Sigrun Eckhoff, revidert januar 2010 TVS

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Litt mer om PRIMTALL.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Retorikk og tekstanalyse
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Sommervikar i Blend.
PRESENTASJONSTEKNIKK. FORBEREDELSER PLANLEGG UT I FRA:
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Å skrive en sakpreget tekst
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Retorikk Læreplanen sier at du skal kunne
Kurs i Oslo 11. september 08 Åse Lill Kimestad
Retorikk og tekstanalyse
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Tale- og debatteknikk av Lars-Henrik Paarup Michelsen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Om å skrive om litterære tekster
Læreplanen sier at eleven skal kunne
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Analyser en sakprosatekst
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
12 Reflekterende lesing.
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Resonnerende tekst.
Kapittel 6 oppgave k Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Argumenterende tekster
som eksamensbesvarelse
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Kapittel 7 Analyse Å analysere sammensatte tekster bilde – film -reklame SG- design/Fotolia.
Hva har vi tenkt? Tydelig progresjon Tilpasset progresjon Helhetlig tenkning rundt tekstforståelse Fyldig, men ikke utflytende Nytenkende, men ikke sprikende.
Kort innføring i retorikk. Hva er retorikk? Bare retorikk? (Retorisk spørsmål...) Kunsten å overtale, overbevise En tverrfaglig teori om å skape, analysere.
| Munnleg kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vere open for argumentasjonen til andre og bruke relevante og saklege argument i diskusjonar bruke.
Argumenterende tekster
Kunsten å overbevise Introduksjon til kapitlet om retorikk Barack Obama. Foto: Scanpix.
Muntlig kommunikasjon 2. Tre appellformer Appellform – hvordan du appellerer til mottakeren for å få fram ditt budskap og overbevise mottakeren. Greske.
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Kapittel 1 Retorikk og muntlig kommunikasjon. Mål Kjenne til og bruke prinsipper og begreper fra retorikken i arbeidet med å planlegge og utforme muntlige.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Retorikk. Retorikk – læren om talekunsten Utviklet seg fra Hellas ca 400 år før Kristus Ord får konsekvenser Taler kan føre til krig og fred. Bush- Stoltenberg.
| Å argumentere Å analysere argumenterende tekst.
RETORIKK KUNSTEN Å OVERBEVISE.
Retorikk.
Retorikk.
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Leserinnlegg Saktekst/Sakprosa Hvordan bygger man opp et leserinnlegg?
Retorikk og muntlig kommunikasjon
| Munnleg kommunikasjon
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Kapittel 1 Retorikk og muntlig kommunikasjon.
Retoriske appellformer
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Kapittel 5 Argumentasjon
Utskrift av presentasjonen:

Sigrun Eckhoff, revidert januar 2010 TVS Retorikk Sigrun Eckhoff, revidert januar 2010 TVS

Læreplanmål – hva skal du kunne? Læreplanen sier at elevene skal kunne: Bruke begrepsapparat fra retorikken for å analysere og vurdere tekster i ulike sjangre Analysere og vurdere argumentasjon i, og påvirkning fra tekster i aviser, på TV og internett ved hjelp av begreper fra retorikken

Oversikt over emnet Definisjoner Kort historikk Hva foregår bak, på den retoriske scenen? Etos: 1-4 Logos: 1-3 Patos Tekst og kontekst Inventio (innhold) Dispositio (oppbygging) Vurder saklig argumentasjon Usaklig argumentasjon Elocutio (språklig utforming) KILDER

1 Definisjoner ”Læren om hvordan man former sitt språk på en sådan måte at man vinner tilhørerne for seg, og for den sak man ønsker å fremme”. (Lindhardt 1987:10) ”Retorikk er verktøyet for å få tanken fra tenkerens hode og over til mottakerens hjerte”. (Ringdal 2009:14)

Flere definisjoner: Fra Grip teksten (Dahl m.fl 2008:288) ”Den vanlege, klassiske definisjonen på retorikk er ”talekunst”, eller ”læra om talekunst”. Men omgrepet ”retorikk” blir også definert som ”læra om argumentasjon” og ”læra om påverknad” eller enda vidare som ”læra om kommunikasjon”.

2 Kort historikk I Antikken (Aristoteles) : Belære, fornøye, bevege – altså å påvirke menneskene (Lindhardt 1987:11) I våre dager: Man ser med skepsis på politisk propaganda og de moderne retorikerne, nemlig reklamefolkene (Ibid). Disse ses på som løgnere, profesjonell uærlighet.

