Søkelys på transport og klima

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
Energibruk i bygninger
CO2 -fangst og –lagring: Vet vi nok?
Litt mer om PRIMTALL.
Ti måter å ødelegge en CT-undersøkelse av halsen på
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Å være eller å drite i været
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Forurensing Forurensning er utslipp av skadestoffer i naturen.
Forurensning og miljø Av: Lena, Iselin og Karoline Vi trenger naturen. Uten trær,planter og dyr hadde vi ikke klart å leve på jorda. Derfor er det viktig.
Søkelys på transport og klima
”Jeg reiser smart”-kampanjen 26. april – 12. juni 2010
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Klima- og miljøpolitikk i lokalsamfunn
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Forurensing Forurensning er utslipp av skadestoffer i naturen.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Energikrav i teori og praksis
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
50 millioner til etablering av ladestasjoner i 2009 Camilla Nørbech
næringens samfunnsrolle
Bondens gull •Et historisk CO2 nivå på 240ppm er økt til 390ppm. •Det brukes 84,7 millioner fat olje om dagen i verden, og 1 million fat bioetanol/diesel.
2. Planter. Del 1 (1–4). Nivå 2. Side 19–24
Side Av Karina Schjølberg
Bærekraftig utvikling
Drivhuseffekten Jordens panelovn.
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Kapittel 14 Simulering.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
Kap 06 Diskrete stokastiske variable
Utnyttelse av et gassrør til Grenland
Miljøutfordringer løst i andre land ? VRI Rogaland Sola 20. januar 2012.
Innhold Kort om CenBio Bioenergi i verdens energimiks Bioenergi i EU
Fornybar energi: Bra for næringslivet, men hva med miljøet?
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Vokabular barneoppdragelse (m) bleie (f/m) blikk (n) bortskjemt (adj.)
Fornybar kraft og varme
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
Klima og kvoter Hva er god miljøpolitikk? Nei til EU 10. Mars 2007 Lars Haltbrekken.
Bærekraftig utvikling Sumhuset, Trondheim 15. mai 2007
Å være eller å drite i været -om å skape et rettferdig klima.
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Klimakrisen og dens konsekvenser for land i sør
Bærekraftig utvikling - miljø
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Om skog, bioenergi og klimanøytralitet
”Jeg reiser smart”-kampanjen 16. september – 30. oktober 2010.
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Møte med OED 18. desember 2007 Jan Harsem / Terje Løkken.
Tolv teser for en sosialt rettferdig klimapolitikk Asbjørn Wahl Fagforbundet / For velferdsstaten.
SINTEF-undersøkelsen om salting og trafikksikkerhet
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Zero Emission Resource Organisation
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
Økoprofil - en miljøvurderingsmetode
Quiz om vann, klima og faste
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Fornybar energi-utbygging - hjelper det klimaet? Professor Ånund Killingtveit CEDREN/NTNU SRN-seminar: Natur, klima og energi Håndtverkeren, Oslo 29. april.
Natur og samfunn på kollisjonskurs. Frisk natur?
Årsaker til miljø- og ressursproblemer Produksjon og forbruk – dagens høye velstandsnivå i de vestlige landene er et resultat av industrialiseringen som.
Samfunnsfag 8. klasse Atmosfæren – lufthavet rundt jorda
Utskrift av presentasjonen:

Søkelys på transport og klima Fag TBA4300-2 Trafikksikkerhet og miljøkonsekvenser NTNU 27. mars 2008 Dag Bertelsen

Om litt av hvert Om energi Om fossilt brensel Om CO2 og klima Om jordens tåleevne Om aktuelle tiltak Om forholdene i transportsektoren Om utsiktene fremover

Energiformer (kilder, bærere, lagring …) Omforming av energi er en forutsetning for at noe skal skje Sola Kjerne”kraft” Kjemisk energi Stråling Elektrisk energi Termisk energi Mekanisk energi Månen Fossilt brensel Biobrensel Vind Vannstrøm Hydrogen Vannmagasin Batteri Varmemagasin

Energiutvekslingen

Energiforbruk – hva er det? - Energiomforming, f.eks. til varme Fornybar energi – hva er det? - Hva er tidsperspektivet? 100, 10, 1 år?

