Brukermedvirkning og pasientmakt

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Per Harald Pettersen, Helseavdelingen, Fylkesmannen i Nordland
Advertisements

Etablering av lokale pasienterfaringsmålinger i Helse Vest.
Kontroll ved bruk av tvang
Taushetsplikten * Anne Kjersti Befring.
Pårørendes rettigheter og oppgaver etter helselovgivningen
Ansatte høsten 2013 Svein Hanssen, Ingrid Petronelle Røe, May Britt Solhøi, Brita Bjørgeli, Sandra Fahre, Heidi Syverstad, Martin Dueholm Hansen og Lisabet.
Tillit og legitimitet i vanskelige prioriteringsbeslutninger torsdag 7. april 2005.
Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
Om barn og unges mulighet for medvirkning
Foran fra venstre: Brita Bjørgeli, Sandra Fahre, Heidi Syverstad
«Mot lysere tider» – Bergen 14. – 15. mars 2013
Barns rettigheter regulert i de generelle bestemmelsene.
Kari Reine, mor og jurist Landskonferansen om Down Syndrom 2012
Tilpassede helsetjenester
PÅRØRENDE RETTIGHETER
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Samhandlingsavtalene status og fremtid •Kvalitet i helsetjenestene •Det handler om kvalitet-medvirkning og prioritering •Brukermedvirkning i samhandlingsavtalene.
Pasientrettigheter: Selvbestemmelse, medvirkning, informasjon
Statens kommunikasjonspolitikk Dag Wiese Schartum, AFIN.
Helsepersonellov og pasientrettighetslov
Lov om spesialisthelsetjenesten m.m.
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
NY LOV OM HELSEPERSONELL
E-post l Raskt l Oversiktlig? l Uformelt l Kan nå mange l Raskt l Uformelt l Upersonlig l Informasjons- oversvømmelse l Søppelmail l Overvåking.
Pasientjournalen – hvem skal ”eie” den?
Pasientsikkerhet i et brukerperspektiv
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata Direktør Gudrun Haabeth Grindaker, KS.
Tilsynsmyndighetens rolle
Sykehusapotekene i Midt-Norge
Gratulerer med dagen ”Brukerens hjem – din arbeidsplass”
Taushetsplikt Eystein Præsteng Larsen
Behandlingshjelpemidler - opplæring
Barn som pårørende.
Grunnleggende brukermedvirkning Lysark til studieplan Sosialpolitisk påvirkningsarbeid – Mental Helse Studieplannummer
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Barn som pårørende –lovendring
Barn som pårørende – satsning og lovendring Bergen 3.desember Siri Gjesdahl.
Barn som pårørende.
Legemiddelhåndtering
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Hvem tar avgjørelser på vegne av barn?
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Kjersti Roalsvig – rådgiver/ jurist Fylkesmannen i Rogaland
Samhandlingsreformen – pårørendes stilling, muligheter og begrensninger 21. April 2012, Helsfyr, Oslo av Alice Kjellevold.
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Fyrtårnprosjekt Individuell Plan Kongsvinger og Eidskog Kommune i samarbeid med Sykehuset Innlandet HF Kongsvinger.
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 2 Rammeverk for helse- og omsorgstjenester i kommunen 1Del 2.
Årsrapporter pasient- og brukerombudene RBU-møte 19. mai 2014 Oddrun Nasvik.
Barnog ungdom som pårørende, 2009 Barn som pårørende Spesialrådgiver/ spesialsykepleier Randi Værholm Kreftforeningen Barnog ungdom som pårørende, 2009.
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF.
Brukermedvirkning i helseforskning i Norge Regional brukerkonferanse november 2015 May Britt Kjelsaas, rådgiver Helse Midt-Norge RHF helsefagavdelingen.
Hva er en pasientreise? En pasientreise er transport av pasienter til og fra undersøkelser og behandlinger hos offentlig godkjente behandlere Hovedregelen.
Pasientreiser Status og tiltak for å bedre kvaliteten på reiser med rekvisisjon Regionalt brukerutvalg 12. desember 2016.

Pasient- og brukerrettighetsloven kap. 4A
Pasient- og brukerombudet i Buskerud
Journalføring.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
Dag Wiese Schartum, AFIN
hvordan kan det gjennomføres?
Rett til spesialisthelsetjenester versjon (kan bli endret noe)
Regional plan for habilitering
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF
Dag Wiese Schartum, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

Brukermedvirkning og pasientmakt Ideal eller realitet?

Utviklingstrekk Fylkeskommunale sykehus - politisk styrt av fylkestinget - faglige inntaksnemnder Pasientrettigheter - svært mangelfulle

Utviklingstrekk Statlige helseforetak Pasientrettighetslovgivning Egne styrer lokalt og regionalt Brukerutvalg og brukermedvirkning Pasientrettighetslovgivning Rett til helsehjelp Rett til ny vurdering Rett til informasjon om behandling Rett til journalinnsyn Krav til samtykke

Pasientrollen før Prisgitt inntaksnemnden eller geografisk adresse Måtte ta det man fikk og være fornøyd Ingen reelle private alternativer Fikk lite informasjon om egen tilstand rett til journalinnsyn lite kjent og vanskelig å få i praksis

Utviklingen av pasientrollen – i teorien Mer ansvar for egen behandling Frihet til å velge behandlingssted Mer lik en forbruker = mer makt Mer informert om sin egen helsetilstand og diagnose Kan virke krevende på helsepersonell