Troverdige aviser? Journalistikk er også retorikk. Aviser informerer (logos), MEN Aviser gir videre både holdninger og synspunkter (Lindhardt 1987:12)

Kjente talere Hitler – Nelson Mandela Obama?

3 Hva foregår bak, på den retoriske scenen? Det er et korps av mennesker og tenkning bak alt som skjer på scenen. Der er en metodikk bak! (Ibid:19) Retorikk brukes hele tiden: Noen bevisst, noen intuitivt.

4 Etos 1 ”Retorikk er effektiv når den brukes av en god mann i det godes tjeneste! (Ringdal 2009:16) MEN: ”Selv om han var en mester i retorikken, hadde ikke Obama blitt president uten en valgkampstrategi. ”En feilfri kampanje med tanke på strategi, organisering, timing, krisehåndteringer, bruk av nye medier, bruk av gamle medier – og en nesten uhyggelig effektiv pengeinnsamling”. (Ibid)

Etos 2 ”Obama: Mediestrategien var demokratisert og folkeliggjort”. (Ibid:17) ”Vi må forstå at det som ligger over det beviselige sanne, ofte er langt viktigere enn det at du kanskje har rett.” (Ibid :18)

Etos 3: Hva er etos? Troverdigheten, personligheten, karakteren til senderen, er etos. Hvis vedkommende er til å stole på, blir innholdet i teksten mer troverdig. (Dahl m.fl 2008:289) Er noen mer troverdige enn andre? JA, autensitet og at man har et hjerte for saken er viktig for at vi tror på det. (Ringdal 2009:32) God karakter, og dyder som mot og ærlighet skaper god etos.

Etos og organisasjoner Når vi stoler på noen er det som regel fordi personen framstår forstandig, hun er en moralsk person og ser ut til å ville sine omgivelser vel. Man flyter på opparbeidet tillit. Etos skaper følelsen av at en person eller organisasjon er klok, moralsk og trygg.(Ringdal 2009:37) En slik organisasjon gjør gode gjerninger for sine ansatte og for samfunnet. Troverdighet: Kompetanse – moral - velvilje

Etos 4: For å finne appellformen etos: Still deg følgende spørsmål om senders troverdighet: Snakker, eller skriver personen sant? Er hun en faglig autoritet på området? Har personen gode kunnskaper og/eller erfaring om saken? Hvor har han fått erfaring/kunnskap fra? Er kildene pålitelige?

5 Logos 1 Dette gjelder det saklige innholdet i teksten. Faktisk innhold som beskrives. (Fagbøker, forelesninger, nyhetssendinger, statistikker, alt som er målbart, etterprøvbart). Spør deg selv: ER tekstene objektive? Handler teksten bare om fakta? Hva slags utvalg av fakta får vi presentert? Kunne andre fakta blitt nevnt i sammenhengen?

Logos 2 I argumenterende tekster er ofte logos framtredende i argumentasjonen. En appellerer til fornuften gjennom et resonnement. Slik argumentasjon kalles åpen, eller direkte argumentasjon. (Ikke argumentasjon mellom linjene). Faktaopplysninger, eksempler, sammenligninger, kan være logos.

Logos 3 En god logisk argumentasjon bør være relevant og holdbar (etterprøvbar med bevis). En påstand som ikke kan bevises er ikke holdbar. En grundig argumentasjon tar også med motargumenter – den drøfter fram og tilbake for og imot saken, men motbeviser motargumentene. Eksempel: Det skal bygges motorvei på Vik. Mot? For?

6 Patos 1 Vekker teksten følelser hos mottakeren? Å vise følelser er effektivt middel for å skape følelser hos andre. Mange saktekster appellerer til patos: avisinnlegg, diskusjoner, tv-debatter, blogger. Mange i dag kjeder seg hvis der ikke er med litt patos – vi vil underholdes. Spør deg: Brukes patos i valg av bilde og tekst, hva med utforming? Skaper den følelser?

