FELLESORGANISASJONEN Framtidens kompetansebehov i fagfeltet og vernepleiernes plass i dette. Yrkesfaglig konferanse for vernepleierne Trondheim 27.11.10.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
FAGBREV PRAKSISKANDIDATORDNINGEN FAGSKOLE
Advertisements

Når kunnskap blir handling
U TDANNING OG FORSKNING AV BETYDNING FOR SAMHANDLINGSREFORMEN Marianne Hedlund, dekan ved Helse- og sosialfag, HiT.
Utdanning for velferd Ekspedisjonssjef Toril Johansson.
Åpning av konferansen Tillit til tjenestene? kunnskap og åpenhet i barnevernet og i familievernet Kjell Erik Øie Statssekretær
Sentralt råd for personer med nedsatt funksjonsevne i Oslo 10.april 2014 Anna M. Kittelsaa NTNU Samfunnsforskning.
Skreddersøm for ildsjeler
Samhandlingsreformen – spesielt om utfordringer i spesialisthelsetjenesten Fagsjef Anne Turid Wikdahl.
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
Karrieresenteret i Nord-Trøndelag
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Vernepleiefaglig kompetansebehov
Hva skal til for å gi ungdom og voksne et bedre grunnlag for yrkes- og utdanningsvalg? Rådgiving og karrièreveiledning.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
REKRUTTERING AV NY MEDARBEIDERE I FYLKESKOMMUNEN
Søknadsfrist 26. mai 2008 Studiested Stord Du kan finne mer informasjon om skolen og studiene på KONTAKTPERSONER Bjørg Sørfonden Bye -
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Veksten i høyere utdanning. Styrt av arbeidslivets behov eller individenes preferanser?
Utfordringer i forhold til kompetanse Gjøvik kommune tjenesteområde Helse og omsorg.
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Studier av innovasjon, forskning og utdanning
Presentasjon av NVH med vekt på strategiske utfordringer Styreseminar 4. september 2008 Lars Moe.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
Stjernø-utvalgets møte i Sogndal 12.september 2007.
Bakgrunn ”12k Trainee” er et tidsriktig tiltak for å styrke
Frihet Trygghet Handlekraft Bergen Offentlig fagskole konferanse.
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
Regjeringens mål med fagskolesektoren Statsråd for forsknings- og høyere utdannings Tora Aasland 5. mars 2009.
Fremtidsrettet kompetanseutvikling i Statens vegvesen Bidrag til BA – bransjen Bodø Torbjørn Naimak.
Fagforbund og profesjonsforbund
EN KORT PRESENTASJON OM UNGDOMMER, LÆRLINGER OG
”Selbuseminaret” 2011 SAS Radison Blue Værnes 9-10 mars 2011 Tore Hoven Avdelingsdirektør Virksomhetsutvikling Vegdirektoratet.
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Nord-Norges teknologiske høgskole Jon-Are Lunde Studiesjef
FELLESORGANISASJONEN YRKESFAGLIG KONFERANSE FOR VERNEPLEIERNE Trondheim 16 og 17 oktober 2007 Siv Karin Kjøllmoen 1. Nestleder og seksjonsleder for vernepleierne.
Motivasjon I Yrkesveiledningsprosessen
1 Praksis i ingeniørutdanningen, NRT okt 2007 NITOs syn på praksis Bjørn Olsen, fagsjef Pål Espen Bondestad, leder NITO Studentene.
NFU arbeider for at: Flere personer med utviklingshemming kan få arbeid i ordinære bedrifter VTA bedriftene fortsatt skal gi et godt tilbud til.
Krav om ”måltall” - en måte å sikre praksis og oppfylle samfunnets behov for helse- og sosialutdannende?
OMSTILLINGSPROSESSER PÅ ”GODT OG VONDT”
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Stortingsmelding 13 Utdanning for velferd – Samspill i praksis
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
Praksisundervisning i helsefagutdanningene Aktivitetskrav for praksisplasser Utdanningsseminar
Innpassing av videreutdanning i mastergrad Rapport fra arbeidsgruppe nedsatt av Universitets og høgskolerådet Gyrd Thrane, UiT Norges Arktiske Universitet.
Møte i NFE-HS Tor Rynning Torp
Faculty of mathematics and natural sciences Master education in ”offshore technology” in the Oslo region Anders Elverhøi Forskningsdekanus MNF.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
Samarbeid REN og Høyskolen i Bergen Prosjektnavn: Fra Montør til Ingeniør Bachelorgrad i elkraftteknikk for inntil 24 studenter. Studentene er ansatte.
Hva slags kompetanse er nødvendig? Anne Bakke studieleder etter- og videreutdanning Høgskolen i Akershus.
Lønn Lønn er den betalingen du mottar fra arbeidsgiver for den jobben du utfører. Lønnen avhenger blant annet av alder, utdannelse, arbeidstid og arbeidsoppgaver.
Meld. St. 20 (2012–2013) På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
1 ForVei April 2012 Kunnskap for en bedre verden NTNUs visjon: Kunnskap for en bedre verden Legge premisser for kunnskapsutviklingen Skape.
STYLE seminar 4. mars Strategi 2020: UiO skal tilby landets beste lærerutdanning og øke rekrutteringen av gode studenter innenfor realfag (s.8).
Rådgiver/ nestleder NAKU - Kim Berge. Bakgrunn for opprettelsen av NAKU St.meld.nr. 40 ( ) "Nedbygging av funksjonshemmende barrierer”, har.
Praksisprosjektet ROL. Praksisprosjektet Prosjektet skal Vurdere behovet for og foreslå endringer i omfang og type av praksisstudier for hver utdanning.
Mulighetene for en videreutdanning
Opplæringskontorenes rolle
Selvbestemmelse og bruk av tvang og makt
Det integrerte universitetssykehuset
MARKOM2020 Høgskolen Stord Haugesund – NTNU Ålesund – Arktisk Universitet UiT- Høgskolen i Sør-øst Norge.
Fagskolen Karrierevei for yrkesfagene
Are Solli og Kristian Ilner
Studiespesialisering
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Mer kunnskap – Bedre barnevern
Utskrift av presentasjonen:

FELLESORGANISASJONEN Framtidens kompetansebehov i fagfeltet og vernepleiernes plass i dette. Yrkesfaglig konferanse for vernepleierne Trondheim Siv Karin Kjøllmoen 1.Nestleder og seksjonsleder for vernepleierne

Tjenester til mennesker med utviklingshemming! •Ca. 20% har utdanning på bachelornivå og kun 10% er vernepleiere •Stor andel av deltidsarbeid – stillinger ned på 10% •En tjenestemottaker kan ha over 50 ulike ”hjelpere” inne hos seg i løpet av en måned. •80% av de med vedtak etter sosialtjenesteloven kap. 4a har dispensasjon fra kompetansekravet i loven. •Leder er ofte leder for flere boliger, med personalgrupper på opptil 100 arbeidstakere. •Høyt sykefravær

Hva kan gjøres? •Langturnus? •Heltidstillinger •Flere ansatte med bachelorutdanning •Bedre forhold for leder? •Høyere lønn? Jmfr ingeniører? •Flere vernepleiere •Flere ansatte med forskerkompetanse

Hvor mange er vi? • vernepleiere i dag. •Etterspørselen i arbeidsmarkedet blir større og større. •Viktig supplement til andre profesjoner •HVPU utdanning – anakronisme •Høyskoler i 11 steder som utdanner vernepleiere •Vernepleiere tar masterutdanning •Noen få har tatt doktorgrader

Vernepleiere som forsker på vernepleiere •Masterutdanninger – sosialt arbeid, helsevitenskap, ledelse, komplekse systemer osv –Hva med en master i vernepleierfaglig arbeid – hvorfor? –Harstadskolen •Doktorgradsløp –Vi trenger flere – hva med dere?

Helse- og sosialpolitisk aktør. •Uredde stemmer •Varslere •Vi må ha et krafttak for å styrke levekårene til utviklingshemmede •Vernepleiere skal være utviklingshemmedes ”geriljasoldat” •– men utdanningsinstitusjonene må også ta sitt ansvar i dette arbeidet.

Utfordringer •Kompetanseutvikling •Faglige nettverk •Veiledning •Karriereløp for de som velger å ta videreutdanning – klinisk kompetanse, mastere, doktorgrader – nær bruker

Utfordringer •Inkludering og deltagelse er rotfestet i samfunnet •FN konvensjonen for mennesker med nedsatt funksjonsevne er ratifisert. –Høy kompetanse og god tilførsel blant fagfolk •Vernepleiere jobber sammen med vernepleiere i tverrfaglige team •Lovverket fungerer optimalt •Tilsynsmyndighetene fungerer og melder om svært få lovbrudd

Målsettinger •Langt flere vernepleiere i alle relevante tjenesteområder, og spesielt innen tjenestene for personer med utviklingshemning •Begrepet vernepleiefaglig arbeid er innarbeidet i tjenestene og hos arbeidsgiver •Sikring av veiledning, gjerne lovfestet •Faglige nettverk i virksomheter •Solide lønns- og arbeidsbetingelser •Økningen av antall kliniske vernepleiere fortsetter •Økning av antall vernepleiere med master i ”vernepleiefag”

Målsettinger •Økning av vernepleiere med doktorgrader •Høyt nivå på høgskoler og universitet, –fortsatt integrert teori og praksis i studier –praksisplasser av høy kvalitet –nok praksisperioder –helsefaget står støtt videre •Rammebetingelsene sikres på et høyere nivå enn i dag, slik at vernepleiere jobber ut fra faglig gode betingelser •Menneskerettigheter og konvensjoner, samt lovverk og forskrifter følges.