Den som spør….. Inger Langseth Program for lærerutdanning.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VFL i klasserommet Har ikke VFL absolutt hele tiden. Men alle lærere har en tanke om hva man ønsker å oppnå med undervisningen. Det er jo dette som er.
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
2 Leseferdigheter og lesevaner
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
22 tips for den faglitterære forfatteren
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Hvordan intervjue en forsker?
Hvordan utvikle og gjøre kandidater og parti kjent? - å drive kampanje.
”For se, fra nå av skal alle slekter prise meg salig”
Muntlig vurdering Inger Langseth Program for Lærerutdanning, NTNU.
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Hvem var Ellen White? • Født i USA i 1827 • Et av 8 barn • Vokste opp som metodist • Ble kristen da hun var 12 • Ble Adventist etter hvert • Fikk drømmer.
En måte å lese Bibelen på
Aggression Replacement Training
Teori og Praksis Hvordan kobler vi pedagogikk, fagdidaktikk og fag med erfaringer fra og virkeligheten i skolen?
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Kompetente barn og unge
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Om å skrive om litterære tekster
Hvordan skrive en god utredning?
Bokpresentasjon Oslo.
Impulsuka 2013 Kristiansand
Men hva mener de som har klart det? Børge Haugset (NTNU&SINTEF)
Avdeling for sosionomutdanning
Side 162 Sett inn riktig preposisjon eller adverb
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
BEDRE GJENNOM KUNNSKAPSDELING
OTH prosjektet Inger Langseth Program for Lærerutdannning Inger Dolmset Moan Åfjord videregående skole.
Inger Langseth Program for Lærerutdanning Knyttet til Ny bok om vurdering i alle fag, red. Dobson, Engh.
Inger Langseth Program for lærerutdanning
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Idrettspsykologi for fotballtrenere Geir Jordet Ullern, Januar 2003.
Tidlig innsats i engelskfag Pat Pritchard cand polit Oslo, oktober 2009.
Kapittel 2 oppgave c Preteritum eller perfektum?
Ingeborg Amundrud og Åshild Vassend Holm
A PROJECT WEEK 45: INTRO+ RESEARCH AND PLANNING WEEK 46: RESEARCH AND WIKI WRITING WEEK 47: NO ENGLISH WEEK 48: FINISHING TOUCHES WEEK 49: ORAL PRESENTATIONS.
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
What is a good text? And how do we get pupils to write them?
EST4001: Metode og prosjektbeskrivelse Introduksjon onsdag Ragnhild Tronstad.
Misjon – å krysse grenser
Labov og Waletzky Narrativ analysis
Forelesning 1 Hva er historie?. Om historien som fag og historien som forestillingsverden.
Welcome. THE FACULTIES Faculty of Bioscience and Aquaculture Faculty of Professional Studies Faculty of Social Sciences Bodø Graduate School of Business.
Nattverd – del 2. Luk Han sa til dem: Jeg har lengtet inderlig etter å ete dette påskemåltidet sammen med dere før jeg lider. 16 For jeg sier.
Sjekk bibelen. Joh Men da det alt var midt i høytiden, gikk Jesus opp i templet og lærte. Judeerne undret seg og sa: Hvor har han skriftkunnskapen.
Fortell Ham alt Mark Teksten 25Der var også en kvinne som hadde hatt blødninger i tolv år. 26Hun hadde lidd meget under mange leger. Alt det.
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Frigjørende evangelium Rom 8 og Gal. 2 Lov eller evangelium Krav eller løfte Noe du skal oppfylle eller noe som er blitt oppfylt for deg Dåp Bekymringer.
Faste - på vei mot påske Luk Faste - på vei mot påske Luk
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Relevant questions for the Reference Group
Dette er et eksempel på plassering av logoene.
Using nursery rhymes and songs
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Engasjement og undring B – Samarbeid
Misjon – å krysse grenser
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Misoppfatninger knyttet til brøk B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Engasjement og undring B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Den som spør….. Inger Langseth Program for lærerutdanning

Litteratur  «Hun var passe ung. Dugg i halshuden. De stod i hver sin verden, én meter fra hverandre. Han hadde kjent tension selv med ryggen til, snudd seg og smugtittet på henne. Et enormt kick. Han gjorde noen finter med benet. Hun registrerte det, smilte. Gnister innimellom kohl og mascara. Hun skjøt høyre skulder to ganger mot ham, et annet beat, bet seg i underleppa, senket blikket. Percussionbruket og bassgangen skapte et funky sug i mottakersansene hans. Naturstridig å stå rett opp og ned. Han tok noen trinn på teppet, mot henne, fra henne, inn – bydende, ertende. Hun hermet stegene hans, samme takt, tigerrynker ved neseroten. Svart kruset hår, tvunnet tørkle mot pannen, dristig makeup. Hva hørte hun på? Cramps? Split Beavers? ViviVox? Kimonojakke med bladmønster, vide silkebukser, sandaler med tårem. Et sug. Og rundt: coverenes kvadratiske flimmer av figurer, farger og fancy kalligrafi.» Oppdrag  Finn spørsmål og mulige svar til teksten? Hva kan spørsmål bidra med i dette tilfellet som en tilnærmingsmåte til litteratur?

