Janita Flem Spesialrådgiver, Forvaltningsenheten Bærum kommune janita

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Advertisements

Et program for ungdomsskolen
Prøvemodus Undervisningsmodus
ARBEIDSLIVSFAG KARUSS SKOLE
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Skap framtidens Ungdommens Hus på Stjørdal.. ue.no.
KARRIEREPLAN SVOLVÆR BARNE- OG UNGDOMSSKOLE 2006/07

Kroppsøvingsdidaktikk
Foreldremøte 7.trinns foreldre, vår 2014 Rektor Merete Eskelund
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Informasjon om undervisningsopplegg om «språk og læring»
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE OM UNGDOMSTRINNET
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
VEFSN VIDEREGÅENDE SKOLE
Utdanningsvalg Gran Ungdomsskole 2008/2009
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Borre ungdomsskole
VIP Introduksjon til nye kontaktlærere. Undersøkelser viser at Unge ønsker mer kunnskap om psykisk helse og at opplæringen skal foregå på skolen. Elever.
Foreldremøte 7.Trinns foreldre vår 2012 Rektor Merete Eskelund
Foreldremøte 7.trinns foreldre, vår 2013 Rektor Merete Eskelund
FORELDREMØTE 9. TRINN 09. mars 2011
FADDERBEDRIFT EN ORDNING SOM GJØR AT ELEVER BLIR KJENT MED EN BEDRIFT OG EN FADDER GJENNOM LÆRINGSOPPDRAG.
Mandal videregående skole - vi bryr oss ”Hospitering på videregående skole” - utprøving av utdanningsprogram. Et samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående.
Karriereveiledning for 9. klasse på Holtan ungdomsskole aase
Namsos; Karrieresenteret, NAV, Norskopplæringen, Flyktningetjenesten
Foreldremøte Delt kontaktlæreransvar
Velkommen til Tastarustå skole
Utdanningsvalg for skoleåret 2015 –
ELEVPRESENTASJON 7. TRINN Rådgivere –Thomas Kvalvik og Siri Myhren Petersen Emne: Nye fag på 8. trinn.
Valg av fag vg1. Hovedregel for studieforberedende utdanningsprogram (SSP og idrett) Alle må ha et 2. fremmedspråk på videregående skole (i tillegg til.
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik & Siri Myhren Petersen Emne: Nye fag på 8. trinn.
Tiltak: Kontinuerlig underveisvurdering i alle fag (Aust-Lofoten vgs) Grønn Gul - Rød Kontinuerlig underveisvurdering i alle fag: Kontinuerlig underveisvurdering.
Velkommen til foreldremøte 10. trinn. Hvem er jeg - hvor vil jeg – hvilket valg skal jeg ta?
FORELDREMØTE 9.TRINN YOU-RÅDGIVER: Kari-Anna Ronæs Rolland (9A,9B,9C,9D) Thomas Kvalvik (9D,9E,9F, 9G)
Informasjon fra rådgiver 10. trinn SEPTEMBER 2016.
MK VG2 Struktur: Stor grad av tverrfaglighet da vi jobber i prosjekter
Informasjon fra rådgiver 9. trinn
Informasjon fra rådgiver 10. trinn
Informasjon fra rådgiver 8. trinn
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Utdanningsvalg – 9. trinn 15-16
Utdanningsvalg – 9. trinn 16-17
UTDANNINGSVALG (UTV) Totalt: 110 timer 9. trinn: 70 timer
VALG AV 2. FREMMEDSPRÅK ELLER FORDYPNING PÅ UNGDOMSSKOLEN
Arbeidslivsfag med opplæringsarena på vg-skole
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik Siri Myhren Petersen
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
God repetisjon og øving B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
VELKOMMEN TIL BJØRNSLETTA SKOLE!
VELKOMMEN FORELDREMØTE LUNDEHAUGEN UNGDOMSSKOLE 9
Nye fag på 8.trinn Fremmedspråk/engelsk fordypning/arbeidslivsfag
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

Janita Flem Spesialrådgiver, Forvaltningsenheten Bærum kommune janita Janita Flem Spesialrådgiver, Forvaltningsenheten Bærum kommune janita.flem@baerum.kommune.no