Kommersielle energikilder

Utvinning av råolje

Utvinning av naturgass

Utvinning av kull

Sikre reserver av fossilt brensel Reserver Produksjon Varighet (enhet/år) Kull 501 mill toe 2,4 mill toe 210 år Olje 157 mill toe 3,6 mill toe 45 år Gass 158 mill toe 2,3 mill toe 70 år Vil utvinningen bli innstil før lagrene er tømt? Hvordan vil tilstanden på jorden være når lagrene er tømt?

Vær og klima Klimaendringer, drivhuseffekt, global oppvarming Klimagasser, CO2-kretsløpet Utslipp og innhold av CO2 i atmosfæren Bærekraftig energiforvaltning (balansert og uskadelig)

Innhold og utslipp av CO2 Innhold av CO2 Atmosfæren Utslipp av CO2 Jorden

CO2-kretsløpene

CO2 er ikke forurensning CO2 er nødvendig for planteproduksjonen både på land og i havet Å hugge tømmer og la nye trær vokse opp, binder CO2 Når trevirke råtner eller brennes opp, frigjøres CO2 Vi kan lagre trevirke for å holde på CO2, men da kan vi jo like gjerne lagre det fossile brenselet der det ligger Overforbruk av jordens ressurser er uønsket selv når det ikke resulterer i utslipp av CO2

CO2-utslipp i ulike sektorer Energiforsyning 25,9 % Annen industri 19,4 % Bygging og bygninger 7,9 % Jordbruk 13,5 % Avfall 2,8 % Transport 13,1 % Sjø 3,2 % Bane 0,2 % Veg 6,3 % Luft 1,9 % Avskoging 17,4 %

Temperaturutviklingen på jorden

Naturlige kriser inntreffer stadig Solflekkaktivitet Meteornedslag Jordskjelv Vulkanutbrudd Flom, ras Pest og epidemier Krigshandlinger Folkevandringer

Hva ”tåler” vi (eller jorden)? Jorden og vårt solsystem er ikke og har aldri vært i ”balanse” i et langt tidsperspektiv Det har vært og vil oppstå naturlige hendelser eller prosesser som skaper problemer for livet på jorden Vær- og klimaendringer skaper problemer for mange liv og livsformer, men truer ikke selve livet på jorden Livet på jorden vil fortsette selv etter at vi har brukt opp alt tilgjengelig fossilt brensel (eller: den siste oljeforbruker vil falle i sin egen grav?) Men mange av våre etterkommere vil ha opplevd store problemer og kriser i denne forbruksperioden Jorden ”tåler” det meste, men mange livsformer er sårbare

Det er raske endringer som skaper problemer (og bevisstheten om at endringene er menneskeskapt) Er allting glemt om hundre år? Nei, hundre år er for kort tid for de omstillingene klima-endringene krever Folk (og dyr og planter?) i utsatte områder rekker ikke å omstille seg Akutte problemer vil lett føre til at det settes i verk tvilsomme tiltak Det er fare for energikrise når lagrene av fossilt brensel blir tomme

Reserver av fossilt brensel Reserver Produksjon Varighet (enhet) (enhet/år) (år) Kull 501 mill toe 2,4 mill toe 210 år Olje 157 mill toe 3,6 mill toe 45 år Gass 158 mill toe 2,3 mill toe 70 år Vil utvinningen bli innstil før lagrene er tømt? Hvordan vil tilstanden på jorden være når lagrene er tømt?

Er det realistisk å stanse eller begrense utvinningen av fossilt brensel? Hvilke krefter må i så fall bekjempes? Nasjonale og multinasjonale selskapers investeringer Arbeidsplasser for en stor del av verdens befolkning Livsstil og forbruksmønster, særlig for verdens (over?)utviklede land

CO2-utslipp pr person i ulike land

Bærekraftig energiforvaltning De fleste energikilder er fornybare i et langt tidsperspektiv Bærekraftig energiforvaltning vil si at forbruket er uskadelig og kilden fornybar på kort sikt Bruk av fossilt brensel er ikke bærekraftig, heller ikke bruk av kjernekraft Når fossilt brensel er oppbrukt, må vi enten ta i bruk nye energikilder, eller begrense energibruken

