Lars OpdalHøgskolen i Buskerud Hvorfor Google? ”Jeg lurer på hva som egentlig er bra med en søkemaskin på Internett som kommer tilbake med 324 909 188.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Forside/oversikt Fag / tema Samfunnsfag, Norsk, Engelsk Trinn 5. trinn
I.
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
- Og søking på internett
Fra ord til liv Mars 2011.
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Elevenes røst 3 Omar Mekki, IMTEC.
Historien er hentet fra lang tid tilbake, da en mann straffer sin 5 årige datter, fordi hun har mistet en verdifull gjenstand. Den gang de ikke hadde så.
Fra ord til liv August 2012.
Verdens 7 underverk.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Informasjonskompetanse + smarte tips & triks….
Den digitale hverdag Diskusjonsspørsmål
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Vurdering av kilder Kildekritikk.
Nettsamfunnsvaner i Norge
Bli kjent med læringssenteret Kjør videosnutt, lagd av MK-bedriften Praxino! Kjør videosnutt Les serviceerklæringen! Av Eva Nordbye.
B IBLIOTEKSKURS 2 INFORMASJONSSØK KILDEKRITIKK. ATEKST Du finner ATEKST i Fronter eller på bibliotekets forside. Kun datamaskiner på skolen har tilgang.
Fredagstimen Jeg har veldig dårlig stemme i dag, så jeg skriver instruksjoner for timene her. I dag skal vi jobbe i grupper fram mot en muntlig framføring.
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Tannpleiernes tannpine -podcasting ved Odontologisk fakultet.
"Ting er ikke altid slik, de synes å være."
Å vokse i erkjennelse og erfaring
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Hva er vitsen med å gifte seg?
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Om å skrive om litterære tekster
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
Priviligerte mennesker, lever livet uten grenser, graver og pumper opp
Rett og galt Kapittel 8 – Horisonter 8.
Fra ord til liv April 2010.
1 Å tjene skaperen eller skapelsen  Givertjeneste handler om penger ”Gi, så skal det bli gitt dere! Et godt mål, stappet, ristet og overfylt, skal bli.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Kildekritikk Vibeke Bjarnø, avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Kildekritikk A04 – V2006 Fagenhet for IKT. Nettressurser - kildekritikk På Internett kan hvem som helst publisere nær sagt hva som helst –Side om side.
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
100 lure ord å lære.
TIPS OM SØKING PÅ INTERNETT
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
Og.
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Åpne læringsmiljøer- kunnskapskonstruksjon mellom verktøy, elever og lærere. Resultater fra LAVA Læring Ingvill Rasmussen, InterMedia, UiO.
123 Data - Førstehjelp Krokelvdalen Skole. Hva skal vi lære Slå på/av datamaskinen Hva som må til for å komme på internett Hvilke typer kommunikasjonsformer.
Evaluering av informasjon på Internett Kildebruk og kritikk Universitetsbibliotekar Hilde Westbye Det juridiske fakultetsbibliotek Universitetet i Oslo.
“Disippel-høring”.
Case 1: Etiske dilemmaer ved bruk av IKT i skolen
Shanti - Er det sider ved ditt religiøse liv du synes er for privat til å snakke om? -...[tenker lenge] jeg synes det med menstruasjonen. I India er det.
God morgen! Tanker etter i går?
Digital kompetanse Innledning. FYLL UT Hovedpunkter i min forståelse av dette tema! (Hva kan jeg?) Hva vil jeg bidra med i tema- behandlingen? Læreplan.
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
Eksamen med begrenset Internett-tilgang Råd og tips til sentralgitt eksamen våren 2015.
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Lesing og lesestrategier
Lærende nettverk Tønsberg november 2007 Fra Web 2.0 til Ung 3.0 Hvordan styrke elevenes informasjonskompetanse?
Den røde regndressen Likestilling i barnehagen. Sandefjord
​Kildekritikk 7. trinn ​Tilegne og behandle Rammeverket TONE.
Det digitale skolebiblioteket om å utvikle digitale bibliotektjenester til elever og lærere i grunnskolen.
Rælingen vgs August 2009 Hvordan styrke elevenes informasjonskompetanse? 1.
Informasjon til fordypningsoppgaven
Informasjonskompetanse
Digital startpakke kurs 3
Utskrift av presentasjonen:

Lars OpdalHøgskolen i Buskerud Hvorfor Google? ”Jeg lurer på hva som egentlig er bra med en søkemaskin på Internett som kommer tilbake med treff på søkeordet mitt - ! Det er som å si : 'Gode nyheter! Vi har lokalisert tingen du leter etter. Den befinner seg på jorden !”

