Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Eksamen i Treningslære 2
Abildsø skole - Eksamen 2014.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Forsering av fag på høyere nivå - forseringsprosjektet
Orientering om eksamensperioden, eksamensreglement og klageadgang.
Ny eksamensmodell for fremmedspråk nivå I
Studenters holdninger til fusk og plagiering i høyere utdanning
EKSAMEN VGS.
Praktisk eksamen Vg2 – sensorskolering 31
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
OPPSUMMERING EKSAMEN 2013 EKSAMEN VÅREN 2014.
Informasjonsmøte for 10. trinn 10. mars 2009 kl:18.30 – 19.30
STUDIESPESIALISERENDE UTDANNINGSPROGRAM
Berit Bratholm : BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
Høgskolen i Oslo Litt om vurdering. Vurdering l Vurdering for utvelgelse og eventuell sertifisering, enten i videre utdanning eller for å søke jobb. Dette.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Utvikling av samarbeidsformer mellom lærerutdanningen og skole- og barnehageeier 6 mill til prosjektet 27 søknader –Variasjon ift innfallsvinkel, omfang,
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Foreldremøte 10.trinn ”Åpen skole”
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Eksamen i Kunnskapsløftet
Borre ungdomsskole
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Skolelederundersøkelsen 2008 Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Berit Bratholm BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
Li skole INFORMASJONSMØTE 10.Trinn VELKOMMEN!
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Orientering om eksamensperioden, eksamensreglement og klageadgang
©Bergen kommune Byrådsavdeling for barnehage og skole 1 Eksamen Klagerett, hjelpemidler Klagerett Fylkesmannen Hjelpemidler under sentralt.
Oslo kommune Kommunerevisjonen KOMMUNEREVISJONEN - INTEGRITET OG VERDISKAPING Rapport 9/2009 Avgangskarakterer i grunnskolen - Likebehandles elevene i.
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO
Informasjonsmøte om opplæring i samisk, Bodø, Læreplaner i samisk etter LK06 - S Innhold Nivåbasering Vurdering.
PSY (Videregående modeller i arbeids- og organisasjonspsykologi)
Eksamen med begrenset Internett-tilgang Råd og tips til sentralgitt eksamen våren 2015.
EKSAMEN VÅREN 2015.
Utdanningsreformene Berit Bratholm. Hva sier studieplanen? Målområde: ”Studentene skal gjennom studiet utvikle innsikt i forhold som angår barns, unge.
Eksamen og standpunktkarakterer på Ytre Arna skule
©Bergen kommune Byrådsavdeling for barnehage og skole 1 Møte om eksamen 2008 Innhold PAS og Extens Lokalt gitt eksamen, instruks Lunsj.
EKSAMENSINFORMASJON 2014 Skolens plikt å informere Elevens plikt å kjenne reglene 1.
EKSAMENSINFORMASJON 2011 Skolens plikt å informere Elevens plikt å kjenne reglene 1.
11. februar 2015 FORELDREMØTE PÅ 10. TRINN 1. 1.Aktivitetsplan/halvårsplaner 2.Eksamensordningen – muntlig og skriftlig 3.Elevundersøkelsen 2014/2015.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
EKSAMEN VGS. VG1 OG VG2 VG1 20 % av elevene trekkes ut til enten skriftlig eller muntlig eksamen i avgangsfag: Matematikk, engelsk, samfunnsfag, naturfag,
Udir Lokalt gitt muntlig eksamen Sist endret: Endret 20. mars 2014 Vi har presisert en formulering to steder i rundskrivet. Tidligere sto det at.
Lesevaner og IKT-bruk blant elever fra språklige minoriteter i Norge basert på data fra PISA 2000 og 2006 Rita Hvistendahl og Astrid Roe Forskningsspørsmål:
Foreldremøte 10. trinn Kannik skole!
Frokostmøte undervisning 12. mai 2017 Erling Hjelmeng, studiedekan
Eksamen 10. trinn Tastaveden skole!
Fagsamling Elektro Inger Forseth Thon Bodø
Foreldremøte 10. trinn Kannik skole!
Eksamensinformasjon Vg3 4. april 2017
Øraker skole EKSAMEN Ungdomsskolen 10. trinn
Eksamen 10. trinn Tastaveden skole!
EKSAMENSINFORMASJON VÅR 2018.
Studentombud – en oppsummering så langt
Skøyenåsen skole Eksamensinformasjon Vår 2018.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Eksamensinformasjon Vår 2018
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Utskrift av presentasjonen:

Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012 Matilda Burman Sissel Skillinghaug

Eksamen i Norge våren 2012 76 000 eksamener i grunnskolen 173 000 eksamener i vidaregåande opplæring 27 000 privatistar Totalt 3 100 sensorer 62 % leverte besvarelsene elektronisk

Sentralt gitt eksamen Alle hjelpemidler er tillatt, med unntak av Internett eller andre verktøy som tillater kommunikasjon I norsk og fremmedspråk er heller ikke oversettelsesprogrammer tillatt Én del uten hjelpemidler i matematikk og realfag

Forsøk eksamen med adgang til Internett Bakgrunn: Henvendelser til direktoratet Internettbaserte hjelpemidler Behov for erfaring

Om forsøket 15 håndplukkede og anbefalte skoler, ca. 100 elever To fag Internasjonal engelsk Reiseliv og språk 2 Samme eksamen til alle elever- både i og utenfor forsøket Eksamen skal prøve elevenes kompetanse i fag, ikke bruk av Internett Forsøket ble evaluert

Om eksamensoppgavene Eksamen skal prøve elevenes individuelle kompetanse. Hvordan gjør vi det når alle hjelpemidler og Internett er tillatt? Kvalitetssikring av oppgaver Må eleven selv produsere? Hva finner de når de søker?