Så: Hva kan vi gjøre med det som er igjen av fossilt brensel? Fortsette med utvinning og bruk som i dag etter markedets behov til kildene er oppbrukt? Redusere utvinning og bruk ved å Ta i bruk metoder for CO2-fangst og lagring ved store, stasjonære forbrenningsanlegg Ta i bruk ”rene” energibærere for bruk ved små og mobile forbrenningsanlegg, f.eks. hydrogen Øke jordens produksjon av biomasse Stoppe bruken av ikke bærekraftige energiformer

Hva gjør vi og verden i dag? Setter mål for begrensing av CO2-utslipp Setter avgifter på innenlands forbruk av fossilt brensel Bidrar til mer bærekraftig energiforvaltning i andre land Oppfordrer folk til å redusere privat energiforbruk Bygger ut infrastruktur for fortsatt vekst i energiforbruket Viderefører vårt forbruksmønster i ”forvissning” om at dette er nødvendig for å ha en brukbar livskvalitet Fortsetter å utvinne så mye fossilt brensel vi kan Leter i dyre dommer etter nye reservoarer med fossilt brensel

Hvorfor skal vi dusje mindre, kjøpe miljøvennlige produkter og kjøre mer klimavennlig på vegene? Jo, for å begrense CO2-utslippene, altså redusere forbruket av fossilt brensel. Men da blir det jo vanskeligere for Norge og andre oljeproduserende land å få solgt den oljen som vi har brukt store ressurser på å finne og utvinne. Da må vi finne nye markeder for våre oljeprodukter. Eller skal vi innstille produksjonen til vi kan fange opp og lagre CO2 fra den oljen som utvinnes?

Hva kan og bør verden gjøre? Kun fangst og lagring av CO2 kan forsvare fortsatt utvinning av fossilt brensel Omstilling til et bærekraftig energiregime på verdensbasis Hvilke omstillinger kan vi få til uten altfor store konsekvenser? Hvilke tiltak kan benyttes for å få til slike omstillinger? Forpliktende avtaler med oppfølging Lover og påbud Prismekanismer

Miljøvennlig (bærekraftig) transport Vind, vannstrøm og muskelkraft Apostlenes og andre hester Sykkel Seil- og robåt Seilfly Må transport foregå så lynkjapt som nå? Må vi transportere (oss) like mye som i dag? Kollektivtransport er ikke nødvendigvis miljøvennlig

Samfunn og transport Bolig Arbeid Fritid

Trond- heim

Transport er en nødvendig og integrert del av et moderne samfunn Er noen deler av transportvirksomheten viktigere enn andre deler? Hva kan vi gi avkall på uten at vi får alvorlige og akutte problemer? Kan markedsmekanismene sørge for et bærekraftig energiregime? Salg eller bruk av fossilt brensel kun dersom CO2 blir tatt hånd om

Et tankeeksperiment: Fritidsreiser ikke lenger tillatt Et tankeeksperiment: Fritidsreiser ikke lenger tillatt ! (Fly, båt, buss, ….) Hvilke virkninger kan dette få? (Noen av oss har opplevd bilfrie helger på 1970-tallet, enkelte har også opplevd okkupasjonsårene.) Hva skal vi finne på i helgene? Hoteller vil få problemer, likeledes andre deler av reiselivsnæringen Mange kultur- og idrettsarrangementer må avlyses Vanskeligere å treffe slekt og venner Strevsomt å få handlet tunge varer

Et samfunn uten bruk av fossilt brensel (og kjernekraft) Dette var virkeligheten for 1-200 år siden, hvordan ville dette samfunnet ha utviklet seg hvis det ikke hadde blitt tatt i bruk fossile energikilder? Er større grad av selvberging ensbetydende med sterkt redusert livskvalitet? Er redusert reiseaktivitet ensbetydende med isolasjon? Hvilke muligheter åpner IKT? (Og andre lite energikrevende nyvinninger?)

