Ida, Kristian, Marcel, Sveinung, Stein Oppg 7 PPU

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Innflytterkvinners fortellinger om ”De viktige kvinnfolkan”
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Impulssenteret Et dynamisk veiledningssenter i Vaskerelven, Bergen.
15 Notater og markeringer i teksten
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Stressmestring & Mindfulness i skolen
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Å opprettholde et godt immunforsvar
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Bokanmeldelser..
Kurs i Hurtiglesing – Superlesing – Fotolesing
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
Program-fagene: Psykologi 1 og 2
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
TIPS OG RÅD TIL MUNTLIGE FRAMFØRINGER
Mestring og forebygging av depresjon
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Hva er aktivitet og deltakelse?

”Å lære å leve på jobben – å lære å jobbe med livet”
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Problemstilling: Hvordan kan vi i større grad ta i bruk humor i yrkesopplæringen? Oppgave 7 PPU 2010 – 2011 Ida Hjerkinn, Stein Pettersen-Ervik, Kristian.
Noen illustrasjoner til Svebaks foredrag (NB
Hvorfor FRIBU FRIBUs visjon: ”Vi bygger åpne fellesskap der barn og unge blir sett, møter Jesus og utrustes til å leve som hans etterfølgere” FRIBU = FRIkirkens.
Hvordan kan vi i større grad ta i bruk humor i yrkesopplæringen? Oppgave 7 PPU 2010 – 2011 Ida Hjerkinn, Stein Pettersen-Ervik, Kristian Laier Nybø, Marcel.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Den autentiske læringsdialogen
Om å skrive om litterære tekster
- Verdsettende ledelse
LÆR DEM Å LEDE. LÆR DEM Å LEDE MARIA Det kan virke som om Maria er en rolig innadvendt person. Hun er stille. Hun liker å lytte til Jesus. Hun.
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Kritiske suksessfaktorer for optimale resultater
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
CASE VÅRE ELEVER: Umotiverte elever Dårlige lese- og skriveferdigheter
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Kapittel 10 På treningssenteret.
12 Reflekterende lesing.
ABRAHAM MASLOW (BILDE).
RUS OG UNGDOM Jobbet på av: Sarem,Sander,Joakim,Johannes,
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Problemstilling: Hvordan kan vi i større grad ta i bruk humor i yrkesopplæringen? Oppgave 7 PPU 2010 – 2011 Ida Hjerkinn, Stein Pettersen-Ervik, Kristian.
Hvordan kan vi i større grad ta i bruk humor i yrkesopplæringen? Oppgave 7 PPU 2010 – 2011 Ida Hjerkinn, Stein Pettersen-Ervik, Kristian Laier Nybø, Marcel.
Hvordan kan vi i større grad ta i bruk humor i yrkesopplæringen? Oppgave 7 PPU 2010 – 2011 Ida Hjerkinn, Stein Pettersen-Ervik, Kristian Laier Nybø, Marcel.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Åpne læringsmiljøer- kunnskapskonstruksjon mellom verktøy, elever og lærere. Resultater fra LAVA Læring Ingvill Rasmussen, InterMedia, UiO.
Drop-In metoden i skolen
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Kapittel 15 På litteraturgruppe
Problemløsning.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Psykososial intervensjon Bruk av psykoedukativ metode i pårørendegrupper innen demensomsorgen Aud Johannessen Nasjonalt kompetansesenter for aldersdemens.
Roller og forventninger
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Emilios jobb som assistent
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Osloskolen Oslo VO Rosenhof Kurs 2
Utskrift av presentasjonen:

Ida, Kristian, Marcel, Sveinung, Stein Oppg 7 PPU 2010-2011 Humorgruppa Problemstilling: Hvordan kan vi i større grad ta i bruk humor i yrkesopplæringen? Ida, Kristian, Marcel, Sveinung, Stein Oppg 7 PPU 2010-2011

Forelesning Vurdering Lek med fag Gruppebygging Oppkvikker Study Buddy Gi terningkast Hotseat Kle-seg-ut dag You Tube-klipp Frustrasjons-ventil (3 spm) Premier Quiz Rollespill Tegne klassen som bil/hus/dyr Musikk Seks tenkere Kryssord Sheriff Høytlesning av morsom tekst Fullfør setningen   Trampeklapp (klapp ved verb) Fabrikken Elevene forteller hverandre vits Elevundervisning Photo Story til å lage digitalfortellinger Sola skinner på Hode-skulder-kne-og-tå Exitkort Prikken Switch-a-roo Debatt Plassere seg etter bursdag Fun facts Audacity (ta opp lyd) Over elva med magsike sko Fantasireise (for å huske stoff, signalgang/inspirajson til tekstar) Hilse med rompa Blindesisten Morsomme håndhilsninger Mnemo-regler Froskehopp Sanseøvelse - skriving Metafor Krabb og skriv Gullkorn Kafévert  Stå på avis Idémyldring med lysark Idémyldring med gule lapper Presskrivings Kafésirkulering

Bakgrunn for valg av oppgave Det er stort frafall på yrkesfag i videregående Mange lærere opplever at elevene mangler motivasjon i hverdagen Mange lærere opplever arbeidshverdagen som stressende og tung Vi tror at humor kan være med å bøte på dette, og vil derfor prøve å finne ut hvordan vi kan bruke det i større grad enn vi gjør i dag

