Student Desember 2012 Presentasjon av mine innleveringsoppgaver og eksamen Lean Ledelse Ved HIB Høsten 2012.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Lean kommunikasjon.
Advertisements

Hva har vi oppnådd i psykiatrien
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Kunden som med-designer
Brukertesting •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Industrilederskolen® Praktisk innføring i ledelse av Moderne produksjon gjennom LEAN God verdistrøm gir god trivsel!
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
Mitt selskap og logo KF oppgave Av FLT Student.
Kundesenteret – en gullgruve for brukerinnsikt. Bruk kundesenteret for å lage en bedre tjeneste! 1.Kundesenteret kjenner brukerne best, utfordring å formidle.
Standardisert arbeid.
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Forbedringskunnskap kan læres gjennom personlig forbedringsarbeid
Velkommen til Lean Ledelse
Medarbeiderskap + Lean + Strategisk kompetanseplanlegging
En lærende organisasjon?
“Value Stream Mapping”
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og
Treningsleir på Stiklestad Hotell - Forbedringsarbeid i egen bedrift
Forbedringsprosjektet
Hvorfor utvikle økonomifunksjonen?
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
ARBEIDSGIVERPOLITIKK
Hvordan få til endringer? Johan Grieg Alberts 7. Oktober 2004
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
«Forbedringsprosess(en)»
Planlegging og styring
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Nå situasjonen for xxxxxxx er at bedriften er kommet i gang med LEAN ledelse i fabrikken på xxxxxxx. Det brukes flere LEAN verktøy i det daglige arbeidet.
Fiskeriministeren Fiskeriministeren ønsker
USIT 2.0 Status og framdrift Allmøte 28. april 2011 Hallgerd Benan
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
M. Haanæs Slik kan det gjøres Eksempler og resultater fra ulike prosjekt i PRO tjenesten i Holtålen kommune.
TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel
  Verdibasert kultur-endring som basis for prestasjonsutvikling Foredrag Cupfinale-seminaret 19.januar 2013  ”Det viktigste er at vi trener og forbereder.
Medlemsutvikling PETS/Distriktssamling Langesund 28. mars – 29 mars D 2290 E. Omdal.
Sterke fagforeninger Negotia Bergen 30. – 31.oktober 2009.
Dette velger Distrikt 2275 å satse på. Visjon Service Above Self Det betyr at vi skal tjene andre.
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Forelesningsnotat nr. 3 Kapittel 6
Monica Sætervik Briseid, Lean Coach, Fibo-Trespo
Introduksjon til Lean EFD Induction AS
3) Analyse (SoPK) for dypere kunnskap
Mental Helse 20. September 2014 Lisa Haug Hvordan arrangere kurs ?
Lean ledelse Kundeverdi, verdistrøm og kontinuerlig forbedring.
Introduksjon til Lean og Lean ledelse
Presentasjon av innleveringsoppgaver
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Prosjektledelse In 140 Forelesning Nr 18 a Sommerville kap
Hoshin Kanri involverende strategiledelse
1.6. Prosessledelse, verdiskapende samspill - introduksjon
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
SINTEF Raufoss Manufacturing AS
Involverende strategiledelse
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse
Workshop, Dokka – 9. nov
Modul 1 Modul 1. Kapittel 1.7. Kultur: Lærende felleskap.
Praksisseminar 31.oktober Henvendelse til praksisstedet. Taushetsløfte Praksisperioden Målsetting Formelle krav - roller Forventninger Veiledning Evaluering.
MÅLRETTET MILJØARBEID
Introduksjon til del IV strategiledelse - hoshin
Helsefremmende arbeidsplasser i Orkla
Hva er LEAN, og hvordan vil UiO bruke metodikken
En kvantitativ medarbeiderundersøkelse som gir deg innsikt i din organisasjons tilstand og råd om hva du bør jobbe med. HR-Innsikt.
En kvantitativ medarbeiderundersøkelse som gir deg innsikt i din organisasjons tilstand og råd om hva du bør jobbe med. HR-Innsikt.
Teamsammenseting i forbedringsarbeid
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Student Desember 2012 Presentasjon av mine innleveringsoppgaver og eksamen Lean Ledelse Ved HIB Høsten 2012

