Generelt ved medarbeidersamtaler

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Program for ledelse av prestasjonsutvikling Prestér
Advertisements

Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Hønefoss politistasjon
Kommunikasjon ”Møte med sinte og aggressive personer”
Motivasjon.
Veiledning av elever / lærlinger
Hvordan overbevise velgerne? Hvordan vinne de mange og små debattene? Kvinnenettverket Sogn og Fjordane juni 2007.
Visjoner For oppvekstsektoren: Barn og unge først! For elevene på Seiersten: Study more, get smarter! For ansatte på Seiersten: Vi åpner nye dører …
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Kvinne på topp September2008.
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
NESO Formannsskole Ledelse
DOMMEREN KRAV OG FORVENTNINGER I TOPPFOTBALL. Ryddig og “representativ”
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
GROW modellen.
TOLKING ved Språktjenester
SAMMEN OM Å UTVIKLE KIRKEN Samling 1 Stabsutvikling.
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
MEDARBEIDERSAMTALEN Planleggings-samtalen Oppfølgings-samtalen
LÅNGTIDSFRISK MENING HELSEEFFEKTIVITET LØNNSOMHET LANGTIDSFRISK.
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Medarbeiderskap HMS grunnkurs Lise Reierskog
KOMMUNIKASJON Samling 3 Stabsutvikling.
- Den gode utviklingssamtale
SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 7 Den vanskelige samtalen 1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
Den vanskelige samtalen
Presentasjonsteknikk
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
KOMMUNIKASJON Grunnleggende kommunikasjonsteori
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
For at denne skal virke må den brukes som fremvisning Klikk her.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Kommunikasjon Kristin Bie Høsten 2014.
SØRUM KOMMUNE Du kan gjøre en forskjell!
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Grunnleggende pedagogikk,
Tema: Kommunikasjon i team
Ue.no Mål og målstyring Ungdomsbedrifter FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Hva skal måles? Drivere eller resultatindikatorer…. ? Resultatindikatorer (for eks. regnskap) sier noe om hva resultatet ble Driverne (ENGIN)
Opprettholdende faktorområder
Personalsamarbeid Psykososialt arbeidsmiljø
Studentlivs lederkurs - Modul 7 Den vanskelige samtalen 1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
NESO Formannsskole Ledelse
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
Om resultatdialogen på ulike nivå i kommunen v/Geir H. Forenklet definisjon/innhold; En årlig, planlagt samtale med underordnet leder/medarbeider om planlagte.
KOMMUNIKASJON MED SPILLERE OG MEDIA. PÅ BANEN…OG UTENFOR BANEN AKTØRER Spillere, lagledelse, publikum, media DOMMEREN Ærlig, blid, tydelig, seg selv,
BARNAS BARNEVERN 2020.
Studentlivs lederkurs - Modul 7 Den vanskelige samtalen1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
Skoleledelse og skoleutvikling
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
SNAKKER VI OM………..? Fortid eller Framtid Tradisjon Det vi skal skape Historie Begrensninger eller Resultater Pengemangel Mål Ressursknapphet.
Lederkurs - Studentliv1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
Råd til arbeidsgivere. Psykiske helseproblemer – ofte årsak til sykefravær Halvparten av oss får psykiske helseproblemer i løpet av livet Angst og depresjoner.
Rykkinnprosjektet. Medarbeidersamtaler/vPhD 1 Rykkinnprosjektet Om medarbeidersamtaler Rykkinnprosjektet Om medarbeidersamtaler Del.
Medarbeiderkartlegging Driftsenhet / Avdeling Dato Foto: Rune Nilsen/News on Request.
VEIEN TIL LEDELSE Mobilisering av fremtidens ledere Oppstartsamling 12.Mai 2015.
Oppfølging av kompetansestrategi… Bruk av resultatledelse i arbeidet med Kompetanse for Mangfold Tiller 9. og 10. februar 2016.
Kommunikasjon og veilederrollen Kristin Bie 2016.
Helsesøsterkongressen 2017
Relasjonskompetanse Bærebjelkene
1 Kommunikasjon.
Kommunikasjon Gode samtaler. Kommunikasjon Gode samtaler.
Den vanskelige samtalen
Sosial kompetanse i yrkesrollen
Ledelse av læringsprosessen
Utskrift av presentasjonen:

Generelt ved medarbeidersamtaler Hensikten med samtalen er: Å avtale nye mål og vurdere resultater som er oppnåd Å planlegge den enkeltes faglige og karrieremessige fremtid Å utvikle tillit og åpenhet for å fremme kommunikasjon og samarbeid i det daglige

Husk: Medarbeidersamtalen skal være virke oppbyggende. Den ansatte skal føle seg ansporet til endring og forbedring etter gjennomført samtale. Vær disiplinert rundt avtalt tidspunkt for samtale. Prøv å oppnå trygghet og kjennskap til hverandre. Bruk anledningen til å rose medarbeideren din.

Viktig! Første spørsmål i samtalen bør være - hva er viktigst for oss å snakke om i dag. Samarbeid og arbeidssituasjon bør være i fokus, ta hensyn til evt. livssituasjon. Fremtidsplanene som legges må være oppnåelige, og din oppfølging av utviklingen er en forutsetning.

Gi konstruktiv feedback: Bygg på observasjon av adferd. Vær spesifikk og konkret. Omtal kun adferd personen selv har kontroll over. Anspor til endring. Bruk jeg-budskap. Sjekk at medarbeideren forstår tilbakemeldingen. Vær bevisst på kroppsspråket ditt!