UTSPØRRING AV RESPONDENTER

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VITENSKAPEN OM SAMFUNNET
Advertisements

Keyforce SMS Mobile Link
Institutt for samfunnsforskning | Institute for social research | Hvordan lage gode surveyspørsmål? En kommentar Rune Karlsen.
Brukertesting •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
NESOs Formannskole klasse / 2014
Hva er evaluering? Systematisk innhenting av data, for å si noe noe hvor vi er eller hvor vi vil, eller begge deler N.B. Vi vurderer og evaluerer kontinuerlig,
STATISTISK GENERALISERING
Forstå bruk og datainnsamling
Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004
Step-by-step demonstrasjon av Refleks systemet!. - Kunder - Medlemmer - Ansatte - Abonnenter - Brukere - etc.. Refleks Løsning 1.Utvikle2.Respons 3.Gjennomføring4.Rapportering.
Kvalitativ metode i markedsforskning
STRATEGIER FOR DATAKOMBINASJONER
ANALYSE AV KVALITATIVE DATA
INDEKSER OG FORDELINGER
SAMMENHENGER MELLOM VARIABLER
RELASJONER, NETTVERK OG STRUKTURER
BESKRIVELSE, FORKLARING OG FORSTÅELSE
INNHOLDSANALYSE AV DOKUMENTER
Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder Kapittel 19
DATAKVALITET, RELIABILITET OG VALIDITET
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE PROBLEMSTILLINGER
OBSERVASJON AV AKTØRER
Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder Kapittel 5
Kirsten Ribu - Samfunnsinformatikk - HiO 2008 Intervju og spørreskjema Datainnsamling Kirsten Ribu - Ingeniørutdanningen.
Cafédialog – elevmedvirkning
Prøvenemnda for elektrikerfaget virkeområde Midt-Troms
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Cafédialog – elevmedvirkning
Problemstillinger og metodebruk i utvalgt masteroppgave
ARBEIDSLIVSFAGET Hensyn til variasjon mellom elevene Bedre motivasjon til flere 5 kommuner 2009/10 –Imponerende evne og vilje til å bidra i nybrottsarbeid.
Masterskolen 2015: Introduksjon
PSYC april 2008 Framgangsmåter i kvalitativ forskning Hovedoppgaven i fokus.
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Medarbeiderundersøkelser
Samfunnsvitenskapelig forskningstradisjoner
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Den norske.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Skatteetaten.
Opplegg for prosjektarbeid i mediekunnskap 07/08
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Folkebibliotek.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Skolefritidsordning.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen NAV NAV Innbyggerundersøkelsen.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Hjemmesykepleie.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Helsestasjon.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Fastlege Fastlege.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Grunnskole.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Plan- og bygningskontoret.
Om metoder Skolevurderingsprosessen Om metode «Før jeg ved, hvad jeg skal undersøge, kan jeg ikke vide, hvordan jeg skal gjøre det» (Jette Fog, 1979)
Validitet og reliabilitet: Fra teori –> via operasjonalisering –> til empiri Et teoretisk utsagn er en framstilling av sammenhengen mellom abstrakte begrep.
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring Forelesning 4/
Utvalg og datainnsamling Typer av data: Data innhentet for å belyse en spesiell problemstilling (egne data)‏ Data frambrakt uavhengig av problemstillingen.
Unge & Rus IVERKSETTING OG GJENNOMFØRING. Tiltaket Unge & Rus i Oslo – en prosessevaluering En studie av iverksetting og gjennomføring av Unge & Rus i.
13.3 Personalarbeidet Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
M&L2 Kap. 5 - ver.1 Spørre- skjemaer Oslo, okt 2010.
Lærebokteksten 9. April Lærebokanalyse i mappeoppgaven – mange relevante spørsmål:  Hva kjennetegner framstillingsformen? Er teksten informerende,
Fylkesmannen i Telemark Samling: Godt samarbeid med dilemma omstilling Målgruppe: øverste ledelse og tillitsvalgte.
Høgskolen i Sørøst-Norge Ideer til evaluering før under etter.
Verktøy for å kartlegge holdninger
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring
Problemstillinger og metodebruk i utvalgt masteroppgave
Forstå bruk og datainnsamling
Undersøke bruk Kapittel 7
Undersøke bruk Kapittel 7
INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon
Problemstillinger og metodebruk i utvalgt masteroppgave
Skoleutvikling B – Samarbeid
Undersøkelsesopplegg og anvendelse av metode
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Utskrift av presentasjonen:

UTSPØRRING AV RESPONDENTER Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder Kapittel 9 Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder

Uformell intervjuing: Forberedelser til datainnsamlingen Utforme intervjuguide vurdere informasjonsbehov spesifisere tema vurdere kommunikasjonsform Avgjøre grad av åpenhet og avklare spørsmål om konsesjon Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder

Uformell intervjuing: Gjennomføring av datainnsamlingen Informere respondentene og avtale intervju Gjennomføre intervjuet etablere god kommunikasjonssituasjon ta utgangspunkt i guiden vurdere temaenes rekkefølge og formulere spørsmål ut fra intervjuets utvikling bruke lydopptak og/eller notater Utskrift av lydopptak Eventuelt velge ut flere respondenter og intervjue disse Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder

Uformell intervjuing: Typiske problemer Kommunikasjonen mellom forskeren og respondenten kan fungere dårlig Forskeren kan påvirke svarene Respondentens erindringsfeil eller selvpresentasjon kan påvirke svarene Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder

Strukturert utspørring: Forberedelser til datainnsamlingen Avklare utspørringsmåte Utforme spørreskjema formulere spørsmål formulere svaralternativer avgjøre spørsmålenes rekkefølge vurdere omfang og layout Preteste og eventuelt forbedre spørreskjemaet Instruere eventuelle intervjuere Avgjøre grad av åpenhet og ordne konsesjon Informere respondentene Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder

Eksempel på åpent (1) og lukket (2) spørsmål Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder

Utforminger av lukket spørsmål Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder

Spørsmål med kombinasjon av åpent og lukket format Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder

Samfunnsvitenskapelige metoder Sammensatt spørsmål Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder

Eksempler på nøytrale (1-2) og ledende (3-5) spørsmål Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder

Grafisk vurderingsskala Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder

Eksempel på Likert-skala Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder

Strukturert utspørring: Gjennomføring av datainnsamlingen Gjennomføre utspørringen respondenten mottar spørreskjemaet, eller blir oppsøkt eller oppringt av en intervjuer respondenten fyller ut skjemaet selv, eller intervjueren stiller spørsmålene og fyller ut skjemaet det utfylte spørreskjemaet hentes hos respondenten, sendes tilbake av respondenten, eller tas med av intervjueren Eventuelt foreta purring eller gjenbesøk Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder

Strukturert utspørring: Typiske problemer Frafall eller upålitelige svar, som følge av: Respondentenes vilje til å svare Respondentenes evne til å svare Respondentenes forståelse av spørsmålene Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder

Datainnsamling ved utspørring: Oppsummering Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder