Fylkesordfører Nils Aage Jegstad

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Viktige transportutfordringer i Ringeriksregionen
Advertisements

Grenlandsbanen E18 Tvedestrand
Hvordan gjøre veksten bærekraftig?
Felles vilje for felles mål Mål og krav fra initiativet for Stor-Oslo Nord Presselansering 10. oktober 2012.
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
Organisering i Trondheim: Sykkelsatsing
«Bedriftsutvikling tradisjonelt landbruk»
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Flaskehals eller døråpner ? Trond Helleland 13/1-2009
Felles leverandør- og bransjemøte veg og bane Terje Moe Gustavsen 28. april 2010.
Den ideelle kommunesammenslåing
LINK Ringerike 5. juni 2012 Stamvegutvalget. Ringerike og Jevnaker kan håndtere betydelig større vekst – og ønsker det.
Miljøpakken for transport i Trondheim
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Innhold Resultat fra holdningsundersøkelse om bomringen og Oslopakke PROSAM-rapport 120.
KDP E18-korridoren i Asker
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
Fossumdiagonalen, Trondheimsveien
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag til formannskapet Økonomiplan En presentasjon av Foreløpig forslag.
NTP 2014 –23 NTP 2014 –23 Hva har kommunesektoren vært opptatt av og hva har vi fått gjennomslag for ? Hva nå ? Fylkesrådmann Harald K Horne.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
1 Roma, Status og utfordringer for kommuneøkonomien framover Per Richard Johansen, Landsstyret i KS, 26. oktober 2011.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
NTP: Sør-Trøndelags posisjon og viktigste saker. Samle kreftene Gjennomslag sentralt oppnås ved Klare og forståelige prioriteringer Enhetlig og samlet.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Dialogkonferanse billettkontroll, samt vektertjenester for nattilbudet
ByggArena Byggebørs Haugesund. 12. november 2010
Samlet ramme: 322 mrd kr Dvs 32,2 mrd 2009-kr årlig Økning på 100 mrd kr (+45%) fra NTP
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Spillemidler til idretts-, nærmiljø og friluftsanlegg. Høstseminar 2011 – Asker idrettsråd.
Christian Grorud
Kontaktutvalget for Velforeninger i Oslo
Utdrag fra presentasjon E16 Sandvika - Skaret
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
Bærekraftig bompengeregime Erfaringer fra Oslopakke 3 Fylkesordfører Anette Solli.
Nasjonalt sykkelarbeid Foto: Knut Opeide.
Regional transportplan Agder Agder Kollektivtrafikk AS Siv Wiken
Velkommen til Oslo Guri Melby (V) Byråd for miljø og samferdsel.
Utredninger og planfase
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – møte med FAU-ledere Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett.
Kommentar til statsbudsjettet kommuneopplegget.
NTP og vegnettet – forfall, fornyelse og planeffektivitet v/fylkesordfører i Hordaland, Tom-Christer Nilsen.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill 8. august 2011 Fylkesordfører Nils Aage Jegstad, Akershus fylkeskommune Oslo kommune Byrådsavdelingene.
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
Kommuneproposisjonen Konsekvenser for Troms fylkeskommune Økonomisjef Berit Koht.
Raskere og helhetlig utbygging av E 6 Trondheimsveien Torhild Aarbergsbotten Gruppeleder Sør-Trøndelag Høyre.
Plan- og beslutningsprosesser av bompengepakker/bypakker - lokale vedtak - statlig godkjenning - KVU/KS1 Thomas Tvedt, ass. fylkesdirektør Avd for Regional.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Universell utforming i Nasjonal transportplan Partnerforum: Universell utforming og statsforvaltningen Blindern, Trine Hagen Vegdirektoratet.
SVV 2010 Forvaltningsreformen Overordnet organisering.
Nasjonal transportplan 2010 – Oppfølging i handlingsprogram og budsjett.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Utfordringer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 20. mai 2009.
Velkommen KVU E6 Fauske – Mørsvikbotn 4.juni 2014 Konseptvalgutredning KVU E6 Fauske - Mørsvikbotn - Faglig utredning - Politisk beslutningsgrunnlag Strategisjef.
Handlings- og økonomiplan og budsjett 2016
Bompenger som politisk virkemiddel
Har reformen ført til større handlingsrom for fylkeskommunen - styrking av demokratiet? september 2010 Kari-Anne Opsal.
Bakgrunn Fylkesinndelingen for Oslo og Akershus står i veien for utvikling av en mer funksjonsdyktig hovedstadsregion Etter 40 år med forsøk på å lande.
v/ Tore Askim, prosjektsjef, Buskerudbysamarbeidet
FAGGRUPPER OG PROSJEKTGRUPPER
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Oslopakke 3 Handlingsprogram mai 2012
InterCity: Jobben er ennå ikke ferdig
Utredningsgruppe samferdsel
Handlingsprogram
Utskrift av presentasjonen:

Fylkesordfører Nils Aage Jegstad Oslopakke 3

Mandat styringsgruppen Styringsgruppens oppgaver: Forberede omforente saksframlegg til besluttende organer om prioritering (inkludert rekkefølge for prosjekter) av midlene i Oslopakke 3 Gi innspill til samordnete statlige og lokale/regionale plan- og budsjettprosesser for å sikre best mulig måloppnåelse for bompengepakken. Det skal også gis innspill til arbeidet med arealplaner Overvåke gjennomføring av store prosjekter og innsatsområder og gi råd om tiltak hvis det avdekkes problemer som ikke kan løses i prosjektene. Bestille og behandle strategiske utredninger som faglig grunnlag for gruppens arbeid med løpende prioriteringer. Det er bystyre, fylkesting og Storting som fatter de formelle vedtak om handlingsprogram og budsjetter. Styringsgruppen har ansvar for at det etableres gode systemer for administrativ styring av Oslopakke 3. Gjennomføring av Oslopakke 3 krever godt samarbeid og god ressursstyring internt og på tvers av offentlige organisasjoner. Det er viktig at de ulike etater er bevisst sine roller og ansvar, samtidig som det etableres nødvendige koordineringsfunksjoner og felles prosjekter. Konsensus i styringsgruppen og lokal enighet er et viktig fundament for Oslopakke 3-arbeidet

