Mediebruk blant tenåringer Knut-Arne Futsæter TNS Gallup En oppdatering av medieutviklingen –med fokus på de unge i alderen 12-19 år. Jeg har noen ganger brukt 12-19 år og andre ganger 13-19 år. F&M byttet til 12 år høsten 2004. Kilder: F&M, PPM og TV-meter Unge Lesere 2006 Knut-Arne Futsæter TNS Gallup http:www.tns-gallup.no/medier
1. Avislesing
Færre avislesere 84% leser minst en avis en gjennomsnittlig dag (mandag-søndag) som er en tilbakegang på seks prosentpoeng fra toppåret 1997 hvor det var 91% som leste minst en avis. Vi leser i snitt to aviser daglig. Av de 154 avistitlene som ble målt, har 29 titler fått flere lesere og 68 færre. Samlet sett er det en tilbakegang fra 2004/2005 til 2005/2006. Samlet sett går de 18 største avisene tilbake fra 2004/2005 (05/2) til 2005/2006 (06/2). VG og Dagbladet taper hver for seg over 60.000 lesere. Nisjeavisene har en forholdsvis stabil utvikling. Morgenbladet og Klassekampen øker relativt sett mye, mens Dagsavisen taper flest lesere. Av de 113 lokal- og regionavisene, som har under 90.000 lesere, har 21 aviser fått flere lesere og 24 færre. Samlet sett er det en stabil utvikling for denne gruppen. De målte lørdagsutgavene går samlet tilbake med 4% og søndagsutgavene går tilbake hele 6%. Flere helgebilag går også tilbake. Videre er det slik at det leses færre aviser på mandager. Nisjeavisene: Nationen, Fiskaren, Fiskeribladet, Dagens Næringsliv, Dagsavisen, Finansavisen, Klassekampen, Morgenbladet og Vårt Land. Kilde: Forbruker & Media.
Antall leste aviser: Vi leser to aviser hver dag I snitt leser vi 2,0 aviser på en gjennomsnittlig dag. Menn (2,1), de i aldersgruppen 40-59 år (2,3) og de med mer enn 4 års utdanning på universitet eller høyskole leser flest aviser (2,5). Det er ingen større endringer fra 2004/2005 til 2005/2006. Kilde: Forbruker & Media.
Dagbladet og VG taper flest lesere Kilde: Forbruker & Media. Endringer i antall lesere 2004/2005 – 2005/2006 for de 18 største avisene. Utregningene er gjort med bakgrunn i de absolutte tallene, altså inkl. desimaler. Mange av endringene ligger innenfor feilmarginene (se siste side).
Utvikling for de største avisene Antall i tusen Kilde: Forbruker & Media.
Prosentvis dekning blant 15-19 åringer VG har 15% færre 15-19 åringer i 2005 mot 1995. Dagbladet har 27% færre 15-19 åringer i 2005 mot 1995. Aftenposten har 27% færre 15-19 åringer i 2005 mot 1995. Kilde: Forbruker & Media.
Kohortanalyse for Dagbladet 31% av 15-19 åringene leste Dagbladet i 1995. 23% av 25-29 åringene leste Dagbladet i 2005. Kilde: Forbruker & Media.
Kohortanalyse for Aftenposten 16% av 15-19 åringene leste Aftenposten i 1995. 16% av 25-29 åringene leste Aftenposten i 2005. Kilde: Forbruker & Media.
