............................................................................................................................................................

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Trygge organisasjoner
Advertisements

Forslag til visjon og mandat for HMS-rådet til Olje og Gass April 2009.
Arbeidsplassvurdering på oppdrag fra NAV
Fagforeningens arbeid for mangfold
Hovedtrener Utdanningsnivå: • Intern opplæring innen Readys ledelsesfilosofi, spilleforståelse, coaching, samtaleteknikk mm • NB utdannelse? Arbeidsoppgaver:
Omdømme, samfunnsansvar og etikk
Dioleder-samlingen HS / Administrasjon - oppgaver, roller og arbeidsdeling.
Lambertseter Svømmeklubb og Svømmehall
Risikovurdering Systematisk HMS – arbeid dreier seg om mestring av risiko, for å unngå skader og sykdom Mestring av risiko- redusere eller fjerne.
Utarbeidet i tilknytting til deltagelse i Kompetanseprogrammet
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
Utarbeidet av Hilde Waage,
Sør-Afrika KFUM Tensing
Corporate social responsibility - moteord eller realitet? •CSR; hva er det? •CSR i DNV –DNVs egen CSR-satsning –CSR tjenesteutvikling •NRF og DNV –Felles.
Bedrifters samfunnsansvar Norge - sinke eller foregangsland NIF – Faggruppe for etikk og lederskap 10. november, 2003 Eli Bleie Munkelien & Ingebjørg Gravlien.
Mål/hensikt Å skape verdi for eierne Ikke likegyldig hvordan Nye muligheter.
Felles profilering av ”Det marine Hordaland” Tanja K. Hoel Fiskeriforum Vest og Norsk Sjømatsenter
Skandinavisk næringsliv og CSR
Jul-14Askøy RK / John I. Solvik1 Informasjon om komitearbeidet i klubben.
Teknologi og samfunn Bærekraftig utvikling Skoleanlegget som læremiddel. Tre nivåer: Eksponering av miljøtiltak i skoleanlegget Bygningsintegrerte demonstrasjonstiltak:
Alle ansatte må involveres Hvordan tilrettelegge HMS-arbeidet i mindre energibedrifter? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar 2011 Eirik.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Profil og omdømme Modul 2 Profilbygging Mål for denne modulen:
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Hvordan kan Utenriksdepartementet støtte norsk næringsliv ?
”Omsorg med varme hender for alle” Konferanse SBL Helse og Omsorg og NHO Oslo og Akershus 14. Juni 2007 Oslo Kongressenter.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Tjenestestedets navn ARBEIDSLAGSMODELLEN BÆRUMS VERK ARBEIDSLAG.
Ny IA-avtale ”Aktiviserings og nærværsreformen”
FN-by prosjektet Samarbeid mellom UNEP/GRID-Arendal, Arendal kommune, Aust-Agder fylkeskommune og Ungdommens bystyre Bygger på ideer og initiativer for.
Samspill skaper vekst Et samarbeid mellom Næringsliv og kultur på Helgeland.
HACCP i ASKO Hvilke utfordringer har vi som vareleverandør ?
Bruk av klimabegreper i markedsføring
Emne: Hva er HMS? Økt 1: Innføring i HMS
God kommunikasjon – vær trygg
Litteraturhus Vestfold Prosjekteier: Vestfold fylkesbibliotek Støttet av: Nasjonalbiblioteket.
MOT – Finans Norge. «What’s in it» ved et samarbeid med MOT.
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
FORUM PRODUKTUTVIKLING OG DESIGN MÅLSETNING Møtested for alle som arbeider med problem- stillinger knyttet til produktutvikling og design Utveksling.
1 Målrettet kobling av vekstprosjekter og investorer FORNY Forum Trondheim, 3 november 2004.
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Planlegge og prioritere tiltak
Strategidokument UNIKOM!
1 Rådet for studenter med funksjonshemming Opprettet
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Oslo kommune Helse- og velferdsetaten Kristin Sofie Waldum Helsesøsterkongress Effektiviseringsnettverk helsestasjons- og skolehelsetjenesten.
Drammensbadet KF Presentasjon for eiermøtet oktober 2008 Innhold i presentasjonen Organisasjon – ”kulturbygging” Styrets arbeid Status og erfaringer etter.
Velkommen til PETS i Førde Scandic Sunnfjord Hotel Rolf Thingvold President Førde Rotaryklubb.
Representantskapets møte 26. mai 2010 Praktisk arbeid med samfunnsansvar 1.Kontinuerlig forbedring 2.Forbedring skjer gjennom dialog KLP inviterer til.
-Et annerledes fond, som jobber aktivt for og med ungdom! MODERNE SAMFUNNSANSVAR/ SOSIALT ANSVAR.
Et forskningsbasert samarbeid mellom akademia, næringsliv og forvaltning Etikk og samfunnsansvar Invitasjon til forskningssamarbeid.
Foto: Jo Michael Sosialt enterprenørskap og næringslivet Erik Lundeby, NHO.
Håndbok for psykososialt arbeidsmiljø / årlig kartlegging i Vest-Agder fylkeskommune Oslo,
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
Oppstartsmøte National ballskole
Kommunikasjonsstrategi
Møte i Arbeidsmiljøutvalget
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
Samfunnsansvarlig forretningsdrift - tjeneste og fortjeneste
Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet
J Hva er en strategi, og hvorfor lager vi strategier? Hva betyr dette for innkjøpsstrategier? Elsebeth Holmen og Luitzen de Boer Industrial.
ELEVENES ARBEIDSMILJØ
Kommunikasjonsstrategi for Meteorologisk institutt
HMS © Caritas Norge..
Styresamling i Gresvik idrettsforening
Oslo Havn Risikokartlegging Ytre Miljø
Utskrift av presentasjonen:

