S A S Omstilling i bedrift –

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prissetting i norske bedrifter. Resultater fra en spørreundersøkelse
Advertisements

Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Del 2: Personlig økonomi.
Etterprøving av Norges Banks anslag for 2008 av Bjørn E. Naug Figurer til artikkel i Penger og Kreditt 1/09.
Velkommen til Bevola Bevola har markedets bredeste produktplattform til oppbygging av lastebiler, hengere og trailere. Våre løsninger skapes gjennom egne.
Sparebankforeningens årsmøte 2008 Pressekonferanse 8.oktober Adm. direktør Arne Hyttnes.
TBU Det tekniske beregningsutvalget for inntektsoppgjørene Om grunnlaget for inntektsoppgjørene 2010 Foreløpig rapport fra TBU, 19. februar 2010.
Nordlandsbankens forventningsindikator for n æ ringslivet i Nordland 2009 Sp ø rreunders ø kelse gjennomf ø rt i november og desember 2008 blant 100 bedriftsledere.
• Tiltakende arbeidsløshet • Kraftig nedgang i ordrereserver • Søkertallene til Vg1 Bygg- og anleggsteknikk har gått ned • Regjeringens tiltakspakke og.
BankID i Vital Forsikring ASA
Torstein Ertsgaard Daglig leder Stjørdal 3D verksted as
Grunnfondsseminar Oslo, 21. september Gode og stabile rammebetingelser •Sterk økonomisk vekst •Høy befolkningsvekst –Stavanger-regionen Norges tredje.
Norwegian i sosiale medier Fra kampanjeside på Facebook til omdømmebyggende aktiviteter i flere kanaler.
Trender i europeisk bilindustri. Vil dette skje i Norge?
SAS er stolt støttestpiller til norsk fotball
Menighetsutvikling – hva og hvordan?
Markeder med asymmetrisk informasjon
KOM MED. KOM MED – Status før prosjektet  Godt arbeidsmiljø (ref. MU)  Gode tilbakemeldinger fra gjester  Ingen umiddelbare områder utpeker seg som.
Omstilling uten nedbemanning
Styrearbeid i Norwegian
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Resultatpresentasjon pr 4. kvartal 2010
1 Noen utfordringer for fagbevegelsen – særlig i instituttsektoren Espen Løken, Fafo Innledning for NTL Forskningsinstituttene 24. september 2008.
Dine penger= din fremtid
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
Del 2: Personlig økonomi.
Den økonomiske situasjon
Prosjektanalyser Anskaffelse av eiendeler til “varig eie” eller bruk av selskapet i en periode på min. 3 år, f.eks til erstatning av eksisterende utstyr.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Norges Bank 1 Økonomiske perspektiver Figurer Foredrag av sentralbanksjef Svein Gjedrem på Norges Banks representantskapsmøte torsdag 15. februar 2007.
Figur 1. Langsiktige renter Prosent
Kjell Stamnes Konsernsjef Glamox ASA
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Fra byggeboom til byggedepresjon på rekordtid….. Norske Rørleggerbedrifters Landsforening 15. oktober 2008 Fra byggeboom til byggedepresjon på rekordtid…..
VI ØNSKER TOLLPOST FUTURUM VELKOMMEN TIL NORENGROS K.J. BRUSDAL AS
Prognosesenteret November 2012
Kompetanse suksess Utleiekonferansen 11.Februar 2011 Anita Tjelta, rådgiver kompetanse og rekruttering BNL.
Presentasjon 3. kvartal oktober 2002
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Norwegian Ministry of Modernisation Fornyelse av velferdssamfunnet Morten Andreas Meyer Moderniseringsminister YS-konferansen oktober, 2004.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av rådmannens forslag til budsjett Ola Stene Budsjett 2008 Presentasjon av foreløpig forslag.
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
Utdannes det riktig kompetanse for fremtiden?
1 VEIEN TIL IA-SUKSESS. IA-prisen 2013 Unner ingen å få prisen Fraværet har gått opp siden Sovepute? 2.
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
Fra regional flyplass til global aktør
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Hvordan komme seg gjennom bølgedalen? Svein G. Bredahl Jeløy, 24. februar 2015.
.. Luftfart er en viktig del av transporttilbudet i Norge. Næringen er internasjonal og i stor grad regulert gjennom internasjonale regler og avtaler.
Finansdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Næringslivets økonomibarometer Resultater for NHO Vestfold- 4. kvartal 2014.
Side 156 – 158 Hvilke pronomen mangler?
Sentral vs. desentral økonomifunksjon
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
KS Arbeidsgiverutvikling 2009
Arbeidsgiverpolitikk gir gode resultater Strategikonferansen i Akershus Spesialrådgiver Hanne Børrestuen.
Finansmarkedene Finansmarkedet er markedet for finanskapital. I finansmarkedet kan privatpersoner og bedrifter plassere formuer eller skaffe kapital.
Målgruppe Kjetil Aukland - BI Kristiansand. Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand PhD stipendiat Aalborg Universitet –Merkevare og Opplevelsesøkonomi.
Norsk Økonomi Slik SSB ser det Januar 2017
Introduksjonsforelesning Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk
Omdømmebygging og -analyse
Grunnlaget for arbeidsplasser og sysselsetting
Makroøkonomi for økonomer BI Trondheim Johannes Mauritzen K7.6 Steigum
Utskrift av presentasjonen:

S A S Omstilling i bedrift – erfaringer fra SAS ”Byggenæringen i omstilling” 27. november 2008 Næringslivets hus, Oslo Svein Oppegaard VP Industrial Affairs, Human Resources and Administration SAS Scandinavian Airlines Norge AS

Hovedpunkter Hva skjer? Hvor går SAS? Marked, konkurranse, omverden ! Hvor går SAS? Hvilke alternativer har vi og hva krever dette? Hva gjør det med våre kollegaer ? Fortiden, nåtiden og troen på fremtiden 1

Et skrekkeksempel på en dårlig forretning… En som vokser hurtig, krever store kapitalinnsprøytninger for å skape vekst og som deretter tjener lite eller ingen penger. **************** …….er et flyselskap. Et varig konkurransefortrinn har vært unnvikende helt siden Wright-brødrene tok sin første flytur, og at en fremsynt kapitalist ville gjort sine etterfølgere en stor tjeneste om han hadde skutt ned Wright-brødrene. Warren Buffet

Norsk økonomi rammes av 4 "knyttneveslag" Rente- og kreditt Betale mer for lånet – lavere disponibel inntekt Strengere krav til lån Forventning Tror på dårligere tider ->Mer sparing – mindre konsum Utsetter investeringsbeslutninger Formue Ønske å redusere gjeld Panteverdi bolig faller – vanskeligere å få lån Ny egenkapital - vanskeligere Eksport Handelspartnere rammes hardt Etterspørselen faller Prisene i verdensmarkedet faller – svekket lønnsomhet BNP-fastlands Norge blir nær 0 de nærmeste kvartaler

Makroøkonomiske rammer (SSB progose 28 aug og 13OCT 2008 Makroøkonomiske rammer (SSB progose 28 aug og 13OCT 2008. Markant svakere indikatorer)

Kapasitets- og lønnsomhetsutvikling Flyleveranser vs EBIT i 1995 kroner

Da falt setekapasiteten med 5%!! August 08 Asia -7% US - 9% Europa - 5% Per oct08 Industrien brukte 3 år på å hente seg inn igjen etter 11SEP01. Da falt setekapasiteten med 5%!!

Antall passasjerer norske innlandsruter 1991 –2008 (kilde: selskapene og Avinor, 000 pax) ?

Oljekrise Jappetid over Gulfkrig 11.september 2008 2007

En hovedutfordring i omstilling : Kampen om å forstå virkeligheten ! Kommunikasjon Hva, når, ytre faktorer Verdier Enkel, pålitelig, omtenksom, engasjert Lederskap Tydelig, endringsorientert, gjennomførende, resultatorientert Dialog Ledere, medarbeidere, fagforeninger HENGE PÅ SAS-HISTORIER OG EKSEMPLER Informasjon er pkt. 1,2 og 3 på verktøy-listen. Kommunikasjon – to-veis – gir mulighet for å avklare, sikre at budskapet er forstått, gi dialog rundt reaksjoner og uklarheter. Våre følelser er den viktigste påvirkningsfaktoren på våre reaksjoner – derfor er kommunikasjon og avklaring så viktig i endringsarbeidet. Fra Personalforum november 2008 – Geir Overskeid (førsteamanuensis Psyk.inst., UiO) – ”Kjernen i ledelse”: ”Det å være leder handler om å ha med mennesker å gjøre” ”… det er følelser som motiverer oss. Å påvirke noen betyr å motivere til endring, å bevege mennesker. Fordi det er følelsene som beveger, kan bevisst påvirkning bare virke gjennom følelser: Informasjon -> følelse -> påvirkning” 1

6 prinsipper for internkommunikasjon Kommunikasjon er et strategisk verktøy i SAS Kjerneverdiene skal prege internkommunikasjon Dialog er prioritert kommunikasjonsmodell Både ledere og medarbeidere har ansvar for internkommunikasjon I SAS Norge skal vi være tydelige i budskap og språk I SAS Norge bruker vi kanaler og arenaer som bidrar til at alle medarbeidere kan delta i internkommunikasjon

Massive endringer over lang tid påvirker : Kundetilfredsheten Omdømmet De økonomiske resultater Klima i organisasjonen Behovet for trygghet og trivsel Medarbeidernes forhold til ledelse og eiere Kollegiale forhold Tonen mellom tillitsvalgte og ledelse Engasjement, motivasjon og stolthet hos medarbeiderne 1