Avislesing blant 13-19 åringer i 1996 og 2005/2006 Dagsavisen og Vårt Land har relativt sett tapt mest fra 1996 til 2005/2006. Deretter følger de fleste regionavisene (med unntak av Romerikes Blad), Aftenposten og Dagbladet. Dagens Næringsliv og Finansavisen har derimot fått flere lesere blant ungdom. Kilde: Forbruker & Media. Prosent
Avislesing blant alle og 13-19 åringer Relativt sett står nisjeavisene og Aftenposten svakest blant tenåringene. Deretter følger de større regionavisene. VG og Dagbladet står derimot like sterkt blant tenåringene som blant resten av befolkningen. Nisjeavisene har indeks på 22-55% Regionavisene 63-85% VG og Dagbladet 98-99% Kilde: Forbruker & Media. Prosent
De unge har andre preferanser Use of the internet in Norway (1): Access to the internet Det er flere som er interessert i å lese både redaksjonelt stoff og annonser blant ungdom nå enn for 5 år siden. Dette gjelder for eksempel nyheter, helse og samliv, data/Internett og kultur. Andre preferanser: Mindre nyhetsorientert. Med unntak av viktige og dramatiske hendelser, krim Musikk, kino, data/mobil,IKT, sport, kjente personer Moter, trender, reiser Skole utdanning Elektronikk: Det nyeste innenfor, pc, mp3, mobil osv. Forbrukertester og utprøvning MEN – de er betydelig mer interessert i å lese annonser – BIL, DATA, MOBIL, BRUNVARER, SPORT, UTELIV, KLÆR, SKO, UNDERHOLNING Uttrykksform og språk Større skrift og flere bilder, faktaruter, overskrifter Korte intervjuer og artikler Bruk farge Fokus på hva ungdommen er opptatt av, og hva som skjer rundt dem. Snakke ungdommens språk på en ukomplisert måte Prosentandel som er ”Meget interessert” blant 12-19 åringer Kilde: Forbruker & Media 05/2. 12
De størst endringene i interesse for stoffområder i avis de siste 5 årene blant 13-19 åringer Kilde: Forbruker & Media. Prosentvis vekst som svarer ”meget interessert”.
Redaksjonelt innhold arketyper Gutter 7-12 år Jenter 7-12 år Jenter 13-19 år Gutter 13-19 år Single /samboende 20-49 år Foreldre m barn 0-13 år Menn – høy utdanning Menn – lav utdanning Kvinner – høy utdanning Kvinner lav utdanning Sport og skole Mote, skole, fritid Mote, musikk, film Sport, musikk, IT/data ‘Hva skjer?’ Aktiviteter, vær, debatt Nyheter, økonomi Kjendiser, sport Kultur Hva skjer i lokalsamfunnet Kilde: Forbruker & Media.
Format og form Magasinutgave med tykkere papir Enkel forside med få hovedoppslag. Større skrift og flere bilder, faktaruter, overskrifter Korte intervjuer og artikler Bruk farge Fokus på hva ungdommen er opptatt av, og hva som skjer rundt dem. Snakke ungdommens språk på en ukomplisert måte
2. Radiolytting
Lyttertid 1992-2005: Hverdager Tid i min Radio NRK P4 Lokalradio Kanal 24 Kilde: TNS Gallup Radio. 60.000 intervju pr. år. Hverdager. 9 år eller eldre.
Lyttertid 1997-2005 blant 9-19 åringer Tid i min Den totale lyttertiden er stabil på rundt 1 time. MEN Petre har redusert sin lyttertid fra 28 min. til bare 8! P4 går fra 18 min. til 13. Lokalradio øker fra 11 til 21. Radio 1/SBS og Energy har økt mye de siste åra. Det har de siste åra skjedd profesjonalisering av radiobransjen med fokus på unge målgrupper. De unge bruker også mer tid på spill, data og MP3. Kilde: TNS Gallup Radio. 60.000 intervju pr. år. Alle ukedager.
