Mer om arbeidstilbud Humankapital

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prissetting i norske bedrifter. Resultater fra en spørreundersøkelse
Advertisements

Kapittel 7 Vekst og modellfunksjoner Bård Knudsen.
Sparebankforeningens årsmøte 2008 Pressekonferanse 8.oktober Adm. direktør Arne Hyttnes.
Om grunnlaget for inntektsoppgjørene 2013
Pensjonsreformen Vil den få oss til å jobbe mer? v/ Axel West Pedersen Institutt for samfunnsforskning.
Kostnadene bak resultatene
1 RESULTATRAPPORT 30. april 2010 Kull I-III, alle avsluttede MB utdanninger.
Markets for Factor Inputs
Kommunesektorens interesse- og arbeidsgiverorganisasjon
Markeder med asymmetrisk informasjon
Omsorg for barn og permisjon
Samhandlingsreformen – spesielt om utfordringer i spesialisthelsetjenesten Fagsjef Anne Turid Wikdahl.
Kap 4 Investment-consumption decision model
Kompetanseutfordringer og behov for kvalifisert arbeidskraft i arbeidslivet. Regionleder Arild Sørum Stana.
Kvinner og arbeidsliv Kick-off ”Kvinnebygg AS” 10. april 2007
Mål for utdanning- og yrkesrådgivning i den videregående skole
Tolkning av resultatene fra logistisk regresjon
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Veksten i høyere utdanning. Styrt av arbeidslivets behov eller individenes preferanser?
Oppsummering Econ 3730 Høsten 2012.
1 Brita Bye CREE Seminar, KLD, 31. mars 2014 Hvordan skal vi innrette teknologi- og klimapolitikken? Modeller for endogen teknologiutvikling.
HVEM TJENER PÅ ARBEIDSINNVANDRINGEN? OXLO-KONFERANSEN 2012.
Module 4: Company Investment Decisions Using the WACC
Kapittel 11: Investeringsanalyse og prisstigning
Kapittel 8 - Utskiftingskalkyler
Ressursbruk i utdanning Internasjonale sammenligninger
Helge Brunborg Statistisk sentralbyrå
Einar Bowitz,Econ Pöyry og Roland Fürst, Fürst og Høverstad ANS Rammefinansiering av barnehager.
God oppvekst – styrket satsing på barn og unge i Sande og Vestfold
11Jeg i arbeidslivet.
Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk
FAGFORBUNDETS KAFFEKURS
Et arbeidsmarked i endring – kva kvalifiserer vi til? INTRO 5 ÅR
Rekruttering til Byggenæringen april BNLs måldokument for utdanningspolitikk Rekrutteringsbehovet er; –6600 elever i videregående skoles byggorienterte.
Anne - med lovens minimum  Anne har i lønn  Folketrygden betaler mindre i pensjon jo høyere lønn man har  Anne får bare 42 % av lønn i folketrygd.
Stiftelsen Elektronikkbransjen. I verdi +3,0 % Totalmarked første halvår.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 1. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Disposisjon Situasjonen på arbeidsmarkedet
Arbeid er førstevalget
Forelesning 5 Forhandling og koordinering
SINTEF-undersøkelsen om salting og trafikksikkerhet
Forelesning i mikroøkonomi.
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Pensjonsordninger, yrkesaktivitet.
Forelesning i mikroøkonomi.
Alstahaug kommune Statsbudsjettet Økonomi Skatt, rammetilskudd 2009; kr ,- Skatt, rammetilskudd 2009; kr ,- Skatt, rammetilskudd.
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i statsbudsjettet 2008.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – møte med FAU-ledere Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett.
Rådmannens forslag til økonomiplan
Nyttekostnadsanalyse: Kollektivtilbudet i storbyer Av Steinar Strøm, Universitetet i Torino.
Mål for utdanning- og yrkesrådgivning i den videregående skole Rådgivningen skal hjelpe deg med viktige beslutninger vedr. utdanning og yrke: – Valg underveis.
Forelesning 4 12.september 2012
Forelesning 6-7 forts Litt mer om lønnsdannelse og mest om diskriminering.
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
BØK310 Bedriftsøkonomi 2a Rasmus Rasmussen 1 BØK310 Bedriftsøkonomi 2a Kapittel 11 Prosjektvett.
1 1 En økning av fedrenes andel av foreldrepermisjonene – mindre valgfrihet eller sterkere insentiver ? seniorforsker Kari Skrede Statistisk sentralbyrå,
Teorier om lønnsdannelse 1. Teorien om lønnsdannelse ved fullkommen konkurranse (FK) En viktig referansemodell for å karakterisere løsningene i modeller.
Fagforbundets Gruppeforsikring Hva blir nytt fra
Lønn Lønn er den betalingen du mottar fra arbeidsgiver for den jobben du utfører. Lønnen avhenger blant annet av alder, utdannelse, arbeidstid og arbeidsoppgaver.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Statistikk Dette er Norge Å kunne tolke statistiske data er en.
Kongsvinger - Kommunesammenslåing.
Mikroøkonomi og makroøkonomi
Grue - Kommunesammenslåing.
Sør-Odal - Kommunesammenslåing.
Åsnes - Kommunesammenslåing.
Individuell og markedsetterspørsel
Kapittel 7 oppgave b b. Sett inn riktig form av substantivene og adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
En undersøkelse blant norske studenter Juni 2018
Norsk Friluftslivs folkehelseseminar 1. feb. 2018
Kapittel 11: Investerings-analyse og inflasjon
Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner
Utskrift av presentasjonen:

Mer om arbeidstilbud Humankapital Forelesning 3: 5.9.2012 Mer om arbeidstilbud Humankapital

Kvinners arbeidstilbud

Årsaker til vekst i kvinners arbeidstilbud: Økning i lønn Færre barn Mindre tidkrevende hjemmearbeid Endring i preferanser Økt omfang av offentlige omsorgstilbud Økt etterspørsel etter kvinnelig arbeidskraft

Lønnselastisiteter

Eksempel: Kontantstøtten Kontantstøtten: Månedlig støtte til barn mellom 1-2 år som ikke går i barnehage Innført i 1998 for å gi familier større valgfrihet.

Hva sier økonomisk teori? Kontantstøtten Øker den relative prisen på ekstern barnepass (barnehage) relativt til egen omsorg Øker arbeidsfri inntekt Redusert arbeidstilbud for den personen som er mest involvert i barneomsorg

Eksempel 1: Mor yrkesaktiv og benytter barnehage Substitusjonseffekt: fritid blir relativt billigere Inntektseffekt: inntekten totalt sett øker mer fritid, mindre arbeid

Eksempel 2: Mor yrkesaktiv og benytter dagmamma

Eksempel 3: Mor ikke yrkesaktiv

Hva viser empiriske undersøkelser i Norge? Kontantstøtten har redusert arbeidstilbudet for kvinner med små barn Effekten på den ekstensive marginen er sterkere enn på den intensive marginen Ingen effekter for far

Humankapital Investering i utdanning og kompetanse Noen fakta om utdanning i Norge Økonomisk teori om humankapital Nåverdien av investering i utdanning Forholdet mellom utdanning og lønn Beslutningen om utdanningslengde Forskjell i diskonteringsrate Forskjell i evner Utdanning som et signal Investering i humankapital etter fullført utdanning Empiriske undersøkelser av avkastningen av utdanning

Utdanning og arbeidsmarked   Grunnskole Videregående Universitet Alle: Yrkesdeltakelse 46,7 69,4 85,0 Arbeidsledighetsrate 6,3 2,7 1,6 Månedslønn 29 900 36 200 48200 Menn: 52,8 75,2 86,6 7,3 2,9 1,8 31 100 38900 53400 Kvinner: 41,1 62,9 83,9 6,5 2,5 1,7 28000 32000 42900

Avkastning av utdanning i Norge og andre land Note: De europeiske resultatene er nye beregninger foretatt i forbindelse med PuRE-prosjektet. (Se note 1 og note 5). De nord-amerikanske tallene er hentet fra Card (1999) og gjelder både menn og kvinner i 1995. Lønnspremie per år med utdanning. Gjennomsnitt for menn 1980–1995

