Kompetanseheving VA • Hvorfor •Ønsker å bidra til generell kompetanseheving •Vanskelig å rekruttere fagpersoner innen VA •Ønsker å øke muligheten for avansement.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Advertisements

Ubemannet rengjøring og rensing av tunnelbasseng
Ferieloven Turid Hatland.
Fra merkantilist til tekniker. - mitt karrierevalg.
Fagskoleutdanning elektro Tilpasning til arbeidslivets behov Gunnar Visnes Norsk Teknologi GVi Norsk Teknologi.
VANN OG AVLØP ARENDAL OG ENGSETH. Hovedanleggets kostnad blir fordelt på antall som melder seg på. Dette er lik pris for alle. For å få vann- og avløp.
Årets beste forbedringsgruppe
Markedsinfo fra Bergen kommune – vann- og avløpsetaten
KLASSEHJELPER`N.
Vi rekrutterer markedets fremste talenter.
Tilsynet for små avløpsanlegg
Industribachelor – Y-vei
UTDANNINGSTILBUD VED IMT 2010/2011
Videregående opplæring Veien til fagbrev v/avdelingssjef for fag- og yrkesopplæring Turid Borud Vg1 Vg kontrakter (Lærekontrakter og opplæringskontrakter)
Sikring av vannkvalitet på hovedinntak på helseforetak.
Anleggsbransjen Frokostmøte 5. desember 2013 Fakta og analyse Stein Gunnes, sjeføkonom Tore A. Larsen, næringspolitisk rådgiver Håvard Almås, næringspolitisk.

Byneset Båtklubb Informasjonsmøte 31. Mars Kriterier for valg av havn •Positivt innstilt grunneier. •At området ikke har noe verneproblematikk •Havna.
FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING
Fleksibel Yrkesfaglærerutdanning
Arild Moen Velkommen til Sommerseminar juni 2013.
Kloakkering av Røyksund
Strategisk Kompetanse
Opplæring for tillitsvalgte 28. september Opplæring for tillitsvalgte 28. september 2010 Program for dagen – Presentasjon av alle Informasjon.
Videreutdanning i spesialrenhold Erfaringer fra UNN
IA-SEMINAR NHO-LO 8. Mars 2011 Groruddalsprosjekt innen lager, logistikk og transport Samarbeid NAV, NHO (LTL) og LO (OTF) v/Hilde J. Skjærmoen, Heidi.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Tiltaksplan for å styrke realfagene 2007/2008 Geir Anton Johansen.
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
1 FOU-prosjekt Bruk av forsikringsskadedata. 2 En typisk VA-kommune? 5000 innbyggere Sentrumsbebyggelsen: ett vannverk og ett avløpsrenseanlegg Grendesamfunn:
SHELL SEMINAR RICA SEILET Linjebygg Offshore AS (LBO)
Fjernundervisning eller nettstøttet læring Eksempel på gjennomføringsmodell ved Bergen teknisk fagskole Årskonferansen RFF Bodø 13 – 15 mai 2009.
Endringer i Bydrift Bergen KF Pressekonferanse 12. desember 2007.
Drikkevannsforsyningen i Troms - basert på Vannverksregisteret Tilbakeblikk - status - utfordringer Jens Erik Pettersen Finnsnes, Oktober 2005.
Biogassproduksjon En ny utfordring for bonden når det gjelder: tekniske løsninger kunnskap om drift kunnskap om biologi.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Sputnik II Hvordan tilrettelegge undervisningen i PTF (Prosjekt Til Fordypning) innenfor Vg1BA ved samarbeid mellom Sogn VGS, Hellerud VGS og Bjørnholt.
Student i ”moden” alder
Hvordan løse rekrutteringsproblemene i sektoren? Og hvordan få studentene til å bli?
Riktig kompetanse – for å kunne løse oppgaven sammen! Håndverkeren og fagarbeideren Arkitekten Byggherren Prosessen Gjennomføringsmodeller og kontrakter.
NJFF Førstevalg som kunnskapsformidler. Målsetting Bli ledende kunnskapsformidler innenfor jakt- og fiskesektoren –Attraktive kurstilbud –Godt skolerte.
Hvem er Aksjon helsefagarbeider? Hvorfor? Hva gjør vi?
Vann og avløp i Båtstø vel
Notodden Ressurssenter Kursavdelingen ved Notodden vgs.
PROGRAMFAG TIL VAL Om faget og førebuing til oppstart
Fagskolen i 2012 Norges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles Ivar Lien.
1 Fagkonferanse for VA- sektoren 31. mars – 1. april Kompetanseutvikling/fagopplæring/rekruttering til VA-sektoren Svein Erik Moen, Norsk Vann BA.
ORME fagskole Fagskole i Vatn og Avløp Fagforbundets konferanse 1. februar 2011 Mads Løkeland, ORME fagskole 1.
Foto: Carl-Erik Eriksson Teknisk fagskole sett fra arbeidsgivers ståsted Fagforbundets VA-konferanse Oslo, 2. og 3. februar 2011 Randi Sesseng Aas Trondheim.
”Dagleg kundekontakt på Bømlo” Odd Petter Habbestad Driftsleder i Bømlo Vatn og Avløpsselskap AS. RDF
Bygg- og Anleggsteknikk Liker du å arbeide med hendene? Har du lyst til å jobbe med noe interessant? Vil du ha muligheten til å kunne sette spor etter.
Videre utdanning? Mange muligheter…….. Terningen Arena 2015.
Hedmark fylkeskommune. Organisasjonskart HFK Fylkesrådet i Hedmark Fylkesråd 26. oktober Fra venstre leder Per-Gunnar Sveen (Ap), nestleder Aasa.
VA –teknikk. Samarbeid Organisering Av Samarbeid mellom HIN og VA - bransjen Årsmøte i Driftsassistanse Nordre Nordland Andenes 26 – 27 mars Ved Førstelektor.
Vann- og avløpsprosjekter status 2015 Komité TKF
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre
Faglig ledelse, hva er det?
ELEKTRO Praksisdager HØST 2017.
Status pr. Januar 2013 Kommunalteknisk sektor Tom A. Johansen
Videre utdanning? Mange muligheter……..
Prinsippskissen Klubbhus Flerbrukshall/ utvidelse av hall Fotballbaner
Organisering av fagskolesektoren
STAVANGER OFFSHORE TEKNISKE SKOLE
Informasjonsmøtet for våre eksterne samarbeidspartnere
Hva skjer i programmet nye Kristiansand
Kompetansebarometeret 2018
Etterstad videregående skole – Informasjonsmøte
Overflatevann.
Utskrift av presentasjonen:

Kompetanseheving VA • Hvorfor •Ønsker å bidra til generell kompetanseheving •Vanskelig å rekruttere fagpersoner innen VA •Ønsker å øke muligheten for avansement uten via nye stillinger • Hva •Fagbrev i kjemiprosess •Teknisk fagskole, fordypning innen VA

Hvordan • Arbeidsgiver •Dekker en del av studiekostnadene • 2/3 av totalkostnadene •Dekker en del av tiden • Tilpasses hver enkelt •Sørger for praksisplasser • Egne anlegg for vannbehandling og avløpsrensing •Sørger for praksisplassvurdering • Ressurssenter ved Brundalen vgs

Kontrakt fagbrev

Kontrakt fagskole

Hvordan • Arbeidstaker •Dekker resten av studiekostnadene • Avhengig av valg av kompetanse •Bruker fritid ved behov for å gjennomføre utdanningen •Bidrar positivt til at det daglige arbeidet skal gå best mulig i utdanningsperioden •Er motivert for å gjennomføre videreutdanningen

Status pr i dag • 4 ønsker fagbrev •1 har startet med praksisperioden • 10 går på fagskolen • 2 informasjonsmøter gjennomført • Samtaler stort sett gjennomført med hver enkelt kandidat •Realkompetansevurdering •Praksisplassvurdering

Fremdrift • Kontraktsinngåelse med hver enkelt innen utgangen av oktober - OK • Praksisplasser bestemt og satt i gang i løpet av høsten - OK • Oppstart fagskole i løpet av november - OK

Samarbeid mellom ORME fagskole, Brundalen ressurssenter og Trondheim bydrift • 2-årig Teknisk fagskole i prosessteknikk fordjuping i Vatn og Avløp Deltid over haust 2007 – haust 2010 • Innhaldet i fordjupingsdelen er ikkje ferdig utvikla. Det vidare arbeidet med dette vil skje i tett samarbeid med Trondheim bydrift.

Fordypningsmodulen Produksjon- og tilvirkningsteknikk Produksjon og rensing av vann & avløp Rensemetoder Slambehandling Sikring av vannkilder / nedslagsfeldt / resipient Logistikk Distrubiasjon Rørnettet Pumpestasjoner, høydebasseng, reduksjoner med mer. Forståelse av plassering / kapasitet / trykk Prosjektadministrasjon Beregning av kapasitet, trykk og rørtyper Tett og spredt bebyggelse Driftsovervåking / kartverk Datakunnskaper Prøvetaking / journalføring Gemini VA

Fordypningsmodulen Vedlikehold 1. Næringsmiddel ( Drikkevann ) • Sikring av innsig av fremmedvann • Lekasjekontroll • Rehabiltering Vedlikehold II Spesialavfall ( Avløpsvann ) • Sikring av innsig av fremmedvann • Lekasjekontroll • Rehabiltering HMS kvalitetsledelse Konstruksjonsteknikk • Korrosjon SRB Bakterier ( Sulfatreduserende bakterier ) • Materialvalg Verkstedteknisk automasjon • Automateknikk • PLS ( Programerbar logisk styring ) Hovedprosjekt