Erfaringer fra Legekontoret Fem Faste, Molde

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Legers turnustjeneste i kommunene
Advertisements

Timesammedag Hvordan komme i gang og hvordan unngå fallgruver?
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nordmøre og Romsdal 19. Februar 2008.
Bildetolking for døve/døvblitte i arbeid. 2 Bildetolking BAKGRUNN:  Et ønske om å utnytte eksisterende tolkeressurser bedre.  En stor del av tolkenes.
Interne forsinkelser ved legekontoret - årsaker og løsninger
Arbeidsliv og rus. Generell del Grunnopplæring Januar/februar 2011 Bedriftssykepleier/HMS rådgiver Bodil Elise Gilje Tumyr.
Harald Sørgaard Djupvik, TNS Gallup mars 2011 Norsk Journalistlag og Norsk Redaktørforening Den store kvalitetsundersøkelsen 2011 (Journalistdelen)
”Time Samme Dag (TSD)” Erfaringer fra Stovner Legesenter as
Fønix Kompetansenett AS
Omsorg for barn og permisjon
Samhandlingsreformen – spesielt om utfordringer i spesialisthelsetjenesten Fagsjef Anne Turid Wikdahl.
A RBEIDSMILJØUNDERSØKELSE FOR NRKJ S J OURNALISTLAG U TFØRT AV S YNOVATE T EMA : A RBEIDSFORHOLD OG JOURNALISTIKK.
Hva er audit? Et redskap for å stimulere og fremme kvalitetsutviklingen Audit innebærer et tilbakeblikk/vurdering av et hendelsesforløp for å avdekke tilfredstillende.
Telefontilgjengelighet-legekontorets akilleshæl
Hvorfor bør den gamle timeboka forandres?
Utarbeidet av Synovate MMI v/ Kathrine Steen Andersen Februar 2008 Rapport for Postbanken Parforhold og økonomi 2008.
BERGEN FENGSEL.
Tiltak for å redusere sykefraværet
TITLE OPPLÆRING – ROTARY D 2310 Marit Fredheim Opplæringsansvarlig
Innherred samkommune 1 Større stillinger - en fordel for både brukere og ansatte Anne Grete Wold Prosjektleder Innherred samkommune.
Medieanalyser Helse Midt- Norge Oppsummering
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nord-Trøndelag 23. Jan 2008.
Nøkkeltall status og utvikling i helse- og omsorgssektoren
Samarbeidsprosjekt Svømmeaksjonen..  GjensidigeStiftelsen er en uavhengig stiftelse, som har som formål å tildele midler som gagner Trygghet og Helse.
Sammenlikning av resultater på tvers av tjenester (utvalgte skalaspørsmål) Innbyggerundersøkelsen 2013 Prosjektnummer TNS /
GRANSKOGEN SKOLE CLAVARIA KUNST-SØM-KOSTYME HALVÅRSPLAN FOR HØSTSEMESTERET 2007 Alternativ opplæring (forberedelse til videregående skole) Antall:2 10.
Hvordan redusere ventetiden for time hos fastlegen?
Forventninger til samhandlingsreformens betydning for funksjonshemmede Hva er, hvem har behov for koordinerte tjenester?
Trondheim 23.august 2007 Å kunne velge å bo hjemme lengst mulig – en sentral verdi for de fleste.
Inspirasjon, nytt, veien videre Olav Thorsen Praksiskoordinator Stavanger Universitetssykehus.
E.C. Dahls Eiendom AS ble etablert i 1986, og eier helt eller delvis et 50-talls eiendommer i Trondheim sentrum. Selskapet er en langsiktig eiendomsaktør.
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
Fastlegereformen - forbedringspotensiale
