SPØRREUNDERSØKELSER dilemma og utfordringer

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skoledag Finnmark KS tilbud gjennom EffektiviseringsNettverkene Jens-Edvard Grenersen Rådgiver KS Nord-Norge Alta
Advertisements

Innherred samkommune Anne Grete Wold Organisasjonsenheten Innherred samkommune 1 Kvalitetskommune-samarbeid Vi har søkt!
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Nordisk tilsynskonferanse
Eksempler på samarbeidsløsninger Rådmann Torleif Gjellebæk – Hvaler kommune
1 Hvilke krav må stilles til verktøy for helhetlig styring i kommuner? Norsk Rådmannsforum, Oslo Ove Monsen, adm.dir. 2.1Roar StrandMisfornøydMindre.
E-forvaltningskonferansen Randi Flesland
Statens kommunikasjonspolitikk Dag Wiese Schartum, AFIN.
Bruker- og medarbeiderundersøkelser 2012 – Tilnærming, hovedkonklusjoner og resultater KONGSVINGER KOMMUNE.
Rådmannen Bruker- og medarbeiderundersøkelser Resultater 2007.
Levanger kommune Driftskomiteen Medarbeiderundersøkelsa 2009 – Øystein Lunnan DK Orientering DK Medarbeiderundersøkelsa 2009.
25 kommuner tar grep om egen utbygging Trude Andresen Fagsjef KS EffektiviseringsNettverkene.
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Kompetansesentrenes tilbud til personer med minoritetsbakgrunn og sjeldne og lite kjente diagnoser Prosjekt støttet av Helsedirektoratet, (med 60% prosjektleder),
Une Hallem Utviklingssenter for sykehjem i Nord-Trøndelag Rolle og funksjon i helsetjenesten 1.
”Opplæringsprogrammet Pårørende”
Gruppeoppgave Uu-pilotfylkeordningen fra 2009 Oppgave 1: Uu-pilotfylkeordningen 1.Gi innspill til forventninger, kriterier, mv. for et uu-pilotfylke.
Presentasjon av rapporten ”Behovs – og konsekvensanalyse i helse og sosialsektoren” Bergen,
Byutvikling nov Medarbeidertilfredshets- undersøkelse 2007 zArbeidsgiverpolitiske mål : - Være en serviceinnstilt og effektiv organisasjon som tilbyr.
Internkontroll i norske kommuner
Brann og branntilsyn Hva er et brannforebyggende tilsyn?
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Håvard Arntsen,DND-webkomm Som du roper i skogen får du svar.
Prosjekt tidlig innsats
Bakgrunn Det er tredje gangen MMI har gjennomført undersøkelsen i Hamar kommune. Undersøkelsen er nå noe forkortet. I hovedsak lik tidligere års. MMI.
Presentasjon av Skien kommune 27
Utsatte barn: Kommunenes tilrettelegging for samarbeid Funn fra landsomfattende tilsyn i 2008 Regional konferanse i Stavanger 2. desember 2009 Avdelingsdirektør.
Administrativ organisering
Produktivitet og kvalitet i kommunale tjenester Innlegg av Kommunalminister Erna Solberg – Forum for økonomistyring
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av rådmannens forslag til budsjett Ola Stene Budsjett 2008 Presentasjon av foreløpig forslag.
Samvirke innen offentlige tjenester Pleie- og omsorg FoU-prosjekt nr
BMS; We did it vår vei!! For hva koster det a’? v / Tore M. Andresen Ass. rådmann/kommunalsjef i Hole (siviløkonom)
Nettverkene – mer enn en læringsarena KS Effektiviseringsnettverkene 2006.
Effektiviseringsnettverk Prosjektet - som i første rekke er et samarbeid mellom KS og KRD - ble initiert i 2001 av daværende Regjering som et ledd i satsingen.
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Interkommunalt samarbeid - Skjervøy Bakgrunn kompetanse- og kvalitetsutfordringer vanskelig økonomi Kommunenes størrelse, vanskelige økonomi.
KVALITETSKOMMUNEPROGRAMMET DELPROSJEKT BARNEHAGE ”Kvalitetsutvikling i barnehager i Molde med fokus på pedagogisk ledelse”
Dialogseminar Storlien. FOREBYGGING De utfordringer innen helse og kultur vi har fokusert på er ulike former for forebygging. Grunnen til.
Hvordan arbeide for å heve kvaliteten i det kommunale barnevernet?
11:00 – 12:00Gjennomgang av hjemmeleksene, med gode eksempler fra erfaringer og forbedringspunkter v/Geir Halstensen.
Brukertilfredshet og KOSTRA
Utviklingsprosjekter for ledere og medarbeidere i helse-, sosial- og omsorgstjenestene Ann Sissel Misund Nedberg, prosjektveileder KS Midt-Norge.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
Oslo kommune Helse- og velferdsetaten Kristin Sofie Waldum Helsesøsterkongress Effektiviseringsnettverk helsestasjons- og skolehelsetjenesten.
Sette virksomhetsledere i stand til å utøve resultatansvar og lykkes Et opplegg vi hadde i tidligere Robek-nettverk, ikke justert pt. Er egentlig lagd.
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Rådmannssamling august 2009, Arendal
KS Arbeidsgiverutvikling 2009
OPPSUMMERING INDUSTRIKOMMUNE-NETTVERKET Pleie og omsorg Samling februar 2009, Porsgrunn John-Are Tharaldsen KS Effektiviseringsnettverk.
Status for nettverksarbeidet ASSS-kommunene - September 2006 Jan Aarak, KS.
Rådmann Siri Hovde Oppvekst og utdanning Grethe T. Rønning Barnehage Grunnskole/ voksenopplæring Barnevern Forebyggende tjenester Pedagogisk utviklingstjeneste.
BRUKERUNDERSØKELSE I BARNEHAGEN INFORMASJON TIL STYRERE DATAINNSAMLING I denne presentasjonen finner du viktig informasjon om hvordan du kan bidra til.
Slik ble Kommune-Norge bedre (og dårligere) i 2015 Ole Petter Pedersen | Kommunal Rapport | 22. juni 2016.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2013 Innbyggerdel Innbyggerundersøkelsen.
Våler kommune Presentasjon 7.mars 2016 «ET GIR EKSTRA» Tre T’er: 1.Trafikk 2.Tre 3.Turisme.
1 Verdier til hverdag og utvikling Nettverk for arbeidsgiverpolitikk Arne Skogsbakken.
Organisasjonskart Spydeberg kommune.
KS Effektiviseringsnettverkene Nasjonale indikasjoner på effektivisering i kommunesektoren - Hovedresultater og konklusjoner Fürst og Høverstad ANS.
KOSTRA arbeidsgruppe rus- og psykisk helsearbeid
Grunnskole/ voksenopplæring
Følgeevaluering av Innherred Samkommune
Innspillskonferanse folkehelsemeldingen
Prosjekt tverrfaglig samarbeid barn/unge i Nordre Land kommune
Ordfører Administrasjonssjef Seksjoner Støtte Kommunestyret
Innovasjonsseminaret 2018 Status IKT Orkide
Ordfører Administrasjonssjef Seksjoner Støtte Kommunestyret
Utskrift av presentasjonen:

SPØRREUNDERSØKELSER dilemma og utfordringer Ewa Ekstrand Spesialrådgiver, organisasjon og tjeneste ewa.ekstrand@oppegard.kommune.no tlf 66 81 90 04, 99 55 31 72 KS Kvalitets- og utviklingsarbeid 23.04.2009

ADMINISTRATIV ORGANISERING ORGANISASJON OG TJENESTE ADMINISTRATIV ORGANISERING

ORGANISASJON OG TJENESTE POLITISK STRUKTUR

STYRINGS- OG RAPPORTERINGSSYSTEM ORGANISASJON OG TJENESTE STYRINGS- OG RAPPORTERINGSSYSTEM

UNDERSØKELSER MEDARBEIDERUNDERSØKELSER HVERT ÅR ORGANISASJON OG TJENESTE UNDERSØKELSER MEDARBEIDERUNDERSØKELSER HVERT ÅR Går over til annethvert BRUKERUNDERSØKELSER ANNETHVERT ÅR …når vi styrer Hittil spørreundersøkelser: statlig, KS, hjemmesnekret Kjøper nå lisense bedrekommune.no Har prøvet fokusgrupper; strukturert gruppeintervju INNBYGGERUNDERSØKELSE HVERT TREDJE ÅR Hittil Gallup Ligger an til KS nye innbyggerundersøkelse

HÅNDBOK FOR LEDERE Spørreundersøkelsens plass i styringssystemet ORGANISASJON OG TJENESTE HÅNDBOK FOR LEDERE Spørreundersøkelsens plass i styringssystemet Plan for undersøkelser Rapportering av resultater Til hvem, i hvilken rekkefølge, hvordan Presentasjon og bruk av resultater Konkrete råd for presentasjon, analyse, tiltak Rapportering/tilbakemelding til rådmannsgruppen Kontakt med pressen Internt veilederkorps (Gode) rutiner på plass

HÅNDBOK FOR LEDERE vedlegg ORGANISASJON OG TJENESTE HÅNDBOK FOR LEDERE vedlegg Retningslinjer og prinsipper for synliggjøring av resultater Hvem får se hva, hvilke vurderinger må gjøres Innspill til brev som følger utsending av brukerundersøkelse Innspill til svarbrev etter gjennomført undersøkelse Eksempel oppfølgningsplan brukerundersøkelse - virksomhet Oppfølgningsskjema brukerundersøkelse Oppfølgningsskjema medarbeiderundersøkelse