Flere debatter griper inn i hverandre CO2 og klimaproblemer Bærekraftig og miljøvennlig samfunnsutvikling Livsstil og forbrukersamfunn Fattigdomsproblemer Noen ganger kan det være hensiktsmessig å holde temaene fra hverandre.

Hva er ”riktig” prising av fossilt brensel? Kostnadene ved leting og produksjon? Kostnadene inklusiv CO2-rensing og bruk av evt. andre energibærere? Avgift for bruk av ikke fornybare ressurser? Kostnader inklusiv fjerning av CO2 fra atmosfæren? Betalingsvillighet i markedet?

Verdenssamfunnet er uten styring Hvis CO2-utslippene er årsaken til klimaendringene, er dette det første eksempelet på at menneskene rår over slike krefter I dag finnes det ingen globale styringssystemer for å løse slike utfordringer (FN, klimapanel, klimakonferanser, uforpliktende ”avtaler” …) Vi må være forberedt på å bli stilt overfor flere slike problemer i årene fremover Hvordan skal verdenssamfunnet takle slike utfordringer i fremtiden?

Hvor skal vi begynne … … og hvor vil dette ende? Slå av lyset på badet Kortere tid i dusjen Mer økonomisk bilkjøring Kjøre på biodiesel Reise kollektivt Betale for reduserte CO2-utslipp i utviklingsland Hindre hugging av regnskog (og/eller plante skog i Norge) … og hvor vil dette ende?

Nordishavet – et koselig innhav med masse fisk

Når det fossile brenselet er oppbrukt … og verden vel har fått innrettet seg etter de nye forutsetningene … får vi kanskje problemer med å opprettholde CO2-innholdet i atmosfæren slik at bosettingen rundt Nordishavet kan bevares Her er det mange spennende muligheter for den som vil lukke øynene for problemene. Dette var en måte å se klimaproblemene på.

Her kommer en litt annen innfallsvinkel: SVVs etatssatsing: Klima og transport Delprosjekter: 1: Premisser og implementering 2: Datainnsamling og lagring 3: Flom- og erosjonssikring 4: Klima og skred 5: Vegenes bæreevne 6: Konsekvenser for vinterdriften 7: Sårbarhet og beredskap

Hvordan beskytte transportsystemet mot forventede klimaendringer? Forbedrede regler for dimensjonering av nye transport-anlegg Forsterking og ombygging av eksisterende transport-infrastruktur Forbedrede rutiner for vedlikehold av sårbar deler av transportsystemet Forbedret beredskap for situasjoner med ekstreme værforhold Det er slike spørsmål som tas opp i etatsprosjektet.

Skal klimatilpasninger for transportinfrastrukturen baseres på trafikkprognoser som er upåvirket av klimaendringene?

Hva er egentlig problemet? Klimaet er i endring Hva skyldes det? Og hva skal vi gjøre med det?

Hva er problemet? Menneske-skapt Klimaet er i endring Hvis klimaendringene er menneskeskapt, har vi større muligheter til å gjøre noe med det Hvis klimaendringene ikke er menneskeskapt, vet vi lite om utviklingen videre fremover Naturlig prosess

Hva er problemet? Utbredt politisk og individuell dobbeltmoral: Redusere CO2-utslipp Menneske-skapt Opprettholde CO2-utslipp Klimaet er i endring Utbredt politisk og individuell dobbeltmoral: Vi later som om vi vil redusere CO2-utslippene, men er lite villig til å iverksette de nødvendige tiltak Naturlig prosess

Hva er problemet? Når kommer resultatene av ny teknologi? Fangst og lagring Ny teknologi Redusere CO2-utslipp CO2-fri energi Menneske-skapt Opprettholde CO2-utslipp Klimaet er i endring Når kommer resultatene av ny teknologi? Hvordan vil dette påvirke de klimascenariene vi skal være forberedt på om 10, 20, 50 år? Naturlig prosess

Hva er problemet? Fangst og lagring Ny teknologi Redusere CO2-utslipp CO2-fri energi Redusert bruk av fossilt brensel Redusert transport Menneske-skapt Opprettholde CO2-utslipp Klimaet er i endring Forbruk, og dermed utvinning, av kull, olje og gass må reduseres, men vi fortsetter å utvinne det vi kan. Tiltak i fattige land finansieres av betaling ved forbruk av CO2 slik at vi kan opprettholde vår egen livsstil. Naturlig prosess