Leanspeilet - en evaluering av Westcontrol Robertson sitt Lean nivå på Mekanisk avdeling Nå-situasjon. Våre styrker /vitale forbedringsområder. Lean speil Lean speil er en analyse som består av 60 konkrete spørsmål som skal besvares. Spørsmålene er delt inn i kategoriene: 1. Visjonært lederskap og Lean strategi. 2. Utvikling av ledere, medarbeidere og leverandører. 3. Riktig prosess gir riktig resultat 4. Problemløsning

Ståstedsanalyse for Mekanisk avd. Student Desember 2012 Tiltak Ønsket situasjon: Bli en Lean bedrift med tydelig visjon og daglig målstyring. Synliggjøring og systematisering av KF-oppgaver. Bakgrunn Vurdering av mekanisk avd. ved hjelp av leanspeilet. For å øke gjennomsnitt score til 6,0 innen 2015 Positive observasjoner: Bedriften har grunnverdier Dyktige medarbeidere Godt innovasjonsarbeid Forslag til forbedringer: Innføre 5S Standarisere beste praksis Skape en tilstand av kontinuerlig forbedring Opplæring i bruk av PDSA-hjulet Nåsituasjonen Snitt 4,94 Snitt 5,47 Hva Hvordan Hvor Hvem Når Bedre lederskap og strategier Utvikle ledere, medarbeidere Forbedre prosesser Problemløsning Tydelig mål (Hoshin) Resultatmål (KPI-er) Opplæring, Coaching Utvikle sterke team 5S / OEE / Smed / Turmat / Pareto Standardisere beste praksis PDSA / A3 / KF / Prioriteringsvindu Mek.avd JAØ / WK / HV GN / HV Innen feb 2013 Innen nov 2013 Innen okt 2014 Innen des 2015 Kostnader: Må inngå i den daglige driften Snitt 3,93 Snitt 3,08 Analyse – grunnårsak(er) Oppfølging Resultater Det skal finnes et godt system for å kunne måle virkningen i des 2013 Innføre ny standard av prosesser/ tiltak som har gitt positiv effekt. Gjennomføre ny Lean speil analyse i des 2013 – 2014 - 2015

Nå situasjon FU50 HUS seriestørrelse 54 stk Produksjonsplanlegging (salg-ordreavd-innkjøpsavd-produksjon) Foretak Foretak Innkjøp Kundeordre Kunde Levrandør Råvare POM bolt Ø125 X 4meter Produksjonsordrer 1/dag 2/uke 2 Skift 2 Skift 2 Skift Materialkapp 1 S/T=2,2min O/T=5min CNC Dreie opr 1 1 S/T=6,7min O/T=90min CNC Dreie opr 2 1 S/T=3,8min O/T=60min CNC Fres 1 S/T=3,9min O/T=90min Pakking/Levering 1 S/T=1min O/T=5min L L L L L 2,2 min 6.7 min 3,8 min 3,9 min 1 min 2 dager 2 dager 1 time 2 dager 12 timer Verdiskapende tid = 17.6 min X 54 stk = 15.8 timer Ledetid = 6dager og 13 timer

Ønsket situasjon FU50 HUS seriestørrelse 54 stk Produksjonsplanlegging (salg-ordreavd-innkjøpsavd-produksjon) Foretak Foretak Innkjøp Kundeordre Kunde Levrandør Råvare POM bolt Ø125 X 4meter Produksjonsordrer 1/dag 1/uke 2 Skift 2 Skift 2 Skift Materialkapp 1 S/T=2min O/T=5min CNC Dreie opr 1 1 S/T=6,5min O/T=75min CNC Dreie opr 2 1 S/T=3,7min O/T=48min CNC Fres 1 S/T=3,8min O/T=75min Pakking/Levering 1 S/T=0,5min O/T=5min L L L L L 2 min 6,5 min 3,7 min 3,8 min 0,5min 3 timer 1 dag 48 min 1 dag 1 time Verdiskapende tid = 16,5 min X 54 stk = 14,8 timer Ledetid = 2dager og 4,8time

