Kunsten å være rask, sikker eller konfidensiell dr.med. Hallvard Lærum Stab IKT Oslo Universitetssykehus HF 06.06.2012.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forutsetninger: Alle deltagere skal ha kompetanse tilsvarende modul 1
Advertisements

Pasientflyt og Tamiflulogistikk under en pandemi Øistein Løvoll Avdeling for infeksjonsovervåking Divisjon for smittevern Smitteverndagene 2006,
“UNDER THE KNIFE” Et planleggingssystem for operasjonsavdelingen Fylkessykehuset i Molde Prototype for planlegging, logistikk, og kostnads estimering.
Samhandling med St. Olavs Hospital
Samorganisering av sjeldenfeltet- hvilke muligheter gir dette for FOU? FOU- dag Frambu 5.april 2013 Odd Bakken og Terje Rootwelt Kvinne- og barneklinikken.
Hvilke rettsregler gjelder for norske nettsteder? Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
KOLLEGASTØTTEORDNING VED SYKEHUSET I VESTFOLD
Pårørendetilbud ved lett traumatisk hjerneskade
Sladrehank skal selv ha bank – eller?
et pilotprosjekt på Voss sjukehus og i Kvam kommune
MRSA-veilederen Smittverndagene, 26. mai 2005 Petter Elstrøm Rådgiver
Læring av uønskede hendelser – for bedre pasientsikkerhet
KOMPETENTE MEDARBEIDERE NØKKELEN TIL SUKSESS
Legemidler for livskvalitet, helse og velferd Rapport fra LMI Konsekvenser av individuell refusjon via § 10a 8 hovedkonklusjoner samt illustrasjon av saksgangen.
Operasjonsplanlegging
Ambulerende team sykehjem/ÅPEN OMSORG
Helsesenteret for papirløse migranter Innlegg konferanse ved daglig leder Celine Blom.
Leif Erik Nohr Juridiske rammer for utveksling av helseinformasjon - et nordisk overblikk Leif Erik Nohr
Hvilke pasienter egner seg for kommunale akutte døgnopphold?
Tilgang på langs: Informasjonsdeling og sammenhengende pasientforløp - En introduksjon - Ellen K. Christiansen,seniorrådgiver, Nasjonalt senter for.
Enhet for intern revisjon, 1.februar 2010 EIRs rolle i varslingsregimet EIR = Enhet for intern revisjon.
FUNNKe Risikovurdering informasjonssikkerhet Nettverksmøte Tromsø 10. okt Eva Henriksen, Eva Skipenes,
Pasientsikkerhet i et brukerperspektiv
Erfaringskonferansen februar 2011, Oslo.
Storskala utbredelse av elektronisk utveksling av helseopplysninger Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, prosjektleder.
v/advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Anne Marie Dalen Øverhaug Kvalitetsregisterkonferansen
Kommunikasjon mellom nødetatene under krisehåndtering – Hva er gjort?
Kvalitetssystemet EQS Introduksjon for tilsette
Taushetsplikt Eystein Præsteng Larsen
Orientering om automatisk tilgangsstyring
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
E-samhandling 1-2 linje i Vestfold - en ny start Kommuneoverlege Ole Henrik Augestad Sandefjord kommune ehelseseminar, Sandefjord,
Behandlingshjelpemidler - opplæring
Informasjonssikkerhet
Studenters tilgang til elektronisk pasientjournal
”POST 5 SER DEG”  INNLEDNING  PRESENTASJON AV AVDELINGEN  NOEN ORD OM SENTRALE ASPEKTER VED MILJØTERAPIEN  KJENNETEGN VED PASIENTGRUPPEN  DEN PRAKTISKE.
Ledetråder til bedre og mindre ”brysom” informasjonssikkerhet dr.med. Hallvard Lærum Stab IKT Oslo Universitetssykehus HF
Inspirasjon, nytt, veien videre Olav Thorsen Praksiskoordinator Stavanger Universitetssykehus.
Nettverksmøte FUNNKe 18.juni 2012 Elektronisk meldingsutveksling Forberedelser.
Hvordan sikrer vi drift og hvordan organiserer vi meldingsovervåking?
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom Mitt liv, mine valg Lærings- og mestringskurs for mennesker med progressiv muskelsykdom.
Legemiddelhåndtering
Dag Wiese Schartum, AFIN
FUNNKe Risikovurdering informasjonssikkerhet Nettverksmøte Mosjøen 17
Hvem tar avgjørelser på vegne av barn?
Rapportering til Lånekassen Fagskoler 30. og 31. januar 2013
Dokumentasjonsdag Torsdag 17.mars :00 – 15:00 Oppsummering fra gruppearbeid.
Pasientkommunikasjon på nye måter Sissel Jor Oslo universitetssykehus HF.
Taushetsplikten. Hovedregel Hovedregelen i helsetjenestene er at du som helsepersonell har taushetsplikt.
Superbrukerforum 23.april 2013 Seksjon Samhandling Anne Fiskaa Spes.rådgiver, stab samhandling.
Tilganger i DIPS May Evensen leder Arb.gruppe Tilganger/DP Løsning IKT Rådgiver Avdeling for kliniske systemer.
1 Brudd på taushetsplikten? Du arbeider på et legekontor. I matpausen din benytter sykepleieren på skiftestua anledningen til å rydde ut brukt medisinsk.
1 Genetisk veiledning Termin IC Frank Skorpen Institutt for laboratoriemedisin, barne- og kvinnesykdommer NTNU.
Pasientsikkerhetskampanjen Pilotprosjekt KK Helse Bergen.
Endelig elektroniske henvisninger til OUS - men hva betyr det for oss? Hallvard Lærum, Astrid Jones Lie og Berit T Bungum.
Thor Steffensen, Direktoratet for e-helse
Velferdsteknologi.
Informasjonssikkerhet i hverdagen
Informasjon om Avansert hjemmesykehus for barn
Ambulansebestilling Bruk av ambulanse
Standardisert pasientforløp HODEPINE
Likeverdige helsetjenester for eldre
Dag Wiese Schartum, AFIN
Informasjonssikkerhet i hverdagen
Instruktørkurs – kommuner Veileder helse og sosial – kort orientering
Bruk av elektroniske meldinger i Gerica i samhandling med sykehuset
NSF-FSR lederseminar
Enkel brukerveiledning
Enkel brukerveiledning
Utskrift av presentasjonen:

Kunsten å være rask, sikker eller konfidensiell dr.med. Hallvard Lærum Stab IKT Oslo Universitetssykehus HF

Klinisk arbeid: en balansekunst • Krevende arbeid – Høyt tempo, mange aktører, arbeid foregår på mange steder • Krav om taushetsplikt og god informasjonssikkerhet – Bevare pasientens fortrolighet, slik at alle opplysninger kommer frem og pasienter oppsøker helsetjenesten • Krav om høy kvalitet og god pasientsikkerhet – Primum non nocere (do no harm) – Behandling må ikke bli forsinket eller være feil – Helsepersonellets egen kvalitetsbevissthet er ”grenseløs”

ikke alltid i balanse: Effektivitet • Lange ventelister • Økende bruk av kompliserte utrednings- og behandlingsformer – Hver behandling kan ta lengre tid og må kontrolleres oftere • Økende krav til dokumentasjon og rapportering

ikke alltid i balanse: Pasientsikkerhet • 4500 pasienter døde i 2011 etter skader og infeksjoner som oppsto på norske sykehus, og antagelig halvparten kunne vært unngått – ref: Ellen Tveter Deilkås v/Kunnskapssenteret, rapport fra Pasientsikkerhetskampanjen ”I trygge hender” 2011 • 6-12 % av alle innlagte pasienter ved norske sykehus får infeksjoner under oppholdet – Ref: Andersen, Bjørg Marit, Mette Rasch, Kjersti Hochlin, Tori Tollefsen, and Leiv Sandvik. “Hospital-acquired Infections Before and After Healthcare Reorganization in a Tertiary University Hospital in Norway.” Journal of Public Health (Oxford, England) 31, no. 1 (March 2009): 98–104.

ikke alltid i balanse: Informasjonssikkerhet • Synkende tillit til at helsetjenesten overholder taushetsplikten – ref: Legeforeningen /Respons analyse okt Nedgang på tre år: fra 30 % til 23% som har svært stor eller ganske stor tillit til helsevesenets håndtering av helseopplysninger. • Helsepersonell nøler med å la seg behandle ved institusjonen de jobber ved • Dagens mekanismer for tilgangsstyring gir for stor tilgang til pasientjournaler man ikke trenger, og for liten tilgang til pasientjournaler man trenger. – Omtrent 2.5 millioner aktualiseringer per år ved OUS

Hverdagens klemmer

Hverdagens klemme 1: Fastlegen ringer sykehuset • Situasjonen er som følger: – Pasientens fastlege ringer om pasienten som har vært på sykehuset – Har tjenestelig behov og implisitt hjemmel i lov • Hva er problemet? – Legen må aktualisere for å se sine egne notater • Ledetråder: – Skal helsepersonell som hadde pasienten sist aktualisere på samme måte som alle andre? Er behovet for å lese pasientjournalen veldig uventet? – Kunne telefonsamtalen vært registrert automatisk?