Timesammedag ved RLS Hvordan fungerer det hos oss? Anneli Vorvik legesekretær Risvollan legesenter Trondheim.
HSH: Status før ny rammeplan Tresemesterordning: 7 uker sommerkurs med grunnleggende matematikk og fysikk. Innleveringsoppgaver underveis. Avsluttende.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Aker sykehus: JetRek 101 Bakgrunn
1 Jobb og omsorgsklemma for gamle foreldre Heidi Gautun Forskningsstiftelsen Fafo.
SMÅ BARN MED HØRSELSTAP Nordnorsk fagnettverk hørsel,
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Foreldre- undersøkelse 2011 BARNEHAGE. Det var 52% som svarte på undersøkelsen! Grafen under viser snittet på hvert spørsmål, i en skala fra 1-6 hvor:
Medvirkning og medborgerskap i skolen
Ny publiseringsløsning. Ny NJFF-portal Husker dere denne?
Mandal kommune Informasjon om valg Trine Merete Vasby.
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
Brukerundersøkelsen 2010 Bergen. NAV, Side 2 Brukerundersøkelse Bergen uke Respondenter (fjoråret i parentes) Totalt antall besvarelser:
Tuberkulosekontrollen i Stavanger
1 Innovasjonssamling Spesialundervisning – Tilpasset opplæring Innovasjonssamling
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS september 2015 Velkommen til nytt barnehageår! Dette månedsbrevet kommer seint, men som man sier: Bedre seint enn aldri Først av.
Samfunnskunnskap Emne 4: Helse. Hva er god helse? Jeg er frisk Jer er ikke syk Fysisk eller psykisk Jeg har det bra Jeg trives Jeg sover godt Jeg spiser.
Transporttjenesten for forflytningshemmede – i gamle spor eller på ny vei ?
IRIS MARIE BORVIK Transport. Foredragets innhold Problemstilling Reiseliv og transport Utslipp fra transportmidler Buss – fordeler og ulemper Tog – fordeler.
Statistikk Dette er Norge
Til deg som er henvist og fått tilbud ved Allmenn psykiatrisk poliklinikk, Nydalen DPS Behandling Når utredningen konkluderer med at det foreligger en.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Gjennomgang av Asker og Bærum kommunes håndtering av pasienter med behov for øyeblikkelig hjelp «En legevakt for alle, men ikke for alt»-tydeligere ansvarsfordeling.
Pasientreiser Status og tiltak for å bedre kvaliteten på reiser med rekvisisjon Regionalt brukerutvalg 12. desember 2016.
«Det inkluderende samfunn» - Røde Kors til stede for alle Miniseminar 2- Distriktsårsmøte i Geiranger 2015.
Gjennomgang av Asker og Bærum kommunes håndtering av pasienter med behov for øyeblikkelig hjelp «En legevakt for alle, men ikke for alt»-tydeligere ansvarsfordeling.
Forestilling halv gruppe.
Ukeplan uke 43 Mål: Timeplan: Lekser: 23. oktober– 27.oktober
Grue - Kommunesammenslåing.
Gjennomgang av Asker og Bærum kommunes håndtering av pasienter med behov for øyeblikkelig hjelp «En legevakt for alle, men ikke for alt»-tydeligere ansvarsfordeling.
«Tanangermodellen» Organisert Diabetesbehandling i primærhelstejensten
NSF-FSR lederseminar
Foreldremøte SFO høsten 2019
Dialogmelding lege - lege
Utskrift av presentasjonen:

Erfaringer fra Legekontoret Fem Faste, Molde Time samme dag Erfaringer fra Legekontoret Fem Faste, Molde

Legekontoret Fem Faste Oppstart nytt legekontor mai 2004, sammenslåing av flere eksisterende kontorer. 5 leger, 4 menn, en kvinne. Turnuslege fra feb. 2009. Ingen leger jobber mer enn 4 dager pr. uke. Listestørrelse 1250 -1650 Totalt ca 7500 listepasienter 5 ansatte kontormedarbeidere i 4 hele stillinger

Utgangspunkt Ventetid fra 2 – 5 uker Mange konsultasjoner på telefon Dårlig telefontilgjengelighet, svarkapasitet for dårlig. Kontordamer ble ”mellomledd” mellom leger og pasienter, kilde til misforståelser. Mye ”innsmett”-timer, dagene ble ofte kaotiske for legen, lang ventetid på venterom for pasient. Vanskelige prioritenger for hva som er ”øyeblikkelig hjelp” for kontorpersonalet. For liten bruk av SMS-tjeneste for timebestilling.

Oppstart Ca. en måned før oppstart gradvis tilnærming mot time samme dag, for å få ned ventetiden til 0. 1.oktober 2007 ble lagt om med K-timer ( 20 min ) fra morgenen, time samme dag -timer (15 min ) fra ca. kl 10 mandag og tirsdag, fra kl. 11 resten av uken. Dette er justert flere ganger slik det passer for den enkelte leger. Trenden har vært færre K-timer. Redusert telefontid, fra 6 til 4 timer per dag. Telefonsvarer med oppfordring om å benytte SMS. Annonse i lokalpressen. Visittkort / flygeblad Mye jobbing med hjemmeside, www.femfaste.no Innslag på NRK Møre og Romsdal.

Erfaringer Pasienter Det er gjort to undersøkelser / pasientevalueringer i hhv. 2007 og 2008 som studentoppgave ifb med utplassering av legestudenter. Ca.100 besvarelser begge ganger. Konklusjon: TSD er blitt godt mottatt av pasientene. Det er kun små forskjeller i synspunkter fra 2007 til 2008.

Erfaringer pasienter ( forts.) Omtrent 70% har benyttet seg av SMS / Internett 80% vil bruke ordningen i fremtiden 85% mener den generelle tilgjengeligheten har bedret seg 50% mener telefontilgjengeligheten er bedret Det oppleves små endringer i ventetid på venteværelset og tid inne hos legen

Erfaringer kontorpersonale Mindre stressende arbeidsdager. Besvarelse av SMS går greit. Slipper å prioritere hastegrad, alle får time likevel. Slipper i større grad å formidle problemstillinger mellom lege og pasient. Mindre avbestillinger og flyttinger av pasienter. Fornøyde pasienter gir fornøyde kontordamer. Kan benytte ledige K-timer en uke fram i tid.

Erfaringer leger Mindre telefoner / beskjeder, mer direkte pasientkontakt. Noe variasjon i daglig arbeidsmengde. Lettere å krysse ut hele arbeidsdager ifb med sykdom, kurs og lignende. Økt arbeidspress første arbeidsdag etter ferie og fravær. Økt antall konsultasjoner. Kortere konsultasjoner på godt og vondt. Mulighet for å gi K-time frem i tid ved mer komplekse problemstillinger. Antakelig mindre bruk av legevakt på kveld.

Antall konsultasjoner Året før TSD 16415 År 1 med TSD 20646 År 2 med TSD 20892

Hjemmesidens betydning Alle leger har 4 dagers kurativ uke. Ingen daghavende lege. På hjemmesiden vår står både fast og variabelt fravær for legene. Pasientene oppfordres til å bruke denne før timebestilling. Dersom timebestilling en dag pasientens lege ikke er tilstede, gis tilbud om time hos annen lege eller ny SMS den dagen legen er tilstede. Pga hjemmesiden unngår vi i stor grad unødig timesbestilling den dagen fastlegen ikke er tilstede.

SMS-statistikk Aret før TSD 1968 År 1 etter TSD 13624 År 2 etter TSD 15510

Oppnådde fordeler Mindre avglemte timer. Lettere å bestille time på ”impuls”, det dukker opp pasienter vi tidligere ikke har sett…. Timebestillingssystemet vårt er tilpasset de media folk flest bruker. Bedre arbeidsdager for kontorpersonalet Mer fornøyde pasienter. Mer avgrensede problemstillinger. Noe bedre inntjening

Oppnådde ulemper? Noen pasienter ønsker å bestille time uker frem i tid, og opplever dette vanskelig. Er det for lett å få time ? Har vi for liten tid pr. pasient ? Vil kronikere og psykiatriske pasienter bli dårligere ivaretatt i dette systemet Vil systemet fungere ved økt fravær fra kontoret, jfr. samhandlingsreformen ?

Hvor går vi videre ? Ingen vil tilbake til det gamle systemet. Videre utvikling og bruk av hjemmeside. Integrering av SMS i journalsystem. Økt fokusering / opplæring / bevisstgjøring på alternative timebestillingsmetoder. ( Venteroms-TV, hjemmeside, direkte kontakt med pasienter m.m.)