Operasjonsavdelingene og T-DOC Trondheim, 22. september 2009

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor stor er en fisk? Yggdrasil Hvor stor er en fisk?  Vanlige kundetyper og prosjekter  Faktorer som påvirker.
Advertisements

Informasjon om trygghetsalarmer
Trykk på mus eller tastatur for neste bilde…
Support, nye funksjoner og tjenester fra Uni Pluss
Forutsetninger: Alle deltagere skal ha kompetanse tilsvarende modul 1
SuperOffice - Visma Global ERP link - Tilbud/Ordre SuperOffice - Visma Global integrasjonen består av 3 produkter. ERP link SuperOffice - Visma Global.
“UNDER THE KNIFE” Et planleggingssystem for operasjonsavdelingen Fylkessykehuset i Molde Prototype for planlegging, logistikk, og kostnads estimering.
Fremgangsmåte for å oppdatere brikkenavn og antall i T-DOC for operasjonsavdelingene Trondheim, 8. juni 2010.
Revidering og kvalitetssikring av læreplaner
• TRANSPORT • ENTREPRENØR • INDUSTRI Det brukervennlige vedlikeholds system for • VERKSTED.
Innkjøpsseksjonen Innkjøpssystemet - historikk •Forprosjekt 1999 •Konkurranse 2000 •Pilotprosjekt •Implementering på alle skolene
Litt enklere, litt smartere!
Elkem Research Prosess IT
Gardermoen, 24. september 2013 Ståle Tunang-Nybakk Utbredelse av pleie- og omsorgsmeldinger v1.6.
Revisjon ved Rikshospitalet den 11. – 18. desember 2007.
Egiro innbetaling/CREMUL
Meldingsutbredelse Midt-Norge Møte Utskrivingsrapport Hvordan får vi til en god melding for begge parter? • Hjemmetjenesten trenger info om.
Utbredelse av pleie- og omsorgsmeldinger v1.6
Sikring av vannkvalitet på hovedinntak på helseforetak.
SHMN, Sterilforsyningsansvarlige i Helse-Midt-Norge
Hjertelig velkommen til medisinstudiet på DMF ved NTNU og til St
Operasjonsplanlegging
Medisinsk tekniske tjenester Organisering Internhandelmodellen Stig Koteng, avd.sjef, MTA MTFL, 27. mai 2009.
Tidplusstid OPPLÆRING
Fremgangsmåte for å bruke T-DOC Web-modul Trondheim, 10. juni 2010
T-DOC begrep og utstyr Trondheim, 10. juni 2010
Tjenestekonsesjon for Brukerstyrt Personlig Assistanse - BPA
FUNNKe Regionalt kompetanseløft innen elektronisk samhandling ALF – drift og rutiner ved Lars-Andreas Wikbo Line Nordgård.
Erfaringskonferansen februar 2011, Oslo.
Registrering av kjemikalier i Kromatografigruppa, Fürst Medisinsk laboratorium. Database laget med bruk av teknologiene PHP, MySQL og Apache Prosjektoppgave.
Om øvelse 9 Vedlikehold av data Databaser. Øvelse 9 I øvelse 8 så vi på: –Registrering av informasjon om hjelpere To små utvidelser av øvelse 8: –Endring.
Prosjekt sterilforsyning Helse Nord
Arbeid med bistand Rapportering.
Opplæring: Skrivere Sikker utskrift BF2 DatoVersjonForfatterGodkjent avEndringer utført André S. MathiesenOpprettet Runar WalderhaugTilpasset.
Opplæring: PC-er DMF DatoVersjonForfatterGodkjent avEndringer utført André S. MathiesenTore Jo NilsenOpprettet Jan Inge S. OhrenOppdatert.
Flatåsen skole Foreldremøte 19.september Stryringsdokumenter  Opplæringsloven  Kunnskapsløftet  Virksomhetsplan  Årsplaner  Periodeplaner 
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Foto: Carl-Erik Eriksson Meldingsutveksling helse- og velferd og St.Olavs Hospital Mars 2013 v/ Trondheim kommune.
Malverk intern produktopplæring
Digitalisering av byggesaksarkiver i Bergen kommune
Effektivisering av ansettelsesprosessen
Personalenheten - Fagopplæring Møte på opplæringssted Hensikt med møtet avklares i forkant Deltakere på møtet Lærling Instruktør Faglig leder Tjenesteleder.
Total systemhåndtering – for bedre vannkvalitet Avd
Program Karrieresenteret i Vesterålen Arbeidsmarkedet Nettsteder til bruk i karriereveiledninga Muligheter i ungdomsskole og vgo til helt eller delvis.
Produkt-etikett og skanner-klient
Fra papir til skjerm Erfaringer og tanker fra innføring av
Det digitale nettsamfunnet og helse. Kan vi skape morgendagens helseplan med gårsdagens løsninger?
Fylkesmannens time.
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
Elektronisk samhandling – et prosjekt i Bergen kommune
Mobilt røntgen
Resultat av konsernrevisjon Sykehuset Østfold
Incidensregistrering i Midt-Norge St.Olavs Hospital HF
PASIENTFORLØP VED BILDEDIAGNOSTIKK: ”AKUTT APPENDICITT” HOS VOKSNE PASIENTER REIDUN FOUGNER overlege AVD FOR BILDEDIAGNOSTIKK ST OLAVS HOSPITAL rf.
Prosjektoppgave Videreutdanning i Data (ViD), våren 2004
ByggSøk – fra papirmølle til tastetrykk
Databehandleravtaler ifm. HMN LØ RBU HMN LØ 1.
Pasientreiser Status og tiltak for å bedre kvaliteten på reiser med rekvisisjon Regionalt brukerutvalg 12. desember 2016.
Pilotprosjektet. Gunnar Morken.
FRiidrett 01/ Tamil sangam i Norge.
KOSTRA arbeidsgruppe IPLOS
Kvalitetsindikatorer St. Olavs Hospital HF
Samarbeidsgruppemøte Stjørdal
- Sortering av instrument
Utskrift av presentasjonen:

Operasjonsavdelingene og T-DOC Trondheim, 22. september 2009

Agenda Steril Forsyning og T-DOC Operasjonsavdelingene og T-DOC Kort status Operasjonsavdelingene og T-DOC Forventninger til å ta i bruk T-DOC for operasjonsavdelingene Være med og bidra i planlegging og gjennomføring Brikkelister Demonstrasjon av T-DOC Opplæring Rekkefølge på når opr.avd. tar i bruk T-DOC og når

Status T-DOC og Steril Forsyning T-DOC er et logistikksystem (sporingssystem) for Steril Forsyning ved St.Olavs Hospital . Hensikten med systemet er å få en kvalitetssikret registrering og oppfølging av utstyr og at bruken dokumenteres i systemet. Leverandør av systemet er Getinge (Danmark). Flere sykehus i Norge bruker T-DOC. I HMN har Ålesund tatt i bruk T-DOC og Levanger ønsker å anskaffe sporingssystem. Grov statusoversikt: Kurs og installasjon av T-DOC gjennomført i mai for Steril Forsyning. Igangkjøring og opplæring/trening i august for Steril Forsyning på utstyr fra barneoperasjon. I produksjon ved flytting i nye lokaler i desember.

Operasjonsavdelingene og rydding i brikkelister Innkjøpsavdelingen og anbudsrunde mot leverandørene. Frist til 4. oktober med å ha klar oversikt over instrumenter. SINTEF gjennomfører prosjektet Total vareflyt – steril sirkulasjonsgods del 1-prosjekt, som også har behov for oversikt over instrumenter. Når Steril Forsyning skal ta i bruk T-DOC vil mye tid (og tastefeil) spares dersom man slipper å registrere brikkelister manuelt, men kan importere disse direkte. Ortopedisk avdeling har gjennomført rydding. Hvor omfattende var det ? Ryddingen ved å flytte dagens brikkelister i Word over i Excel (felles format). Oppskrift er laget av innkjøpsavdelingen.