Mål og virkninger Hovedmål for Oslopakke 3 er å sikre god framkommelighet for alle trafikantgrupper i hovedstadsregionen, med viktige delmål: Rushtidsforsinkelsene skal reduseres; næringsliv og kollektivtransport skal prioriteres Framkommeligheten for gående og syklende skal økes Videre skal Oslopakke 3 bidra til: by- og tettstedsutvikling å overholde lovfestede krav til luftforurensning og støy Etter styringsgruppens oppfatning har handlingsprogrammet en god balanse i forhold til de overordnede målsetninger

Porteføljestyring og prioriteringer Styringsgruppen for Oslopakke 3 legger opp til årlig rullering av handlingsprogrammet Det er under etablering et sekretariat som vil ha som en hoved-oppgave å etablere og følge opp et system for mål- og resultatstyring Målsetningen er at dette skal gi god informasjon om utvikling av pakken og grunnlag for styringsgruppens fremtidige prioriteringer Ved rullering av NTP hvert fjerde år legges det opp til en helhetlig gjennomgang av pakken

Hva har endret seg siden 2006 En betydelig kostnadsøkning på enkeltprosjekter. Klimautfordringene vi står overfor er satt på dagsorden i en helt annen grad. Generell økt etterspørsel etter miljøvennlig transport. Økt fokus på sykkel og gange. En sterkere befolkningsvekst både i Oslo og Akershus. Forvaltningsreformen 2010

Avtalen av 24.5.2012 Det er tatt utgangspunkt i det lokale forslaget fra 2006 De store veiprosjektene organiseres som egne prosjekter i Op3 med tilskudd fra bomringen, staten og ny bomsnitt med etterskuddsvis innkreving. For de gjenværende prosjektene gjelder: Fordeling Oslo – Akershus 60:40 Kollektivandel >60% Det legges opp til en økning av prisen i bomringen ut over prisstigning. Det legges opp til 30 kr. fra 1.kv 2013 og 31 kr. fra 2016.I tillegg en halvering av brikkerabatten. Varigheten av Op3 økes med 5 år Oslo/Akershus prioritere selv sine egne veiprosjekter Det legges til grunn et vesentlig økning i statlige bidraget til Op3.

Avtalen (fortsetter) Akershus øker sin andel av bompenger til drift av kollektiv fra 278 mill i 2012 til 351 mill (35%) i 2016. Oslo øker andel med 7% Sterk satsing på baneoppgradering, -drift og – vedlikehold i Oslo. Videre framdrift av prosjektering og finansiering av ny t-banetunell, må avklares mellom Oslo kommune, Akershus fylkeskommune og staten.

De store veiprosjektene E18 – vestkorridoren (Asker og Bærum) Ca 30% av investeringskostnaden til kollektivtiltak. Samlet tilskudd fra Op3 ca. 5,4 mrd Legger til grunn 30% statlig bidrag Nye bomsnitt først når veien er ferdig. E18 Fillipstad og vestover mot Bygdøylokket Byutviklingsprosjekt med stor andel grunneierbidrag. E16 – Sandvika - Wøyen er fortsatt en integrert del av Oslopakke 3 E6 – Manglerudtunellen. Nye bomsnitt kan være aktuelt når veien er bygget. Kollektivfelt fra Klemmetsrud

Øvrige forslag Det legges opp til en rasjonell gjennomføring av prosjektene - dvs. låneopptak må aksepteres for prosjekter med kostnader på over 500 mill. Dette vil også åpne for fremskynding av enkeltprosjekter. Nedbetalingen av akkumulert gjeld, skjer fortløpende etter annuitetsprinsippet Rabatten i bomringen reduseres fra 20 % til 10 % Tilskuddene til drift av kollektiv og programområdene får en betydelig økning.

Økonomiske rammer 2008-2032 2008-2012 2013-32 2008 - 32 Bompenger 9 100 56 400 65 500 Stat 4 500 10 000 14 500 Oslo 1 000 3 700 4 700 Akershus 3 400 4 400 Sum 15 600 73 500 89 100 Grunneiere 1 800 Totalt 75 300 90 900

Andre riksvei prosjekter Store kollektivtiltak Store veier Andre riksvei prosjekter Programområdene Store kollektivtiltak Drift kollektiv E18 vestkorridoren * E16 Sandvika-Vøien E6 Manglerudtunellen* * Nye bomsnitt Rv 22 Rv4 Rotnes E6 lokket Furuset/Alna Kommunale veier Oslo Røatunellen Fossumdiagonalen Nydalskrysset tiltak Groruddalen Fylkesveier Akershus Fv 152 Follo Fv 156 Bråtan -Tusse Fv !20 Skedsmokorset Fv 169 Stensrud – rv 22 Fv 154 Nordbyveien Andre investeringer 5 455 mill Fornebubanen Ahusbanen Lørenbanen Oppgradering av T- bane og trikk Ny T-banering Tilskudd Ruter AS (drift og småinveteringer. Grunneiertilskudd Statlig tilskudd Eiertilskudd Oslo kommune / Akershus fylkeskommune