Hverdagens klemme 2: Celebert besøk • Situasjonen er som følger: – Et kulørt ukeblad blir kontaktet av en ansatt ved et av landets sykehus i det en kjent persons faste lege stiller seg opp pent antrukket for å ta imot pasienten. – Journalister dukket opp på sykehuset noe senere for å dekke ”nyheten”. • Hva er problemet? – Kravet om diskresjon kan være omfattende når behovet for diskresjon er det. – Små tegn kan bryte taushetsplikten, særlig om ikke alle føler seg bundet av den • Ledetråder – Absolutt diskresjon begrenser hvordan du kan jobbe og hvem (hvor mange) du kan samarbeide med – Ulike prosedyrer ved ulik risiko for brudd av taushetsplikt, også for ”vanlige pasienter”

Hverdagens klemme 3: Sykehuset skal også beskytte • Situasjonen er som følger: – Pasient utsatt for vold i hjemmet blir innlagt på sykehus. Ektemannen har besøksforbud, men får vite via en slektning som er ansatt ved sykehuset hvor pasienten er innlagt. Umiddelbart etterpå oppstår en svært uheldig situasjon på avdelingen. • Hva er problemet? – Pasientens navn var synlig for alle som hadde tilgang til det pasientadministrative systemet – Flere EPJ/PAS-systemer har inkognito-funksjon, men den er som regel bare rådgivende. – I likhet med kjendiser har enkelte privatpersoner behov for særskilt skjerming. Antall personer som får tilgang må holdes på et absolutt minimum – Behovet for å involvere få personer er direkte i strid med slik sykehus normalt fungerer • Ledetråder – Behovet for kontroll av tilgang til disse få pasientene kan rettferdiggjøre manuell tilgangstildeling – Bør pseudonymisering av pasientnavn og fødselsnummer eller egne skjermede organisasjonsenheter vurderes?

Hverdagens klemme 4: Tverr faglige vurderingsmøter • Situasjonen er som følger: – Helsepersonell fra flere avdelinger møtes jevnlig for å diskutere et utvalg pasienter for en kompleks utredning eller behandling – Informasjonen formidles av deltakeren som kjenner pasienten best. Alle medlemmene har tjenestelig behov for tilgang under møtet. • Hva er problemet? – Den som er innlogget i EPJ må selv aktualisere pasientene som er innlagt ved andre avdelinger, eller hver lege som skal formidle må logge seg ut og inn for hver nye pasient. • Ledetråder – Oversikt over pasienter og medlemmer i slike møter kan brukes til å gi tilgang, men også til å forenkle gjennomføringen av arbeidet i møtene (finne frem riktige pasienter og tildele oppgaver til medlemmer) Foto: Jarl Jakobsen, Oslo Universitetssykehus

Hverdagens klemme 5: Mange er involvert, men ikke hele tiden • Situasjonen er som følger: – En pasient er innlagt ved en sengepost, tilknyttet rød gruppe. En lege nylig overført fra en annen avdeling går visitt sammen med de faste sykepleierne for gruppa. Pasienten skal opereres dagen etter, og undersøkes av en anestesilege som ledd i foredelsene. Utpå kvelden blir pasienten tungpusten, og får besøk av vakthavende lege fra en annen avdeling. Han utsetter operasjonen, og setter opp pasienten til kardiologisk tilsyn.Slike tilsyn legges til en felles postkasse, og vakthavende kardiolog ser til pasienten dagen etter. • Hva er problemet? – Den nylig overført postlegen må aktualisere, anestesilegen må aktualisere, vaktlegen må aktualisere, kardiologen må aktualisere. Alle har tjenestelig behov for tilgang til pasientjournalen, men systemet fanger opp ingen av behovene. • Ledetråder – Bedre oversikt over hvem og hvilke roller som har hvilke oppgaver for hvilke pasienter kan gjøre tilgangsstyring så presis at aktualisering kanskje blir unntak fremfor regelen. – Slik funksjonalitet er sentral i prosesstøttende EPJ

• Klinisk arbeid innebærer balansegang mellom hensyn som konkurrerer om de samme ressursene. • Det er sammenheng mellom omfattende tilganger, omfattende aktualisering og tillit til informasjonssikkerhet, særlig hos helsepersonellet selv • Det finnes egenskaper ved arbeidsprosessene som kan utnyttes til å oppnå mer effektivt arbeid og bedre informasjonssikkerhet i IKT-systemene Oppsummering