Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Informasjon om trygghetsalarmer

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Informasjon om trygghetsalarmer"— Utskrift av presentasjonen:

1 Informasjon om trygghetsalarmer
Drammen kommune gjennomførte en anbudsrunde høsten på teknisk drift av trygghetsalarmer og nøkkelbokser. Anbudsrunden ble gjennomført av innkjøpsavdelingen og en brukergruppe bestående av ledere og ansatte i hjemmetjenestene. Hjelp 24 vant konkurransen både på pris og på kvalitet. Avtalen trådte i kraft fra 1. februar 2013.

2 Ved overgang til ny leverandør kjøpte Drammen kommune et telefonnummer hvor alarmsignalene sendes inn på. Dette gjør det bl.a. enkelt å konvertere til ny leverandør ved senere anbud Denne tjenesten er underlagt lov om offentlige anskaffelser og må ut på anbud hvert 4. år Dette gir også brukerne bedre oversikt over sin telefaktura, da all teletrafikk i forbindelse med bruk av trygghetsalarm blir spesifisert. Pris pr tellerskritt er de samme som for en lokalsamtale. Hjelp 24 byttet ut alle eksisterende alarmer kostnadsfritt for kommunen.

3 Trygghetsalarmen består av to elementer:
1. Hovedapparatet:

4 2. Knappen (som kan benyttes som et armbånd eller i en snor rund halsen)
For å sende en alarm trykker bruker på den røde knappen. Det er en rød knapp på begge alarmenhetene. Når man har trykket på denne knappen senders signal til Trygghetssentralen via telenettet (fastlinje eller GSM) her blir det registrert og sent videre til hjemmesykepleien som besvarer alarmer for Drammen kommune.

5 Det er lagt vekt på sikkerhet
Alarmene testes daglig. Både signalene mellom alarmknapp og apparatet, og mellom apparatet og sentral. Det kreves sikre telelinjer som analog linje eller GSM (mobilt nettverk). På grunn av at analoge linjer skal fases ut har det blitt montert 230 nye GSM-alarmer så langt i år. IP-telefonlinje kan også benyttes, men da må det tilkobles et batteri som sikrer strømtilførsel til modem ved et eventuelt strømbrudd. Kostnadene ved etablering og bruk av telelinjer og eventuelt tilleggsutstyr ligger hos bruker, slik det alltid har gjort.

6 Når Hjelp24 får melding om en feil på linjen, alarmen eller knappen opprettes automatisk en arbeidsordre. En feil betyr ikke nødvendigvis at alarmen ikke virker, det kan for eksempel være at batteri begynner å bli svakere. Tekniker fra Hjelp 24 reiser ut til bruker å retter feilen.


Laste ned ppt "Informasjon om trygghetsalarmer"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google