Om gjennomføring av evalueringen Hovedtemaer har vært Forberedelser Gjennomføring Nytte og tilfredshet Resultater og implikasjoner Metoder har vært Intervjuer Observasjon Survey Referanseskoler

Forberedelser til eksamen med internettilgang Forsøket har i begrenset grad ført til endringer i undervisningen Internett vurderes uansett å være en viktig del av undervisningen på forsøksskolene Imidlertid har forsøksskolene forberedt seg gjennom Heldagsprøve med tilgang til Internett Informasjon om bruk av Internett under eksamen Fokus på fusk og plagiat

Elevenes kompetanse og forutsetninger Forsøksskoler vs referanseskoler Små forskjeller i vurdering av elevers evne til å søke etter info på Internett, både blant lærere og elever Også små forskjeller i vurdering av elevers evne til å bruke info fra Internett, både blant lærere og elever Større forskjeller i vurdering av i hvilken grad elevers IT-ferdigheter er gode nok til å bruke Internett på en god måte under eksamen

I hvilken grad er elevers IT-ferdigheter gode nok for bruk Under eksamen?

Gjennomføring av eksamensformen Selve gjennomføringen av eksamen vurderes å ha foregått uten særlige problemer eller utfordringer Varierende bruk av tekniske kontrollsystemer Samtlige skoler hadde styrket “vakthold” De fleste skoler hadde bestemmelse om at minst en av vaktene skulle være ”forholdsvis ung” Nær alle elever ved forsøksskoler oppgir at de benyttet Internett under eksamen Disse søkte etter, hentet ut og bearbeidet informasjon fra Internett Tid brukt på Internett oppgis likevel å ha vært noe begrenset

Var internett til nytte? Et knapt flertall av elevene oppgir at de hadde nytte av tilgang til Internett i stor eller veldig stor grad, særlig med tanke på Å finne spesifikk info Dobbeltsjekke faktaopplysninger Trygghetsfølelse Å kunne gå i dybden Et større flertall av elevene mener at tilgang til Internett var en fordel for dem Halvparten av elevene vurderer at tilgang til Internett ga bedre muligheter til å vise hva de kan enn eksamen uten Lærerne er delte i sine meninger om hvorvidt internettadgang gir en fordel

Nytte for ulike elevgrupper? Flertallet av lærerne er uenig i at svakt presterende elever har nytte av tilgang til Internett Flertallet av sensorer og lærere er uenige i at internettilgang gir faglig svake elever gode muligheter til å vise sin kompetanse Flertallet av lærerne er enig i at sterkt presterende elever har nytte av tilgang til Internett Flertallet av sensorer og lærere er enige i at internettilgang gir faglig sterke elever gode muligheter til å vise sin kompetanse

Hva viser eksamensresultatene?

Opplever elevene eksamensformen som relevant? 68 % av elevene ved forsøksskolene vurderer at eksamensformen er relevant for hvordan de jobber ellers på skolen 61 % av elevene ved referanseskolene mener det samme om eksamensformen uten Internett 71 % av elevene ved forsøksskolene vurderer at eksamensformen er relevant for hvordan de jobber utenfor skolen 31 % av elevene ved referanseskolene mener det samme om eksamensformen uten Internett

Opplever lærerne eksamensformen som relevant? 68 % av lærerne ved forsøksskolene vurderer at eksamensformen gjenspeiler måten elevene jobber på i opplæringen 76 % av lærerne ved referanseskolene mener det samme om eksamensformen uten Internett 49 % av lærerne ved førsøksskolene vurderer at eksamensformen er nyttig for elevene mht videre utdanning og arbeidsliv 67 % av lærerne ved referanseskolene mener det samme om eksamensformen uten Internett

Sensorenes perspektiver Flere sensorer oppgir at de ikke kan se forskjell på besvarelser med og uten internettilgang 3 av 7 sensorer mener at forsøkselevene fikk en fordel sammenliknet med eksamen uten internettilgang 2 er uenig, mens 2 verken er enig eller uenig Kun 1 sensor oppgir at elevene med internettilgang har gjort det bedre enn elever uten 4 er uenig

Forsøket fortsetter… Våren 2013 De samme skolene Ytterligere 20-30 skoler (som anbefales av skoleeiere) Fire fag: Internasjonal engelsk Reiseliv og språk Rettslære Medie- og informasjonskunnskap Deltakelse er frivillig! Skal også evalueres

Særlige viktige funn å følge videre Elevenes opplevde nytte at å ha tilgang til Internett, uavhengig av faglig nivå Hvordan elevene bruker Internett Holdninger hos lærere, elever og sensorer til en slik eksamensordning

Hva er viktig for å få lykkes med en slik eksamensordning? Bevisstgjøre elevene på konsekvenser av fusk og plagiat Opplæring i hensiktsmessig bruk av Internett som hjelpemiddel Fokus på kritisk kildebruk og kildehenvisning Klare retningslinjer for hva som regnes som kommunikasjon ved bruk av Internett Elevene må øve på å søke etter og finne gode og relevante kilder på Internett