Et velfungerende forskningssystem? Jan Fagerberg, Universitetet i Oslo Innledning til diskusjon på dialogmøte 31 Mai 2010.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

SMED8005 Communication of Science/Forskningsformidling 02. juni 2009
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Private aktørers rolle i medisinsk forskning
Finansieringsmodellen 2002 – 2014 – 20?? OU-seminaret februar Dag K. Bjerketvedt 1 amanuensis HiT.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Sak Utkast til kap 2 Et velfungerende forskningssystem og disposisjon
Medlemsorganisasjonene: Medlemmer per oktober 2010.
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Nye programmer i Forskningsrådet innenfor utdanning, helse og velferd
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
Nærings-ph.d. Haugesund, august Hva er Nærings-ph.d?  En ordning der NFR gir støtte til en bedrift som har en ansatt som ønsker å ta en doktorgrad.
Forskningsseminar : Forskning og utdanning Får vi det vi trenger – og trenger vi det vi får? Åpning ved President Marianne Harg.
Evaluering av forvaltningsreformen i barnevernet
Kunnskapsesenterets nye PPT-mal Et velfungerende forskningssystem – hva er de største utfordringene i dag? Fagerbergutvalgets dialogmøte 31. mai 2010 John-Arne.
Fornyelse av forskningen og Forskningsrådets rolle Fagerbergutvalget, dialogmøte, UiT, Randi Søgnen.
Hva er utfordringen? Innlegg på dialogmøte arrangert av Fagerbergutvalget 31 mai 2010 av Advokat Christian Hambro.
Kommentarer knyttet til forskningsmeldingen Kommentarer fra Henrik Jakobsen, professor, forskningsleder Avdeling for Realfag og Ingeniørutdanning Høgskolen.
Geir Arnulf 17. februar 2010 Forskningsmeldingen.
Et velfungerende forskningssystem: bruker vi talentene optimalt? Nils Chr. Stenseth, professor og preses i DNVA Dialogmøtet med.
University of Tromsø – Institute of Medical Biology Vitenskapelig publisering - forskernes behov og forskernes praksis Bård Smedsrød Instituttleder IMB.
Drivkrefter i vitenskapelig publisering Slipp forskningsresultatene fri… 14. November 2007.
Norsk høyere utdannings og forsknings framtid? En kommentar fra landsdel Sør-Vest Torunn Lauvdal, Universitetet i Agder.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Nærings-ph.d Lise V. Sund ” Vilje til forskning ” …Samspillet mellom bedrifter og forskningsinstitusjoner skal styrkes gjennom etableringen.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Resultatbasert omfordeling (RBO)
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Regionale satsinger i EUs 7. rammeprogram Sverre Sogge Norges forskningsråd.
Anne M Jervell Strategiske veivalg? Anne M Jervell STYREMØTE Tema:Strategi.
Forskningsrådet og internasjonalt samarbeid
Anne Line Wold NPHs nettverkskonferanse 2009
Seminar Ketil Hanssen FoU ved HiF Historisk: Tre institusjoner med ulike FoU-tradisjoner DH-ene med sterkt FoU-fokus Lærerutdanningene med begrenset.
Elever som forskere i naturfag – ElevForsk
Hvorfor satser Forskningsrådet på Innovasjon i offentlig sektor? Sogndal Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør.
Betaling av informanter Forskningsrådets politikk og praksis Norges forskningsråd Avdelingsdirektør Hege Torp.
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
Forskningsrådets strategi for instituttsektoren.
Per Schjølberg-Henriksen Oslo 27. oktober 2004 Forskningsbasert kompetansemegling Erfaringer fra TEFT og IRC Forskningsbasert kompetansemegling Metoder.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Måling av forskning.
Nytt MATprogram (2006 – 11) i Forskningsrådet Fokus på næringsutvikling og innovasjon innenfor: Fiskeri- og jordbruksbasert matproduksjon og foredlings-
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
Handlingsromutvalget Hvorfor opprettet Virkelighetsforståelse og offentlig debatt Hvorfor er 23 milliarder oppfattet som utilstrekkelig?
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nordland.
ET VELFUNGERENDE FORSKNINGSSYSTEM: NOEN INNSPILL Ole Didrik Lærum Universitetet i Bergen.
Strategi- og aktivitetsplan
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Sekretariatet i samarbeid med utvalgsleder Norges forskningsråd.
INTPART et samarbeid mellom Forskningsrådet og SIU Internasjonale partnerskap for fremragende utdanning og forskning (INTPART) Berit Johne, Forskningsrådet.
Lars Holden Styreleder Forskningsinstituttenes fellesarena, FFA, adm. dir., Norsk Regnesentral NHO Oslo, 4. mars 2016 Forskning og innovasjon for omstilling.
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
LEDELSE VED UMB. UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP 2  Valgt leder = Ufarlig likemann?  Professoral fagledelse -> demokratisk valgt.
Forskningsinstituttenes betydning for FoU i næringslivet Lars Nerdrum, forsker.
Forskning for framtiden Forskningspolitisk debatt Jan I. Haaland, styreleder UHR.
Mandat og rammeverk for evalueringen
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar
Tilskuddsordning til frivillige organisasjoner og virksomhet
Regions of Knowledge i EUs 7. rammeprogram
Effektevalueringer i lys av nytt styringssystem for Forskningsrådet
Overordnet strategi SV-fakultetet
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Betydningen av tidlig og langsiktig forankring i institusjonenes ledelse Finn-Eirik Johansen, visedekan for forskning, Det matematisk-naturvitenskapelige.
Tematiske inngangsveier
Utskrift av presentasjonen:

Et velfungerende forskningssystem? Jan Fagerberg, Universitetet i Oslo Innledning til diskusjon på dialogmøte 31 Mai 2010

2 Utfordringen - Tora Aasland •Gode nok data? •Dilemmaer og forbedrings- punkter •Hva kan gjøres? •Debatt nødvendig •Innhente råd og synspunkter ”Vi må våge å stille kritiske spørsmål om det er god nok sammenheng mellom de ressurser vi setter inn i forskningen og resultatene vi får” ”vi” = utvalget?

3 Hvor utføres den offentlig finansierte forskningen?

4 Viktige funksjoner i alle forskningssystemer •Produsere ny kunnskap •Vedlikeholde kunnskap og holde oss oppdatert •Tilføre oss ferdigheter som gjør oss bedre i stand til å bruke kunnskap (uansett hvor den er utviklet) •Reprodusere systemet - rekruttering •Møte nye behov - fornyelse Dilemmaer : Spissing versus bredde (Statisk) effektivitet versus fornyelse

5 Et velfungerende forskningssystem har …. •Gode arbeidsbetingelser for forskere som har vist de kan hevde seg internasjonalt (de beste) •Høy grad av konkurranse •Stor åpenhet for nye ideer, iniativer og aktører: Ingen vet hvor gjennombruddene vil komme •Et mangfold av aktører både blant de som forsker og de som finansierer forskning: nei et sted bør ikke være den endelige dommen •Bred mobilisering av forskerne: Et system som ikke bruker de menneskelige ressursene godt, er ikke velfungerende

6 Hva er god forskning? Hvordan får vi mer av det? •God forskning: Forskning som verdsettes og brukes av andre fagfolk. Det mest relevante kriteriet for god forskning er bruk (siteringer), ikke antall eller publikasjonskanal •Forskning kan måles (produksjon, siteringer, prosjekter, doktorgrader) … hvis vi vil … •Hvordan fremme god forskning: klar sammen- heng mellom måloppnåelse og ressursfordeling på alle nivåer (transparens og forutsigelighet) •Organisasjonslinjens utilstrekkelighet: Hvordan sikrer vi gode forskerne og forskningsgruppene tilstrelkkelig handlingsrom?

7 Det norske systemet: Symptomer •Offentlig støtte til privat forskning: Etablerte aktører i tradisjonelle næringer og utvalgte områder prioriteres (unntak: Skattefunn) •Offentlig forskning: Konsentrasjon om store organisasjoner (U&H-sektoren), utvalgte temaer (programmer) og et fåtall “eksellente” miljøer •Fellestrekk: Lite “åpenhet” for nye aktører/ideer •De store vil ha mer (Handlingsroms-utvalget) •Stor misnøye blant vanlige forskere i U&H sektoren (få eller ingen mulighet til å konkurrere om støtte til sin forskning)

8 Fra “forskerene” i U&H sektoren … ”Vi foreslår (…) at Forskningsrådets midler til fri prosjektstøtte bør økes, og at enkeltforskere og små samarbeidende grupper av forskere bør ha mulighet til å søke om støtte til driftsmidler og stipendiat(er) (…). Slike søknader blir i dag avvist av Forskningsrådet og henvist til søkerens institusjon. Erfaring viser at institusjonene ikke har et betryggende vurderingsapparat, at vurderingene ofte lar fagpolitiske og strategiske hensyn telle med i tillegg, og av og til i stedet for, de rene faglige kvalitetshensyn. Habilitetsproblemene ved denne type lokale vurderinger er også betydelige.” (Walløe-utvalget,s. 53) For få muligheter, for lite konkurranse, ikke betryggende vurderingsapparat ….

9 “Fri forskning” utrydningstruet?

10 Det norske systemet: Diagnose(r)? •Politikerne: Stor styringsvilje men hva med resultatene? •Sektorprinsippet: Særinteresser driver verket, leder til programforskning •Forskere på felter med lav politisk prioritet møter stengte dører •Hvem tar ansvar for helheten? KD? NFR? •Men hvem “råder” i forskningsrådet? •Resultatbasert styring – når signalene/ incitamentene fram til forskerne? Balanseproblemer?

11 Mulige terapi-elementer? Bedre balanse (sær- interesser/helhet) •Hvordan leve med “Sektorprinsippet”? •En“handlingsregel” for forskningspolitikk: 50% til fri forskning? •Finansiert gjennom en egen “overhead” på all offentlig finansiert forskning, utredning og konsulentbistand? Mer mangfold – økt konkurranse? •Fornyelse – en hovedoppgave for forskningsrådet? •Stengte dører? Behov for flere forsknings- finansierende aktører? •Bedre metoder (resultat- måling) •Klarere sammenheng mellom resultater og finansiering på alle nivåer?