Arbeidslivsfag hos oss Tre skoler: Østerås, Bekkestua, Ramstad Elever: 8.trinn: 20 elever til sammen 9.trinn: 32 elever til sammen En av 13 elever har valgt ALF 10.trinn: 44 elever til sammen To timer per uke på egen skole. Mange ulike aktiviteter. Kontakt med vgs: Kokkekurs, sveisekurs, førstehjelpskurs + ekstra hospitering 10.trinn. Lærere: 15 lærere Felles undervisningsopplegg på tvers av skoler. Aktiviteter: Særlig innen RM, BA, SS, EL, HS, TIP. Kontinuerlig erfaringsutveksling; møter og læringsplattform.

Vurdering i arbeidslivsfag Elevene skal ha én standpunktkarakter Elevene kan trekkes ut til muntlig eksamen med praktisk innslag

Vi øver oss på 9.trinn: Muntlig prøve med praktisk innslag To oppgaver: Design og søm av arbeidsforkle med logo på lomme Planlegge og bygge modell av hus i tre

Oppgavene bygget over samme lest Del 1: Om produksjon generelt Del 2: Demonstrere og forklare produksjon av hus/forkle Del 3: Samtale om, reflektere over og vurdere eget arbeid Kjennetegn på måloppnåelse kjent for eleven på forhånd. Og forstått!

Vi snurrer film… http://www.youtube.com/watch?v=8OFmjQfQbTU&feature=youtu.be

Erfaringer å ta med videre 45 minutter per kandidat er passelig tid. Oppgavene fungerte fint! Men: Del 1 av oppgaven bør være samarbeid mellom de to kandidatene. Vanskelig å holde begge kandidatene i aktivitet hele tiden. Valg mellom tre deloppgaver: Ikke så enkelt som vi trodde å finne tre oppgaver med samme vanskelighetsgrad. I løpet av 10.trinn: Elevene må trene på å forklare det de gjør, og hvorfor de gjør ting på en bestemt måte.

Hvor kommer arbeidslivet inn? ALF åpner for kontakt med arbeidslivet – og det å koble arbeidsliv og skole er viktig. Men på hvilken måte skal det gjøres? Rapport etter ett år: 2009-2010 Uni Rokkansenteret : De fleste skolene tar sikte på utvidelse av samarbeid utenfor skolen, både med vgs og lokalt næringsliv for undervisningsopplegg i arbeidslivsfag på 9. og 10. trinn. Nevnt særlig side 25 + 26. Peker på viktig poeng her. Ett år med alf andre delrapport: s 42 eneste sted næringsliv nevnt Ett år med alf første delrapport: Kan bruke lokalt arbeidsliv som sparringspartnere for å se om de oppgavene man lager er relevante. samarbeid mellom skole og arbeidsliv som vil gi elevene bedre: - grunnlag for å kunne ta riktige yrkes- og utdanningsvalg ALF Gjelder liten gruppe elever

Hvor kommer arbeidslivet inn? Faget må i hovedsak kunne gjennomføres på skolen

Hvor kommer arbeidslivet inn? Faget må i hovedsak kunne gjennomføres på skolen Ønsker besøk for lærere til lokale bedrifter. Gir innsikt til lærere slik at de kan lage gode opplegg til bruk i undervisning

Hvor kommer arbeidslivet inn? Faget må i hovedsak kunne gjennomføres på skolen Ønsker besøk for lærere til lokale bedrifter. Gir innsikt til lærere slik at de kan lage gode opplegg til bruk i undervisning Elever som prøvesmaker arbeidslivet organiseres i utdanningsvalg. Læring i arbeidslivet

Hvor kommer arbeidslivet inn? Faget må i hovedsak kunne gjennomføres på skolen Ønsker besøk for lærere til lokale bedrifter. Gir innsikt til lærere slik at de kan lage gode opplegg til bruk i undervisning Elever som prøvesmaker arbeidslivet organiseres i utdanningsvalg. Læring i arbeidslivet Også kontakt med arbeidsliv når skoler arrangerer grûndercamper eller gjennomfører andre program fra UE, for eksempel Økonomi og karrierevalg