Daglig dekning august: PPM 70% av 12-19 åringene lytter på radio. NRK P1 og P4 er størst med 35% dekning. Deretter følger NRK P3 med 17% og Kanal 24 med 12%. NRK P3 er den eneste kanalen som står sterkere blant de unge. Alle ukedager. Betydelig høyere tall med PPM, spesielt for P1 og P2. Det ligger nok en feilkilde i CATI i at de unge hører på P1 pga at noen andre har valgt kanalen, men de greier ikke å huske det når vi spør. Kilde: PPM August 2006. Alle ukedager. Prosent
3. TV-seing
Stabil TV-seing Første halvår i år har vi brukt 169 minutter i snitt per dag, mot 172 minutter for tilsvarende periode i 2005 (1Q - 2Q). Forholdet mellom TV-kanalene er relativt stabilt. Minutter Kilde: TNS Gallup TV-Meter Panel. 1Q-2Q 2005/2006. Alle ukedager.
Daglig seertid 1983-2005: Økt seertid Minutter Vi bruker betydelig mer tid på TV totalt nå enn for 10 år siden. Kilde: TNS Gallup TV-Meter Panel 2000-2005, 1992-1999 NRK Forskningen (Norsk TV Meter Panel) Flerkanalsamfunnet (Lundby & Futsæter, 1993) og Daglig mediebruk - en oppdatering (Høst 1991).
Seertid 2000-2006 blant 12-19 åringer Tid i min Tilbakegang fra 113 min til 95 min som er 16%. TVNorge og TV3 har tapt mest. Kilde: TNS Gallup TV-Meter Panel. 2000-2006. Alle ukedager blant 12-19 åringer.
Daglig dekning for TV-kanaler TV2 er den desidert største kanalen blant de unge. Deretter følger NRK1 og TVNorge. Så kommer TV3 og NRK2. TV3 kanalene, barnekanalene og ikke minst musikkanalene MTV og Voice er det som relativt sett står sterkest blant de unge. De norske kanalene har en meget sterk posisjon også blant de unge. Andre kanaler enn de fem store har kun 15% samlet av den totale seertiden – altså 15% markedsandeler. Prosent Prosent Kilde: TNS Gallup TV-Meter Panel. 1Q-2Q 2006. Alle ukedager.
4. Blader og magasiner
Dekning for blader og magasiner En rekke tradisjonelle ukeblader og magasiner står relativt sett sterkere blant 12-19 åringer i forhold til resten av befolkningen. Ungdomsblader som Topp, Playboard, Inside, Spirit og mag har 5-6 ganger høyere dekning blant de unge. Play, PC Games, D!, Film Magasinet, C! og Det Nye har 2-3 ganger høyere dekning blant de unge. Blader og magasiner har høyere indekser enn de aller fleste andre medier. Prosent Kilde: F&M 06/1.
5. Bruk av Internett og mobile tjenester
Bruk av Internett 1996 – 2006 Hele 78% av 12-19 åringene bruker Internett daglig Prosent Kilde: Forbruker & Media. Blant alle.
Ukentlig bruk av Internett blant 12-19 åringer De unge bruker de aler fleste tjenestene på nettet hyppigere enn de eldre. Dette gjelder særlig: nedlasting av logo/ringetoner til mobil, nedlasting av musikk, chat/messanger, søk etter data utstyr, info om studie. Det er rimelig å anta messanger, nedlasting av lyd og bilder, spill tar mye tid og kommer i direkte konkurranse med TV, radio og avislesing. iPod, opptakk Det er interessant at de unge i større grad bruker nettet til informasjonsinnhenting for varer og tjenester og for kjøp og salg. SPILL: XBOX, Playstation, online spill Kilde: Forbruker & Media 05/2. 29
Ukentlig dekning av mobilt medieinnhold 10% bruker mobilt medieinnhold minst en gang i løpet av en uke. 14% av mennene bruker mobilt medieinnhold , mens kun 6% av kvinnene er brukere. 18% av aldersgruppen 12-19 år og 16% av aldersgruppen 20-39 år, bruker mobilt medieinnhold minst ukentlig. Prosent Kilde: Forbruker & Media. 2Q 2006. www.tns-gallup.no/medier