Lars OpdalHøgskolen i Buskerud

Lars OpdalHøgskolen i Buskerud Hva med nettleksika? • Store Norske Leksikon Store Norske Leksikon • Caplex Caplex • Wikipedia Wikipedia • Answers.com Answers.com Hvem kan vi stole på?

Lars OpdalHøgskolen i Buskerud Kildekritikk To hunder sitter ved datamaskinen, og den store sier til den lille: "Jeg elsker Internett. På nettet vet ingen at jeg er en hund." • • •

Lars OpdalHøgskolen i Buskerud Hva gjør jeg? Hva gjør jeg når mine elever i historie konkluderer følgende etter å ha vært på nettet og hentet inn informasjon: ”Jødene døde av tyfus og ikke av gass!” Da kan de ha brukt følgende kilde:

Lars OpdalHøgskolen i Buskerud Samtale 1: ”I samme øyeblikk som Internetts nye muligheter åpnes for oss i skolen oppstår det et voksende pedagogisk problem: å utvikle en kritisk sans til all denne informasjonen. Mangel på kritisk sans er en større fare enn den fristelsen til fusk som nettet kan lokke med…..” Kommenter denne påstanden. Parsamtale

Lars OpdalHøgskolen i Buskerud Hvordan opptrer elevene? • Elevene mangler søkestrategier • Oppgavene som elevene får, styrer deres bruk av kildekritikk • Elevene forholder seg til IKT reproduserende og i mindre grad reflekterende • Elevene søker informasjon for å finne svar på sine spørsmål og mindre for å skape mening • Elevenes holdning og motivasjon påvirker hva de får ut av informasjonssøkingen

Lars OpdalHøgskolen i Buskerud Hva gjør vi med kildekritikk? • Søkekonkurranse • Du har fått i oppgave å skrive om Martin Luther King. Du finner følgende nettsteder som du vil bruke i informasjonsinnhentingsfasen: • • • Hvem står bak disse nettsidene? • Gi en kildekritisk vurdering av nettsidene med utgangspunkt i hva du fant. Hvilken kilde vil du bruke?

Lars OpdalHøgskolen i Buskerud En elev skriver • Jeg blir fysisks sjuk! Når jeg først begynte å lese på siden, som så både vellagd og ordentlig ut, fikk jeg totalt sjokk. Dette er en side laget av rasister. Her toner de ned og vrir på Martin Luther King jrs. budskap og fremstiller han som voldsmann, kommunist og en mann som har til hensikt å ta den hvite rase. Jeg er sjokkert over hvordan det går an at en side som dette kan ligge ute på nettet til alles påsyn. Det som er mest skremmende er at informasjonen, artiklene og utsagnene virker så sanne og profesjonelle. Viss jeg ikke hadde visst så mye om Martin Luther King og hans filosofi ville jeg kanskje ha trudd på dette, og det skremmer meg noe voldsomt! Det er sider og holdninger som jeg finner her som virkelig gir meg en vekker på at vi må kjempe for en bedre og likestilt verden, og følge opp Martin Luther King Jr. tankegang og filosofi!

Lars OpdalHøgskolen i Buskerud Kildekritikk – noen ressurser • Inn i jungelen Inn i jungelen • Ub.ntnu Ub.ntnu • Kolla Källan Kolla Källan • PIM PIM

Lars OpdalHøgskolen i Buskerud Oppsummering ”Kunnskap om nettet, nettets struktur, søkemotorer og søketeknikk er en nødvendig forutsetning for å kunne føre kildekritiske resonnement omkring arbeidet på Internett. Om en lærer ikke har grunnleggende forståelse for hvordan ulike søkemotorer fungerer, blir det umulig å resonnere rundt de treff elevene får. Hvis læreren mangler denne kompetansen, risikerer vi at elevene styres ensidig mot autoritative sider og mister poenget med å arbeide med Internett, mangfoldet av stemmer.” ( Anders Eklöf )