Bilder fra produksjon/Tegning Student Desember 2012 Verdistrømsanalyse FU 50 HUS Ønsket situasjon -Bedre produksjonsplanlegging slik at ikke verdiskapende aktiviteter (muda) reduseres eller fjernes (lager). Bakgrunn Skape riktige prosesser til riktig produkt med minimal sløsing. Redusere ledetiden med 40% innen 2015. -Redusere omstillingstiden i cnc maskiner. (5S) -Skap sug (dragende flyt) i produksjonen Nåsituasjonen -Utvikle sterke Team (skiftlag) -Bærer preg av “gammel kultur” for buffring av deler mellom maskiner for bearbeiding (produksjonsplanlegging). -Lagringstid mellom prosessene. -Lang omstillingstid i cnc maskiner. Hva Hvordan Hvor Hvem Når Lagringstid mellom prosesser Omstillingstid Standardisere beste praksis Turmat-isere målene Smed - 5S Turmat - Pareto Utarbeide VSM pr produkt familie Mek.avd CNC-maskiner GN / WK / HV Alle Operatører Innen 15/4-2013 31/5-2013 30/4-2014 -Trykkende flyt i produksjonen -Rot i orden og system (5S) Bilder fra produksjon/Tegning Oppfølging Resultater Analysere tiltakene som er iverksatt og studere resultatene. Innføre standard av nye rutiner og prosesser som har gitt positiv effekt. Gjennomføre ny VSM av FU 50 HUS etter at tiltakene er gjennomført i juni 2013. Gjennomføre ny VSM pr produkt familie i des 2014 – 2015.

Plan for å forankre mål hos ledere, tillitsvalgte og ansatte Plan for å forankre mål hos ledere, tillitsvalgte og ansatte. Involvere og etablere felles mål å strategi. Ha ukentlige treninger med fokus på Lean, mål og strategier. Skap forståelse og begeistring blant ledere, tillitsvalgte og ansatte ved å fortelle hva målet er og hvorfor. Sørg for at alle har forstått at deres arbeid inngår i en større visjon. Være tydelige i informasjon som gis på allmøter om veien videre. Vær positiv og åpen for alle spørsmål, slik at alle sider blir belyst og grip muligheten til å evt. oppklare misforståelser. Strategimotor Kartlegge nøkkelpersoner i 2 kategorier: 1 Positiv til mål og strategi. 2 Negativ til mål og strategi. Endringer kan gjøre at folk føler at de mister kontrollen over eget territorium, her må vi skape rom for at de som påvirkes av endringer får være med på planleggingen slik at vi gir dem eierskap til prosessen. Gå inn i kritisk dialog for bedre å forstå evt. motstand. Hva mener virkelig vedkommende? Involvere ledere, ansatte og tillitsvalgte ved valg av ”Fokusert område” for forbedring, for på den måten å involvere og etablere felles mål og strategi. Vær obs. Når noen yter til dels massiv motstand, er det som regel fordi de er redde for å rasere det som virkelig fungerer godt i dag.

Masterplan for Mek.avd 2013 - 2015 Student Desember 2012 Redusere ledetiden med 40% innen 2015 Bli en Lean bedrift med tydelig visjon og daglig målstyring innen 2015 Gjennomsnitt score på ny Leanspeil analyse høyere en 6,0 innen 2015 Redusere omstillingstiden i CNC maskiner med 25% innen 2015 Mål Hoshin 2015 Forankring Involvering TURMAT Hoshin Ledere Kvaliteter Viktige Milepeler Produksjons Tavler Hoshin Skape flyt Skape trekk 5S Definere kundeverdi Ny CNC Dreiebenk Redusere Omstillingstid

Beskrivelse av personlige kvaliteter jeg som leder må ha for å utløse en ønsket endrings/forbedringsprosess.