Schenker AS Det enestående førstevalg Geir-Harald Brembo, distriktsjef Schenker AS
Hva skal til for at Schenker vil benytte sjøtransport til / fra Narvik Presentasjon av DB Schenker som samlaster Distribusjon fra Narvik, krav til Leveringskvalitet og tid
DB Schenker representeres av cirka 91 DB Schenker representeres av cirka 91.000 medarbeidere over hele verden – tilhører Deutsche Bahn Group DB Schenkers nettverk og ansatte Partnere Egne kontorer Europa (inkl. Russland) ca. 71.000 ansatte Sydøst-Asia ca. 11.000 ansatte Andre ca. 700 ansatte Amerika ca. 9.000 ansatte 64% 36% DB Schenker Logistics DB Schenker Rail Antall ansatte DB Schenker Norge - Mars 2012
DB Schenker er en ledende leverandør av internasjonale transport- og logistikktjenester DB Schenker's internasjonale nettverk Landtransport Nr. 1 i Europa 80.8 m sendinger i 2010 Global flyfrakt Nr. 2 i verden 1.2 m tons i 2010 Global sjøfrakt Nr. 3 i verden 1.6 m TEU i 2010 Global tredjepartslogistikk Nr. 5 i verden 5.3 m m2 lagerareale i 2010 Egne kontorer Partnere DB Schenker Norge - Januar 2012 4
DB Schenker Norge - Mars 2012
DB Schenker Norge – Vårt syn på miljøarbeid Vår ambisjon Å benytte alle de for DB Schenker tilgjengelige midler for å bli den mest miljøvennlige logistikkleverandøren i verden. Overgripende miljømål: Redusere våre CO2 utslipp per tonnkilometer mer enn 50 % fra 2005 til 2020. Vi arbeider på seks områder: Endrede sjåførholdninger – sparsom kjøring/rett hastighet Modernisere våre transportenheter Mer miljøvennlig drivstoff Kombinere forskjellige trafikkmidler Optimalisere kjøretøykombinasjoner Øke fyllgraden/godskollektivtrafikk 2010 2020 2040 Transportvekst CO2 fra transporter DB Schenker Norge - Mars 2012
DB Schenker - Lokalt i Norge Nordkapp Vadsø Alta Region Nord Kirkenes Tromsø Sortland Narvik Bodø Omsetning 3,7 milliarder NOK Mo i Rana 31 egne terminaler Namsos Eget distribusjonsnettverk Trondheim Molde 1.260 kvalifiserte medarbeidere (årsverk) Ålesund Tynset Stryn Region Vest Førde Otta Sogndal 1.300 biler Fagernes Gol Hamar Region Øst Bergen Notodden Gardermoen 1.400 sjåfører Haugesund Drammen Oslo Sandefjord Stavanger Fredrikstad 4,8 millioner sendinger pr. år Kristiansand DB Schenker Norge - Januar 2012 Schenker AS | 02.2007
Hva skal til for at Schenker vil benytte sjøtransport til / fra Narvik Schenker i Nord-Norge Organisert i 3 distrikter med kontor Bodø, Narvik og Tromsø. Regionsete er i Trondheim Distrikt Narvik Drift av terminal Narvik Trafikkstyring Nord-Norge til / fra terminalene og til / fra NLB og Ofotbanen (NRE og ARE) Koordinerer innkjøpene av kjøretjenestene på trafikk for distrikt Bodø, Narvik og Tromsø North Rail Express (NRE) Lasting og lossing Planlegging og klargjøring av tog for avgang Oppfølging av kvalitet Distriktene har resultatansvar Salgskontor tradisjonelt gods i Bodø og Tromsø med ansvar for Nord-Norge Salgskontor for termo (fisk) på Sortland og i Hammerfest, ansvar for Nord-Norge
Hva skal til for at Schenker vil benytte sjøtransport til / fra Narvik DB Schenker North Rail Express (ny fra 1/1-2011) 90% av godset til/fra Nord-Norge 10 tog i uken, hvert tog ; 28 containere og 10 semi + 3 bilvogner for AutoLink Avgang Alnabru kl 2130 (lørdager kl 1530) ankomst Narvik kl 2400 (søndag kl 2100) Avgang Narvik kl 0010, ankomst Alnabru kl 0330 Tilnærmet 100% kapasitetsutnyttelse Oslo – Narvik 70% retningsbalanse Kapasitetsutvidelse; Et ledig ruteleie torsdager fra Oslo som kan tas i bruk
Hva skal til for at Schenker vil benytte sjøtransport til / fra Narvik NRE er tilpasset verdikjedene dagligvarer, frukt og grønt og fisk Høyverdig gods Matvarer bl.a. REMA og ICA , Medisiner APO og MND i Harstad, reservedeler til industri og næringsliv på sjø og land. Fisk i retur, i hovedsak fersk fisk Tidskrav Nordvendt Innhenting på ettermiddag frem til lastefrist tog kl 2100 Oslo Utlevering Nord-Norge til kunde lager eller butikk over natta etter ankomst tog kl 0010 Tidskrav Sydvendt Innhenting ( fisk tidskritisk) på ettermiddag frem til lastefrist tog kl 2330 Narvik Retningsballansen avgjørende for konkurransekraften Viktig med geografisk nærhet (bilturnus, kjøre og hviletid etc) Posisjonering av bil og lastebærer til rett tid
Hva skal til for at Schenker vil benytte sjøtransport til / fra Narvik Nordland syd og Troms nord Narvik, Harstad og Finnsnes og Indre Troms; Schenker terminal Narvik sorterer og laster stykkgods distribusjon på natt. Bilene går ut fra kl 0500. Partigods leveres direkte til kundelager og butikk ved åpning fra 0600. Ica Narvik leveres i nattsluser. Troms nord Stykkgods bilene fra Narvik leverer terminal Tromsø for spredning i tiden 0400-0500 Start distribusjon Tromsø by kl 0800 Partigods bilene leverer direkte til kundelager og butikk ved åpning fra 0600
Hva skal til for at Schenker vil benytte sjøtransport til / fra Narvik Finnmark Stykkgods bilene fra Narvik leverer terminal Alta for spredning i tiden 0800-0900. Distribusjon til Vest-Finnmark via Alta Øst-Finnmark går med bil fra Oslo Vesterålen og Lofoten Stykkgods bilene fra Narvik leverer Vesterålen til terminal Sortland Start distribusjon Sortland by 0800 Lofoten går både via Bodø og Narvik med spredning fra terminal Leknes
Hva skal til for at Schenker vil benytte sjøtransport til / fra Narvik OPPSUMMERING – Hva må til … Distribusjon med båt må konkurrere på trafikkstrekningene mellom Narvik og terminal- hovedstedene til samlastene vest og nord for jernbanepunktet Narvik Modellen må tilpasses dagens vareflyt, ikke omvendt Det betyr at tidtabellen for båtene må tilpasses hente og leveringstidene i nord, samt ankomst og avgangstidene på togene i Narvik Prisen må konkurrere med vei Trekker per km 13-14 kr. Bil og henger km pris 14-15 kr Kan variere noe mer avhengig av lengde og typografi på strekningen, samt oppdragsgivers bruk/utnyttelsen av bilen over året Modellen må tilby frakt av listebærere for vegtransport (semitrailers og termo 25 fot container / kan ikke stables i høyden under båttransport) Pris og tid avgjør om en får plass i verdikjeden dagligvarer, frukt / grønt og fisk !!!!