Eksperimentelt arbeid

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan undersøke? Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Advertisements

1 Måling av basisferdigheter i voksenbefolkningen – Et skråblikk på muligheter og begrensinger Måling av basisferdigheter i voksenbefolkningen – Et skråblikk.
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
”MATEMATIKK TEMALINJAL 3 –
22 tips for den faglitterære forfatteren
OBSERVASJON.
Levninger og beretninger Av Karsten Korbøl, Hartvig Nissen vgs
Velkommen som spiller i aksjespillet.
Forurensning og miljø Av: Lena, Iselin og Karoline Vi trenger naturen. Uten trær,planter og dyr hadde vi ikke klart å leve på jorda. Derfor er det viktig.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Målinger generelt •I et moderne samfunn brukes målinger i mange ulike sammenhenger •Eksempler: –Sammenligne priser, lønninger –Høyde: størrelse på klær.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Nysgjerrigpers lynkurs NKUL 2005
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Teknologi og forskningslære
REGNSKOGEN MENNESKENE HUGGER NED TRÆRNE I RENGSKOGEN
Eksperimenter i fysikk og fysikkeksperimenter i skolen
Nasjonale prøver i lesing og leseopplæring
Arbeidskrav og rammebetingelser IKT-krav Betraktninger.
Kompleksitetsanalyse
EN DAG I UKA GÅR VI PÅ PIRATEN PÅ TUR. VI ER SÅ HELDIGE SOM HAR EN EN LITEN SKOGHOLT RETT VEDSIDEN AV BARNEHAGEN, OG DER HAR VI OGSÅ EN KJEMPE FIN BÅLPLASS.
Kvalitativ metode i markedsforskning
Arbeidsmåter i naturfag
Gruppe 5!! Anne Pernille Fagerdal Ane Hilde Gilberg Brit Eva Eidsmo
Elever som forskere i naturfag – med wiki
Naturfag i sommerferien?
O PPGAVE 20 Side Å KJENNE ( SEG ) IGJEN 1. Tror du de vil kjenne meg igjen etter at jeg har farget håret? 2. Han hadde gått seg vill. Han kjente.
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
1 Litt om undervisning i noen aktuelle sjangre Forklaring Eksperiment Rapport Utredning.
Bærekraftig utvikling - forskerspiren
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
Lys-mørk kontrast Dersom vi bruker farger som er veldig lyse mot farger som er mørke, oppstår det en stor kontrast. Øyet trekkes mot de stedene der kontrastene.
Trekanter med vinkler på 30, 60 og 90 grader
Pedagogisk-psykologisk tjeneste på nett
 Kunnskapsmål: stille spørsmål, samtale og filosofere rundt naturopplevelser og menneskets plass i naturen  Vi ønsker å gjøre elevene bevisste på hva.
Eksperimentell metode - I
La oss begynne med begynnelsen (igjen)
PRINSIPPER FOR FORELDREVEILEDNING
Induktivisme – det klassiske vitenskapssynet FYS2150LAP Februar 2006.
Hovedideen Anta at en hypotese er riktig (H 0 ) Det er bare to muligheter, enten er H 0 riktig, ellers er den ”omvendte” hypotesen (H 1 ) riktig Gå ut.
Testing, måling og forskningsdesign.
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
Her viser jeg hvordan man kan overføre ideen sin til plexiglass
Landsbyens problemstillinger: Oppsummering og konklusjon.
Testing, måling og forskningsdesign.  Hvor får vi vår informasjon om personligheten fra?  Hvordan evaluerer vi kvaliteten på disse målene?  Hvordan.
Fagmøter på Helgeland Hvordan skal vi tilpasse oss en lenger vekstsesong? 1.
En stor utfordring i en skole for alle! Svein H. Torkildsen, NSMO
Statistikk 2 M1 årskurs HVE 31. august 2009.
Kartlegging og observasjon 2008 Tone Sunde. OBSERVASJON er et bindeledd som kobler teoretisk innsikt til praktisk erfaring (Gunnestad s 77)
Statistikk M4 Mandag 20. april 2009.
Tomatdyrking som forskningsområde Forskerne lager hypoteser og tester disse. Dette kan omfatte faktorer som temperatur belysning luftfuktighet CO 2 – nivå.
Naturvitenskapen Foto: Getty images/Thinkstock. Naturvitenskap i dagliglivet Diskuter: Er kunnskap om naturvitenskap viktig for Helse? Forbruk og produksjon?
Vitenskapelig usikkerhet Er det lett å se hva pH- verdien er? Hvilke andre metoder kan brukes til å måle pH? Foto: Cappelen Damm.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
IT-revolusjonen trenger økonomer...
Skriv inn prosjekttittelen her Navn Lærerens navn Skole
Prosjekttittel Ditt navn | Lærerens navn | Skolen din
Vekst Film: vekst hos ask.
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Forskningsprosjekt, tittel
JORDFORBEDRING VED BRUK AV SLAM
FORSKERSPIREN Skolelaboratoriet 9. mars 2007
MET 2211 Statistikk og dataanalyse
Håvard Hansen Doktorgradsstipendiat Institutt for markedsføring
Tittel på forskningsprosjekt
Utskrift av presentasjonen:

Eksperimentelt arbeid Gjennom eksperimentelt arbeid skal vi lære oss å: Bruke laboratorieutstyr og måleinstrumenter. Foreta målinger, gjøre observasjoner Tolke resultater og trekke konklusjoner →altså; den naturvitenskapelige arbeidsmetoden! Den viktigste delen av et eksperiment er å kunne vurdere holdbarheten av de konklusjonene dere trekker → feilkilder!  - Naturfagsseksjonen©

Variere parametre Arbeide systematisk! Først må vi finne ut hva vi tror kan ha en betydning for eksperimentet vårt → identifisere parametre Eksempel : i vår hypotese om bladene som skiftet farge om høsten hadde vi 3 ulike parametre ; lys, temperatur og nedbør Kun en parameter kan testes om gangen! De andre holdes konstante (forandres ikke!)  - Naturfagsseksjonen©

Eksempel Vi skal se hva som har betydning for veksten til en plante 3 parametre som vi vil teste ut: Lys, gjødsel og vann Viktig: Når vi skal teste hypoteser systematisk, må en og en parameter varieres om gangen!  - Naturfagsseksjonen©

 - Naturfagsseksjonen©

Eksperiment Vi skal teste ut hvilke av 3 faktorer som påvirker svingetiden til en pendel. Hva tror dere kan påvirke svingetiden til en pendel? Lengden på snoren Vinkelutslag Masse Har lagt ut øvelsen på It`s learning. Skriv mens dere jobber!  - Naturfagsseksjonen©

Eksperiment Husk at konklusjonen skal baseres på de faktiske resultatene, ikke på det dere tror skulle skjedd. Kommenter hver av de 3 hypotesene. Har de blitt styrket eller falsifisert? Vurdere mulige feilkilder. Prøv og si noe om hvilken kilde dere tror hadde størst innvirkning på resultatet. Kommenter også hva dere kunne gjort for å fått et mer nøyaktig resultat!  - Naturfagsseksjonen©