10. Presenting Page Elements Presentere sideinformasjon.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vi har kjøpt en liten hytte på fjellet, og lurte på om du ville ta med deg familien eller noen venner og komme en tur i påsken for en liten påskepils med.
Advertisements

GoOnline XP publisering Hvordan komme i gang med GoOnline XP. Denne presentasjonen tar deg steg for steg gjennom oppsett av nettsted med bruk av GoOnline.
HVA ER ?.
Kjøpte produkter - Rabatter - Budsjett 3 moduler som er integrert i SuperOffice Påfølgende bilder vil vise en enkel forklaring og noen skjermdumper om.
YouTube Amerikansk nettside Gratis Video og musikk
Internett for nybegynnere
Ebus Management Center En liten bruksanvisning for de enkleste funksjonene.
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Hvordan etablere nettbutikk med GoOnline Commerce
GoOnline publisering Hvordan komme i gang med GoOnline. Denne presentasjonen tar deg steg for steg gjennom oppsett av nettsted med bruk av GoOnline Proffesional.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Hvordan lager du en konto?
1. Om postere Når vi her snakker om Postere mener vi vitenskapelige plansjer til bruk på seminarer, kongresser og i andre faglige sammenhenger. Vi snakker.
CV Curriculum Vitae.
Prioritizing Web usability Jakob Nielsen og Hoa Loranger New Riders, 2006.
Brukerdokumentasjonen for AutoPay må derfor leses i tillegg.
6. Navigation and Information Architecture Navigering og sidestruktur.
Service møte-trekanten
Gruppe 6 Gunnar Henrik Mathias Morten Ronny Svein Ivar.
Begrenset redigering “Klubbjournalister” For web ansvarlig klubb.
VELKOMMEN TIL WorkShop i grunnleggende Trio Admin
Mini gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget Nr. 6 uke 10, Ansvarlig redaktør: Jarle Berge Redaktør/produksjon: Hans Olav Kirknes Et produkt fra.
MS kap 61 Nye trender  Vi skal se på  Virtualisering  ”Cloud computing”
1 Utfordringer knyttet til full utbredelse av samhandlingsløsningene Implementering og bruk av NHN adresseregister.
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Om øvelse 9 Vedlikehold av data Databaser. Øvelse 9 I øvelse 8 så vi på: –Registrering av informasjon om hjelpere To små utvidelser av øvelse 8: –Endring.
ELEKTRONISK HENVISNING Hjertelyd hos barn Hjertelyd.
Nytt kursadministrasjonsverktøy. Internettsidene for potensiell deltager.
Språk og språklig fordypning
Sponsor og Annonser.
Web 2.0 Design & Oppsett. Klubbskisse på ny løsning. Med skjermoppløsning med bredde 1900 får man ca dette Oppsettet vil bli justert for mobiltelefoner.
INF5270 7/2-05 Metadata Sten I. Solli og Hans S. Tømmerholt.
D4223 Systemtelefon.
10 regler for å skrive for web
1. Om postere Når vi her snakker om Postere mener vi vitenskapelige plansjer til bruk på seminarer, kongresser og i andre faglige sammenhenger. Vi snakker.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Hengeskap Man må ikke ha ett fullt utstyrt snekkerverksted for å kunne lage noe fint.
 Kursholder: Lars Jøraas  3 timers basiskurs..  Hva er forskjellen mellom å skrive for web og skrive for papirutskrifter?  Det er slitsomt å lese.
8. Writing for the Web Skrive for Web. Presentasjon av informasjon Tekst er viktig Da må den være lesbar Enkel, direkte, kompakt Vi ser overskrifter og.
1 Retningslinjer for Aktivt bruke egne websider som den viktigste informasjonskanal Nyheter og informasjon bør publiseres kun en gang.
7. Typography, Readability & Legibility Lesbarhet.
4. Prioritizing Your Usability Problems Prioriteringer.
Metode for systembeskrivelse og
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
Evaluering av utbruddsvarslingssystemet Berit Tafjord Heier Avdeling for infeksjonsovervåking, FHI Smitteverndagene 2007.
9. Product information Produktinformasjon. Online kjøp Som vi har sett har vi ikke noe produkt å se på, holde i, prøve ut, … Da må vi ta igjen på andre.
LAVA - hvordan stimulerer teknologi ? Anders Kluge Stipendiat og forsker Institutt for Informatikk og Norsk Regnesentral.
Kommune/bydel vår. Effektivitet? Altfor mye tid brukes til intern administrasjon og problemh å ndtering. Hverdagen preges i stor grad av "den sjuende.
Klasse: 2HKI Student: Bertil Gjerstad Oppgnr: 25E
Nye forretningsprosesser Pensum: Olsen, kap
ByggSøk – fra papirmølle til tastetrykk
Protokoller Pensum: Olsen, kap. 5 og 6. Kommunikasjonsprotokoll Rutiner for å administrere og kontrollere oversending av data Telefonsamtale (”Hallo”,
Livsstilsending - uke 5 -
Sett inn arbeidsgruppelogo i lysbildemalen Sett inn arbeidsgruppenavn i lysbildemalen Prosjekter Dokumenter Arbeidsgruppe Koblinger Hva er nytt Hjemmeside.
Brukerundersøkelse for formater og tjenester Metereologisk Institutt, Norsk Polarinstitut og Havforskningsinstituttet med hjelp av Sjøkartverket.
ORIA - alt i ett søk!. Hva er ORIA? Det er en søketjeneste som gjør det enklere å finne fram i alt biblioteket har tilgjengelig, både trykt og online.
Registrering av testresultater fra mobiltelefon
Registrering av testresultater Trinnene i prosessen Logg deg inn på Admin-sidene Opprett en ny test Legg til testresultater Registrer.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
FRiidrett 01/ Tamil sangam i Norge.
<arbeidsgruppenavn>
Sourcingstrategi for «Virksomhetens navn» innenfor område «xx»
Agenda Vurdere tekniske hjelpemidler som kan hjelpe oss i jobbsøkerprosessen...! Takk for muligheten til å presentere en alternativ hjelpemiddel. La oss.
Finn fram på finn.no Søk på finn.no på internett
Definisjon av en ”FRUST”
Utskrift av presentasjonen:

10. Presenting Page Elements Presentere sideinformasjon

Typiske feil  Data kommer ikke i prioritert rekkefølge  Ofte komplekse instruksjoner, lite hjelp  Ikke gruppering av samhørige områder  Uryddige sider, svak justering, m.m.  Objekter ikke plassert der brukerne forventer å finne disse  For mange objekter på siden

Skal vi designe for skrolling?  Senter av siden er mest sentral, brukerne ser her først  Deretter sjekker en topp og bunn  Få kontrollerer skroll-bar, enda færre skroller  Dersom du benytter skroll, la det være åpenbart at siden fortsetter  Det er tilfeller der det kan være greit å ha alt på en side

Unntak  På steder der brukeren forventer mye data, f.eks. i spesifikasjoner, er skroll helt ålreit  Alle nettaviser baserer seg på et ”standard” format der vi skroller (”blar”) nedover siden. Her er formatet også i henhold til brukerens forventninger.

Prosesser i flere steg  Eksempel: Byggesøknader, lånesøknader, billettbestilling,…  Kanskje en idé å differensiere (f.eks. for byggesøknad hytte, hus, industribygg)  Kreves det spesielle data be om dette i starten, eller oppgi at du vil trenge det senere i prosessen (for å sende byggesøknad må du ha gårds- og bruksnr.)  Er det begrensninger vis dette i starten (du kan bestille billetter helt fram til )

Hjelp brukerne – steg for steg  Vis hvor langt brukeren er kommet  Klare navn på hvert steg  Tilby hjelp (linker, chat, epost)  Tilby mellomlagring. automatisk ved timeout  En liten forklaring kan hjelpe, for mye forvirrer (og betyr vel at designet er dårlig)

Gruppere  Et av de sterkeste virkemidlene vi har for organisering er å gruppere like elementer  La brukeren se det han trenger i nærheten av inndata-felt  Bruk hvit plass for å avgrense grupper, eventuelt rammer

Skjema  Ryddig format  Riktig lengde på felt  Knapper der de er forventet  Riktig rekkefølge  Ikke be om mer enn du trenger  Opsjonell registrering  Gi mulighet for login tidlig i prosessen  Tilfredsstill brukernes forventninger  Tilrettelegg for Autofill!!!  Hvite felt er nyttige!

Eksempler        andre?

InternWeb/EksternWeb Litt om hvor viktig det er å skille disse sidene

Skillet er viktig  Målsetting intern Web:  Effektivitet  Felles arkiv for organisasjonen  Et kontaktpunkt  Målsetting ekstern Web:  Tjene penger (direkte eller indirekte)  f.eks. ved å selge et produkt

Nyheter  Alle Web sider har nyheter  Kan være greit internt  F.eks.:  Parkeringsetaten i Bergen skal få nye biler, nytt datasystem, nytt spiserom…  Men kun internt! Slike nyheter er uinteressant for publikum. De er interessert i:  Hvordan klager en på bøter  Hva koster soneparkering, hva kreves  osv.

Internt  Kan vi bruke terminologi som er kjent i organisasjonen  Kan vi benytte en sidestruktur som forutsetter kjennskap til organisasjonen  Kan vi satse mer på oppdatering enn på pen layout  Krav til intuitivitet er ikke så viktig der profesjonelle (egne ansatte) skal bruke sidene

Eksternt  Intuitivitet er viktig (ingen mulighet til å lære opp)  God terminologi som beherskes av publikum er viktig  Oversiktlighet, ryddige sider, god layout  Alt basert på en klar tanke om hva publikum har behov for

Skillet  Skillet mellom interne og eksterne sider blir viktig  Noe informasjon er felles, men skal ofte presenteres på forskjellig vis  Detaljer kan f.eks. kun være aktuelle for interne, forklaringer kun for eksterne  Pga de store forskjellene gjør en lurt i å planlegge to atskilte systemer

Universitetet  Bør universitetet ha et atskilt intra- og eksternt nett  Selv om disse skilles kan det være felles stoff og felles sider  Derfor vil det i stor grad være tale om å lage nye startsider…