Generelt ved medarbeidersamtaler Hensikten med samtalen er: Å avtale nye mål og vurdere resultater som er oppnåd Å planlegge den enkeltes faglige og karrieremessige fremtid Å utvikle tillit og åpenhet for å fremme kommunikasjon og samarbeid i det daglige
Husk: Medarbeidersamtalen skal være virke oppbyggende. Den ansatte skal føle seg ansporet til endring og forbedring etter gjennomført samtale. Vær disiplinert rundt avtalt tidspunkt for samtale. Prøv å oppnå trygghet og kjennskap til hverandre. Bruk anledningen til å rose medarbeideren din.
Viktig! Første spørsmål i samtalen bør være - hva er viktigst for oss å snakke om i dag. Samarbeid og arbeidssituasjon bør være i fokus, ta hensyn til evt. livssituasjon. Fremtidsplanene som legges må være oppnåelige, og din oppfølging av utviklingen er en forutsetning.
Gi konstruktiv feedback: Bygg på observasjon av adferd. Vær spesifikk og konkret. Omtal kun adferd personen selv har kontroll over. Anspor til endring. Bruk jeg-budskap. Sjekk at medarbeideren forstår tilbakemeldingen. Vær bevisst på kroppsspråket ditt!