Humankapitalteori Gary Becker (1964): Utdanning betraktes som en investering Gevinst: Høyere inntekter Kostnad: To typer - direkte: semesteravgift, bøker, reise osv - indirekte: tapt arbeidsinntekt

! Utdanning ingen egenverdi – kun verdi fordi det øker fremtidig inntekt

Nåverdi Neste år: 𝑁𝑉= 𝑦 1+𝑟 Om t år: 𝑁𝑉= 𝑦 (1+𝑟) 𝑡

Nåverdien av investering i utdanning Går på universitetet B Slutter etter videregående A 18 67 A: Kostnader ved utdanningsprosjektet B: Inntekter ved utdanningsprosjektet

Nåverdi av kun videregående utdanning: 𝑁𝑉 𝑉𝐺𝑆 = 𝑤 𝑉𝐺𝑆 + 𝑤 𝑉𝐺𝑆 (1+𝑟) + 𝑤 𝑉𝐺𝑆 (1+𝑟) 2 +…+ 𝑤 𝑉𝐺𝑆 1+𝑟 49 = 𝑡=0 49 𝑤 𝑉𝐺𝑆 (1+𝑟) 𝑡 Nåverdi av høyere utdanning: 𝑁𝑉 𝐻𝑈𝑇 =−𝐻− 𝐻 1+𝑟 − 𝐻 1+𝑟 2 − 𝐻 1+𝑟 3 + 𝑤 𝐻𝑈𝑇 (1+𝑟) 4 + 𝑤 𝐻𝑈𝑇 (1+𝑟) 5 +…+ 𝑤 𝐻𝑈𝑇 1+𝑟 49 = 𝑡=0 3 − 𝐻 1+𝑟 𝑡 + 𝑡=4 49 𝑤 𝐻𝑈𝑇 1+𝑟 𝑡 Direkte kostnader Inntekter

Ta høyere utdanning hvis 𝑁𝑉 𝐻𝑈𝑇 > 𝑁𝑉 𝑉𝐺𝑆

Eksempel: Individ, lever to perioder: (1) ikke gå på skolen i det hele tatt, tjene 200 000 kr hver periode (2) ta utdanning, direkte kostnader på 15 000 kr i periode 1, tjene 450 000 kr i periode 2

𝑁𝑉 (1) =200000+ 200000 1+𝑟 𝑁𝑉 (2) =−15000+ 450000 1+𝑟 r=0,05 => 𝑁𝑉 (1) =390476 𝑁𝑉 (2) =413571 Velg alternativ (2) – ta utdanning

𝑁𝑉 (1) =200000+ 200000 1+𝑟 𝑁𝑉 (2) =−15000+ 450000 1+𝑟 r=0,2 => 𝑁𝑉 (1) =366667 𝑁𝑉 (2) =360000 Velg alternativ (1) – ingen utdanning

Diskonteringsfaktoren r: Markedsrente Tidspreferanse Høy r => liten vekt på fremtiden => lite utdanning

Forhold utdanning - lønn Alternativ formulering av «stopping rule» – optimal utdanningslengde Lønn assosiert med enhver utdanningslengde for en gitt person

Lønn og utdanningskurven Viktige egenskaper: Stigende kurve Helningen viser hvor mye lønna øker ved ett ekstra år med utdanning Konkav Lønn 500,000 400,000 300,000 200,000 År utdanning 12 13 14 18

Optimal utdanningslengde Rente Tilpasning der MRR = r Velger s* år med utdanning s’ => r’ > r => ta mer utdanning r’ r MRR År utdanning s’ s*

To grunner til ulik utdanningslengde: Forskjell i diskonteringsrater Forskjell i evner

Forskjeller i diskonteringsrate Rente Lønn POla wfullføre rPer wdrop-out PPer rOla Utd.år Utd.år 11 12 11 12

Forskjeller i evner 11 Rente Utd.år r 12 Ola Per Lønn Z wfullføre Ola wPer Per wdrop-out Utd.år 11 12

Empiriske undersøkelser av avkastning av utdanning ln w =β𝑆+andre kontrollvariabler Problem: Ulike evner. Løsning: Naturlig eksperiment Instrumentvariabler