SAMMENSATTE SUBSTANTIV

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
15 Notater og markeringer i teksten
Advertisements

Tabeller av objekter Klassen ArrayList
BARNS SPRÅKUTVIKLING Test deg selv!
DA/NÅR.
En innføring i spillet: Lag En Setning
Guide til Facebook - sider og arrangementer
Samling 3, HiØ 27. og 28. jan Fagspesifikk del Etterutdanningskurs for lærere Tysk på barnetrinnet.
ADVERB.
Nettevett – utvidet versjon
Publisering på internett
Bruke Gmail 3a Gmail er et e-postprogram.
HTML og CSS introduksjon Veiledet selvstudium Webpublisering 10. januar 2008 Monica Strand 1Webpublisering – 10. januar 2008.
DYSLEKSI OG DYSKALKULI
Hvorfor satse på nett? 3,2 millioner nordmenn har tilgang til internett (2006). Folk bruker nettet først for å skaffe informasjon. Internett er den billigste.
Foreldremøte for 2A, 7.mars Kl
Hva skal vi lære? TEMA: Sør Amerika Hvilke hav omgis verdensdelen av
Velkommen til informasjonsmøte om det selvstendige arbeidet på master
Å skrive for Internett Språktips.
Substantiv.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Å skrive for Internett Ingunn Selvik 5. Mars 2007.
Å skrive en god innledning
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Sammensatte tekster. Oversikt over dagens økt • Basis ferdighetene vi skal jobbe med: – Lese, skrive, muntlig, digital • “Storytelling” – Focus on irregular.
Sammensatte tekster: Photo Story
DET DIGITALE VERKTØYET I HAGEN BARNEHAGE
Enkel og dobbel konsonant
Filer Finne minste Finne Største Beregne gjennomsnitt Variabler Tabeller – Arrays Lage frekvenstabell.
Eksamenstips.
Hva er Fronter.
I dag: Kort repetisjon om faget webprosjekt Om gruppearbeid
Sammensatte tekster.
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
Forside/oversikt Fag / tema Sosial kompetanse, Norsk og KRL Trinn
Klokka.
OPPGAVER: Alfabetet : Leksjon 1.9 Store og små bokstaver:
Subjunksjoner.
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Samling 1, HiØ 20. og 21. sept Fagspesifikk del 1, Etterutdanningskurs for lærere Tysk på barnetrinnet.
Muntlig framføring Tips til den som skal ha muntlig framføring:
1 Organisering av kode (Kapittel 5). 2 Mål ● Forstå inkludering er og hvilken gevinst det gir ● Lære å utvikle egne funksjoner ● Forstå variablenes virkemåte.
Publisering på verdensveven Kursdag 2 VÅFF, våren 2002.
Publisering på verdensveven Kursdag 3 VÅFF, våren 2002.
Hvorfor lære HTML og PHP
Lyst til å prøve noe nytt, noe annerledes? En skole uten eksamen eller karakter Mer enn 300 fag å velge i Internatliv Utstyr tilgjengelig døgnet rundt.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
Lyst til å prøve noe nytt, noe annerledes? En skole uten eksamen eller karakter Mer enn 300 fag å velge i Internatliv Utstyr tilgjengelig døgnet rundt.
FORELDREMØTE 1. KLASSE 23. SEPTEMBER 2014.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE
Fylkesårsmøtet 6-8 mai Scandic Havet Hotell Bodø.
Lekseplan for 4.trinn uke 20 og 21 Mandag 11. mai – fredag 22. mai 2015 PALS uke 20 og 21: Ansvar i klasserommet/fellesrommet: Arbeide rolig uten å forstyrre.
PREPOSISJONER.
| Formelle tekster.
Sammensatte tekster. Hva er en sammensatt tekst?  Når flere utrykk opptrer sammen kaller vi det en sammensatt tekst.  Eksempler på slike uttrykk er:
MON PETIT MONDE LA MAISON. LES MEUBLES ET LES PREPOSITIONS -Forstå og bruke et ordforråd som dekker dagligdagse situasjoner – 1) la maison et les meubles.
Norskfaget i 1. klasse.
| Å argumentere Å analysere argumenterende tekst.
Mon petit monde La maison. Les meubles et les prepositions
Dette er helt utrolig. Les alle tallene. Sakte linje etter linje
En dag på Fagersjø skole
Oppgave 6 Side Sett inn riktig form av substantivet. Du velger selv et ord som passer inn i sammenhengen. Bilde:
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
- hensikt, sjanger og sammenheng i tekst
Svømming på Rjukanbadet resten av dagen
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Utskrift av presentasjonen:

SAMMENSATTE SUBSTANTIV

Sammensatte substantiv Nytt substantiv av to eller flere ord

På norsk er det vanlig å lage nye substantiv ved å sette flere ord sammen til ett ord. Det siste ordet blir hovedordet, det/de første forteller noe om hovedordet. Det er hovedordet som bestemmer hvordan ordet skal bøyes.

Noen ganger må vi sette inn "e" eller "s" mellom ordene som skal settes sammen.Eksempler: en rygg + en sekk blir ryggsekk å skrive + et bord blir skrivebord å lese + en lampe blir leselampe et barn + en seng blir barneseng svin + e + kjøtt blir svinekjøtt arbeid + s + plass blir arbeidsplass

MERK! På norsk skrives sammensatte ord uten bindestrek.

MERK! Mange gjør også feil ved å skrive ordene i sammensatte substantiv hver for seg. Prøv om du kan uttale to ord i ett. Dersom du kan det, er det et sammensatt substantiv: Vi skriver ikke "klasse rom", men "klasserom", ikke "blomster vase", men "blomstervase" osv. Er du usikker på om to ord skal skrives i ett eller hver for seg, kan du være nesten helt sikker på at de skal skrives i ett!

SAMMENSATTE ORD To selvstendige ord settes sammen til ett. Vi kan sette sammen ord:hopp + bakke = hoppbakke klasse + rom = klasserom jobb + søknad = jobbsøknad Noen ord får e eller s i tillegg når de settes sammen: barn + e + hage = barnehage befolkning + s + vekst = befolkningsvekst. Sammensatte ord skrives i ett uten bindestrek. Det er det siste ordet som bestemmer ordets kjønn.

OPPGAVER Praktisk norsk 2, oppg 13.4, 13.5 http://praktisknorsk2.cappelendamm.no/c342571/luketekst/vis_js.html?tid=375294&strukt_tid=342571 Norsk nettskole, oppg 7-15 http://norsknettskole.no/globalskolen/ressurssidene/tester/Morten/lese/index.htm Norsk nett, oppg 2 http://vefir.mh.is/norska/ordb_opg2.htm Just fun, ord i ord #1-#10 http://www.justfun.no/oppgave.php