – sette seg mål Struktur - sjanger å vise kunnskaper/ferdigehter i Språk - utvikle et presist , idiomatisk språk