Janita Flem Spesialrådgiver, Forvaltningsenheten Bærum kommune janita Janita Flem Spesialrådgiver, Forvaltningsenheten Bærum kommune janita.flem@baerum.kommune.no
Arbeidslivsfag hos oss Tre skoler: Østerås, Bekkestua, Ramstad Elever: 8.trinn: 20 elever til sammen 9.trinn: 32 elever til sammen En av 13 elever har valgt ALF 10.trinn: 44 elever til sammen To timer per uke på egen skole. Mange ulike aktiviteter. Kontakt med vgs: Kokkekurs, sveisekurs, førstehjelpskurs + ekstra hospitering 10.trinn. Lærere: 15 lærere Felles undervisningsopplegg på tvers av skoler. Aktiviteter: Særlig innen RM, BA, SS, EL, HS, TIP. Kontinuerlig erfaringsutveksling; møter og læringsplattform.
Vurdering i arbeidslivsfag Elevene skal ha én standpunktkarakter Elevene kan trekkes ut til muntlig eksamen med praktisk innslag
Vi øver oss på 9.trinn: Muntlig prøve med praktisk innslag To oppgaver: Design og søm av arbeidsforkle med logo på lomme Planlegge og bygge modell av hus i tre
Oppgavene bygget over samme lest Del 1: Om produksjon generelt Del 2: Demonstrere og forklare produksjon av hus/forkle Del 3: Samtale om, reflektere over og vurdere eget arbeid Kjennetegn på måloppnåelse kjent for eleven på forhånd. Og forstått!
Vi snurrer film… http://www.youtube.com/watch?v=8OFmjQfQbTU&feature=youtu.be
Erfaringer å ta med videre 45 minutter per kandidat er passelig tid. Oppgavene fungerte fint! Men: Del 1 av oppgaven bør være samarbeid mellom de to kandidatene. Vanskelig å holde begge kandidatene i aktivitet hele tiden. Valg mellom tre deloppgaver: Ikke så enkelt som vi trodde å finne tre oppgaver med samme vanskelighetsgrad. I løpet av 10.trinn: Elevene må trene på å forklare det de gjør, og hvorfor de gjør ting på en bestemt måte.
Hvor kommer arbeidslivet inn? ALF åpner for kontakt med arbeidslivet – og det å koble arbeidsliv og skole er viktig. Men på hvilken måte skal det gjøres? Rapport etter ett år: 2009-2010 Uni Rokkansenteret : De fleste skolene tar sikte på utvidelse av samarbeid utenfor skolen, både med vgs og lokalt næringsliv for undervisningsopplegg i arbeidslivsfag på 9. og 10. trinn. Nevnt særlig side 25 + 26. Peker på viktig poeng her. Ett år med alf andre delrapport: s 42 eneste sted næringsliv nevnt Ett år med alf første delrapport: Kan bruke lokalt arbeidsliv som sparringspartnere for å se om de oppgavene man lager er relevante. samarbeid mellom skole og arbeidsliv som vil gi elevene bedre: - grunnlag for å kunne ta riktige yrkes- og utdanningsvalg ALF Gjelder liten gruppe elever
Hvor kommer arbeidslivet inn? Faget må i hovedsak kunne gjennomføres på skolen
Hvor kommer arbeidslivet inn? Faget må i hovedsak kunne gjennomføres på skolen Ønsker besøk for lærere til lokale bedrifter. Gir innsikt til lærere slik at de kan lage gode opplegg til bruk i undervisning
Hvor kommer arbeidslivet inn? Faget må i hovedsak kunne gjennomføres på skolen Ønsker besøk for lærere til lokale bedrifter. Gir innsikt til lærere slik at de kan lage gode opplegg til bruk i undervisning Elever som prøvesmaker arbeidslivet organiseres i utdanningsvalg. Læring i arbeidslivet
Hvor kommer arbeidslivet inn? Faget må i hovedsak kunne gjennomføres på skolen Ønsker besøk for lærere til lokale bedrifter. Gir innsikt til lærere slik at de kan lage gode opplegg til bruk i undervisning Elever som prøvesmaker arbeidslivet organiseres i utdanningsvalg. Læring i arbeidslivet Også kontakt med arbeidsliv når skoler arrangerer grûndercamper eller gjennomfører andre program fra UE, for eksempel Økonomi og karrierevalg