Hva er problemet? Fangst og lagring Ny teknologi Redusere CO2-utslipp CO2-fri energi Redusert bruk av fossilt brensel Redusert transport Menneske-skapt Opprettholde CO2-utslipp Klimaet er i endring Forebyggende tiltak Dimensjonere tiltak og anlegg Naturlig prosess Forebyggende tiltak må dimensjoneres og iverksettes uansett hvilke andre vur-deringer eller valg som gjøres i klima-sammenheng. Hvilke klima- og trafikkforutsetninger skal legges til grunn?

Andre grunner til å redusere energibruk og transportaktivitet: Hva er problemet? Fangst og lagring Krever ny teknologi Redusere CO2-utslipp CO2-fri energi Redusert bruk av fossilt brensel Redusert transport Menneske-skapt Opprettholde CO2-utslipp Klimaet er i endring Forebyggende tiltak Dimensjonere tiltak og anlegg Naturlig prosess Andre grunner til å redusere energibruk og transportaktivitet: Global ressursbruk og økologi Fordelingspolitikk og fattigdomsproblem Konkurranse- og forbrukersamfunn Fossilt brensel vil ta slutt

Trafikkbelastningen er (som klima) premissgivende for: Linjeføring Vegbredde Fundament og dekke Rehabilitering og vedlikehold Driftsstandard Evaluering av prosjekter, alternativer og tiltak

Noen meldinger fra transportsektoren: Klimameldingen: Reduksjon på 2,5-4 mill tonn CO2 innen 2020 (av 15,4 mill tonn) Transportetatene er først og fremst forvaltere av infrastrukturen, det er bruk av infrastrukturen som krever mest energi NTP-forslaget: Mer CO2-effektiv transport, ikke redusert transportarbeid Transportetatene har ikke deltatt i arbeidet med klimameldingen eller med tiltaksanalysen Etterlyser samarbeid og klargjøring av ansvarsforhold

Problematiske sirkler eller spiraler Det brukes mye energi (med CO2-utslipp) på å utvinne og transportere fossilt brensel Det må brukes mye energi på å forebygge at infrastrukturen ødelegges av klimaendringer Energibruken må reduseres for å dempe klimaendringene (de menneskeskapte) Alle utslipp av CO2 øker innholdet av CO2 i atmosfæren, redusert utslipp utsetter bare problemene

Kan vi begrense transportomfanget? …. i et moderne samfunn? Uten vesentlig reduksjon i livsstandard? Det er mer effektivt å redusere CO2- utslippene i andre deler av verden Tiltak for å bevare regnskogen? Det reduserer ikke CO2-utslippene, men hindrer en ytterligere økning

Hvordan begrense transportomfanget? TØIs følsomhetsberegninger for NTP Doblet drivstoffpris Tredoblet drivstoffpris Halverte kollektivtakster Doblede bomavgiftssatser Parkeringsrestriksjoner i byene Utbygging av jernbanenettet Alternativ samfunnsutvikling Kombinasjoner av disse tiltakene 15-25 % nedgang i CO2-utslipp fra persontransport

Hvilken transportvirksomhet er mest nødvendig? Hva ble prioritert under energikrisen i 1972? Hvor viktig er våre ferie og frididsreiser? Energikrevende underholdningsindustri som OL? Produksjon og distribusjon av luksusvarer? Kan vi få til et mer effektivt lokaliseringsmønster? Kan vi få til større grad av selvforsyning? Er IKT-løsninger et alternativ til persontransport? Hvilke tiltak kan benyttes for å styre transportomfanget?

Hva er alternativet til reduksjon i CO2-utslipp? Andre deler av verden må redusere Andre sektorer må redusere Ingen reduserer, vi tar problemene som de kommer Hvis klimaendringene ikke er menneskeskapt, har vi ikke tapt noe Verden går ikke under, men mange vil lide .. og ”vi” får uansett en utfordring når fossilt brensel er oppbrukt om 2-300 år Takk for oppmerksomheten. Spørsmål og synspunkter ønskes velkommen!