ER UNDERSØKELSER NYTTIGE? ORGANISASJON OG TJENESTE ER UNDERSØKELSER NYTTIGE? Vi spurte virksomhetsledere Nyttig, fordi: Gir signaler som kan brukes i tjenesten Gir en nyttig stemningsbilde Gir grunnlag for å drøfte forskjeller mellom enheter/virksomheter Nyttig å få dokumentert ”det vi visste” Det gir positiv effekt å få dokumentert positive resultater

Vanskelig tolkbare resultater ORGANISASJON OG TJENESTE Men…… Lav svarprosent Upålitelige svar Upresise spørsmål Vanskelig tolkbare resultater Resultatene sier oss ikke noe nytt – annen brukerkontakt gir langt mer informasjon Brukergruppen har vanskeligheter for å forholde seg til spørreskjemaer Mangler analyser av sammenhenger Savner drøfting av resultatene med kommunalsjef/rådmann

dilemma 1 METODE GODE NOKK UNDERSØKELSER? ORGANISASJON OG TJENESTE dilemma 1 METODE GODE NOKK UNDERSØKELSER? Reliabilitet: stabilt på tvers av flere målinger Validitet: måler det vi faktisk vil måle Svarer på det vi spør om. Hva prioriterer brukerne? TILSTREKKELIG SVARPROSENT? Undersøkelsestrøtthet RIKTIG VERKTØY? Spørreundersøkelse, fokusgruppe … … UNDERSØKELSER ER ET FAG KS BØR HA SPISSKOMPETANSE Men ikke heller KS sine undersøkelser er kvalitativt helt gode Holder ikke for statistiske kvalitetskrav Publiserer med lav svar prosen Reliabilitet temperaturen/ lengden den samme hver gang vi måler (ikke 1,10 en gang 90 cm neste) Validitet: termometeren måles i gr C, tommestokken måler i cm Ikke like enkelt med brukerundersøkelser! Validitet, spør vi om det vi ønsker på en tilstrekkelig sikker måte Verktøy Spørreundersøkelse passer ikke alle brukergrupper (barnevern sosialtj) Godt gjennomført Fokusgruppe: Hva er kvalitetsfaktorer, prioriteres, hvor gode er vi i dag, hvor bør vi prioritere å bli bedre Kan brukes som grunn for spørreundersøkelse, for å sikre at spørreundersøkelsen spør om det brukeren opplever som kvalitet, ikke (bare) det kommunen ønsker å prioritere

dilemma 2, KVALITETSUTVIKLING ORGANISASJON OG TJENESTE dilemma 2, KVALITETSUTVIKLING BRUKER VI RESULTATENE I PRAKSIS …eller er undersøkelsen målet? Har vi metodene? Har vi rutinene? Har vi arenaene for drøfting? Prioriterer vi å bruke de? ØNSKER VI Å VISE RESULTATENE …eller vil vi gi et bilde av at alt er godt? Går brukenes synspunkter på tvers av kommunens mål? Hvor prioriterer vi ressursbruk? Undersøkelse Analyse Bli bedre/utvikling Fokusgruppene hjemmebaserte tjenester viser Forutsigbarhet Fleksibelt tilbud Tilstrekkelig tilbud Pol mål om Frie brukervalg gjør at vi avstår fra mer brukerstyrt bruk av tid

dilemma 3, ORGANISASJON FLAT ORGANISASJON Hvor ligger ansvaret for ORGANISASJON OG TJENESTE dilemma 3, ORGANISASJON FLAT ORGANISASJON Hvor ligger ansvaret for Undersøkelser Analyse Drøfting av resultater i sektorer med flere virksomheter?

OPPEGÅRDS VEI VIDERE HJEMMESNEKRET HOLDER IKKE MÅL!!! bedrekommune.no ORGANISASJON OG TJENESTE OPPEGÅRDS VEI VIDERE HJEMMESNEKRET HOLDER IKKE MÅL!!! bedrekommune.no Må tilpasses egne behov for måling VURDERER KS SIN INNBYGGERUNDERSØKELSE PRØVER UT FOKUSGRUPPER Strukturert gruppeintervju som gir: prioriterte kvalitetsfaktorer, hva bør bli bedre ØNSKER OSS NETTVERK for oss som jobber med overordnet kvalitetsarbeid!! Fokusgruppe kan også brukes som grunn for spørreundersøkelse, for å sikre at spørreindersøkelsen spør om de riktige tingen SKL: Kvalitetsledarnätverk 2ggr årlig Utdanning Kvalitetsledelse Tips: Kvalitetsmässan Gbg 17. – 19.11.2009 www.kvalitetsmassan.no Annethvert år www.skl.se Demokrati och styrning