Mål Fylle verktøykassa vår med gode metoder for bruk i undervisninga Bli bedre lærere for elvene våre Få det morsommere på jobben selv Bidra til å skape et bedre læringsmiljø

Nå skal dere være med på et gameshow i amerikansk stil Hotseat Nå skal dere være med på et gameshow i amerikansk stil

Vygotskij

Metode

Den didaktiske relasjonsmodellen

Kvantitativ forskning

Piaget

Mesterlære

Steinerpedagogikk

Humor

M.A.K.V.I.S.S

Kreativitet

Teori: Hva er humor? Evnen til å oppfatte noe som morsomt En metode for å leve med uovervinnelige problemer Noe elevene ler av, noe som er inkluderende, skaper avslappet stemning. ”Den der tager spøg kun for spøg, og alvor kun alvorligt, han har forstået begge ting meget dårligt” (”Gruk” av danske Piet Hein) I dette prosjektet: omfatter også ”oppkvikkere” og metoder for gruppebygging

Humor og fysiologi: Forlenger en god latter livet? Pulsøkning på 40-50 slag i minuttet Trening for hjerte, bryst, mage Endorfiner, kroppens naturlige smertestiller Immunforsvar: øker hvite blodlegemer, slimhinner får mer immunstoff. Bedre bekjempelse av virus, bakterier og kreftceller Økt veksthormon fra kjertlene, bygger organer og muskler Mindre stresshormon Bra mot søvnløshet, angst og depresjon

Humor i arbeidslivet Haugen og Melhus har i boken Latterlig lønnsomt kommet med seks påstander om hvorfor man bør bruke humor mer i arbeidslivet : Humor øker evnen til å takle kriser, problemer og usikkerhet Humor reduserer sykefraværet Humor øker organisasjonens prestasjonsnivå og læringsevne Humor i organisasjonen reduserer turnover Humor i organisasjonen øker innovasjon og kreativitet Humor i organisasjonen styrker den eksterne profilen. Alle vil leke med de glade

Humor i undervisningen ”Noe av nøkkelen til humor, er å vite når den virker og hvordan den kan forbedre læringsmiljøet” Peter M. Jonas, Laughing and Learning Jonas mener, som Haugen og Melhus, at en av de enkleste måtene å forbedre et organisasjonsmiljø på, er ved bruk av humor.

For riktig bruk av humor: Binder folk tettere sammen Reduserer stress og spenninger Skaper en trygg atmosfære Gjør det lettere å huske informasjon Utvikler tankeferdigheter Øker effektiviteten Gjør alle fag mer akseptable Bedrer oppmerksomhet og motivasjon Motvirker frafall Og ledere som bruker humor er mer verdsatt en andre (Jonas går faktisk så langt som til å si at forskning har vist at humor er den viktigste faktoren for å bli en suksessfull lærer)

Det er ikke meningen at vi som lærere skal ta på oss rollen som stand-up-komikere, men at vi skal bruke humor for å skape en god stemning og lette på trykket Dewey sa allerede i 1910 at: ”To be playful and serious at the same time is possible, and defines the ideal mental condition”

Film Fun Fact-Quiz Husk kort applaus til vinnaren!

Gjennomføring av metoder Steg 1: Innsamling av undervisningsmetoder, leker, øvelser, grep, triks Steg 2: Utvelgelse. 50 metoder Steg 3: Kategorisering. Metoder til bruk… …under forelesing …til vurdering …til lek med fag …til gruppebygging …som oppkvikkere Steg 1: ”Laughing and Learning”, ”Laugh and Learn”, ”The Laughing clasroom”, Steg 2: satt igjen med ca 50 Steg 3:

Gjennomføring av metoder Steg 4: Utprøving av metoder Prøvde ut 35 forskjellige metoder Til sammen 60 gjennomføringer Steg 5: Evaluering av metodene Skriftlige spørreskjema Muntlig intervju Intervjumal: Hvordan syns du … fungerte? Hvorfor det? Informasjon fra 175 elever Egen logg Steg 4: fordelte ikkje, men la oss alle i selen for å gjennomføre så mange som mogleg.

Arbeidsflyt og kommunikasjon: http://humor-ppu.wikispaces.com/

Resultater Litt om erfaringene med noen metoder: Stein - Mozart: Gym i førstetimen, kjem inn spredt, kan vere vanskeleg å få ro. ”Konge. God stemning. Ble rolig. Perfekt stemningsskaper for studietime”. ”Koselig å kome inn. Fin stemning om morgenen. Blir litt - åh, dette blir fin dag” ”Nå gjorde du dagen min bedre” Litt om erfaringene med noen metoder:

Konklusjon Elvene setter pris på variasjon og at vi prøver noe nytt Elevene setter pris på at vi ”tvinger” dem til å være barnslige. Yngre elever kan være lettere å få med på lek enn eldre Relater til fag, spesielt hos eldre elever Man må mene det man gjør. Modifiser metoder så de passer for deg Vær forberedt Man må se sitt publikum an: Er klassen vilter? Trøtt og uopplagt? Ha bevisst forhold til hva man vil oppnå. Bruke rett metode til rett situasjon for ønsket effekt Vi har utvidet vår personlige verktøykasse og funnet våre favoritter Man har lite å tape og mye og vinne på å kaste seg uti det: Utvid ditt personlige handlingsrom!

De seks tenkerne: Evaluering av vår presentasjon

Kommentarer? Spørsmål?