Patos 2 Patos kan også brukes i argumentasjon for å overbevise. Kan være ”skjult” argumentasjon. Noe ligger ”mellom linjene”. Uttrykksmåten skaper patos: Muntlig: Stemmebruk, kroppsspråk, Skriftlig: treffende bilder (metaforer), overdrivelse, gjentakelser, retoriske spørsmål eks: Er ikke Norge et fritt land? (Svaret sier seg selv), (ledende spørsmål: Hvor lenge skal vi finne oss i…)

Retoriske spørsmål Spørsmål virker engasjerende på publikum. Saken angår dem, det skaper variasjon i framstillingen. Retoriske spørsmål: Spørsmål som kan besvares med ja eller nei. (Man venter egentlig ikke noe svar.) Man fokuserer på det man er enig om. Svaret er opplagt. Redigerende spørsmål: Man reiser sentrale problemstillinger, og løsninger drøftes. Slik kommer man mottakerne i forkjøpet og viser at vi har tenkt aktuelle sider ved saken.

7 Tekst og kontekst Plassér teksten i kontekst (situasjon) Hva slags sjanger er teksten? Hvem er sender? Hvem henvender teksten seg til (målgruppe)? Hva er mediet? (Avis? TV) Hvordan brukes mediet av mottakerne? Kan konteksten forklare noe om helhetsinntrykket av teksten?

8 Inventio (innhold) Først forklarer du hva slags sak det er snakk om Forklar så hovedsynet til forfatteren med dine egne ord Appellformer: Hvilke finnes (etos, logos, patos) – en blanding? Én mer enn de andre?

9 Dispositio - oppbygging Inndeling i innledning-hoveddel-avslutning? Er der ulike skrivemåter i delene? Drøfting, logisk oppbygging, resonnement, fortellende innslag? Eksempler, sidesprang, humor eller ironiske innslag? (som kåseri) Vurdér om oppbygging er en del av retorikken – hvordan påvirker oppbyggingen leseren?

Litt om ironi Kan ikke oppfattes bokstavelig Et vanlig virkemiddel i argumenterende tekster. Brukes for å latterliggjøre og svekke motstanders synspunkter (men det er en forutsetning av mottakere forstår ironien) Hvis du skal kommentere ironi, må du påvise hva senderen egentlig mente. Gjør også greie for hvilken virkning ironi har. Ofte kan man oppdage ironi fordi man gjerne da overdriver mye

10 Elocutio (språklig utforming) Språk og virkemidler: Kan språket karakteriseres som akademisk, muntlig, byråkratisk, ironisk, sarkastisk, høflig, omstendelig, humoristisk, religiøs, Hvordan er setningene bygget opp? Hvordan er ordvalget? De retoriske virkemidlene innbefatter alt vi rår over i språk og litterære virkemidler.

11 Vurdér logisk argumentasjon Er de viktigste momentene for saken tatt med? Er motargumenter tatt med og vurdert? Er argumentene relevante og holdbare? I hvilken grad er saken saklig? Hederlig?

12 Forskjellige typer argumentasjon Konstaterende argumenter: Påstanden fastslår faktiske forhold: Brann tapte 3-0. Vurderende argumenter: Påstanden gir uttrykk for meninger, for eksempel om noe er godt eller dårlig, rett eller galt: Brann spilte en dårlig kamp fordi forsvarsspillet ikke funka. Handlingsfremmende: Påstand gir uttrykk for hva som må gjøres. (Brann trenger …) Reklame og politikk bruker ofte slike påstander.

13 Usaklig argumentasjon Løgn, eller ubegrunnede påstander Går på person heller enn sak Villedende utenomsnakk Irrelevante problemstillinger Å tillegge motstanderen meninger han ikke har Å bevisst utelate viktige moment Å generalisere ut fra ett tilfelle Omtrentligheter: Vitenskapen har funnet at.. Knep som ”de fleste i bygda”..

Noen kloke ord til slutt Det du blir rørt av, blir også andre rørt av. Hvis du skal overbevise: Det gjelder om å finne det effektive punktet mellom saklighet og følelser. Finn fram til punktet der publikum møter realitetene og følelsene og kunnskaper – samtidig! Dimensjonen av troverdighet handler om hvordan du oppfattes av de som ser og hører på deg.

14 Kilder Lindhardt, Jan (1987) Retorik. Munksgaard/LNU/Cappelen Dahl, Brit Helene m.fl (2008) Grip teksten VG3. Aschehoug forlag. Ringdal, Kjell Terje (2009) Kunsten å overbevise. Spartacus forlag. Berge, Anne Lene m.fl (2006) Spenn VG1. Cappelen.