Operasjonsavdelingene og demonstrasjon av T-DOC Gjennomføres 28. oktober kl. 10.00 – 13.00 (KBS 11). Omvisning nevro for leverandør for å ha en best mulig oversikt. Hvilke forventninger har operasjonsavdelingene til demonstrasjonen ? Hvordan få med ’alle’ deltakere på demonstrasjonen ?

Operasjonsavdelingene og ta i bruk T-DOC Forventninger til T-DOC Hvordan informere og få med alle avdelinger i prosessen ? Forventninger til opplæring (tidspunkt og innhold) ? Når tar de forskjellige avdelingene i bruk T-DOC ? T-DOC og integrasjoner kliniske system OpPlan, DocuLive, PAS Møte angående avklaring rundt registrering av eksakt utstyr brukt i en gitt operasjon 21. oktober.

Hovedarbeidsflyt for bruk av sterilt gods ved operasjonsavdelingene

Integrasjoner mellom T-DOC og PAS/DocuLive/OpPlan EPJ PAS T-DOC registre: Kunder Leverandører Brikkelister Op.kode T-DOC sporing Etter at operasjon er utført registreres operasjonskode i OpPlan og denne oppdateres i PAS. Det er også automatisk oppdatering mellom PAS og DocuLive, dog ikke ved endringer av op.kode i epikrise. Op.kode Op.kode Brukere av OpPlan ønsker å bestille utstyr i OpPlan. Det er kobling mellom op.koder og brikkelister, men brikkelistene finnes bare i T-DOC. OpPlan OpPlan-registre: Ressurser Operasjonskoder Det er ønskelig å ha oversikt over hvilket utstyr som ble brukt i hvilken operasjon og også kunne se sammenheng mellom hvilke operasjoner som bruker samme utstyr.

Bruke operasjonskode som kobling mot brikkelister.

SINTEF-prosjektet ’Total vareflyt – SSG Del 1’ Avvikshåndtering (25 – 30 %). Instrumenter legges i feil rist når de pakkes etter operasjon. Uklare beskjeder om hvilke brikker som skal brukes. Det finnes ingen kobling mellom operasjonskoder og brikker (heller ikke i OpPlan). St.Olavs Hospital har pr i dag ikke noen nedtegnet oversikt over hvilke brikker som brukes i hvilke operasjoner. Ortopedisk avdeling har utført mye av dette arbeidet. De øvrige avdelingene må gjøre det samme.

Fra SINTEF-rapport – hva har betydning for sirkulasjonen Tiden det tar fra en brikke sendes til sterilisering til den igjen er tilgjengelig for operasjonsstuene er av stor betydning for behovet for sterilt sirkulasjonsgods. I dag har Sterilsentralen en garanti om å sterilisere sterilt sirkulasjonsgods innen 24 timer. Denne etterleves ikke alltid og medfører da forsinkelser og strykninger av operasjoner. Denne tiden vil høyst sannsynlig reduseres i fremtiden. Når Sterilsentralen flytter i nytt sykehus med ny maskinpark og nye layoutmessige forutsetninger for drift, vil sannsynligvis steriliseringstiden reduseres, hvilket vil resultere i et lavere behov for brikker. Andre faktorer som ytterligere kan redusere steriliseringstiden er bla prosessforbedringer og det at man tar i bruk et IT-system for sporing av brikker. Man planlegger å ha et felles lager i Sterilsentralen for alle operasjonsstuene, slik at disse bare har et akutt-lager. Beslutningen om hvor traller skal bygges bør ses i sammenheng med hvor mange sentere som benytter den enkelte brikken.