Death Harold Pinter 3 Where was the dead body found? Who found the dead body? Was the dead body dead when found? How was the dead body found? Who was the dead body? Who was the father or daughter or brother Or uncle or sister or mother or son Of the dead and abandoned body? Was the body dead when abandoned? Was the body abandoned? By whom had it been abandoned? Was the dead body naked or dressed for a journey? What made you declare the dead body dead? Did you declare the dead body dead? How well did you know the dead body? How did you know the dead body was dead? Did you wash the dead body? Did you close both its eyes? Did you bury the body? Did you leave it abandoned? Did you kiss the dead body?

 ? Kontekst

Hvilke spørsmålsteknikker bruker du? 5

Refleksjon VIDEO norwenglishteachingnorwenglishteaching  Å stille spørsmål er fundamentalt for å skape god undervisning og læring  Effektive spørsmål er en ferdighet som kan læres  Hensikten er å…… Skape interesse, engasjere, utfordre Sjekke forståelse Mobilisere eksisterende kunnskap Forkusere på tema og begrep Utvikle tenkingen til det analytiske og vurderende Lede elever gjennom en undervisningssekvens Formulere hypoteser, problemstillinger, spørsmål Fremme refleksjon rundt egen læring

Oppgave 1 pitfalls  Se teksten side 4-5  Hva kjenner du deg igjen i?

Oppgave 2 Spørsmålssekvens

Klassesamtale  Forbered spørsmålene i en sekvens  konnotasjon, denotasjon, assosiasjon  Taksonomi Bloom: fakta, forståelse og bruk – problemløsing  Gi elevene tid til å tenke  Skap et trygt læringsmiljø ved å la elevene samarbeide før de svarer  No-hands rule  All hands rule  Fortell hva du venter av svaret

Klassesamtale  Elevsvarene  Unngå unødvendig rosing som good, fine  Påpek feil, eller misforståelser?  Korrekt svar: spør hvordan eleven kom frem til svaret  Delvis korrekt: be om utfyllende kommentar der det er feil  Feil svar: forenkle spørsmålet, gi deler av svaret  Spekulasjon: alle svar aksepteres (åpne spørsmål) Finn hva tre av fargene har til felles og forklar hvorfor: rød, gul, grønn, hvit

Extension Require students to elaborate on the response given to an earlier question. Such questions indicate to the learner that the original response was in the right direction but was not adequate. Clarification Useful when the student’s response is unclear or incomplete. Justification Require the learner to provide rationale for the previously-given response. Useful in providing insights into thinking and reasoning processes of students and revealing errors in these processes. Prompting (hint) Useful when students do not respond to the original question Redirection Used to elicit a variety of opinions during problem-solving sessions or discussions. Planning Use questions to identify learning objectives for follow-up self-study. Pose questions 11 Elevsvarene – oppfølgende spørsmål

Klassesamtale  Elevspørsmålene  Modellæring – If I want to….I will need to find out how…  Et problem: diskuter med elevene hvilke spørsmål som må stilles – if you want to find out why R&J commmitted suicide, what questions…  Spill 20 spørsmål- grupper spør&svarer  Still spørsmål til tekst- predict før lesing-verify  Still spørsmål om det de vil lære mer om  Spekulasjon: alle svar aksepteres (åpne spørsmål)

Alternativer til spørsmål  Kommenter et utsagn  Tegn kunnskapen (segregation)  Kan du si litt mer om dette?  Hva tror du vil skje hvis….?  Finnes det andre måter å gjøre dette på?  Gi litt mer informasjon om……  Klargjør: dette er slik fordi…..  Gjenta elevenes kommentarer  Oppsummer

Kroppspråk 14 - Speilingsteknikk - verbal - fysisk (Rizolatti) - speilnevroner (kunnskap, autentisk, engasjert) 85% av kommunikasjonen ?

Oppsummering Ta stilling til disse utsagnene: Gode spørsmål krever kunnskap. Gode spørsmål er ekte.

Å stille spørsmål som utfordrer 16 • Vær bevisst på hva du vil ha ut av svaret • Fakta –enstavelsesord (lukket spørsmål) • Kjent svar – kun tilsynelatende åpent spørsmål • Refleksjon, definisjon, forståelse –(åpent spørsmål) • Gi elevene tid til å reflektere • Lengre svar – krev et visst antall ord • Ikke svar på dine egne spørsmål • Still ett spørsmål i gangen • Klarhet – elevene forstår hva du forventer • Still spørsmål med stigende vanskegrad • Denotasjon, konnotasjon, assosiasjon • Kunnskap, ferdigheter, holdninger (kognitive ferdigheter) • Få alle elevene til å delta • Skriv og vis svaret eller ”no hands” policy • Ta alle elevsvar på alvor? • Be om utdypning av svaret, ”interessant”

A Public Forum debate follows this timing schedule: Team A: First Speaker: Constructive Speech 4 minutes Team B: First Speaker: Constructive Speech 4 minutes Crossfire (between first speakers) 3 minutes Team A: Second Speaker: Rebuttal 4 minutes Team B: Second Speaker: Rebuttal 4 minutes Crossfire (between second speakers) 3 minutes Team A: First Speaker: Summary 2 minutes Team B: First Speaker: Summary 2 minutes Grand Crossfire (All speakers) 3 minutes Team A: Second Speaker: Final Focus/Last Shot 1 min Team B: Second Speaker: Final Focus/Last Shot 1 min (Wikipedia) 17 A Public Forum debate

Muntig samhandling - gruppeoppgaver 18 Tekstlesning – tekst deles ut Begrepsforståelse • En gruppe stiller spørsmål • En gruppe svarer • Lærer observerer Job Intervju forbered og gjennomfør intervju

Litteratur  Dpt for Education and Skills UK Teaching repertoir Unit 7: Questioning