KNZ okt 2001 Forretningsmessig samfunnsansvar i Storebrand Ved Kristin Nøkleby Holth Leder for Samfunnskontakt
KNZ okt 2001 Hvorfor Forretningsmessig Samfunnsansvar? (Corporate Social Responsibility) •Samfunnets økte krav til bedrifter •Attraktivitet som arbeidsgiver •Bedre lønnsomhet gjennom reduserte utgifter og risiko •Forretningsutvikling •Åpenhet •Profil og omdømme
KNZ okt 2001 Forretningsmessig samfunnsansvar Handlingsplan Produkt- og tjenesteutvikling Mål 1: Miljø og sosiale kriterier for kapitalforvaltning Mål 2: Fondssparing med bidrag til humanitært arbeid Mål 3:Eiendomsforvaltning og -utleie Mål 4: Helse, livskvalitet og trygghet
KNZ okt 2001 Forretningsmessig samfunnsansvar Handlingsplan Orden i eget hus Mål 5:Målrettede miljøtiltak Mål 6:Helse, miljø og sikkerhet Mål 7:Satsing på ansattes utvikling og kompetansebygging Mål 8:Forretningsetikk i Storebrand
KNZ okt 2001 Pådriver og samarbeidspartner Mål 9: Sponsorsamarbeid Mål 10:Internasjonalt samarbeid FN’s Miljøprogram (UNEP) World Business Council for Sustainable Development Forretningsmessig samfunnsansvar Handlingsplan
KNZ okt 2001 Samarbeid siden 1995 En rekke ulike akviteter gjennomført: • Trygg Sommer • Stopp Volden • Markeringer i forbindelse med hendelser i samfunnet • Norway Cup • Sosial Puls • Interne arrangementer • Arrangementer for kunder • Interne kurs og foredrag • Informasjon internt m.m.
KNZ okt 2001 Samarbeid siden 1997 Storebrand har støttet rekke ulike akviteter: • MOT i ungdomsskole og gymnas • MOT i idrett og foreldrerollen • Norway Cup • Synliggjøring på kontorer, på TV, på trikk, annonser • Støtte til materiell • Felles markeringer • Interne arrangementer og kurs • Informasjon på intranett og internavis • m.m. MOT
KNZ okt 2001 Samarbeid siden 2001 Samarbeid om en rekke ulike akviteter: • Foredrag om livsstil internt og for kunder • Røykeslutt internt og for kunder • Omsorg og konsultasjon i fbm. Bedriftshelsetjenesten • Markering av Kreftdagen hos Storebrand • Interne arrangementer • Informasjon på intranett • m.m.
KNZ okt 2001 Oppfølging av handlingsplanen Hvert mål følges opp av dedikerte personer. Planen følges opp i samarbeid med Konsernkontroller to ganger årlig. Utførte aktiviteter og status i forhold til mål evalueres. Planen vil revideres eksternt ved utløpet av perioden.
KNZ okt 2001 • Fokuser på områder relevant for forretningsdriften • Begynn med å se på eksisterende aktiviteter • Suppler med noen nye initiativer • Knytt arbeidet til daglig drift og etablerte oppfølgingsrutiner • Selvfølgeligheter i Norge (eks. likestilling, internkontroll) bør også tas med i planene når man er i internasjonale miljøer • Arbeid aktivt med intern forankring • Knytt samarbeidspartnerne til bedriften Noen råd til slutt