Forskning møter praksis i skolen Hvordan forholder skoleeier seg til forskning? Om bruk av forskning i grunnopplæringen. Eli Gundersen 4. Desember 2009.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
Advertisements

Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Nasjonal konferanse Overgangsprosjektet Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 7. september 2011.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
”Det er fedt” Evaluering av det frivillige 10. skoleår i Danmark
Man slår ikke den man har massert
ENTREPRENØRSKAP FOR LÆRERE OG SKOLELEDERE Videreutdanning 30 studiepoeng Entreprenørskap i skolen Entreprenørskap er et utdanningsmål og en opplæringsstrategi.
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
KS ORDFØRERKONFERANSE ”UTDANNING I VERDENSTOPPEN” Kunnskapsminister Øystein Djupedal Oslo 9. mai 2007.
Strategi for rekruttering til kommunene – hva kan kommunene og KS gjøre ? Strategikonferanse Hordaland 2009 Bente Stenberg-Nilsen, Fagsjef KS.
1.
Landsorganisasjonen i Norge
Kommentarer til rapportene «En av flokken?» og «Langt igjen?» v. Pia Paulsrud, Utdanningsdirektoratet.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Tiltaksplan for å styrke realfagene 2007/2008 Geir Anton Johansen.
Lesesenteret NASJONALT SENTER FOR LESEOPPLÆRING OG LESEFORSKING Orientering på møtet i Nasjonalt fagråd for lærerutdanning i Levanger,
FAFO: 3. delrapport i evaluering av Kompetanseutviklingsstrategien
Lærerrollen og lærerutdanning NRLU 2. juni 2008 Hanna Marit Jahr.
St.meld. 25 (2005 – 2006) Mestring, muligheter og mening «De fleste undersøkelser peker på dagligliv, måltider, aktivitet, sosiale og kulturelle forhold.
Om Kunnskapsdepartementets forskningssatsinger
Forskning i grunnopplæringen
1 Forskning møter praksis i skolen Praksisrettet FoU i Rogaland Tema: Forskning i grunnopplæringen Dialogseminar 4. desember 2009.
UiS Suksesskriterier  Egne valg av område  Likeverdighet  Forpliktelse  Grundighet  Tett på praksis  Skriftliggjøring  Tid  Fellesskapsarena.
Etterutdanning 2009 FagområderAntall skolerAntall lærere Leseopplæring18444 Regneopplæring16262 Rådgiving23 Elevvurdering451 Bruk av IKT i fagene19425.
PÅ SAMME LAG respekt mestring samhandling SKOGER SKOLE.
Nasjonale prøver.
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Valgfag på Kastellet skole
Dette er bare starten! Vi har flere forventninger til FoU- samarbeid” Randaberg kommune: innbyggere elever fra Trinn Ressursbruk skole.
Kurs nye praksislærere 28. oktober 2014 Toril Hanssen 1.
KOMPETANSE FOR INNOVASJON En universitetspilot ved UMB Forskningsdirektør Odd Jarle Skjelhaugen.
Nasjonale prøver i regning En del av en praksis med vurdering for læring.
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Hvem er Aksjon helsefagarbeider? Hvorfor? Hva gjør vi?
Kompetanse for kvalitet Videreutdanning mill kr 37 nye tilbud høsten 2010, samlet 91 videreutdanningstilbud med omfang 30 studiepoeng Fire nye.
Skoleeiermøte i Troms Skolens behov og forventninger Ved Oddbjørn Njøs.
Lærerutdanning Spesialisering, arbeidsdeling og samarbeid Frode Hauge.
Fagartikkelen Arbeidskrav for å få gå opp til muntlig eksamen våren 2009.
VEILEDNING AV NYUTDANNEDE LÆRERE I VESTFOLD
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Arbeidslivsfag -utprøving av nytt praktisk fag på ungdomsskolen.
NLS Lederforum, september, Reykjavik Profesjonsetikk.
EVU på UiO Etter- og videreutdanning av lærere som ‘case’ Utdanningskomiteen 25. januar 2016 Eli Ottesen.
Meld. St. 20 (2012–2013) På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
OmrådeFag Minst 30 studie- poeng i faget 0-29 studie- poeng i faget Sum lærere som underviser i faget, årstrinn % som ikke oppfyller kompetanse-
Velkommen til konferansen Fysisk aktivitet – fremtidens legemiddel Folkehelseprogrammet i NFR, Sosial- og helsedirektoratet, Norges idrettshøgskole, Den.
1 Forskningsbasert lærerutdanning som er praksisnær Per Ramberg Leder for NTNUs lærerutdanningsprogram.
FoU-basert undervisning ved ASP Studiekvalitetsdagen på HiST 2007 Høgskolelektor Berit Nicolaysen.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Mandat og rammeverk for evalueringen
Arbeidet med ny tilbudsstruktur for yrkesfag
Engebråten tilbyr følgende valgfag på 8. trinn:
MARKOM2020 Et langsiktig utviklingsprosjekt for maritim professjonsutdanning Norge skal ha maritim profesjonsutdanning i verdensklasse.
KOMPETANSE FOR INNOVASJON En universitetspilot ved UMB
Internasjopnalisering
Evaluering av norsk utdanningsforskning
Forskningsbasert kunnskap i næringsutvikling
Charlottenlund videregående skole Universitetsskole
Velkommen!   Gildt at så mange ønsker å delta..
Strategigrunnlag Rune Giske
Overordnet strategi SV-fakultetet
9/17/2018.
FoU rapport fra EY – Merverdiavgiftskompensasjon - vurdering av endret praksis i Skatteetaten Sigmund Engdal , 3. mars 2016.
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
MARIT BOYESEN, rektor Velkommen til UiS! 29. desember 2018.
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
«Alle med» Skåredalen skole
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Lærerens rolle Kurs 3 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Utskrift av presentasjonen:

Forskning møter praksis i skolen Hvordan forholder skoleeier seg til forskning? Om bruk av forskning i grunnopplæringen. Eli Gundersen 4. Desember 2009

Hvordan forholder skoleeier seg til forskning? •Samarbeid UiS Stavanger kommune svært viktig for hverandres kvalitative utvikling •Vi er avhengige av hverandre i forhold til –Grunnopplæring –EVU arbeid –FoU arbeid

•KS storbyforskning •Utdanningsdirektoratet •Kunnskapsdepartementet •Fagspesifikk forskning •Evidensbasert forskning Hvordan forholder skoleeier seg til forskning?

Status – Hva deltar vi i pt •”Å tilby forskningsområder” •”Å bruke forskning” •KS forskning •NYMY – Nyutdanna læreres mestring av yrket •Stavangerprosjektet – longitidunelt forskningsprosjekt sammen med Lesesenteret UiS •Dans - fysisk aktivitet, engelsk (Nylund), andre?

Status og veien videre… •Som skoleeier er vi mer opptatt av å bruke forskning •Men vi kan bli enda flinkere i å benytte forskningsresultater •MEN dette fordrer er at forskningsmiljøene er opptatt av HVOR og NÅR de formidler forskningsresultater, ikke bare det å publisere