6. Mediehusanalyser
Dagbladet nett større enn papir! Dagbladet samlet totalt (trykt og/eller Internett) 1.275.000 personer i løpet av en dag. I 2005/2006 leste 745.000 Dagbladets trykte utgave, mens 764.000 leste Dagbladet.no på nettet. Kilde: Forbruker & Media. Daglig antall tusen lesere
Daglig dekning for Dagbladet Dagbladet samler 30,9% av befolkningen daglig, og 35,7% i aldersgruppen 12-19 år. Dagbladet Nett og Mobil har høyere dekning blant ungdom enn resten av befolkningen. Kilde: Forbruker & Media. 06/2 2005/2006. www.tns-gallup.no/medier Prosent
Samlet daglig dekning for nasjonale mediehus TV 2 gruppen samler 75% av 12-19 åringene. TV 2: TV2, TV2 Tekst-TV, TV2/ Nettavisen/Spraydata /Side2, Kanal 24, TV2 Mobil NRK samler hele 82% av befolkningen daglig, men bare 59% av 12-19 åringene. NRK: NRK1, NRK2, Tekst-TV, P1, P2, P3, andre stasjoner, NRK.no, NRK Mobil VG samler 47%. VG: Papir, VG Nett og VG mobil. Dagbladet samler 31%. Dagbladet: Papir, Dagbladet.no og Dagbladet mobil. Aftenposten samler 24%. Aftenposten: Aftenposten Morgen, Aftenposten Aften, Aftenposten.no og Aftenposten Mobil . Prosent Kilde: Forbruker & Media. 06/2 2005/2006. www.tns-gallup.no/medier
7. Samlet mediebruk og medietrender
Medieutviklingen 1960 - 2005/2006 Kilde: Daglig oppslutning om avis, radio, fjernsyn, tekst-TV og Internett 1961-2005/2006. http://www.tns-gallup.no/medier Data fra Forbruker & Media fra 1994. Flerkanalsamfunnet (Lundby & Futsæter, 1993) Fragmentering av medielandskapet og oppsplitting av publikum (Futsæter 1998).
Internett er større enn papiravisene blant tenåringene Den daglige dekningen for TV er stabil og ligger i 2005/2006 på 87%. Papiravisene taper terreng, og 73% leser aviser. Internett fortsetter å vokse, og hele 76% av 13-19 åringene bruker nettet daglig. Radiolyttingen er forholdsvis stabil og 53% lytter på radio en gjennomsnittlig dag. Kilde: Forbruker & Media. Daglig dekning 13-19 år. Prosent.
Dekning blant ungdom TV2 (66%) er Norges desidert største medium blant ungdom. Deretter følger TVNorge (44%) og NRK1 (36%). Først kommer det tre radiokanaler, så VG papir, Tv3 og deretter to nettaviser. Først på 8 plass kommer den første radiokanalen. Prosent Kilde: Forbruker & Media 2005/2006. www.tns-gallup.no/medier
Oppsummering (1) Avis Radio TV Færre leser aviser. VG og Dagbladet taper flest lesere. De aller fleste avisene har tapt mange unge lesere de siste 10 åra. De unge leser aviser, men de har andre stoffpreferanser. Radio Lavere lyttertid i 2006. NRK taper blant de unge, mens de kommersielle radiokanalene vinner. TV Stabilt TV-konsum i 2006, men tenåringene bruker mindre tid på TV.
Oppsummering (2): Medietrender blant ungdom Papiravisene taper lesere TV-kanalene taper seere Radioen står svakt Internett vokser fremdeles sterkt Går vi fra passiv til aktiv mediebruk – interaktivitet og selvproduksjon Fra massekommunikasjon til mellommenneskelig kommunikasjon Youth (9-19 years) could inform us of emerging cultural and social changes and youth tend to be early adopters and innovative users of new technology and media (Livingstone 2002). SPILL: XBOX, Playstation, online spill
Medienes største utfordring Denne ungdommen Har alltid vært….. Er fortsatt…. Vil fortsatt bli…. Medienes største utfordring