ADHD – fastlegens rolle

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Internundervisning om førerkortvurderinger i spesialisthelsetjenesten
Advertisements

For foreldre og lærere til barn som har fått stilt diagnosen ADHD
Foredrag eldrerådskonferanse 5/9 2011
7-fjellskonferansen Tverrfaglige utfordringer. Straffegjennomføring - formål  Gjennomføre straff på en for samfunnet betryggende måte og på en måte som.
Rastløse ben Rastløse bein er en plagsom kronisk tilstand
Helseoppfølging fra primærhelsetjenesten
Konklusjoner Anne Hafstad Legemiddelindustrien blir stadig mer kreativ for å få oss til å skrive om deres produkter Deres jobb er å selge mest mulig.
Fra syting til styring Det var en gang…
Hjernens administrerende direktør Eksekutive vansker ved ADHD
HABILITERINGSLØPET Utskriving Oppfølging Rapporter
SKOLEVEGRING Veileder i skolevegringsproblematikk
- en nyttig test i demensutredningen?
”Åpen innleggelse” – Konsekvenser og utfordringer for samarbeid
Pasientens bekymringer og hvordan hjelpe?
HABILITERINGSTJENESTEN FOR VOKSNE (HAVO) - i spesialisthelsetjenesten
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
AD/HD hos innsatte – fengselshelsetjenestens rolle AD/HD-konferansen mai Avd.sykepleier Turid Espegren.
Hvilke pasienter egner seg for kommunale akutte døgnopphold?
Å flytte sykehuset hjem - Avansert hjemmesykehus for barn
Et økende problem i skolen?
BEHANDLING AV DØENDE PASIENTER
Konsultasjonsteam for skolevegring
Forelesning Kurs 1.1 Litteratur, se undervisningsplanen
Skolehelsetjenesten. Samarbeid bestående av:
Informasjonsbehov i en klinisk hverdag Kreftpasienter Akutte hendelser
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
Erfaringer med og nytte av tilsyn « Sjølmeldingstilsyn» – Stavanger kommune Helsesøsterkongressen – balansekunst i hverdagen Torsdag 24. april 2014 Torunn.
Kliniske selvmordsrisikovurderinger
TILBUD OM KOLLEGASTØTTE OG HELSEHJELP
Diagnose, erfaringer og utfordringer
Stjørdal 25. oktober Hvorfor prioritere? Alle kan ikke få hjelp samtidig Det er viktig at de med høyest alvorlighet og som har høyest nytte kommer.
Standardisert pasientforløp – Utredning ved førstegangspsykose
Ambulerende Rehabiliteringsteam ART - Drammen Sykehus -
Barn som pårørende.
Kurs Falck Vital, Hjelpemiddelsentralen
Prosjekt: Bedre individuell refusjon Fagdag i helseøkonomi 3. mars 2009.
Barn som pårørende –lovendring
Barn som pårørende – satsning og lovendring Bergen 3.desember Siri Gjesdahl.
Barn som pårørende.
Lege Reidun Brunvatne Tlf E-post:
Pedagogisk fagsenter. Drøftingsteam
HVA ER HABILITERINGSTJENESTEN FOR BARN OG UNGE?
Hva er pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)?
Skolehelsetjenesten. Samarbeid bestående av:
SAMBA småbarnsteam - sammen om barna –
«Tidlig innsats» Spesialundervisning.
Hukommelsesteamets arbeid i Haugesund Kommune
Legens rolle i tverrfaglig samarbeid om pasienter med rusmiddellidelse
Opptak til høyere utdanning
Basert på Helsedirektoratets veileder IS-1739
Norsk Logopedlag Konferanse for logopeder i privat praksis
- reduserer bedriftens sykefravær!
Ungdom og helse Berit Bratholm:
Preoperativ vurdering av hjertesyke pasienter – hvilke forhold er det viktig å ta hensyn til? Anestesiologiske aspekter Asbjørn S. Berg-Hornnes Anestesiavdelingen.
Førerkortforskriftens helsekrav Psykiske lidelser, rus og medikamenter. Knut Erik Skarsaune Ass fylkeslege.
1 Marit S. Indredavik Oppsummering barnepsykiatri Mai 2015.
Tverrfaglig helsetilbud til skolebarn Informasjon til foreldre i 1. trinn.
1 Samhandling rundt den eldre pasienten fra et kommune- perspektiv Tove Røsstad, IIIC, Høst 2012.
Psykisk helsesatsing i Askøy Tydelig forankring av organisering og ansvar Sammenhengende behandlingslinje på lavterskelnivå Skolere hjelpeinstanser i bekymringssamtaler.
SLAGPOLIKLINIKK Christina Lindevik Kristiansand 15. april 2016.
Innherred Medisinske Forum Mars 2012 Spørsmål ang. biologisk behandling.
Flyktninghelsetjenesten Molde Kommune Marthe-Lise Riksfjord Flyktninghelsesøster.
Kurs for turnusleger 20. oktober 2016 Legens rolle i førerkortsaker Helseattester Kasuistikker.
Medikamentell behandling av angst hos personer med UH
Introduksjonsdag for nyansatte
Flytskjema – Kartlegging av pasienter ved LAR Helse Stavanger
Helsesøster Revheim skole
Innherred medisinske forum 7 Mars 2012
Utviklingshemning og psykiske lidelser
Dialogmelding lege - lege
Utskrift av presentasjonen:

ADHD – fastlegens rolle Emnekurs fastleger 020414 Rune Andreas Lea, overlege BUP Drammen

Henvisning: ADHD ? Samarbeidsavtale VVHF – kommuner om behandlingslinje for ADHD, 010610 Regulerer samarbeidet BUP – PPT i Drammen, Lier, Hurum, Røyken og Nedre Eiker Alternativer: Fastlege henviser direkte til BUP Og innhenter selv nødvendig info fra foreldre/skole m.fl. Fastlege henviser til BUP etter samarbeid med PPT Foreldre oppfordres til å ta opp ‘skolebekymring’ med skole, som henviser til PPT Barnehage / skole henviser PPT Om PPT mistenker ADHD – henviser til BUP sammen med fastlege Også i tilfeller der sakkyndig vurdering fra PPT ikke er ferdigstilt Jfr. Østfold modell, som ‘krever’ PPT utredning Rune Andreas Lea, overlege BUP Drammen

Hva bør fastlegen gjøre? ADHD veileder HDir IS-1244 (nåværende) Nye retningslinjer nå i utkast Hva pas/pårørende mener er problemet Start og omfang av symptomer Grad av funksjonsnedsettelse Andre sykdommer, familieproblemer, mobbing etc Komorbide emosjonelle problemer? Rune Andreas Lea, overlege BUP Drammen

Tidligere og aktuelle somatiske/psykiske sykdommer Anamnese Tidligere og aktuelle somatiske/psykiske sykdommer Relaterte sykdommer hos familiemedlemmer Familiesituasjon og sosial tilpasning Tilleggsopplysninger og skolegang, evt utdanning og arbeid, fritidsaktiviteter, interesser Medisinske undersøkelser, blodprøver . Rus på indikasjon Evt spørreskjemaer Tilleggsinformasjon fra PPT, helsestasjon, skole Evt oppfølging/observasjon over tid før henvisning Rune Andreas Lea, overlege BUP Drammen

Østfold BUP ’Manual for fastleger’ www.adhd-behandlingslinje.no Rask screening, evt bruke sjekkliste Medisinsk og utviklingsanamnese Medisinske undersøkelser Høyde, vekt, BT, puls, medikamenter?, orienterende nevrologisk us., søvn, allergier Blodprøver Vurdere evt diff. diagnoser Rune Andreas Lea, overlege BUP Drammen

Etter utskriving fra BUP Fastlegens oppgaver: Får epikrise Søknadskjema for spesiell rekvireringsrett ikke lenger nødvendig fr 010114 Tilstrekkelig å skrive navn til legespesialist som har startet behandlingen på resepten Halvårlige kontroller Informasjon fra barnet, foreldre og skole (be foreldre ha med oppdatert info fra kontaktlærer) om fungering i skole, fritid, sosialt, søvn, apetitt Vekt, høyde, BT, puls Evt konsultere pr tlf barnepsykiater BUP Evt Melatonin ved innsovningsvansker – obs søvnhygiene Rune Andreas Lea, overlege BUP Drammen

Refusjonsregler Metylfenidat godkjent på ’blå resept’ fra 6-18 år, § 2, diagnose F 90.0 < 6 år og >18 år: Søknad HELFO HELFO, Region Sør Blankett NAV 05-14.05 Pkt 3 – sykdom gått inn i langvarig fase Pkt 4 – omsøkt preparat: Metylfenidat, oppgi preparat, men godkjenning av et preparat utelukker ikke bytte til annet Pkt 6.3: Begrunnelsen, dvs metylfenidat til pasient over 18 år, utredet BUP, legespesialist startet behandlingen Rune Andreas Lea, overlege BUP Drammen

Vær særlig oppmerksom på regelmessig oppfølging av ungdom ! Obs autoseponering, rus ! Vi ser dessverre en del pasienter som har gått år uten kontroller og seponeringsforsøk Bruk oss til konsultasjon ! Evt. rehenvis hvis problemer Obs rus i ungdomsgruppen ! Sertifikat ! Rune Andreas Lea, overlege BUP Drammen

ADHD og førerkort IS 1437 og IS 1348 ADHD F 90.0 uten atferdsforstyrrelse: førerkortforskriftens helsekrav oppfylt for de lavere førerkortklassene (A1, A, B(E), M, S og T). Det har ikke betydning om tilstanden behandles med sentral-stimulerende medikament eller ikke. Hvis oppmerksomhetsforstyrrelsen antas å være av en slik grad og art at kjøreevnen påvirkes vesentlig: førerkortforskriftens helsekrav er ikke oppfylt for de lavere klassene. Rune Andreas Lea, overlege BUP Drammen

Høyere førerkort klasser: Helsekrav ikke oppfylt Hvis komorbiditet (angst, bipolar, rus, alkohol, medikamenter): Ikke oppfylt, etter konkret vurdering Hvis uttalt utagerende, dyssosial, impulsiv adferd: Diagnosen er F 90.1 Hyperkinetisk adferdsforstyrrelse og helsekravene er ikke oppfylt Søknad om dispensasjon: Behandlende lege skriver uttalelse/erklæring Fylkesmannen kan innhente spesialisterklæring Altså: Ikke nødvendig for fastlege først å be om erklæring fra BUP Rune Andreas Lea, overlege BUP Drammen