Hvordan fanger vi opp og måler klima i organisasjonen: Systematiske bruk av medarbeidersamtaler 1 – 1 dialog leder – medarbeider Årlig 360 grader Årlig PULS-undersøkelse i hele SAS konsernet Minipuls etter behov Dialog med tillitsvalgte Formelle fora, bedriftsutvalg, arbeidsmiljøutvalg, mv Top 100, Lederforum Kundemålinger Omdømmemålinger

Endring påvirker .. forts. Dette er en modell for menneskers mentale fokus i forbindelse med endring. Hvor lang tid vi befinner oss i hver enkelt ”boks” varierer, og det er her prosesser og lederskap spiller inn. Et annet faktum er at ledere som tar endringsbeslutninger har vært gjennom de samme boksene før beslutning tas. Når beslutning er tatt og kommuniseres ut, starter medarbeidernes – og også de øvrige lederes – reise gjennom de samme reaksjonsbolker. Den store utfordringen kommer dersom endringer gjennomføres i en slik takt at medarbeiderne ikke oppfatter ”satsing” og etablering av en endring, evaluering og aksept av denne, før nye endringer iverksettes. Det kan i lengden skape en 1

Våre konkurransefortrinn

1515 daglige avganger 164 destinasjoner 4. største flyselskaps- gruppe i Europa

Innenriks: Gratis frokost og kaffe/te hele dagen

Europas punktligste flyselskap

Fokus på ny teknologi og på bakkeproduktet E-mail innsjekk SMS-innsjekk Et av første selskap i verden – alle reisende får SMS 4 timer før avgang med seteforslag Sjekk inn ved å svare på SMS SMS-kommunikasjon med kundene Flight status Gate status Broadcast (delays, vær etc) Bruk av biometri for å gjøre innsjekk av bagasje raskere og enklere Automatisk bagasjedropp Innsjekk med 2D barcode på mobil ++ Kundene ønsker å spare tid. Vi er innovative, og lanserer i år tjenester som sparer forretningsreisende for tid. Vi flytter flyplassen til kundens mobil, og tjenestene blir gratis for forretningsreisende. 1

Hva gjør SAS i tillegg : Profit-08 – et kortsiktig tiltaksprogram som skal sikre lønnsomheten i 2008 Tiltakene omfatter: Personal- og kapasitetsjusteringer, ulønnsomme ruter legges ned SAS Norge setter 8 (av 65 s08) fly på bakken Forserte/forsterkede kostnadsprogram Ansettelsesstopp Styrket fokus på produkt og service Kvalitet, regularitet og punktlighet Styrket fokus på lederskap hos kaptein, purser og øvrige ledelse

Massive endringer over lang tid - kontinuerlig forandring …. Vi bygger kunde- og servicekultur i en stor driftsorganisasjon med 2500 crew Kunnskap, ferdigheter og holdninger avgjørende hos alle 3400 medarbeidere – også de som ikke har direkte kundekontakt Videreutvikle organisasjonen med fokus mot Felles verdigrunnlag Leder- og medarbeiderskap – gode rollemodeller Unngå at svake resultater skaper vekstvilkår for subkulturer Aldri noen hvileskjær Kontinuerlig fokus på leder- og medarbeiderskap Beholde, utvikle og rekruttere kompetente medarbeidere også i nedgangstider – konkurransedyktige lønns- og arbeidsvilkår Sikre engasjement og motivasjon Aldri glemme at SAS og vi ansatte er til for kunden VÅRE ERFARINGER / HISTORIER Som servicebedrift er vi en kompetansebedrift – våre ansatte må ha kunnskap, vise ferdigheter, og ha serviceholdning. Holdningselementet er det som i størst grad påvirkes av – og påvirker – medarbeidernes motivasjon, og er det som tar lengst tid å bygge opp. Våre holdninger påvirkes i stor grad av tillit. 1

Krisen skaper konsolideringer og konkurser…. I USA slår Delta og Northwest seg sammen for å utnytte stordriftsfordeler British Airways og Iberia har innledet samtaler med sikte på sammenslåing LH kjøper seg opp i SN Brussels, British Midland Austrian Airlines er på jakt etter en strategisk partner SAS søker strukturelle løsninger/industriell partner Alitalia, Olympic…. Sterling..

Men hva ser vi ….. Verre enn etter11SEP 01 Trafikken reduseres Overkapasitet - prispress Restrukturering/konsolidering/ konkurser Tydelig segmentering og ”value proposition” Forretningsmarkedet prioritet nr 1 Punktlighet/Kvalitet Kostnadsreduksjoner - produksjonskutt Fokus på service and simplicity Videreutvikling organisasjonen Fokus på lederskap og medarbeiderskap Sterk tro på at SAS i fremtiden vil være det selvsagte valget for kundene