Brukermedvirkning på individnivå Rett til nødvendig helsehjelp: Pasientrettighetsloven § 2-1 Påberopelse forutsetter informasjon Brytes uten konsekvenser for sykehus Avhenger av status, alder, kjønn og diagnose

Brukermedvirkning på individnivå Fritt sykehusvalg - § 2-4 Forutsetter kunnskap om ordningen Forutsetter sosial situasjon som muliggjør lang reise fra hjemmet Forutsetter økonomi til å benytte seg av det Forutsetter informasjon om kvalitet og tidsbruk

Rett til vurdering Pasientrettighetsloven § 2-2 Innen 30 dager Kun en tilbakemelding på om det er nødvendig med helsehjelp og når en kan forvente behandling Kvalitetsikres dette kravet? Purring fra pasient forutsetter kunnskap om retten

Rett til ny vurdering Pasientrettighetsloven § 2-3 Forutsetter informasjon om det Kan være illusorisk pga forutinntatthet hos neste lege Tilfeldigheter eller grundige undersøkelser avgjør resultatet ulike fagmiljøer Fastlegen er henviser

Rett til informasjon Pasientrettighetsloven § 3-2 Om sin helsetilstand og behandlingen Om evt bivirkninger og risiko for skade Om påført skade eller alvorlige komplikasjoner Om muligheten til å søke erstatning ved oppstått skade

Rett til informasjon Forutsetter at helsepersonellet er klar over pasientens rettigheter og At pasienten får informasjonen han har krav på At informasjonen blir gitt i rett tid og på en forståelig og balansert måte

Rett til vern mot spredning av personopplysninger § 3-6 Jf taushetspliktbestemmelsene Behandle opplysninger med varsomhet og respekt for integriteten til den opplysningene gjelder Flermannsrom Korridorpasienter Tilgjengelige journaler

Samtykke fra pasienten Hovedregel – noen unntak Forutsetter kunnskap om dette hos pasienten Samtykke avhenger av hvilken informasjon som er gitt – styrt av helsepersonellet Internett en sikkerhetsventil for informasjon til pasienter

Journalinnsyn Rett til journalinnsyn Rett til journalkopi Rett til en enkel og kortfattet forklaring av faguttrykk Unntak For å hindre fare for liv eller alvorlig helseskade for pasienten selv Klart utilrådelig av hensyn til pårørende Gjelder ikke for pasientens advokat/lege

Journalinnsyn i praksis Forespørsler treneres eller ”glemmes” Pasienten blir mistenkeliggjort Innsyn nektes uten helsepersonell tilstede ved gjennomgang Innsyn nektes i deler av journalen Problem: dårlig kunnskap om innsynsrett hos helsepersonell og pasient

Utviklingen – i praksis Pasientene blir ikke informert om sine rettigheter Rettighetene avhenger av personene i systemet Ikke i stand til å utnytte fritt sykehusvalg fullt ut Henvisende lege Må være samme behandlingsnivå Pasientens økonomi Manglende informasjon om kvalitet

Utfordringer Sikre at pasientene får informasjon om sine rettigheter Sikre at helsepersonellet er kjent med pasientenes rettigheter Sikre at pasientene får oppfylt sine rettigheter i praksis

Brukermedvirkning på systemnivå - Hjemlet i lov om helseforetak § 35 - rett for pasienter og andre brukere til å påvirke utviklingen av spesialisthelse-tjenesten. - plikt for foretakene til å sørge for systemer som ivaretar brukermed-virkning.

brukermedvirkning NHFs definisjon: En arbeidsform der enkeltpersoner eller representative organisasjoner som er eller blir påvirket av en tjeneste/ et tiltak skal ha innflytelse på beslutningsgrunnlaget for tjeneste-/tiltaksutformingen.

Brukermedvirkning Vedtekter for Helse Midt-Norge RHF Styret skal påse at erfaringer, behovsvurderinger, prioriteringer og synspunkter som innhentes fra pasienter og pårørende og deres organisasjoner, gis en sentral plass i arbeidet med planleggingen og i driften av virksomhetene.

Brukermedvirkning Regionalt brukerutvalg Velges for 2 år i gangen (2006/2007) Representerer brukere, dvs. pasienter og pårørende, i hele regionen. Pålegger lokale helseforetak å la brukerne ha en sentral rolle og medvirke i planlegging og utvikling av tjenestetilbudet.

Brukermedvirkning Regionalt brukerutvalg Er et forum for samarbeid, rådgivning og tilbakemeldinger til styret Er styrets rådgivende organ Har møte- og uttalerett i det regionale styrets møter Har 2 møter pr år med styret ”brukerutvalgets time”

Brukermedvirkning er i praksis Råd fra pasienter systematisk innhenting av pasienters og pårørendes erfaringer med helsevesenet. Slik kan pasienter og andre brukere påvirke utviklingen av spesialisthelsetjenesten.

Formålet med brukermedvirkning Bedre tjenester Aktiv dialog med kundene - pasienter og pårørende - vil bidra til å øke kvaliteten på tjenestene.

I praksis: Generelt for liten innflytelse for brukerne Holdningsarbeidet tar tid Å få helsepersonell til å anerkjenne pasienterfaring som en nødvendig kompetanse for å utvikle gode tjenester