KNZ okt 2001 Forretningsmessig samfunnsansvar i Storebrand Ved Kristin Nøkleby Holth Leder for Samfunnskontakt

KNZ okt 2001 Hvorfor Forretningsmessig Samfunnsansvar? (Corporate Social Responsibility) •Samfunnets økte krav til bedrifter •Attraktivitet som arbeidsgiver •Bedre lønnsomhet gjennom reduserte utgifter og risiko •Forretningsutvikling •Åpenhet •Profil og omdømme

KNZ okt 2001 Forretningsmessig samfunnsansvar Handlingsplan Produkt- og tjenesteutvikling Mål 1: Miljø og sosiale kriterier for kapitalforvaltning Mål 2: Fondssparing med bidrag til humanitært arbeid Mål 3:Eiendomsforvaltning og -utleie Mål 4: Helse, livskvalitet og trygghet

KNZ okt 2001 Forretningsmessig samfunnsansvar Handlingsplan Orden i eget hus Mål 5:Målrettede miljøtiltak Mål 6:Helse, miljø og sikkerhet Mål 7:Satsing på ansattes utvikling og kompetansebygging Mål 8:Forretningsetikk i Storebrand

KNZ okt 2001 Pådriver og samarbeidspartner Mål 9: Sponsorsamarbeid Mål 10:Internasjonalt samarbeid FN’s Miljøprogram (UNEP) World Business Council for Sustainable Development Forretningsmessig samfunnsansvar Handlingsplan

KNZ okt 2001 Samarbeid siden 1995 En rekke ulike akviteter gjennomført: • Trygg Sommer • Stopp Volden • Markeringer i forbindelse med hendelser i samfunnet • Norway Cup • Sosial Puls • Interne arrangementer • Arrangementer for kunder • Interne kurs og foredrag • Informasjon internt m.m.

KNZ okt 2001 Samarbeid siden 1997 Storebrand har støttet rekke ulike akviteter: • MOT i ungdomsskole og gymnas • MOT i idrett og foreldrerollen • Norway Cup • Synliggjøring på kontorer, på TV, på trikk, annonser • Støtte til materiell • Felles markeringer • Interne arrangementer og kurs • Informasjon på intranett og internavis • m.m. MOT

KNZ okt 2001 Samarbeid siden 2001 Samarbeid om en rekke ulike akviteter: • Foredrag om livsstil internt og for kunder • Røykeslutt internt og for kunder • Omsorg og konsultasjon i fbm. Bedriftshelsetjenesten • Markering av Kreftdagen hos Storebrand • Interne arrangementer • Informasjon på intranett • m.m.

KNZ okt 2001 Oppfølging av handlingsplanen Hvert mål følges opp av dedikerte personer. Planen følges opp i samarbeid med Konsernkontroller to ganger årlig. Utførte aktiviteter og status i forhold til mål evalueres. Planen vil revideres eksternt ved utløpet av perioden.

KNZ okt 2001 • Fokuser på områder relevant for forretningsdriften • Begynn med å se på eksisterende aktiviteter • Suppler med noen nye initiativer • Knytt arbeidet til daglig drift og etablerte oppfølgingsrutiner • Selvfølgeligheter i Norge (eks. likestilling, internkontroll) bør også tas med i planene når man er i internasjonale miljøer • Arbeid aktivt med intern forankring • Knytt samarbeidspartnerne til bedriften Noen råd til slutt