• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

NOFA 2011 Tonje Hilde Giæver Bård Ketil Engen Leikny Øgrim
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Samling 3, HiØ 27. og 28. jan Fagspesifikk del Etterutdanningskurs for lærere Tysk på barnetrinnet.
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Blikk på ikt •Handler om data •Design og layout •Programvare •Handler om utstyr •Handler om nye ting og gagets •Handler om folk •Vanlige.
Unge & Rus Erfaringer og knyttet til planlegging og gjennomføring av tiltaket Unge og Rus Torsdag 4. juni 2009 Andreas Kjærnet Oddvar H. Heen, Årvoll skole.
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Læreplan i fremmedspråk. Generelle trekk ved det digitale i læreplanen  Personvern  Opphavsrett  Kildekritikk.
Fra kaos til kunnskap Hva har IKT med heimkunnskap å gjøre?
ITU-konferansen 2006www.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G LMS som pådriver for digital.
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Den Norske Skolen i London
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Oslo kommune Utdanningsetaten Stovner videregående skole BRUK AV IKT I LÆRINGSARBEIDET Hvordan fungerer IKT som pedagogisk verktøy/hjelpemiddel ved Stovner.
Digital ferdigheter i alle fag
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Den digitale skole av Anna, Solveig, Hege, Carina og Regine fra Olsvikåsen vgs.
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO-2010.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
Samfunnsfaget Hva digitale verktøy tilfører faget Digitale verktøy innen samfunnsfaget er glimrende til å anskueliggjøre, illustrere og aktualisere fenomener.
CASE VÅRE ELEVER: Umotiverte elever Dårlige lese- og skriveferdigheter
"Det beste med hele itslearning er planleggeren!"
Læremidler – hvordan de kan støtte læringsarbeidet
IKT Lesing og skriving med Web 2.0 WEB 2.0 BLOGG WIKI KILDEKRITIKK ETIKK LOVVERK LISENSIERING GOOGLE VERKTØY Modul 4.
Vurdering. Nemd Vurdering Det eleven skal lære, fastsettes som mål for kompetanse. Det er kompetansemålene som skal prøves til eksamen. Kompetanse er.
KUNNSKAPSLØFTET Ny skolereform i 2006.
JORDE SKOLE -Pilotskole, barneskole og IKT.
BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE
Borre ungdomsskole
Fleksibel læring for straffedømte IKT som verktøy, læringsmiljø og sosialiseringsfaktor i utdanning av straffedømte Foreløpig evaluering Leikny Øgrim Høgskolen.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
PBL - PROSJEKT.
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
©Bergen kommune Byrådsavdeling for barnehage og skole 1 Eksamen Klagerett, hjelpemidler Klagerett Fylkesmannen Hjelpemidler under sentralt.
Verktøy for kreativ og språklig produksjon NKUL etterutdanning Halden september 2009 Karin Dahlberg Pettersen Berit Hope Blå
Morsmålsopplæring Fjell skole, Drammen
Inger Langseth Rita Riksaasen Martin Meland Program for Lærerutdanning PP-tjenesten Fosen.
Høgskolen i Oslo Integrering av IKT i lærerutdanningen (S1C) 1) Utfordringer og ideer om videreføring og utvikling i arbeidet med ny grunnskolelærerutdanning.
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO
Informasjonsmøte om opplæring i samisk, Bodø, Læreplaner i samisk etter LK06 - S Innhold Nivåbasering Vurdering.
Hvordan skape et godt læringsmiljø?
L ÆRINGSMILJØUTVIKLING ETTER RENDALSMODELLEN Praktisk arbeid og entreprenørskap.
IKT i læring - Verdensveven Samling 2 23.september.
ERFARINGSSEMINAR 11.MAI 2004 DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Ungdomstrinn i utvikling Om den nasjonale satsingen og arbeidet ved vår skole.
ITU Monitor ”På vei mot digital kompetanse i grunnopplæringen” Forskings- og kompetanse- nettverk for IT i utdanninga (ITU)(ITU)
Programfag fremmedspråk - status 2011 Dr. Gerard Doetjes seksjonsleder FoU, dokumentasjon og analyse Fremmedspråksenteret.
Ny vri Kany, Lene og Mona.
”Digitale redskaper kan være gode verktøy i læringsprosesser
Skolebasert kompetanseutvikling
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Nye IKT-løsninger fra skolestart 2015
Skolebasert kompetanseutvikling
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Tospråklige lærere i Asker Kommune
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon

Å være digital i fremmedspråk.  Innledning: Fremmedspråk på internett øker. Fremmedspråk kan læres på internett. LK06 (Grunnleggende ferdigheter). LK06 (Kompetansemål i læreplan for fremmedspråk) Internett: konstant tilgang til autentisk språk og kommunikasjon.

Å være digital i fremmedspråk.  Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk  Fremmedspråk har historisk vært viktig.  Statusen har endret seg.  Kan digitale verktøy bedre motivasjonen?  Det trengs pådrivere, lærere med kompetanse og kursing.

Å være digital i fremmedspråk.  Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk  Forskning og kompetanseheving.  Faglige pådrivere.  Kursing av lærere.

Å være digital i fremmedspråk.  Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis  Vurdering for læring.  Blogg – et multifunksjonelt verktøy.  Et tema – ulike digitale løsninger.

Å være digital i fremmedspråk.  Konklusjon:  Fremmedspråkene er positive til nytenkning.  Planlegg det faglige arbeidet slik at digitale fremmer læring.  Manglende internettbruk på eksamen senker motivasjonen for å ta i bruk IKT.  Utfordringen er å gjøre elevene til habile internettbrukere.